تاریخ انتشار
چهارشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۱۷:۳۷
کد مطلب : ۴۲۶۷۷۵
ریزش چشمگیر قیمت‌ها در بازار ارز، سکه و خودرو ؛

ريزش غيرمنتظره بازارها

۳
ريزش غيرمنتظره بازارها
کبنا ؛
قیمت‌ها در بازار ارز، سکه و خودرو طی روز گذشته با ریزش چشمگیری مواجه شد که در گزارش زیر به بررسی دلایل این ریزش پرداخته‌ایم.

تا لحظه تنظیم این گزارش ،نرخ دلار در بازار سه‌شنبه با افت 3هزار و 700 تومانی نسبت به روز قبلش به 27 هزار و 500 تومان رسید و قیمت سکه نیز با کاهش نزدیک به 2میلیون تومانی از حدود 16میلیون تومان، به 13 میلیون و 900 هزار تومان رسید. همچنین به دنبال نزولی شدن نرخ سکه و ارز قیمت خودرو هم تا 30میلیون تومان کاهش یافت.
بر این اساس پیش‌بینی‌ها حاکی است روند کاهش قیمتها در بازار سکه و ارز بنا به دلایلی که خواهیم گفت در روزهای آینده ادامه خواهد داشت.
نقش بانک مرکزی در کاهش قیمت ارز
اما کاهش نرخ سکه و ارز دلایل متعددی دارد که یکی از آنها ، عرضه روزانه 50 میلیون دلار در بازار متشکل ارزی و افزایش سقف خرید ارز توسط صرافی‌ها بود؛ این سیاست بانک مرکزی طی یک هفته گذشته اجرایی شد و آثار آن در کاهش شدید قیمت ارز محسوس بود. آن طور که بانک مرکزی اعلام کرد، افزایش عرضه در بازار موجب شده تا تقاضایی نیز برای ارز وجود نداشته باشد؛ بعنوان نمونه دیروز 75 میلیون دلار توسط بازارساز در بازارمتشکل ارزی عرضه شد اما کمتر از یک میلیون دلار خریدار وجود داشت.
در همین باره، عبدالناصر همتی رئیس‌کل بانک مرکزی روز گذشته در جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی ضمن تقدیر از صادرکنندگان خوشنام و خدمات آنها به اقتصاد کشور تاکید کرد: «طی روزهای اخیر روزانه حدود 150میلیون دلار توسط صادرکنندگان در سامانه نیما عرضه می‌شود که در کنار منابع بانک مرکزی تأمین ارز واردات شتاب گرفته است.» از همین رو، می‌توان گفت بانک مرکزی توانسته با افزایش ارز، در کنترل قیمت‌های بازار اثر بگذارد.
گفتنی است، بانک مرکزی در جدیدترین تصمیم خود، با صدور اطلاعیه‌ای از افزایش ساعت کاری صرافی‌های بانکی و بازار متشکل خبر داد و اعلام کرد: «این بانک به منظور ارایه خدمات بهتر و بیشتر به هموطنان گرامی تا اطلاع ثانوی صرافی‌های بانکی و بازار متشکل ارزی را موظف کرد تا ساعت 18 به ارایه خدمت بپردازند.»
آزادسازی منابع ارزی در عراق و افزایش فروش نفت
از دیگر دلایل مثبت که موجب شد تا جو بازار ارز برخلاف هفته‌های قبل، نزولی شود؛ خبرهای مربوط به آزادسازی دارایی‌های ایران در عراق و کره جنوبی بود. آزادسازی 5.5 میلیارد دلاری منابع ایران در عراق خبر مهمی است که بعد از سفر اخیر رئیس‌کل بانک مرکزی به عراق اعلام شد. برهمین اساس نیز وزارت خارجه اعلام کرد که «دستاورد عبدالناصر همتی از سفر به عراق مثبت بوده است. بنابراین احتمالاً به زودی باید منتظر ورود دارایی‌های بلوکه شده به کشور باشیم» و حالا ظاهرا خبر برگشت دلارها از عراق جدی شده است.
https://cdn.kebnanews.ir/images/docs/files/000426/nf00426775-1.jpg
بر این اساس پیش‌بینی می‌شود با ورود 5.5 میلیارد دلار ارز جدید به کشور اتفاقات مهمی در بازار ارز بیفتد. از خاطر نبریم که چندی پیش، پایگاه خبری رویترز به نقل از سمیر مدنی، یکی از موسسان «شرکت تنکرترکرز» با‌‌اشاره به افزایش صادرات نفت ایران گفته بود: «ما شاهد 1.5میلیون بشکه در روز صادرات نفت خام و میعانات گازی در ماه جاری میلادی بوده‌ایم. این رشد در یک سال و نیم گذشته بی‌سابقه بوده است.»
