تاریخ انتشار
جمعه ۴ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۲۳:۳۹
کد مطلب : ۴۲۵۹۳۸
یادداشت ارسالی؛

زنجیره قدرتمند مدیریت هوشمند و رسانه راه کنترل کرونا

۰
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
زنجیره قدرتمند مدیریت هوشمند و رسانه راه کنترل کرونا
کبنا ؛سلامت به عنوان یک شالوده در جامعه تأثیر گذار بوده و نقش آن در جوامع مختلف و در برهه‌های مختلف زمانی محسوس است.
با نگاه به وضعیت جوامع می‌توان یافت شاخص‌های سلامت بر چه بخش‌هایی تأثیر فزاینده داشته است.
اما با گذر از همه شاخص‌ها و ظرفیت‌های این مهم، به نقش آن در دوران کرونا با محوریت سلامت روان، عادی انگاری و تلقین و ظرفیت رسانه در بایدها و نبایدها می‌پردازیم.
رسانه و تزریق باور پذیری سلامت موضوعی است که این روزها می‌تواند در کشور و استان‌ها بررسی شود.
کهگیلویه و بویراحمد که این روزها تعدد رسانه را بر کالبد خود می‌بیند، پالس‌های مختلفی در بخش رسانه‌ای آن شکل گرفته که گاهی جریان ساز شده و گاهی به شکل ایستا در حالت خنثی متوقف می‌شود.
اما رسانه و سلامت این روزها می‌تواند شاه کلید کد دهی به مردم در راستای مقابله و پیشگیری از کرونا باشد.
در طول سال‌ها باور پذیری یک عنصر مهم در بخش سلامت بوده و ابزارهای رسانه‌ای نیز نقش مهمی در شکل دهی و شالوده سازی این باورها داشتند.
با شیوع کرونا می‌توان عیار سنجی‌هایی را در بخش رسانه و باور پذیری مردم در کهگیلویه و بویراحمد بررسی کرد.
بر اساس بررسی‌های شکل گرفته، ضعف‌ها و قوت‌هایی در بخش خط دهی رسانه‌ها با محور کنترل و پیشگیری از کرونا به جامعه نمود پیدا می‌کند.
در ابتدای شیوع کرونا، تصویر سازی هایی از این ویروس پر قدرت و مخوف در استان شکل گرفت که تأثیر آن در کنار مدیریت بخش بهداشت و درمان استان، عدم ورود به پیک استان در مدت پنج ماه متوالی بود که عدم عادی انگاری ویروس با نگاه اصولی بخش‌های مختلف را رقم زد.
اما بر اساس همین بررسی‌ها در دو ماه اخیر شیب خنثی تاثیرگذاری‌ها و حرکت به سمت عادی انگاری کرونا خروجی تحولات خبری با کلید واژه کروناست.
باید دید این مهم در استان کهگیلویه و بویراحمد به چه میزان مورد بررسی قرار گرفته و دلیل ساده انگاری‌های شکل گرفته در بدنه جامعه چیست.
بررسی دیگر ما نشان می‌دهد میزان استفاده از ماسک در استان کهگیلویه و بویراحمد زیر ۶۰ درصد بوده و این مهم در حالی است که تأثیر گذاری استفاده از ماسک مشروط به پوشش دهی بالای ۸۰-۹۰ درصد است.
این روزها تابوی مرگ و میر ناشی از کرونا نیز در نگاه مردم شکسته شده و آنگونه که باید رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله گذاری‌ها را شاهد نیستیم.

حال سؤال اینجاست که آیا از توان تأثیر گذاری رسانه بر بدنه جامعه کاسته شده که شاهد کم توجهی‌ها به پروتکل‌های بهداشتی هستیم و یا خود گذر زمان تابوی این ویروس خطرناک را شکسته است. هر دو عامل می‌تواند بیانگر این باشد که هشدارها با چاشنی خنثی به این بدنه تزریق شده است.
همچنین عدم باورمندی افراد سهل انگار به حقوق شهروندی بخشی است که تاکنون در رسانه‌ها به شکل تأثیر گذار پوشش داده نشده است. کرونا می‌تواند یک مصداق بارز در این حوزه باشد که برخی‌ها نمی‌دانند نزدن ماسک به معنای تجاوز به حقوق دیگران است.
این روزها نبرد با کرونا یک زنجیره قدرتمند، هوشمند و فعال رسانه‌ای، مدیریت درمانی با نگاه سوق مردم به رعایت پروتکل‌ها را می‌طلبد، باشد که پایانی بر این روزهای سخت و تلخ شکل بگیرد.

-----------------------------------------
داریوش حسینی
----------------------------------------
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1