تاریخ انتشار
چهارشنبه ۹ تير ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۴۳
کد مطلب : ۴۳۶۳۴۸
رئیس گروه گیاه پزشکی سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور مطرح کرد

طغیان آفت در جنگل‌های زاگرس کهگیلویه وبویراحمد، فارس و خوزستان ( + تصاویر )

۰
کبنا ؛
حدود ۱۱ هزار هکتار از جنگل‌های کهگیلویه وبویراحمد، فارس و خوزستان درمعرض خشکیدگی بلوط قرار دارند.
به گزارش کبنا نیوز، امروز چهارشنبه (9 تیرماه 1400) رئیس اداره منابع طبیعی باشت، گفت: این شهرستان  ۱۰۶ هزار هکتار جنگل و مرتع دارد  که بالغ بر ۷۰ هزار هکتار از این عرصه پوشش جنگلی است.
حمید حسینی افزود: درختان بلوط در مناطقی از چهارراه گشین، تلخاب بیدک و میرعلی بخش، بوسنگان، پنبه زار، نارگ موسی، آبدهگاه به آفت خشکیدگی مبتلا شده اند که محلول پاشی آزمایشی در بعضی مناطق انجام گرفت که پس از بازدید کارشناسان کشوری و استانی این نوع محلول مورد تایید قرار گرفته است.
وی اضافه کرد: تا چند روز آینده محلول پاشی بصورت گسترده درمناطق آلوده به آفت به مرحله عملیاتی می‌رسد که از همه مسئولین ومردم و دوست داران طبیعت، برای مبارزه با این آفت دعوت به همکاری می‌شود.
رئیس اداره حفاظت و حمایت اداره کل منابع طبیعی وآبخیزداری استان نیز گفت: جنگل‌های زاگرس از جمله مناطق مهم و با ارزش منابع طبیعی ایران هستند که با توجه به خشکیدگی‌های درختان درسال‌های اخیر بررسی، مدیریت و احیای این درختان دارای اهمیت زیادی است.
خطر خشک شدن ۲۰ درصد از جنگل‌های زاگرس
رضا آذرگون افزود: ازلحاظ پوشش جنگلی، استان کهگلیویه وبویراحمد با بیش از ۵۰ درصد رتبه اول و استان‌های شمالی با ۳۹ درصد پوشش جنگلی در رتبه‌های بعدی قرار دارند که غالب جنگل‌های استان جنگل بلوط است.
وی اضافه کرد: بلوط مهمترین و فراوان‌ترین گونه درختی منطقه رویشی زاگرس است و همه ساله خطرات متعددی از قبیل خشکسالی، آتش سوزی ها، ریزگرد‌ها و آفات و امراض گوناگون این درختان را تهدید می‌کند و مقاومت خود را ازدست دادند و همچنین امسال آفت پروانه برگ خوار به این موارد فوق اضافه شده است.
 
رئیس گروه گیاه پزشکی دفتر حفاظت و حمایت سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور در باشت گفت: باتوجه به گزارش طغیان آفت درمناطق جنوبی جنگل‌های زاگرس، بازدید از استان‌های فارس کهگیلویه وبویراحمد و خوزستان را شروع کردیم و با توجه به گشترش آفت پروانه سفید بلوط دراین منطقه شدید‌تر از سایر مناطق بود که برنامه ریزی لازم برای کنترل به موقع این آفت انجام شود.
محمد ظاهر رجبی افزود: این آفت باتوجه به تعدد نسل تا ۵ نسل می‌تواند درطبیعت خسارت زایی کند، نسل سوم پشت سرگذاشته شده است که برنامه ریزی برای کنترل نسل چهارم درحال انجام است که درهفته آینده مبارزه با این آفت بدون سموم و با محلول شروع خواهد شد و با عامل بیولوژیکی این کار انجام خواهد شد و نباید قسمت‌های سبز درختان ازبین برود.
شیوع این آفت درجنگل‌های زاگرس ۱۱ هزار و ۱۰۰ هکتار است که بیش از ۱۰ هزار هکتار درشهرستان باشت، ۶۰۰ هکتار در شهرستان رستم استان فارس و ۵۰۰ هکتاردر بهبهان استان خوزستان است که درصورت کنترل نشدن این آفت ۲۰ درصد از جنگل‌های این مناطق خشک می‌شوند.

آفت پروانه برگ خوار سفید در جنگل های بلوط باشت
۱۰ هزار هکتار از جنگل های بلوط مناطق مختلف شهرستان باشت امسال به آفت پروانه برگ خوار سفید مبتلا شدند و به همین منظور کارشناس گروه گیاه پزشکی دفتر حفاظت و حمایت سازمان جنگل ها و مراتع کشور و جمعی از مسئولان مربوطه استانی و شهرستانی از این مناطق بازدید کردند.
نام شما

آدرس ايميل شما

ابتلای ترانه علیدوستی به یک بیماری با منشا نامشخص؟

ابتلای ترانه علیدوستی به یک بیماری با منشا نامشخص؟

مادر ترانه علیدوستی در صفحه‌ی شخصی خود در اینستاگرام اعلام کرد که این بازیگر مشهور به ...
مشکل ۵۰ ساله بازنشستگان حل شد

مشکل ۵۰ ساله بازنشستگان حل شد

با پیگیری سازمان بازرسی کل کشور، معضل چندین ساله بازنشستگان کشوری در خصوص تأخیر در برقراری ...
مشکل تعطیلی پنجشنبه‌

مشکل تعطیلی پنجشنبه‌

اگر قدرت اقتصادی ما به شکلی بود که پول ملی ما «ریال» از ارز‌های مسلط بر بازار‌های بین ...
1