در این باره، علی اکبر کریمی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرگزاری تسنیم اظهار داشت: با توجه به اخبار مثبت آزادسازی بخش عمده‌ای از منابع ارزی بلوکه شده ایران در عراق که پس از سفر آقای همتی به این کشور منتشر شده است، می‌توان امیدوار بود که در روزهای آینده شاهد عرضه سنگین ارز در بازار و کاهش نرخ باشیم.
وی با‌اشاره به اینکه اخبار خوب منعکس شده در رسانه‌های معتبر داخلی و خارجی راجع به افزایش چندبرابری فروش نفت ایران را می‌توان قابل اتکا و صحیح دانست، گفت: طبعاً دولت با افزایش درآمدهای ارزی نفتی خود می‌تواند در روزهای آتی بازار ارز را ‌اشباع و به آرامش نسبی برساند.
رفع تحریم‌های تسلیحاتی و...
علاوه‌بر دلایل فوق ، برداشته شدن تحریم‌های تسلیحاتی از هفته جاری نیز از دیگر سیگنال‌های مثبتی بود که بازار ارز را تحت تأثیر قرار داد و باعث شد تا خریدهای هیجانی فروکش کند و اکثر خریداران هفته‌های قبل را به فروشنده تبدیل کند.
همچنین بی‌تفاوت شدن بازار نسبت به انتخابات آمریکا به علت افزایش بیش از حد نرخ ارز در روزهای قبل یکی دیگر از دلایل کاهش نرخ دلار است. به عبارتی، احتمال پیروزی ترامپ در انتخابات آمریکا موجب شده بود تا بازار ارز بدترین سناریوهای ممکن را پیش‌خور کند هرچند به اعتقاد فعالان اقتصادی تفاوتی میان ترامپ یا بایدن نخواهد بود اما برخی معامله‌گران براین باورند که تداوم دوره ریاست‌جمهوری ترامپ به معنی ادامه سیاست تحریم حداکثری، عدم فروش نفت و محدودیت‌های شدید بانکی است.
در همین زمینه، سیدکمال سید علی معاون اسبق بانک مرکزی درخصوص تاثیر انتخابات آمریکا بر بازار ارز ایران اعلام کرد: «در صورت برنده شدن هر نامزدی در انتخابات پیش روی آمریکا، احتمال افزایش قیمت ارز کم خواهد بود و نگاه من به آینده بازار ارز کاهشی است.»
سکه همچنان حباب دارد
در همین زمینه، محمد کشتی‌‌آرای، نایب‌رئیس‌اتحادیه طلا و جواهر در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم ضمن‌اشاره به ثبات اونس جهانی طلا اظهار داشت: علت اصلی کاهش قیمت طلا و سکه و به دنبال آن کاهش قیمت ارز، عرضه بیش از حد طلای آب‌شده در بازار است. این موضوع باعث شد تا قیمت طلا کاهش یابد و کاهش قیمت طلا نیز منجر به کاهش قیمت سکه شد و برای اولین بار این موضوع منجر به کاهش قیمت ارز در بازار نیز شد.
وی با بیان اینکه همچنان قیمت‌ها در بازار حباب دارد، بیشترین حباب را برای سکه طرح جدید با یک میلیون و 900 هزار تومان حباب دانست و تاکید کرد البته قطعات دیگر سکه نیز همچنان دارای حباب بالای یک میلیون تومانی هستند که علت آن نیز عدم عرضه کافی سکه در بازار است.
همچنین، ابراهیم محمدولی رئیس‌اتحادیه طلا و جواهر تهران با‌اشاره به عرضه سنگین ارز از سوی بانک مرکزی در بازار، که سبب کاهش قیمت دلار شده است، گفت: همین علت نیز باعث شده که قیمت طلا و سکه نیز با کاهش روبرو شود و تا هر زمانی که این مدیریت از سوی بانک مرکزی ادامه پیدا کند، نرخ سکه و طلا در بازار نیز کاهش خواهد یافت.
