تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۶ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۰۲:۵۷
کد مطلب : ۴۶۸۹۶۹

توسعه زاگرس با اشتغال سبز/ بوم گردی اقتصاد را رونق می بخشد

۰
توسعه زاگرس با اشتغال سبز/ بوم گردی اقتصاد را رونق می بخشد
کبنا ؛ اشتغال سبز در دنیا رو به رونق بوده و تلفیق توپوگرافی ها با جاذبه‌ها می‌تواند راهگشای گام برداشتن بر مسیری برای اشتغال‌های درون زا شود.
تحقق اشتغال سبز در کشور

در کشور ما نیز طی سال‌های اخیر توسعه بومگردی در استان‌های داری ظرفیت هدفگذاری شده است.
در روزهایی که عبور از اقتصاد تک محصولی و اشتغالزایی گران صنعتی چالش‌هایی را در کشورهای خاورمیانه ایجاد می‌کند، بوم گردی کلید تحقق اشتغال سبز و کم هزینه در کشورها محسوب می‌شود.
توسعه زاگرس با اشتغال سبز/ بوم گردی اقتصاد را رونق می بخشد
توجه به چرخه اقتصاد جوامع روستایی
بر اساس بررسی انجام شده، با توجه به دیده شدن توسعه چرخه اقتصاد روستایی بر محور بوم گردی، تحقق اشتغال زایی بر این مدار می‌تواند گره گشای گام‌های اقتصادی شود.
در استان‌های مختلف با تکیه بر ظرفیت‌های گردشگری، محورهای مختلفی تعریف شده که خروجی مطلوبی در ابعاد اقتصادی داشته است.
فرصت‌های اشتغال زایی «بوم محور» اشتغال مناسبی در سطح زاگرس ایجاد کرده و کهگیلویه و بویراحمد نیز با تکیه بر زیست عشایری_ روستایی توسعه بوم گردی را در جغرافیای مناطق خود دارد.
بوم گردی صنعتی سبز و نوپا بوده که علیرغم جوانی آن شاهد استقبال جوامع روستایی از ظرفیت آن هستیم.
توسعه زاگرس با اشتغال سبز/ بوم گردی اقتصاد را رونق می بخشد
در ادامه مهر نوشت: کهگیلویه و بویراحمد و زیست بوم عشایری آن در سال‌های اخیر مورد توجه بسیاری از توریست‌ها و گردشگران داخلی و خارجی قرار گرفته و بستر سازی در بوم‌های محلی و عشایری می‌تواند نتایج مطلوبی را رقم بزند.
اقامتگاه‌های بوم گردی ایجاد شده در استان با وجود چالش‌های تسهیلاتی و موانع تکمیل، پویایی محسوسی در اشتغال مناطق روستایی و عشایری ایجاد کرده است.
معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: توسعه ظرفیت‌های گردشگری استان در قالب تکمیل و حمایت از پروژه‌ها را خواهیم داشت.
سید احسان عسکری افزود: استان با توجه به توپوگرافی، آب و هوا و جاذبه‌های گردشگری پتانسیل بالایی برای توسعه بر محور گردشگری دارد.
حمایت از طرح‌های گردشگری
عسکری با اشاره به اینکه اشتغال زایی و درآمد از خروجی‌های رشد گردشگری در استان است، عنوان داشت: در قالب حمایت از ایده‌ها و طرح‌های گردشگری می‌توان به شرایط مطلوبی در اقتصاد جامعه هدف دست یافت.
توسعه زاگرس با اشتغال سبز/ بوم گردی اقتصاد را رونق می بخشد
عسکری گفت: با قرار گیری در زنجیره گردشگری می‌توان برای جوامع روستایی و عشایری نیز اشتغال‌هایی مبتنی بر بوم گردی‌ها را رقم زد.
معاون اقتصادی استاندار گفت: حمایت‌های تسهیلاتی در محور گردشگری می‌تواند فرصت‌های مطلوبی در اقتصاد گردشگری ایجاد کند و شاهد رونق بیش از پیش این بخش باشیم.
عسکری لازمه توسعه گردشگری را ارتقای زیرساخت مناطق هدف دانست و بیان کرد: با تکیه بر رشد زیرساختی جذب بهتر گردشگران را خواهیم داشت.
وی افزود: طرح‌های خروجی محور بخش گردشگری مورد حمایت قرار خواهند گرفت.
ایجاد ۱۳ اقامتگاه بوم گردی
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: ۱۳ اردوگاه بوم‌گردی در مناطق گردشگر پذیر استان با حمایت دولت و سرمایه گذاری بخش خصوصی ایجاد شده است.
