کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

در گفت‌وگو با کبنانیوز مطرح شد

پاسخ جوکار، رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات کهگیلویه و بویراحمد به شبهات؛ تمام عملکرد نظارتی ما طبق قانون انتخابات است نه بر اساس سلایق / آقای پیروزه کف دستش را بو نکرده بود که رئیس هیات نظارت می‌شود / مگر آقای پیروزه سال ۹۸ اطلاع داشت که می خواست رئیس هیات نظارت شهرستان بویراحمد شود / هیچ مدیری در بین معتمدین نباید حضور داشته باشند / ما ملزم هستیم که معتمد مردم را تایید کنیم نه معتمد فرمانداران را!

19 مهر 1402 ساعت 21:04

رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به برخی شائبه‌ها در خصوص اینکه رئیس هیأت نظارت منتسب به یک کاندیدای خاص بوده و بعضی ابهامات درباره هیئت اجرائی، عنوان کرد: رئیس هیأت نظارت شهرستان بویراحمد در سال ۹۸ لیدر یک جریان خاص و کاندیدای خاص بوده است.


رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به برخی شائبه‌ها در خصوص اینکه رئیس هیأت نظارت منتسب به یک کاندیدای خاص بوده و بعضی ابهامات درباره هیئت اجرائی، عنوان کرد: رئیس هیأت نظارت شهرستان بویراحمد در سال ۹۸ لیدر یک جریان خاص و کاندیدای خاص بوده است.
به گزارش کبنانیوز، سید مهدی جوکار در پاسخ به این سوال کبنانیوز مبنی بر اینکه حرف و حدیث‌های درباره رئیس هیئت نظارت شهرستان بویراحمد، افزود: مگر آقای پیروزه سال ۹۸ اطلاع داشت که می‌خواست رئیس هیأت نظارت شهرستان بویراحمد شود؟ هر کسی عقیده و نظر سیاسی دارد. آقای پیروزه کف دستش را بو نکرده بود که رئیس هیأت نظارت می‌شود.
وی تأکید کرد: بنابراین امکان دارد امروز یک کسی در جریان خاصی فعالیت کند و یک تا ۱۰ سال دیگر رئیس هیأت نظارت شود.
جوکار تصریح کرد: آن فرد نمی‌تواند بگوید من با فلان کاندیدا حرکت نمی‌کنم، چون احتمال دارد دو سه سال بعد رئیس هیأت نظارت شوم، آقای پیروزه عکس‌هایی هم با آقای روشنفکر دارد.
رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات کهگیلویه و بویراحمد می‌گوید: ما برای انتخاب هیأت‌های نظارت، اعضا و رؤسا باید از جریان مذهبی متدین استفاده کنیم.
جوکار تأکید کرد: ممکن است این جریان مذهبی در سال‌های قبل از آقای الف یا ب یا ج بر اساس سلایق شخصی‌اش حمایت کرده باشد، این موضوع باعث مانع انتخاب وی نخواهد شد. مهم این است که آقای پیروزه امروز تا پایان اسفندماه دغدغه آقای ایکس را نداشته باشد و سوءگیری نکند، قبل از آن مهم نیست.
وی در پاسخ به سوالی پیرامون رد صلاحیت بعضی افراد در هیئت نظارت، ادامه داد: همه کارها در چارچوب قانون انجام می‌گیرد. ماده ۳۹ قانون انتخابات معتمد به کسی می‌گویند که شخصیت علمی، فرهنگی، اجتماعی، دینی محل است.
جوکار خاطرنشان کرد: تمام عملکرد نظارتی ما طبق قانون انتخابات است نه بر اساس سلایق. حتی دلیل رد یا تأیید صلاحیت افراد در سامانه ذکر می‌شود.
جوکار افزود: ما بازرسی و حفاظت در شورای نگهبان داریم و خودمان رصد می‌کنیم که کسی سوءگیری نکند.
وی همچنین توصیه‌ای به مردم استان داشت و افزود: در مورد مسائل انتخابات قانون انتخابات را ملاک قرار بدهند و به شایعات توجهی نکنند.
رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات کهگیلویه و بویراحمد ابراز کرد: هیچ کسی در هیچ مرحله‌ای از انتخابات بدون قانون نه رد می‌شود، نه تأیید و همه چیز در گرو انتخابات است.
جوکار تصریح کرد: ما دستور دادیم هیچ مدیری در بین معتمدین حضور نداشته باشد چون مدیران شائبه حمایت از نمایندگان را دارند.
وی تأکید کرد: ما مدیران، اشخاص سن بالا و وابسته به ستاد‌های انتخاباتی و لیدر‌های اشخاص را کنار گذاشتیم.
رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات کهگیلویه و بویراحمد معتقد است که ما ملزم هستیم معتمد مردم را تأیید کنیم نه معتمد فرمانداران را. مردم به این معتمدین باید اعتماد داشته باشند.