احتمال کاهش بیشتر قیمت دلار
از سوی دیگر، یکی از فعالان بازار ارز درباره کاهش قیمت ارز گفت: «اغلب دارندگان ارز فروشنده ارز شده‌اند.» از طرف دیگر از روز گذشته یکی از صندوق‌های‌ بزرگ و فعال در زمینه طلا پیش‌بینی‌های خود از سود آتی را تعدیل کرد و به شدت کاهش داد. همین موضوع نیز از سوی معامله‌گران بازار یک نشانه برای ادامه‌دار بودن روند کاهش تلقی شد. آن طور که خبرگزاری فارس اعلام کرده، دلارهای بالای 30 هزار تومان خریدار ندارند و اغلب واردکنندگان معتقدند اجناسی را که با دلار بالای 30 هزار تومان وارد می‌کنند نمی‌توانند در بازار داخل به فروش برسانند و خریداران قدرت خرید با قیمت‌های بالاتر را ندارند. برخی فعالان بازار ارز پیش‌بینی می‌کنند کاهش بهای ارز در این مرحله ادامه پیدا کند.
باشگاه خبرنگاران جوان نیز در پیش‌بینی خود درباره روند کاهشی قیمت‌ها در بازار نوشت: به نظر می‌رسد بازار ارز همچنان در حال سقوط است و به عقیده برخی از کارشناسان امکان دارد قیمت دلار تا مرز  ۲۳، ۲۴ هزار تومان کاهش پیدا کند؛ بنابراین بهتر است مردم از خرید و فروش‌های هیجانی در بازار ارز اجتناب کنند.
کاهش قیمت خودروها
 تا 30 میلیون تومان
به دنبال کاهشی شدن نرخ دلار و یورو در بازار، قیمت خودرو نیز در بازار رو به کاهش گذاشت. در حال حاضر تعداد فروشندگان خودرو در بازار بیشتر از میزان تقاضای خرید است اما در مجموع معامله‌ای صورت نمی‌گیرد، در عین حال وضعیت بازار خودرو طوری است که قیمت‌ها چندان باثبات نیستند و به عنوان مثال برای خودرویی مانند پراید قیمت بین 125 تا 117 میلیون تومان اعلام می‌شود.
سعید موتمنی، رئیس‌اتحادیه نمایشگاه‌داران اتومبیل در این باره اظهار داشت: «با افت قیمت ارز، قیمت‌ها در بازار خودرو نیز کاهشی شده هرچند خرید و فروشی صورت نمی‌گیرد. قیمت پراید که قبلاً تا 128 میلیون تومان بالا رفته بود، در بازار به 117 میلیون تومان رسید. همچنین طی روزهای اخیر تعداد فروشندگان در بازار خودرو بیشتر از قبل شده اما خریداران دست نگه داشته‌اند و فعلا خرید نمی‌کنند. با تداوم کاهش نرخ ارز، قیمت خودرو در بازار نیز ریزشی خواهد بود.»
محمدرضا محبوبی‌منش، عضو اتحادیه فروشندگان خودرو نیز در مورد وضعیت بازار خودرو گفت: قیمت‌ها در بازار خودرو از روز گذشته با افت پنج میلیونی همراه بوده و روز سه‌شنبه به حدود 10 میلیون تومان کاهش قیمت در خودروهای داخلی رسیده‌ایم. افت قیمت در بازار خودروهای دست دوم نیز اتفاق افتاده به طوری که قیمت یک دستگاه رانا صفر مدل 97 از 210 میلیون تومان به 200 میلیون تومان رسیده است.
گفتنی است، قیمت خودروهای بالای یک میلیارد تومان در حال حاضر کاهش 30 میلیون تومانی داشته و فعالان بازار پیش‌بینی می‌کنند طی روزهای آینده در صورت ادامه روند کاهشی نرخ ارز، این میزان کاهش به 50 میلیون تومان نیز برسد. در عین حال، قیمت خودروهای مونتاژی نیز در بازار کاهش داشته به طوری که قیمت جک S5 با افت 50 میلیون تومانی به 850 میلیون تومان رسیده است. همچنین قیمت جیلی اکسلنت از 410 میلیون تومان به 395 میلیون تومان رسیده است.
 فعالان بازار خودرو قبلاً پیش‌بینی کرده بودند که همانطور که قیمت خودرو به طور نجومی بالا می‌رود، قطعا ریزش آن هم زیاد خواهد بود زیرا قیمت‌ها واقعی نبوده و متقاضی واقعی برای خرید خودرو در بازار با نرخ‌های نجومی وجود ندارد.
