تاریخ انتشار
پنجشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۰۲:۱۷
کد مطلب : ۴۲۶۱۱۵

ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری و اشتغالزایی کهگیلویه و بویراحمد مغفول مانده است

۱
۰
ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری و اشتغالزایی کهگیلویه و بویراحمد مغفول مانده است
کبنا ؛استان کهگیلویه و بویراحمد ظرفیت‌های زیادی در حوزه اشتغالزایی دارد که متأسفانه در سایه غفلت مسئولان این ظرفیت‌ها مغفول مانده‌اند. ایرنا در گزارشی آورده است که شهرک‌های صنعتی ظرفیت اشتغال و توسعه اقتصادی در استان کهگیلویه وبویراحمد محسوب می‌شود که نیازمند توسعه و جذب سرمایه گذاران بخش خصوصی است.
 کهگیلویه و بویراحمد که جزو مناطق کمتر توسعه یافته کشور محسوب می‌شود با مشوق‌هایی مانند معافیت‌های مالیاتی و تسهیلات بانکی کم بهره فرصت‌های خوبی برای جذب سرمایه گذاران بخش خصوصی دارد.
 این استان با ظرفیت تولید سالیانه ۱۸ هزار تن ماهی، ۲۸۰ هزار تن محصول باغی، ۴۵۰ هزارتن محصولات زراعی، ظرفیت‌های بی بدیل عسل طبیعی و محصولات دامی بستری‌های مناسبی برای راه اندازی واحدهای فراوری، بسته بندی و صنایع تبدیلی دارد که در صورت تحقق این مهم افزون بر ایجاد اشتغال منجر به افزایش درآمد بهره برداران حوزه‌های دیگر خواهد شد.
 کهگیلویه و بویراحمد دارای ۲۱ شهرک صنعتی مصوب و ۱۳ شهرک صنعتی در حال فعالیت دارد.
 هم اکنون ۳۲۲ واحد تولید با اشتغالزایی بیش از پنج هزار نفر در شهرک‌های صنعتی استان وجود دارد.
 با توجه به اینکه در زمان حاضر ۹۲۶ هزار نفر در ۴۶ هزار و ۵۰۰ واحد تولیدی کشور مشغول به فعالیت هستند سهم استان کهگیلویه و بویراحمد از اشتغال در شهرک‌های صنعتی ناچیز به نظر می‌رسد.
 با وجودی که در سال‌های اخیر تلاش‌های زیادی برای جذب سرمایه گذاران بخش خصوصی و افزایش زیرساخت‌ها در شهرک‌های صنعتی کهگیلویه و بویراحمد صورت گرفته اما هنوز نیاز به تلاش‌های بیشتری برای بهره وری بهینه از این ظرفیت برای کارآفرینی و جهش تولید وجود دارد.
 در حالی که مساحت زمین‌های شهرک‌های صنعتی کهگیلویه و بویراحمد یکهزار و ۵۴۱ هکتار است تاکنون حدود ۲۲۲ هکتار زمین در قالب ۹۲۲ قرارداد به سرمایه گذاران واگذار شده است که این آمار نشان دهنده ظرفیت‌های زیادی برای جذب سرمایه گذاران است.
 
تلاش‌های دولت تدبیر و امید برای رونق تولید در شهرک‌های صنعتی
 مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی کهگیلویه و بویراحمد می‌گوید: از ابتدای سال ۱۳۹۲ تاکنون یکهزار و ۷۲۰ میلیارد ریال در شهرک‌های صنعتی استان سرمایه گذاری انجام شده است.
 سید هاشم موسوی اظهار داشت: این میزان اشتغال برای راه اندازی ۱۱۱ واحد تولیدی انجام شده است.
 وی بیان کرد: میزان اشتغال این واحدهای صنعتی براساس پروانه بهره برداری یکهزار و ۳۶۰ نفر بوده است.
 موسوی همچنین از واگذاری ۱۱۴ هکتار زمین در شهرک‌های صنعتی به سرمایه گذاران از سال ۱۳۹۲ تاکنون خبر داد.
 با این حساب نیمی از زمین‌های واگذار شده، ۳۰ درصد از اشتغال و ۶۰ درصد از کل سرمایه گذاری شهرک‌های صنعتی استان در دولت تدبیر و امید انجام شده است.
  https://cdn.kebnanews.ir/images/docs/000414/n00414048-b.jpg
توسعه شهرک‌های صنعتی نیازمند هم افزایی
 مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی کهگیلویه و بویراحمد گفت: هم افزایی بین دستگاه‌های اجرایی برای تأمین زمین در برخی شهرستان‌های تقاضا محور استان ضروری است.
 موسوی افزود: با وجودی که ترسیم چشم انداز بلند مدت تأمین زمین شهرک‌های صنعتی یکی از راهبردهای توسعه این مراکز اقتصادی است اما در برخی شهرستان‌ها مانند گچساران و بویراحمد با کمبود زمین برای توسعه مواجه هستیم.
 وی گفت: تلاش‌های زیادی برای تأمین زمین در شهرک‌های تقاضا محور از سوی متولیان شده است اما نیاز است تا دیگر دستگاه‌های متولی برای تحقق این امر مهم تلاش بیشتری داشته باشد.
 مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: یکی از برنامه‌ها به منظور ایجاد توازن منطقه‌ای و فرصت‌های خلق ثروت پیش مطالعه جهت ایجاد هشت ناحیه صنعتی به تفکیک شهرستان‌های استان است که تحقق آن نیازمند هم افزایی و همراهی مسئولان و متولیان است.
وی از فرمانداران شهرستان‌های تابعه کهگیلویه و بویراحمد، منابع طبیعی و مجموعه مدیران مرتبط خواست تا با همراهی و همکاری به توسعه صنعتی و ایجاد اشتغال مناطق کمک کنند.

