تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۱ فروردين ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۲۵
کد مطلب : ۴۷۴۶۵۵
کبنا بررسی کرد
کارکرد دستگاههای تبلیغی مذهبی در کهگیلویه و بویراحمد چیست؟/ سید رضا افتخاری و سید جواد خاضع به مردم گزارش دهند
۳
کبنا ؛انگیزه این گزارش آن بود که چند روز پیش عصری از روزهای فروردین جاری در یکی از خیابانهای قدیمی شهر یاسوج که از سابق محل بازار بوده و بازاریان قدیمی در آن به دادوستد مشغول هستند (حوالی بازار سابق عمدهفروشان)، برای خرید برخی از اقلام و وسایل موردنیاز خانه رفته بودیم. در حین خرید از یکی از مغازههای قدیمی که فروشند مردی تقریباً مسن و بازاری قدیمی بود، صحبت از ماه رمضان و تایم کار و... شد و ایشان با ناراحتی گفتند «قبلها حداقل این دستگاه تبلیغات اسلامی و بقیه ادارات قبل شروع ماه رمضان، تو این بازار و در مغازههای میگشتند و برگههایی از اوقات شرعی را به هر مغازه میدانند و ما در مغازهها نصب میکردیم و ساعت اذان و... را نگاه میکردیم و هر روز که سپری میشد، خط میزدیم و کمکم به انتها میرسیدیم».
حرفهای این بازاری قدیمی جالب و محل تأمل بود؛ درست میگفت تا چند سال پیش دستگاههای متولی امور تبلیغی مذهبی و حتی غالب دستگاهها، حداقل آن بود که برای حفظ شعائر اسلامی و دینی، نسخههایی (با طراحیهای متفاوت و گاهی ساده و یا جذاب) از اوقات شرعی ماه مبارک رمضان را چاپ و بهعنوان تبلیغی مذهبی جهت گرامیداشت و تبلیغ ایامالله، در اختیار مردم، بازار و کارکنان و... قرار میدانند. در کنار آن، درب همه دستگاهها نیز بنری و یا پارچهای در خصوص حلول ماه مبارک رمضان دیده میشد که این سالها از این مقوله نیز خبری نیست!
بهراستی مثلاً تهیه اوقات شرعی بهصورت کپی ساده بر ده بسته کاغذ A4 و توزیع آن در سطح بازار مرکزی شهر یاسوج چقدر هزینهبردار است که صورت نمیگیرد؟!
حتی در کنار این موارد، دستگاههای فرهنگی تبلیغی میتوانند تنوع برنامه و کارهایی برای هر چه بیشتر زنده نگهداشتن صورت اجتماعی این ماه شریف و سایر ماهها و ایام مذهبی داشته باشند که طراوت و شادابی دینی را بیشتر شاهد بود. اما متأسفانه دراینخصوص کمکاریهای بسیاری شاهد هستیم.
قبل از هر چیز باید نهادی همچون سازمان تبلیغات اسلامی، در این عرصه حضور فعال و البته خلاقانه داشته باشد و در کنار فعالیت خود، به همراه نهاد شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی، سایر دستگاهها و ادارهها را برای ادای وظیفه حداقلی فرهنگی خود تشویق به حضور نسبی (باتوجهبه توان) داشته باشند تا هزینه اندکی برای مثلاً انتشار و چاپ اوقات شرعی، نصب بنر و... داشته باشند و بهصورت منسجم و یکپارچه کاری حداقلی صورت بگیرد.
با خود اندیشیدم که این بازاری قدیمی بیراه نمیگوید که «هر چه جلوتر میرویم، گویی داریم عقبتر برمیگردیم!» و خوب یاد دارم آن سالها را که این کارهای حداقلی انجام میگرفت و تازه میبایست الان تنوع برنامه و کارهای دیگری ازایندست را داشته باشیم که خبری از آنها نیست! دستگاهی مثل سازمان تبلیغات اسلامی چه کارکرد ملموسی به نسبت قبل دارد و جز همان برنامههای قدیمی (مثل اعزام برخی از مبلغین که از قم فرستاده میشوند و روتین هر ساله هست) و اتفاقاً در این کار هم نوع آوری و تنوع خاصی باتوجهبه تحولات اجتماعی و تغییر برخی ذائقههای مردم دیده نمیشود و بازخورد و نتایج آن نیز چندان مشهود نبوده است، چه کارکردی دارد و یا نهادی مثل شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی در همه مناسبتها (ملی و مذهبی) جز توزیع پلاکاردها و عکسهای ارسالی از مرکز، میان شرکتکنندگان در مراسمها، چه خلاقیت و برنامهای دارد و چهکار مفیدی انجام داده است و یا کار خاصی در این مناسبها انجام داده که توانسته باشد سوژه و نمونه و الگو برای راهپیماییها شده باشد و جلبتوجه استانی و کشوری داشته باشد؟ در این ماه هم فقط مشاهده شده که جلسهای برای هماهنگی در برگزاری نماز عید فطر داشتهاند که این کار هم روتین و هر ساله انجام میشود.
انتظار میرود باتوجهبه این دوران که هجوم همه مسائل و مصائب فرهنگی و ضدفرهنگی را در فضاهای مجازی و غیرمجازی شاهد هستیم، این دستگاهها به نسبت قبل، سالبهسال فعالتر و خلاقتر شده و بهصورت نوآورانه به ارائه برنامهها و جذب مردم و مخاطبین پرداخته و نه بهصورت دستگاههای با برنامههای روزمره و عادی و تکرار برنامههای سالهای قبل، دقیقاً به همان صورت سابق بپردازند و بهگونهای پیش بروند که بودونبود آنها در نظر، یکسان جلوه کند و همه بگویند این دستگاهها باشند و یا نباشند، این امور (مثلاً برگزاری نماز عید فطر و یا راهپیمایی 22 بهمن و ...) انجام میشود و حضور مردم نسبتی با وجود این دستگاهها ندارد!