قیمت‌های خودرو به زودی اعلام می‌شود
در همین حال براساس دستورالعمل قیمت‌گذاری خودرو مصوب شورای رقابت، خودروسازان می‌توانند هر سه ماه یک بار درخواست تغییرات قیمتی خود را به وزارت صمت اعلام و این وزارتخانه با دریافت نرخ تورم بخشی از بانک مرکزی تصمیم‌گیری نهایی را در مورد تغییر قیمت‌ها اعمال کند. در سه ماهه اخیر خودروسازان درخواست افزایش قیمت‌ها را برای سه ماه آینده به وزارت صمت اعلام کرده‌اند و قرار است طی روزهای آینده متناسب با نرخ تورم بخشی که از بانک مرکزی دریافت شده مجوز افزایش قیمت‌ها به خودروسازان ارائه شود.
البته افزایش قیمت خودرو در کارخانه درحالی قرار است به تصویب برسد که در بازار رشد قیمت‌ها در انواع خودروهای داخلی رکوردهای جدیدی را ثبت کرده و بازار شاهد اختلاف قیمت‌های بیش از 100 میلیونی از کارخانه تا بازار تعدادی از خودروهای داخلی است. باتوجه به کاهش قیمت خودروها در پی کاهش قیمت دلار و پیش‌بینی ادامه این روند، بهتر است خودروسازان نیز معیار خود را دلار ارزان تری در نظر بگیرند تا بار بیشتری بر معیشت مردم اضافه نشود.
https://cdn.kebnanews.ir/images/docs/files/000426/nf00426775-2.jpg


چهار دلیل ریزش عجیب دلار
شهروند: قیمت خرید دلار آمریکا در صرافی بانک ملی دیروز ۲۶,۰۲۰(بیست و شش هزار و بیست تومان) اعلام شد که نسبت به روز  قبل از آن کاهش داشته است. بر این اساس قیمت خرید دلار آمریکا 26,020(بیست و شش هزار و بیست تومان) و قیمت فروش دلار آمریکا 28,450(بیست و هشت هزار و چهارصد و پنجاه تومان) اعلام شد.
همچنین براساس اعلام صرافی بانک ملی ایران قیمت خرید یورو 31,320(سی و یک هزار و سیصد و بیست تومان) و قیمت فروش یورو 33,750(سی و سه هزار و هفتصد و پنجاه تومان) بوده است.
قیمت دلار در بازار آزاد دیروز نیز با 3,354 تومان کاهش، 27,549 تومان معامله شد. در طی معاملات دیروز، 30,906 تومان بیشترین قیمت و 27,545 تومان کمترین قیمت ثبت شده برای دلار است.
به نظر می‌آید بازار توان صعود بیشتر در کانال ۳۰ هزار تومان را نداشت. بازار ارز در یک معادله اخبار در روزهای اخیر قرار گرفته بود؛ مشخصا 4 خبر مثبت بنیادی وجود دارد.
1- شفاف‌سازی در بازار ارز باعث شد تا همه نسبت به حجم عرضه و تقاضا در بازار روشن باشند. همچنین میزان مداخله بازارساز می‌تواند نشان دهد که نرخ در روزهای آینده افزایشی خواهد بود یا خیر.
2- تقاضایی در بازار متشکل برای دلار وجود ندارد. مثلا دیروز 75 میلیون دلار در بازار متشکل عرضه شد، اما کمتر از یک میلیون دلار خریدار وجود داشت. این یعنی، صرافی‌ها کاملا به این نتیجه رسیده‌اند که در بالای قیمت 30 هزار تومان، دست به خرید نزنند. این خبر بنیادی نیز می‌تواند برای خریداران خرد قابل توجه باشد.
3- یک مقام وزارت خارجه اعلام کرد که دستاورد عبدالناصر همتی از سفر به عراق مثبت بوده است. ترجمه این خبر آن است که بازار ارز احتمالا از سمت عرضه، باید منتظر آزادسازی 5.5 میلیارد دلار باشد. اگرچه این دلارها احتمالا از عراق نمی‌رسد، اما می‌تواند به معنی رهایی منابع ارزی بانک مرکزی از نرخ 4200 تومان باشد.
4- اخبار مربوط به انتخابات آمریکا قرار دارد. چینش اخبار در برابر انتخابات آمریکا، به نظر کارساز شده و توانسته بازار ارز را از تقاضای بالا، حداقل به شکل مقطعی خلاص کند.