 فراهم بودن بستر سرمایه گذاری در شهرک‌های صنعتی
 مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: ۲۷۰ هکتارزمین در شهرک‌های صنعتی استان آماده واگذاری به سرمایه گذاران بخش خصوصی است.
 سید هاشم موسوی اظهار داشت: عمده‌ترین زمین‌های قابل واگذاری در مناطق کمتر توسعه یافته از جمله چرام و باشت برای واگذاری به سرمایه گذاران آماده شده است.
 وی بیان کرد: این زمین‌ها پس از ایجاد زیرساخت‌هایی مانند آسفالت، جدول کشی، آب، برق و گاز آماده واگذاری به متقاضیان شده است.
 
مشوق‌های واگذاری زمین
 مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: زمین‌های شهرک‌های صنعتی استان به صورت نقد و اقساط برای راه اندازی طرح‌های تولیدی و خدماتی واگذار می‌شود.
 موسوی عنوان کرد: براساس موقعیت جغرافیایی ۳۰ تا ۴۰ درصد سرمایه مورد نیاز تأمین زمین به صورت نقدی و بقیه به صورت قسطی پرداخت می‌شود.
 وی عنوان کرد: این اقساط در مدت زمان ۳۶ ماه پرداخت می‌شود.
 مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی کهگیلویه و بویراحمد گفت: تاکنون ۲۲۱ هکتار زمین در قالب ۹۲۶ قرارداد در شهرک‌های صنعتی این استان به سرمایه گذاران بخش خصوصی واگذار شده است.
 مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی کهگیلویه و بویراحمد مساحت زمین‌های شهرک‌های صنعتی این استان را هزار و ۵۴۱ هکتار برآورد کرد و افزود: از این میزان ۷۷۸ هکتار زمین صنعتی و بقیه شامل زیرساخت‌ها مانند جدول گذاری، فضای سبز و غیره است.
 موسوی عنوان کرد: کهگیلویه و بویراحمد ۲۱ شهرک صنعتی مصوب و ۱۳ شهرک صنعتی در حال فعالیت دارد.
 وی بیان کرد: شهرک‌های صنعتی استان با امکانات مناسب آب، برق، گاز و خطوط تلفن و اینترنت آماده استقبال از سرمایه گذاران است.
 موسوی تصریح کرد: ۳۲۲ واحد تولید با اشتغالزایی پنج هزار و ۷۰ نفر و سرمایه گذاری ۳ هزار و ۵۵ میلیارد ریال در استان وجود دارد.
وی تاکید کرد: میزان اشتغال و سرمایه گذاری واحدهای تولیدی مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان در طول سه دهه گذشته تاکنون براساس پروانه زمان احداث محاسبه شده است.
 مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی کهگیلویه و بویراحمد گفت: هر ساله ۶۰ درصد از اعتبارات شهرک‌های صنعتی استان برای توسعه و تکمیل زیرساخت‌ها در این مراکز اختصاص می‌یابد.
 بنا بر این گزارش، کارخانه قند یاسوج به عنوان اولین واحد صنعتی کهگیلویه و بویراحمد در سال ۱۳۴۴ ساخته شد. در دوران انقلاب اسلامی ۲ کارخانه سیمان دشتروم و مارگون احداث شد که به عنوان دو واحد صنعتی بزرگ استان شناخته می‌شوند.  ۱۳۱ طرح و واحد تولیدی و صنعتی در دولت یازدهم در این استان بهره برداری و یا دوباره به چرخه تولید بازگشت.  استان ۷۲۳ هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد یک درصد جمعیت و یک درصد مساحت ایران را در اختیار دارد.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
جناب موسوی با سلام و خسته نباشید
بلاشک اظهار نظر در عملکرد یک مجموعه اداری و یا دولتی فارغ از منابع، داشته ها، بایدها و نبایدها و زیرساخت های جانبی یا مورد نیاز امری سطحی و نظری غیر کارشناسی است لکن آنچه برای عموم محسوس است رکود یا نبود خدمت رسانی یک ارگان یا نهاد دولتی در یک محدوده جغرافیایی است و این انتظار عمومی، یک نهاد خدمتگذار را به تلاشی مضاعف در تحقق خواسته ها و انتظارات عمومی فارغ از دقت کارشناسی متقاضی و مطالبه گر وا میدارد.
در این راستا و با توجه به دانسته ها و پیگیری های انجام شده لازم است مجددأ به اطلاع برسانم انتظار و مطالبه اهالی شهرستان دنا از آن جناب و مجموعه تحت مدیریت تلاشی مضاعف است در احداث یک شهرک و یا ناحیه صنعتی در شهرستان دنا ( توجهأ اینکه دنا تنها شهرستان فاقد شهرک و ناحیه صنعتی استان است و محروم از تسهیلات و خدمات مجموعه شما)
امید آن داریم که اهتمام ویژه جنابعالی و فرماندار پای کار و پیگیر دنا مؤثر افتد و شاهد تحقق این مهم باشیم.
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1