قابل ذکر است؛
حجتالاسلام سید رضا افتخاری مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد
حجتالاسلام سید جواد خاضع ریاست شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد
کبنا نیوز آمادگی درج پاسخ مسئولان مربوطه را دارد.
حرفهای این بازاری قدیمی جالب و محل تأمل بود؛ درست میگفت تا چند سال پیش دستگاههای متولی امور تبلیغی مذهبی و حتی غالب دستگاهها، حداقل آن بود که برای حفظ شعائر اسلامی و دینی، نسخههایی (با طراحیهای متفاوت و گاهی ساده و یا جذاب) از اوقات شرعی ماه مبارک رمضان را چاپ و بهعنوان تبلیغی مذهبی جهت گرامیداشت و تبلیغ ایامالله، در اختیار مردم، بازار و کارکنان و... قرار میدانند. در کنار آن، درب همه دستگاهها نیز بنری و یا پارچهای در خصوص حلول ماه مبارک رمضان دیده میشد که این سالها از این مقوله نیز خبری نیست!
بهراستی مثلاً تهیه اوقات شرعی بهصورت کپی ساده بر ده بسته کاغذ A4 و توزیع آن در سطح بازار مرکزی شهر یاسوج چقدر هزینهبردار است که صورت نمیگیرد؟!
حتی در کنار این موارد، دستگاههای فرهنگی تبلیغی میتوانند تنوع برنامه و کارهایی برای هر چه بیشتر زنده نگهداشتن صورت اجتماعی این ماه شریف و سایر ماهها و ایام مذهبی داشته باشند که طراوت و شادابی دینی را بیشتر شاهد بود. اما متأسفانه دراینخصوص کمکاریهای بسیاری شاهد هستیم.
قبل از هر چیز باید نهادی همچون سازمان تبلیغات اسلامی، در این عرصه حضور فعال و البته خلاقانه داشته باشد و در کنار فعالیت خود، به همراه نهاد شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی، سایر دستگاهها و ادارهها را برای ادای وظیفه حداقلی فرهنگی خود تشویق به حضور نسبی (باتوجهبه توان) داشته باشند تا هزینه اندکی برای مثلاً انتشار و چاپ اوقات شرعی، نصب بنر و... داشته باشند و بهصورت منسجم و یکپارچه کاری حداقلی صورت بگیرد.
با خود اندیشیدم که این بازاری قدیمی بیراه نمیگوید که «هر چه جلوتر میرویم، گویی داریم عقبتر برمیگردیم!» و خوب یاد دارم آن سالها را که این کارهای حداقلی انجام میگرفت و تازه میبایست الان تنوع برنامه و کارهای دیگری ازایندست را داشته باشیم که خبری از آنها نیست! دستگاهی مثل سازمان تبلیغات اسلامی چه کارکرد ملموسی به نسبت قبل دارد و جز همان برنامههای قدیمی (مثل اعزام برخی از مبلغین که از قم فرستاده میشوند و روتین هر ساله هست) و اتفاقاً در این کار هم نوع آوری و تنوع خاصی باتوجهبه تحولات اجتماعی و تغییر برخی ذائقههای مردم دیده نمیشود و بازخورد و نتایج آن نیز چندان مشهود نبوده است، چه کارکردی دارد و یا نهادی مثل شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی در همه مناسبتها (ملی و مذهبی) جز توزیع پلاکاردها و عکسهای ارسالی از مرکز، میان شرکتکنندگان در مراسمها، چه خلاقیت و برنامهای دارد و چهکار مفیدی انجام داده است و یا کار خاصی در این مناسبها انجام داده که توانسته باشد سوژه و نمونه و الگو برای راهپیماییها شده باشد و جلبتوجه استانی و کشوری داشته باشد؟ در این ماه هم فقط مشاهده شده که جلسهای برای هماهنگی در برگزاری نماز عید فطر داشتهاند که این کار هم روتین و هر ساله انجام میشود.
انتظار میرود باتوجهبه این دوران که هجوم همه مسائل و مصائب فرهنگی و ضدفرهنگی را در فضاهای مجازی و غیرمجازی شاهد هستیم، این دستگاهها به نسبت قبل، سالبهسال فعالتر و خلاقتر شده و بهصورت نوآورانه به ارائه برنامهها و جذب مردم و مخاطبین پرداخته و نه بهصورت دستگاههای با برنامههای روزمره و عادی و تکرار برنامههای سالهای قبل، دقیقاً به همان صورت سابق بپردازند و بهگونهای پیش بروند که بودونبود آنها در نظر، یکسان جلوه کند و همه بگویند این دستگاهها باشند و یا نباشند، این امور (مثلاً برگزاری نماز عید فطر و یا راهپیمایی 22 بهمن و ...) انجام میشود و حضور مردم نسبتی با وجود این دستگاهها ندارد!
قابل ذکر است؛
حجتالاسلام سید رضا افتخاری مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد
حجتالاسلام سید جواد خاضع ریاست شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد
کبنا نیوز آمادگی درج پاسخ مسئولان مربوطه را دارد.
خرج هزار
کارکرد صفر