ريزش غيرمنتظره بازارها
اعتماد نوشت: روز گذشته، بازارهاي دارايي ايران به‌ طور غيرمنتظره‌اي با «ريزش قيمت‌ها» مواجه شد. در بازار سرمايه شاخص كل نسبت به روز دوشنبه، 3درصد افت كرد و نرخ هر گرم طلا 10درصد كاهش يافت. قيمت سكه تمام بهار آزادي 7درصد عقب‌نشيني داشت و نيم سكه طلا 12درصد و ربع سكه 9درصد كاهش قيمت را تجربه كردند. همزمان با اين تحولات، بازار ارز نيز با ريزش شديد قيمت‌ها مواجه شد و دلار كه تا پيش از اين در كانال 31 هزار توماني خريد و فروش مي‌شد، در پايان معاملات ديروز به كانال 27 هزار توماني عقب‌نشيني كرد.  بازار ارز و سكه كه تا روزهاي اخير در برابر تغيير انتظارات مقاومت مي‌كردند روز گذشته با كاهشي شدن ارقام خريد و فروش ارز در صرافي‌هاي زيرنظر بانك مركزي، با افت قيمت روبه‌رو شدند. گفته مي‌شود كه بانك مركزي تزريقي به كف بازار در قالب اسكناس و حواله نداشته و از طريق بازار متشكل و سامانه نيما تزريق ارزي را انجام مي‌دهد. وقتي سمت عرضه از سوي بازار ساز تقويت نشده است يك گزاره مي‌تواند مطرح شود معامله‌گراني كه تصور مي‌كنند روند افزايش قيمت به انتها رسيده در حال خالي كردن ارز خود در بازار هستند تا در يك كف جديد خريدار شوند. برخي فعالان بازار با اشاره به شلوغي اين روزهاي بازار ارز مي‌گويند بسياري از سرمايه‌گذاران خُرد بازار «از ديشب در صف ايستاده‌اند تا به محض آغاز به كار صرافي‌ها، دلارهاي‌شان را بفروشند.» اين گزاره سخنان كساني است كه از بيم كاهش‌هاي بيشتر قيمت دلار، شبانه در ميدان فردوسي جمع شده بودند تا دلارهاي خود را بفروشند. با وجود افزايش شمار فروشنده‌ها اما خبري از خريداران نبود. مشاهدات نشان مي‌دهد جو رواني در بازار ارز به گونه‌اي است كه احتمال ورود دلار به كانال‌هاي پايين‌تر وجود دارد. اما فارغ از اينكه ريزش‌هاي 2 روز اخير ادامه پيدا مي‌كند يا خير، سوال در اين است كه چه چيزي باعث كاهش بيش از 4 هزار تومان از قيمت دلار آن‌هم فقط در يك روز شد؟ مگر نه اينكه گزارش‌هاي بانك مركزي نشان مي‌دهد تقاضاي موثري براي خريد ارز به صورت اسكناس در 5 روزي كه بانك مركزي 50 ميليون دلار به بازار تزريق كرده، وجود نداشته پس كاهش نرخ ارز چگونه رخ داده است؟ آيا نوسان نرخ ارز تنها در دست عوامل داخلي است؟ ريزش‌هاي چند هزار توماني دلار در حالي است كه 6 روز پيش رييس كل بانك مركزي در مصاحبه با تسنيم بر اين موضوع تاكيد كرد كه «فشارها به ايران طي 3 هفته آينده بيشتر خواهد شد.»