گفتنی است؛ ماده ۳۹- به منظور تعیین معتمدان هیأت اجرائی، فرماندار حداکثر ظرف ۴۸ ساعت پس از صدور دستور تشکیل هیأت‌های اجرائی، مجموعاً سی نفر از شخصیت‏‌های دینی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، علمی، اقتصادی و حقوقی محل که دارای صلاحیت‏‌های مندرج در این قانون باشند را به‌‏عنوان معتمد با مشخصات قابل شناسایی جهت تعیین صلاحیت به هیأت‏ نظارت مربوط معرفی می‌‏‌نماید.
هیأت‏ نظارت مزبور با أخذ نظر مراجع ذی‌صلاح موظف است حداکثر ظرف ۴۸ ساعت، اظهارنظر کتبی خود نسبت ‏به صلاحیت معتمدان معرفی‌شده را برای فرماندار ارسال کند. پس از تأیید هیأت نظارت با رعایت تبصره (۱) این ماده، فرماندار حداکثر ظرف ۴۸ ساعت جلسه‌‏ای با حضور هیأت نظارت شهرستان و حداقل دوسوم معتمدان مذکور تشکیل می‌‏‌دهد که ضمن آن هشت نفر معتمدان هیأت اجرائی با رأی مخفی و اکثریت نسبی به‌‏عنوان عضو اصلی و پنج نفر به عنوان عضو علی‌‏البدل به‌‏ترتیب آراء انتخاب می‌شوند.
تبصره ۱- چنانچه هیأت‏ نظارت با دلایل موجه کل یا تعدادی از معتمدان پیشنهادی را تأیید نکرد، فرماندار مربوط موظف است ظرف ۲۴ ساعت با اعضای حقوقی هیأت تشکیل جلسه داده و به تعداد دو برابر مورد نیاز، افراد واجد شرایط دیگری را با مشخصات قابل شناسایی جهت تعیین‌صلاحیت به هیأت‏ نظارت مربوط پیشنهاد دهد.
هیأت‏ نظارت حداکثر ظرف ۴۸ ساعت نظر خود را به صورت کتبی اعلام می‌‏‌نماید. اگر برای مرتبه دوم، معتمدان پیشنهادی، مورد تأیید هیأت‏ نظارت مربوط قرار نگیرند، در صورتی‏که حداقل بیست نفر مورد تأیید باشند، اعضای اصلی و علی‌‏البدل را از میان خود انتخاب می‌کنند، در غیر این صورت استاندار با هماهنگی هیأت نظارت استان ظرف ۲۴ ساعت، سایر معتمدان را انتخاب خواهد کرد.
تبصره ۲- نحوه تشکیل، مهلت، ترکیب و تعداد اعضای هیأت اجرائی حوزه‌های انتخابیه فرعی با هیأت اجرائی مرکز حوزه انتخابیه یکسان است. تبصره ۳- تقصیر در فرایند تشکیل هیأت‌های اجرائی از طرف فرماندار یا بخشدار یا هیأت اجرائی و هیأت‌های نظارت مستوجب جزای نقدی درجه هفت موضوع ماده (۱۹) قانون مجازات اسلامی است.


کد مطلب: 467991

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/467991/پاسخ-جوکار-رئیس-دفتر-نظارت-بازرسی-انتخابات-کهگیلویه-بویراحمد-شبهات-تمام-عملکرد-نظارتی-طبق-قانون-نه-اساس-سلایق-آقای-پیروزه-کف-دستش-بو-نکرده-هیات-می-شود-مگر-سال-۹۸-اطلاع-می-خواست-شهرستان-شود-هیچ-مدیری-بین-معتمدین-نباید-حضور-داشته-باشند-ملزم-هستیم-معتمد-مردم-تایید-کنیم-فرمانداران

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1