سعید طالبی پور افزود: با توجه به قابلیت‌های خوب گردشگری روستایی، ایجاد بوم گردی‌ها مورد استقبال زیاد گردشگران داخلی و خارجی در کهگیلویه و بویراحمد قرار گرفته است.
طالبی پور گفت: تلاش برای شکوفایی ظرفیت‌های اقتصادی روستاهای کهگیلویه و بویراحمد با استفاده از داشته‌های صنعت گردشگری راهبرد کارساز دولت سیزدهم بوده که تاکنون منجر به بهره برداری از ۱۰ طرح در این زمینه شده است.
وی ابراز داشت: کهگیلویه و بویراحمد با وجود ۱۴ منطقه نمونه گردشگری و داشتن یکهزار و ۷۵۰ روستا با صدها جاذبه چون بافت‌های تاریخی، طبیعی، آب و هوای متنوع، همت و هنر زنان در تولید محصولات صنایع دستی، ظرفیت بزرگی برای ایجاد بوم‌گردی های گردشگری با هدف درآمدزایی برای مردم است.
تحقق مهاجرت معکوس
توسعه زاگرس با اشتغال سبز/ بوم گردی اقتصاد را رونق می بخشد
مدیرکل میراث فرهنگی استان گفت: توسعه زیرساخت‌های گردشگری در روستاهای هدف گردشگری در چندسال گذشته موجب مهاجرت معکوس از شهر به روستا نیز شده است و شاهد رونق گیری روستاها و زیست بر این محور هستیم.
حمایت از جوامع محلی در دولت سیزدهم
وی افزود: دولت سیزدهم مصمم است تا با تشویق جوامع محلی به ایجاد واحدهای خدمات گردشگری کشاورزی و اقامتگاه‌های بومگردی در این خصوص گام‌های اثربخشی بردارد.
دبیر شورای معاونین اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: روستاها به عنوان مراکز اصلی تولید قلب تپنده توسعه اقتصادی استان محسوب می‌شوند.
علی اکبر پاک افزود: اداره کل میراث فرهنگی استان تلاش کرده تا با ایجاد زیرساخت‌های گردشگری در روستاهای هدف، زمینه توسعه اقتصادی را برای مردم و جوامع محلی ایجاد کند و موفقیت‌های مطلوبی نیز حاصل شده است.
بهره برداری از ۱٠ طرح گردشگری
پاک خاطرنشان کرد: از ابتدای فعالیت دولت سیزدهم تاکنون ۱۰ طرح گردشگری روستایی استان مورد بهره برداری قرار گرفت.
توسعه زاگرس با اشتغال سبز/ بوم گردی اقتصاد را رونق می بخشد
اقدامات دولت سیزدهم
وی بیان کرد: ۶ اقامتگاه بومگردی، یک پارک آبی، یک مجتمع رفاهی و یک مجموعه گردشگری کشاورزی از جمله طرح‌های افتتاح شده مناطق روستایی کهگیلویه و بویراحمد در دولت سیزدهم است.
پاک بیان کرد: این طرح‌ها افزون بر بهره برداری برای فروش سوغات و محصولات تولیدی روستاییان ۱۷۰ فرصت شغلی مستقیم ایجاد کرده است.
پاک گفت: روستای «کریک» به عنوان پایلوت اجرای طرح‌های بوم‌گردی با رویکرد اشتغال‌زایی در کهگیلویه و بویراحمد تعریف شده است و تا کنون در این روستاها طرح‌های گردشگری خوبی اجرا شده است.
توسعه زاگرس با اشتغال سبز/ بوم گردی اقتصاد را رونق می بخشد
زاگرس و کهگیلویه و بویراحمد چهار فصل با داشته‌های بی نظیرش و دستان مهمان نواز مردمانش فصلی جدید از توسعه اقتصاد با تکیه بر جوامع محلی را به خود می‌بیند تا با توسعه بوم گردی، گردشگران داخلی و خارجی دمی را به آرامش در همجواری بلوط‌ها و جنگل‌هایش بگذرانند و معیشت مردمانش نیز رونقی بر پایه اقتصاد سبز بگیرد.
نام شما

آدرس ايميل شما

دو محرک مهاجرت نخبگان

دو محرک مهاجرت نخبگان

مهاجرت نخبگان امروز یکی از مباحث مهمی است که مقابله با آن عزم جدی حاکمیت را می‌طلبد. ...
چرا اسرائیل از حماس وحشت دارد؟

چرا اسرائیل از حماس وحشت دارد؟

نیرو‌های حماس در قالب گروه‌های مختلف و بعضا به صورت مستقل وارد میدان عملیات علیه اسرائیل ...
مدرسه‌داری برای مدیرسازی؟

مدرسه‌داری برای مدیرسازی؟

مدارس نزدیک به چهره‌های حاکمیتی از محل‌هایی هستند که مسوولان‌شان امید دارند نسل‌های بعدی ...
1