نرخ ارز در هفته‌اي كه گذشت
 در هفته منتهي به 29 مهر سال جاري، در بازار ارز اتفاقات غيرمنتظره كم رخ نداد و نرخ ارز 3500 تومان كاهش داشت و از 32 هزار تومان در 26 مهر به 27700 تومان در روز گذشته و تا لحظه نگارش گزارش رسيد. هر چند طي 28 تا 29 مهر قيمت دلار به يك‌باره 4 هزار تومان نيز كاهش داشت. با وجود اينكه برخي ريزش‌هاي اخير را تاثير پذيرفتن بازار ارز از اخبار «آزاد شدن دارايي‌هاي بلوكه شده در عراق و كره» مي‌دانند، اما برخي نيز حضور بازيگر اصلي بازار ارز يعني بانك مركزي و انتشار اخباري مبني بر كنترل بيشتر بازار و احتمال ريزش قيمت را بر آن موثر مي‌دانند. دليل هر چه باشد، قيمت ارز در كمتر از 2 روز 16درصد افت داشته كه مي‌تواند بر جو رواني كاهش‌هاي بيشتر قيمت دلار، تاثير بگذارد. با وجود اينكه قيمت دلار در كانال 27 هزار تومان است اما مشاهدات عصر روز گذشته نشان مي‌دهد كه دلار حتي با نرخ 27 هزار تومان نيز خريدار نداشت. باتوجه به اينكه روز پنجشنبه بازارها نيمه‌تعطيل است، آيا در روز چهارشنبه كه تنها روز كامل كاري بازارهاست، كاهش بيشتري در نرخ دلار رخ مي‌دهد؟ 
تقاضاي موثر وجود  نداشت 
در 20 مهر سال جاري نرخ ارز در صرافي‌ها با افزايش 1100 توماني نسبت به روز قبلش به 31 هزار و 500 تومان رسيد. بانك مركزي براي ثبات بخشي به اين بازار 2 تصميم مهم گرفت؛ فروش روزانه 50 ميليون دلار ارز به صورت اسكناس از 21 مهر و افزايش سقف خريد بانك‌ها و صرافي‌ها در بازار متشكل ارز به 500 هزار دلار. در اولين روز از اجراي اين تصميم و در بازار متشكل معاملات ارزي بيش از ٨۵ ميليون دلار به صورت اسكناس عرضه شد. در روز دوم 78 ميليون دلار عرضه اسكناس با تقاضا 1.5 ميليون دلاري مواجه شد. 23 مهر و در سومين روز اجراي سياست جديد ارزي، حدود ۷۳ ميليون دلار ارز به صورت اسكناس در «بازار متشكل معاملات ارزي» در نرخ‌هاي حاشيه بازار عرضه شد كه تنها حدود ۶۰۰ هزار دلار توسط صرافي‌ها خريداري شد. براساس گزارش‌هاي بانك مركزي «اين امر حاكي از فقدان تقاضاي موثر در بازار براي ارز به صورت اسكناس است.» اولين روز بازارها پس از تعطيلات آخر هفته گذشته كه 27 مهر ماه بود، بانك مركزي حدود « 74 ميليون دلار عرضه كرد كه تنها 1.7 ميليون دلار آن خريداري شد.» براساس اطلاعيه اين نهاد پولي در اين روز همانند روزهاي گذشته تقاضاي موثر در بازار وجود نداشته است. روند كاهش تقاضا در بازار ارز در 28 مهر نيز ادامه يافت و با وجود عرضه 75 ميليون دلار ارز به صورت اسكناس تنها 944 هزار دلار آن خريداري شد. روز گذشته بانك مركزي در اطلاعيه‌اي اعلام كرد كه «صرافي‌هاي بانكي و بازار متشكل ارزي تا اطلاع ثانوي تا ساعت 18 فعال خواهند بود.» بنابراين تا لحظه نگارش اين گزارش (ساعت 16) مشخص نيست كه چه ميزان ارز در بازار عرضه و چه ميزان نيز خريداري شده است. در اين مدت بانك مركزي حدود 385 ميليون دلار ارز، عرضه شده و با وجود اينكه ميزان ارز خريداري شده در روز 21 مهر مشخص نيست اما در اين مدت تنها 4 ميليون و 744 هزار دلار خريداري شده كه تنها 2درصد كل ارزي است كه بانك مركزي به بازار تزريق كرده است. 
دولت  به دنبال كاهش فشار است
رضا سلامي، اقتصاددان در توضيح كاهش دليل ريزشي شدن بازارها و از جمله كاهش نرخ ارز ضمن تاكيد بر اين موضوع كه احتمال كاهش نرخ وجود داشت، گفت: «بانك مركزي در اين مدت در تلاش بود با عرضه ارز اسكناسي در بازار بتواند قيمت را متعادل كند. اين تلاش با تصميم عرضه روزانه 50 ميليون دلار به بازار اعلام شد. هر چند به دليل برخي مقررات مشتري براي اسكناس‌هاي عرضه شده، نبود و به تبع معامله‌اي نيز انجام نمي‌شد، به همين دليل آنچنان كه بايد بر قيمت‌ها تاثير نگذاشت.»  سلامي در ادامه سخنان خود افزود: «به نظر مي‌رسد بانك مركزي تمهيداتي انديشيده كه ميزان بيشتري از ارزهاي عرضه شده به بازار جذب شوند. هر چند بنده اين تمهيدات را نمي‌دانم و خود اين نهاد پولي بايد آن را توضيح دهد.» از او پرسش كرديم كه آيا پيش‌بيني مي‌كرد نرخ ارز كاهش يابد كه پاسخ داد: 
