تاریخ انتشار
شنبه ۳ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۰۰:۲۰
کد مطلب : ۴۲۶۵۷۴
بررسی‌ها نشان می‌دهد

شکارچی ماهرتر از کرونا + توصیه‌ها

۰
شکارچی ماهرتر از کرونا + توصیه‌ها
کبنا ؛ در این روزهای سرد پاییز که کرونا قدرتمندتر از گذشته شبیخون می زند و جان آدمیان می ستاند در سوی دیگر قاتل خاموشی نیز در کمین نشسته و آرام‌تر از کرونا شکارهای خود را به آغوش می‌کشد و این دو قاتل در کارزاری برای افزایش شمار قربانیان خود در رقابتند.
به گزارش کبنا، فصل سرد و خنک پاییزی از راه رسیده است شعله‌های گرم بخاری و هوس یک استکان چای داغ همه چیز را از یاد می‌برد  اما گاهی این گرمای لذت بخش همراه با هوس، بلای جان می‌شود.
 گاز مونواکسید کربن، گازی بی بو، بی رنگ  و سمی بوده که در صورت نشت آن، سبب مسمومیت افراد می‌شود و سرگیجه، تهوع، بیحالی، درد شدید در قفسه سینه را به دنبال دارد.
این گاز بسیار خطر آفرین است و به همین دلیل لقب‌های مختلفی از جمله قاتل خاموش و یا قاتل نامریی را به خود اختصاص داده است.
از سوی دیگر فصل سرد امسال متفاوت‌تر از سال‌های گذشته مهمان ناخوانده‌ای دارد که بی رحمانه کودک، جوان و پیر را به کام مرگ می‌کشاند.
به گفته حسین کلانتری استاندار کهگیلویه و بویراحمد سرعت انتقال و افزایش انتقال کرونا رشد چشمگیری داشته، چنانچه روند شیوع این بیماری کنترل نشود به دردسر خواهیم افتاد و با بحران مواجه خواهیم شد.
رییس دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد گفت: در ماه‌های اخیر میزان شیوع بیماری کووید ۱۹ در استان نسبت به کشور ۲ برابر افزایش یافته است.
پرویز یزدان پناه روز جمعه 2 آبان ماه اظهار داشت: شمار قربانیان کرونا در استان به 190 نفر رسیده است.

کهگیلویه و بویراحمد استانی سردسیری و گرمسیری است و سوز سرمای سردسیرش، استفاده از وسایل گرمایشی را اجتناب ناپذیر می‌کند.
در این شرایط کرونایی باید مراقب بود در این کارزار کرونا و گازگرفتگی موفق بیرون آمد.
بر اساس آخرین بررسی‌ها تاکنون حدود 12 هزار نفر در استان به بیماری ویروسی کرونا مبتلا شده‌اند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: در مناطق سردسیر استان به علت بستن پنجره‌ها تهویه هوا کم‌تر صورت می‌گیرد و احتمال گسترش بیماری کرونا افزایش می‌یابد.
محمد مهدی بانشی بیان کرد: باید تا جایی امکان دارد مردم از تهویه طبیعی استفاده کنند و در و پنجره‌ها را کمی باز بگذارند.
وی از مردم خواست که بخاری و لوله‌های بخاری را بررسی کنند تا در در این روزهای کرونایی، حداقل دیگر شاهد فوتی‌های ناشی از گاز کرفتگی نباشیم.
معصومه حسینی از اهالی شهرستان سردسیری بویراحمد که ۲ برادرش قربانی گاز گرفتگی شده می‌گوید: ۲ برادر و پسر خاله‌ام ابان ماه سال گذشته برای یک دورهمی شبانه و نگهبانی از باغ سیبمان در روستای کاکان گاز سمی ناشی از دود زغال جانشان را گرفت.
وی افزود: دردناک‌ترین اتفاق و خبر ناگوار زندگی‌مان آبان ماه گذشته فوت برادرانم بود که یکی از آن‌ها ۲۶ ساله و دیگری ۲۲ ساله بود.
حسینی تصریح کرد: برادر ۲۶ ساله‌ام یک کودک یک ساله دارد که هنوز از فوت پدر خود اطلاع ندارد و واقعاً سخت است که بگوییم به علت گاز گرفتگی فوت کرده است.
رتبه دوم کهگیلویه و بویراحمد در گاز گرفتگی
مدیرکل پزشکی قانونی کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۶ ماه نخست امسال ، فوتی‌های ناشی از گازگرفتگی (CO) مونوکسید کربن در این استان ۳ نفر بوده که در مقایسه با یک فوتی در مدت مشابه سال گذشته، افزایش یافته است.
کامروز امینی اظهار داشت: مسمومیت با گاز مونواکسید کربن در کهگیلویه و بویراحمد سال گذشته، جان ۱۲ شهروند را گرفت که ۱۱ مورد از این تعداد، در نیمه دوم سال اتفاق افتاد.
وی افزود: بیشتر موارد مسمومیت و فوتی‌های ناشی از گاز گرفتگی در نیمه دوم سال اتفاق می افتد که در این باره مردم باید جوانب احتیاط را بیشتر رعایت کنند.
مدیرکل پزشکی قانونی کهگیلویه و بویراحمد  تصریح کرد: بر اساس سالنامه آماری در سال ۹۸، استان رتبه ۲ کشور را در حوزه فوتی‌های ناشی از گاز گرفتگی نسبت به دیگر استان‌ها به لحاظ جمعیت به خود اختصاص داد. مردم استان کهگیلویه و بویراحمد باید احتیاط بیشتری در استفاده از وسایل گازسوز در فصل سرد سال داشته باشند.

