کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

یادداشت|

چگونه اعتبارنامه غلامرضا تاجگردون در مجلس یازدهم تأیید نشد؟

4 شهريور 1402 ساعت 17:30

تاجگردون با سابقه تنها دو دوره نمایندگی مجلس، در بررسی طرح نمایندگان و لوایح دولت و حتی برنامه‌های توسعه عمرانی، نقش قابل توجهی ایفا کرده که در شش دوره نمایندگی موحد حتی یک سوم از آن اثرگذاری را نیز نمی‌بینیم.


یادداشت| اوایل سال ۱۳۹۹ بود که رد اعتبارنامه غلامرضا تاجگردون نماینده و منتخب دو دوره شهرستان‌های گچساران و باشت در مجلس یازدهم، سر تیتر رسانه‌های کهگیلویه و بویراحمد، کشور و حتی رسانه‌های خارجی شد. با رد این اعتبارنامه، تاجگردون دیگر شرایط حضور در مجلس را از پیدا نکرد.
البته داستان رد اعتبارنامه‌ها تنها به مجلس یازدهم ختم نمی‌شود بلکه اگر به تاریخ اوایل انقلاب برگردیم به چندین مورد رد اعتبارنامه در آن دوره برمی‌خوریم.
در مجلس یازدهم، یکی از مواردی که از طریق مخالفین اعتبارنامه طرح شد، نوعی از فامیل‌گرایی و طایفه‌اندیشی بود که به غلامرضا تاجگردون منتسب می‌کردند.
نکته جالب توجه اینجاست که همین برچسب‌ها به سایر نمایندگان استان به‌ویژه نماینده کهگیلویه بزرگ نیز بارها اطلاق شده است.
حتی برخی معتقدند جریان فامیل‌گرایی آن‌قدر بین این نمایندگان رواج یافته که دستگاه‌های اداری را همچون شرکت سهامی بین خود تقسیم کرده‌اند.
 سید محمد موحد و مهدی روشنفکر در ظاهر در جریان بررسی اعتبارنامه تاجگردون سکوت اختیار کردند. البته سکوتی که آن زمان از ادعای موافقین رد اعتبارنامه، نتیجه بدتری برای تاجگردون به دنبال داشت. چرا که وقتی برخی می‌دیدند نمایندگان هم‌استانی او سکوت را ترجیح داده‌اند، بر تصمیم خود در رد اعتبارنامه پافشاری بیشتری می‌کردند.
برخی خبرها از آن حکایت داشتند که موحد نماینده کهگیلویه در پشت صحنه مذاکرات مخالفت و موافقت با اعتبارنامه تاجگردون، نقش مهمی ایفاء کرده است ولی ابعاد آن تاکنون روشن نشده است.
یکی از این حکایت‌ها آن است که گویا موحد در پی مدیریت کمیسیون‌های اصل ۹۰ و تلفیق مجلس شورای اسلامی بود، گرچه درهمه ادوار حضورش در مجلس هیچ‌گاه به آن نرسید و بدون رقیب در کمیسیون قضایی مجلس جای گرفت.
تاجگردون در آن دوره در شرایطی با مجلس یازدهم وداع کرد که از تأیید و احراز صلاحیت شورای نگهبان قانون اساسی برخوردار بود. اما با این‌حال، موحد در یک دوره به استناد بند عدم التزام عملی، رد صلاحیت شده بود. موحد در چند دهه عمر سیاسی خود، در پی رد صلاحیت بهرام تاجگردون با نظر هیئت نظارت، نتیجه را به کام خویش تجربه کرده است. در آن دوره، فرماندار وقت کهگیلویه بزرگ که از نزدیکان موحد بود، از سخنرانی سیاسی بهرام تاجگردون در شهرستان کهگیلویه ممانعت به‌عمل آورد و با تز تفرقه، جدایی بین ‌‌‌مرحوم لاهوتی و منطقیان را با رمز خاصی به نفع خویش مصادره کرد.
پیروزی موحد در آن دوره نتیجه رقابت درون تشکیلاتی جریان معروف به دوم خرداد و اصلاح طلبان بود. موحد از طرفی خود را نماینده طیف سنتی و راست‌گرا معرفی می‌کند و گاهی نیز در مجادله با احزاب سیاسی، سخن از اعتدال‌گرایی و میانه‌روی می‌زند. گویی از نزدیکان اعتدالیون صدر مشروطه است. گفتنی است این همه بازی ایدئولوژیک به نظر می‌رسد به‌خاطر ابقای مدت زمان بیشتری در قدرت باشد.
بعید نیست اگر روزی بعضی از افرادی که دور موحد جمع شده‌اند روزی افکار مشابه کیش طلوع را وارد فضای انتخابات کنند. اما شرایط گفتمانی و مطالبات نسل جوان به‌کلی با آن آمال و آرزوها متفاوت است.
از سوی دیگر، با مطالعه کارنامه مذاکرات و مصوبات یازده دوره مجلس شورای اسلامی و همچنن بررسی طرح‌ها و لوایح دولت در بایگانی مجلس، به یک نکته مهم می‌رسیم. تاجگردون با سابقه تنها دو دوره نمایندگی مجلس، در بررسی طرح نمایندگان و لوایح دولت و حتی برنامه‌های توسعه عمرانی، نقش قابل توجهی ایفا کرده که در شش دوره نمایندگی موحد حتی یک سوم از آن اثرگذاری را نیز نمی‌بینیم. در طول ۲۴ سال گذشته موحد عملا درگردش کار و فعالیت نمایندگی مجلس، نقش اثرگذاری از خود نشان نداده است.
خنثی بودن نماینده ۲۴ سال مردم کهگیلویه بزرگ در مجلس شورای اسلامی، نتیجه‌ای جز عدم توسعه‌یافتگی کهگیلویه بزرگ نداشته است. طیف اصلاح‌طلب استان کهگیلویه و بویراحمد خوب می‌دانند که در جریان بهرام و غلامرضا تاجگردون موحد چه نقشی ایفا کرده است.


کد مطلب: 466298

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/note/466298/چگونه-اعتبارنامه-غلامرضا-تاجگردون-مجلس-یازدهم-تأیید-نشد

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1