«2 مرحله كاهش در نرخ ارز را پيش‌بيني مي‌كردم. پيش‌بيني اول مربوط به پيش از انتخابات امريكاست. باتوجه به فشاري كه در حال حاضر بر اقتصاد و مردم است، دولت در نظر دارد به هر صورتي تا زمان انتخابات رياست جمهوري امريكا قيمت را متعادل كند و به كانال‌هاي پايين‌تر مثلا 25 هزار تومان برساند. پيش‌بيني دوم مربوط به انتخابات امريكا است. اگر اين انتخابات به روي كار آمدن بايدن منجر شود، در اين صورت جو رواني مي‌تواند به كمك دولت آيد و در برهه زماني حتي نرخ دلار را بيشتر كاهش دهد. اينكه ابعاد رواني انتخاب بايدن چقدر به كاهش قيمت دلار كمك مي‌كند، بستگي به اين دارد كه تا چه زماني پايدار بماند.»  سلامي به دارايي‌هاي بلوكه شده ايران در ساير كشورها نيز اشاره كرد و گفت: «يكي ديگر از مواردي كه مي‌تواند بر كاهش قيمت دلار تاثيرگذار باشد، آزاد شدن دارايي‌هاي بلوكه شده ايران در كشورهاي خارجي است. اگر انتخابات به نفع دموكرات‌ها پيش رود، زمينه‌اي براي كاهش تحريم‌ها يا برداشته شدن آنها فراهم مي‌شود و دارايي‌ها نيز آزاد مي‌شوند. اين هم بر نرخ دلار تاثيرگذار است.» او در ادامه نيز افزود: «به هر حال قيمت دلار خيلي بيشتر از آن چيزي كه گمان مي‌شد، بالا رفت كه درنهايت نيز اقتصاد را فلج كرد. اگر دولت بتواند قيمت را به زير 15 هزار تومان نيز برساند شايد موفقيت بزرگي باشد. مشروط بر اينكه تلاش‌ها براي كنترل ارز ادامه يابد.» از اين اقتصاددان درخصوص منابعش درمورد رسيدن نرخ دلار به زير 15 هزار تومان پرسيديم، به اعتقاد او زماني دلار به كانال‌هاي پايين‌تر راه مي‌يابد كه سياست‌هاي دولت در چه راستايي باشد. سلامي معتقد است براي كاهش قيمت‌ها در داخل نيز بايد اقدامات ديگري نيز انجام شود. مثلا عرضه كالاها در داخل بيشتر شود. به عنوان مثال لبنيات و محصولات دامي براي اين صادر مي‌شوند كه اختلاف قيمتي باعث مي‌شود صادرات اين محصولات براي توليدكننده به صرفه ترباشد تا اينكه در كشور عرضه كند. او در پايان افزود: «در بيشتر موارد، قيمت را اقتصاد و بازار تعيين مي‌كند. اگر عده‌اي قيمت را در دست بگيرند، تعادل بازار به‌هم مي‌ريزد و در بلندمدت نمي‌توان آن را نگه داشت.»
 
سقوط ارز، سكه و خودرو
آرمان ملی نوشت: به‌مانند روز دوشنبه، دیروز هم روند کاهشی قیمت دلار ادامه پیدا کرد و در حالی که اسکناس آمریکایی در روز یکشنبه ۳۲ هزار و ۲۰۰ هزار تومان قیمت داشت، روز سه‌شنبه به ۲۸ هزار و ۶۰۰ تومان (تا زمان نگارش این مطلب) سقوط کرد. فعالان بازار طلا و سکه نیز شاهد ریزش میلیونی بهای سکه در یک روز و تغییر لحظه‌ای قیمت‌ها در این بازار بودند. در معاملات روز سه‌شنبه بازار سکه، هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید، ۱۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان قیمت‌گذاری شد. اخبار موثق آزادسازی منابع عظیم ارزی بلوکه‌شده ایران در عراق، افزایش فروش نفت ایران، نزولی ماندن قیمت دلار در بازار آزاد، تصمیم سیاستگذار به ارزان‌تر کردن قیمت دلار صرافی ملی، افت ارزش سهام دلاری بازار سرمایه، تداوم تزریق ارز توسط بانک مرکزی به بازار، تداوم کاهش قیمت طلا و کاهش تحریم‌ها از جمله عواملی بودند که دیروز برخی منابع و فعالان اقتصادی آنها را در ریزش بهای دلار موثر دانستند. در عین حال، برخی افزایش عرضه در بازار ارز را مهم‌ترین عامل این سقوط معرفی کردند که از سوی خود مردم در بازار و فضای مجازی شکل گرفت. عده‌ای از صرافان نیز اذعان داشتند که به همان‌ اندازه که فروشنده برای دلار در بازار افزایش یافته است، خریداران نیز زیاد شده‌اند و دلار ۲۸ هزار تومانی طرفداران زیادی پیدا کرده است.