توصیه‌های پزشکی با شروع فصل سرما / ۳۳ مورد گازگرفتگی در کهگیلویه و بویراحمد
https://cdn.kebnanews.ir/images/docs/files/000426/nf00426574-1.jpg
رئیس مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی کهگیلویه و بویراحمد در این باره گفت: سال گذشته ۱۱ نفر طی سال گذشته براثر مسمومیت با گاز منواکسیدکربن جان خود را از دست دادند.
 محسن جلیل گفت: هرساله با شروع فصل سرما و استفاده از وسایل گرمایشی در ساختمان‌ها و منازل مسکونی، به دلیل عدم رعایت هشدارهای امنیتی و سهل‌انگاری‌هایی که به وفور از سوی هم وطنان صورت می‌گیرد، شاهد روی دادن حوادث ناگواری در این زمینه هستیم.
رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی با بیان اینکه مرگ ناشی از مسمومیت با گاز منوکسید کربن را به مرگ خاموش تشبیه کرده‌اند، گفت: علایم و نشانه‌های مسمومیت با گاز منوکسید کربن می‌تواند به شکل موارد  بسیار متفاوت در افراد نمایان شده و در اثر تماس طولانی با گاز  منوکسیدکربن، علائمی شبیه سردرد، سرگیجه، افزایش شدید ضربان قلب در ابتدا، وزوز گوش و خواب آلودگی، تهوع، استفراغ، تپش قلب، کاهش سطح هوشیاری، آسیب‌های دائمی به سیستم عصبی، کما و در نهایت مرگ رخ می‌دهد.
این مسئول افزود: جهت جلوگیری از بروز هر نوع حادثه ناگوار در این زمینه،  باید  قبل از روشن کردن وسایل گرمایشی مطمئن شویم که آیا دودکش بخاری درست به بدنه بخاری متصل شده و یا  مسیر دودکش بخاری باز بوده و یا اینکه اتصال لوله گاز به بدنه بخاری گازی به درستی صورت گرفته و بخاری دارای شرایط استاندارد است.
جلیل با اشاره به این موضوع که پس از روشن نمودن بخاری در نظر گرفتن نشت گاز و لمس لوله بخاری که آیا لوله دودکش سرد بوده یا گرم، گفت: در صورت سرد بودن دودکش، تهویه به درستی انجام نمی‌شود و گاز در محیط در حال پخش شدن است.
رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان افزود: استفاده از وسایل خوراک پزی برای گرمایش، به کارگیری روشنایی گاز به مدت طولانی به خصوص در فضای بدون تهویه، ضعف در دودکش شومینه، معیوب بودن مشعل شوفاژ، آبگرمکن‌های دیواری و زمینی، به ویژه وقتی که دودکش مناسب نباشد، نصب آبگرمکن در حمام، همچنین روشن گذاشتن خودرو در پارکینگ، نبود تهویه درست و مناسب در محیط هم چنین تخلیه نشدن گازهای مضر و جایگزین نشدن هوای تازه، نقص فنی در وسایل گرمازا، از دیگر دلایل مرگ بر اثر گاز گرفتگی است.
وی تاکید کرد: دودکش بخاری هرچه کوتاهتر و مستقیم باشد، بهتر بوده و دودکش‌های بالای پشت‌بام باید دارای کلاهک مخصوص  و حداقل 75 سانتی‌متر از سطح پشت بام بالاتر باشند.
وی با بیان اینکه تلفات جانی ناشی از مسمومیت با گاز منوکسید کربن بسیار نگران کننده است، گفت: در طی شش ماهه اول در سال 1399، تعداد 33 مورد گزارش مسمومیت با گاز CO به مرکز اورژانس استان گزارش شده که، از این تعداد دو نفر به علت شدت صدمات فوت شدند، هم چنین در طی دوازده ماه سال گذشته در سال گذشته تعداد 282 نفر مسمومیت با گاز منوکسید کربن گزارش شد که متاسفانه 11 نفر در این بین جان خویش را از دست دادند.