با تحميل فشارها به اقتصاد ايران و بروز التهابات ارزي از محل افزايش تحريم‌ها، کماکان سختگيري‌ها نسبت به صادرکنندگاني که از بازگشت ارز صادراتي خود به چرخه اقتصادي کشور خودداري مي‌کنند، ادامه دارد. اخيرا نيز، عبدالناصر همتي-رئيس کل بانک مرکزي- طي اظهاراتي در شوراي گفت‌وگوي دولت و بخش خصوصي، عنوان کرده که اسامي 250 صادرکننده بدحساب که حتي يک دلار به کشور بازنگردانده‌اند را به قوه قضائيه تحويل داده است. او همچنين اظهار کرده است که ما معتقديم کاهش صادرات به دليل بخشنامه‌هاي بانک مرکزي نبوده است و اين موضوع پشت پرده‌هايي دارد که ما از آن خبر داريم. در عين حال، بانک مرکزي اعلام کرده است که از اهميت فعاليت صادرکنندگان نيز غافل نيست و از آنها با لحاظ مشوق‌هايي تقدير به عمل مي‌آورد. در همين راستا، رئيس کل گمرک ايران نيز در آستانه روز ملي صادرات از اعطاي تسهيلات و مشوق‌هاي بيشتر گمرکي به صادرکنندگان با هدف رونق توليد و ايجاد اشتغال در کشور خبر داد. در مقابل، فعالان بخش خصوصي معتقدند که کساني که ارز صادراتي خود را به کشور بازنمي‌گردانند، در گروه فعالان خوشنام اقتصادي جايي ندارند و از اعلامي اسامي آنها استقبال مي‌کنند. با اين حال، آنها همواره تاکيد کرده‌اند که بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌هاي خلق‌الساعه امکان فعاليت سالم را از فعالان اقتصادي سلب مي‌کند و راه صادرات را ناهموار مي‌سازد.
نرخ ارز کنترل مي‌شود
رئيس کل بانک مرکزي همچنين با اشاره به صادرکنندگان بدحسابي که ارز خود را بازنگردانده‌اند، بيان کرد: در کنار آنکه ما تلاش مي‌کنيم از صادرکنندگان خوشنام تقدير کنيم، بايد در نظر داشت که در اين مدت 250 صادرکننده حتي يک دلار ارز را نيز به کشور بازنگردانده‌اند. اين در حالي است که اين افراد بايد هفت ميليارد دلار تعهد ارزي را اجرا مي‌کردند. به گفته همتي، بررسي‌ها نشان داد که 70 نفر از اين افراد کارتن‌خواب بوده‌اند و با استفاده از کارت‌هاي بازرگاني يکبار مصرف اين صادرات انجام شده است. از اين رو بانک مرکزي نام اين متخلفان را به قوه قضائيه تحويل خواهد داد. او همچنين تاکيد کرد: ما اميدواريم در شش ماهه دوم سال جهش خوبي در حوزه صادرات داشته باشيم و با توجه به افزايش عرضه ارز در سامانه نيما اميدواريم نرخ ارز به زودي کنترل شود. در روزهاي گذشته به طور متوسط 150 ميليون دلار ارز در سامانه نيما ثبت شده و اميدواريم با عبور از اوج تحريم‌ها قيمت‌ها در اين بازار کنترل شود.
نام شما

آدرس ايميل شما

ريزش غيرمنتظره بازارها

ريزش غيرمنتظره بازارها

قیمت‌ها در بازار ارز، سکه و خودرو طی روز گذشته با ریزش چشمگیری مواجه شد که در گزارش زیر ...
«مومو» را با کودکان خود آشنا کنید

«مومو» را با کودکان خود آشنا کنید

قدیم‌ترها والدین که می‌خواستند کودکان خود را بترسانند از «لولو خورخوره» برای آنها می‌گفتند ...
(عکس) ورزشکار منکر کرونا بر اثر ابتلا به آن درگذشت

(عکس) ورزشکار منکر کرونا بر اثر ابتلا به آن درگذشت

دیمیتری استاژوک ورزشکار مشهور بدنسازی در پست اینستاگرام خود نوشت: من همان کسی هستم که ...
1