وی خاطرنشان کرد: در صورت بروز چنین حوادثی،  اولین و مهمترین اقدام برای نجات فردی که دچار مسمومیت با گاز مونوکسید کربن و سایر انواع گازگرفتگی شده، رساندن اکسیژن و هوای تازه به فرد است، به همین دلیل به محض مشاهده فردی که دچار گازگرفتگی شده، باید پنجره‌ها را باز نموده تا هوای تازه سریعاً وارد اتاق شده  و یا در صورت  امکان، فرد گازگرفته را به پنجره نزدیک،  سپس منبع نشت گاز را شناسایی و قطع کرد.
جلیل ادامه داد: در صورت بروز چنین حادثه‌ای بلافاصله با  اورژانس 115 تماس گرفته شود و در این شرایط، کمک رسانی به زنان باردار، کودکان و سالمندان در اولویت بیشتری قرار دارد، در ادامه بلافاصله با  دستمالی مرطوب جلوی دهان و بینی گرفته شود تا اطرافیانی که وضعیت بهتری دارند دچار گازگرفتگی نشوند و تا رسیدن اورژانس هیچ خوراکی یا نوشیدنی به فرد گاز گرفته داده نشود تا از آسپیراسیون و خفگی افراد جلوگیری شود.
https://cdn.kebnanews.ir/images/docs/files/000426/nf00426574-3.jpg
طبق آن چه آمارها می‌گویند استان کهگیلویه و بویراحمد در فوتی‌های ناشی از گازگرفتگی با توجه به جمعیت رتبه دوم کشور را به خود اختصاص داده است.
 هنوز یک ماهی از فصل پاییز نگذشته که در آمار پزشکی قانونی 3 نفر بر اثر گازگرفتگی در استان جان خود را تاکنون از دست داده‌اند.
 اما در همین خصوص مدیر حوادث و فوریت‌های پزشکی استان می‌گوید: امروز ( 2 آبان ماه 99) ساعت ۸/۳۰ صبح طی گزارش با مرکز اورژانس ۱۱۵ یاسوج مبنی بر مسمومیت ۶ نفر از اعضای یک خانواده با گاز مونوکسید کربن در روستای دشتروم بلافاصله پایگاه اورژانس ۱۱۵ دشتروم به محل حادثه اعزام شد.
 جلیل ادامه داد: به محض رسیدن تکنسین‌های اورژانس ۱۱۵، اقدامات حمایتی و درمانی اولیه برای مصدومین انجام و خوشبختانه نیاز به انتقال به مرکز درمانی نبود.
جلیل افزود: رأس ساعت ۴ عصر گزارش دوم مبنی بر مسمومیت دو نفر با گاز co در شهر یاسوج بلافاصله پایگاه اورژانس ۱۵ شهری به محل حادثه اعزام شد.
 رئیس اورژانس ۱۱۵ استان ادامه داد: بلافاصله به محض رسیدن نیروهای اورژانس ۱۱۵، اقدامات درمانی اولیه انجام و جهت مراقبت‌های درمانی بیشتر به مرکز درمانی انتقال داده شدند.
نام شما

آدرس ايميل شما

فیلم| پشت پرده کتک خوردن دختر آبادانی فاش شد

فیلم| پشت پرده کتک خوردن دختر آبادانی فاش شد

همه زنان و مردانی که در این ویدئو دیده می‌شوند دیشب بازداشت شده‌اند.
ريزش غيرمنتظره بازارها

ريزش غيرمنتظره بازارها

قیمت‌ها در بازار ارز، سکه و خودرو طی روز گذشته با ریزش چشمگیری مواجه شد که در گزارش زیر ...
«مومو» را با کودکان خود آشنا کنید

«مومو» را با کودکان خود آشنا کنید

قدیم‌ترها والدین که می‌خواستند کودکان خود را بترسانند از «لولو خورخوره» برای آنها می‌گفتند ...
1