تاریخ انتشار
يکشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۲۴
کد مطلب : ۴۶۲۵۷۸
کبنا گزارش می‌دهد

وعده‌های مدیر فرودگاه یاسوج در خصوص پروازهای داخلی و بین‌المللی به گل نشست ؟

۵
۰
وعده‌های مدیر فرودگاه یاسوج در خصوص پروازهای داخلی و بین‌المللی به گل نشست ؟
کبنا ؛فرودگاه یاسوج یکی از خدمات مهم و ارزشمند نظام اسلامی است که در شهر یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد احداث شده، اما متأسفانه به دلیل سوء مدیریت و نبود دیپلماسی کار و تلاش و ضعف در مدیریت فرودگاه یاسوج،  این سرمایه‌ گرانبها بدون کمترین کاربرد رها شده و تمام وعده‌های مدیر فرودگاه یاسوج در خصوص پروازهای داخلی و بین المللی به گل نشسته و گویا دیگر پرواز این وعده‌ها برای ما تا همیشه رویای دست نیافتنی خواهد بود. 
صحبت‌های فرشید کرمی_ معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد_ در باره فرودگاه یاسوج حائز اهمیت بود. او گفت: «جشنواره کوچ عشایر را در استان کهگیلویه و بویراحمد و با حضور استان‌های مختلف خواهیم داشت اما چرا نباید فرودگاه یاسوج به عنوان فرودگاه مرکز استان چند پرواز در هفته داشته باشد و پروازهای آن تنها به دو روز در هفته خلاصه شود؟»
کرمی انتقاداتش را از فرودگاه یاسوج اینگونه ادامه داد که «چگونه می‌توان میهمانان، مسافران، گردشگران و احیانا توریست ها را به شهر یاسوج و استان کهگیلویه و بویراحمد آورد در حالی که فرودگاه مرکز این استان در طول هفته تنها دو پرواز آن هم در ساعت های مشخص و به تهران دارد.»
وی افزود: آیا این یک انسداد در حوزه گردشگری نیست؟ آیا چنین موضوعاتی نمی‌تواند بر پیکره گردشگری یک استان ضربه وارد کند؟
کرمی تصریح کرد: درد ما تنها مشکل پرواز و فرودگاه نیست بلکه در خصوص راه آهن و خطوط ریلی هم استان کهگیلویه و بویراحمد و مرکز آن بی نصیب است.  باید فکری به حال این مشکلات شود وقتی که یک استان با این همه ظرفیت ها گردشگری چنین بسترها و زیرساخت هایی را نداشته باشد چگونه می توان صنعت گردشگری آن را توسعه داد تا جوانان بیکار زیادی از محل این بخش ارتزاق کنند.
ایرنا هم در گزارشی به این موضوع پرداخت و نوشت: در حالی که متولیان فرودگاه یاسوج از آمادگی کامل این فرودگاه برای برقراری پرواز‌های بین‌المللی خبر می‌دهند این روز‌ها شاهد رکود، کم شدن پرواز‌ها و کاهش تعداد مسافران این فرودگاه حتی در پرواز‌های بین استانی هستیم و برنامه منسجم و یا یک تصمیم کارساز برای تقویت پرواز‌ها در این فرودگاه وجود ندارد.
 حمل و نقل هوایی از امور زیربنایی و یکی از اجزای مهم چرخه تولید و مصرف محسوب می‌شود کـه در سیستم ملی کشور‌ها در بخش خدمات قرار می‌گیرد و بهترین مـسیر، امـن‌ترین راه، سریع‌ترین و سالم‌ترین وسیله حمل و نقل با رعایت حداقل زمان و هزینه سبب توجه بـه این شیوه حمل و نقل شده است.
امروزه رشد تصاعدی جمعیت و گسترش ارتباط‌ها، بر ضرورت توسعه فرودگاه‌ها به عنوان بخش مهمی از برنامه‌های حمل ونقلی، ترابری بار و جابجایی مسافر می‌افزاید.
صنعت حمل و نقل هوایی در هر منطقه و کشوری جنبه استراتژیک دارد و رشد اقتصادی، توسعه توریسم، افزایش مبادلات، موجب استحکام پیوند‌های اجتماعی و فرهنگی بین جوامع و شهر‌ها و حتی کشور‌ها و موارد مشابه را در پی خواهد داشت.
استان کهگیلویه و بویراحمد به عنوان کریدور شمال به جنوب شناخته می‌شود و دارای قابلیت‌های بی‌نظیری است اما محروم از حتی یک متر خط ریلی است و پرواز‌های فرودگاه آن هم کج دار و مریز برقرار است و در حال حاضر، بیشتر حمل و نقل کالا و مسافر در کهگیلویه و بویراحمد از طریق جاده انجام می‌شود.
مصوبه مهم و اثر‌گذار عملیات اجرایی فرودگاه یاسوج در سفر خرداد ماه سال ۷۳ رهبر معظم انقلاب به استان کهگیلویه و بویراحمد کلید خورد تا استان را از بن بست ارتباطی و محرومیت خارج کند و این فرودگاه در سال ۷۹ نیز به بهره‌برداری رسید.
حتی این فرودگاه به همت دولت سیزدهم در بهمن ماه ۱۴۰۰ فرودگاه یاسوج از سطح فرودگاه داخلی به مرز هوایی ارتقا یافت تا زیرساخت‌ها آماده و پرواز‌های بین‌المللی انجام شود.
به گفته متولیان فرودگاه یاسوج، این فرودگاه تمامی زیرساخت‌های لازم را برای پرواز‌های داخلی و خارجی مهیا کرده و هیچ مشکلی در هر ساعت شبانه روز وجود ندارد اما در این مدت دو سال اخیر شاهد رکود پرواز‌ها در بخش داخلی بوده‌ایم و هنوز هم خبری از پرواز‌های خارجی در این فرودگاه نیست.
بار‌ها اعلام شده بود که فرودگاه یاسوج در آینده نزدیک پرواز‌هایی به سمت مشهد، عسلویه، کیش و غیره دارد اما هیچ یک از آن‌ها محقق نشده و حتی پرواز‌های تهران به یاسوج و بالعکس هم به صورت کج دار مریز برقرار است.
پرواز‌های بی‌برنامه
یکی از دانشجویان یاسوجی که در رشته پزشکی در دانشگاه تهران تحصیل می‌کند می‌گوید: به صورت ماهانه از سیستم حمل و نقل هوایی استفاده می‌کنم اما هر وقت که می‌خواهم بلیط تهیه کنم با مشکل مواجه می‌شود زیرا بیشتر پرواز‌ها کنسل و یا اصلاً پروازی برقرار نمی‌شود.
سارا حسینی تأکید کرد: دانشجویان زیادی همچون من در استان کهگیلویه و بویراحمد وجود دارند که باید با پرواز یاسوج به دانشگاه بروند اما به طور معدود موفق به استفاده از این پرواز‌ها می‌شویم.
وی افزود: البته بیشتر افراد ترجیح می‌دهند از فرودگاه شیراز به تهران عزیمت کنند چون پرواز‌ها در موعد مقرر و تعیین شده همیشه برقرار است.
این دانشجو عنوان کرد: تعداد پرواز‌های این استان اندک است و می‌طلبد با توجه به خطرات جاده‌ای راه به سمت استان‌های همجوار تقویت پرواز‌های این فرودگاه در دستور کار متولیان امر قرار گیرد.
معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد گفت: این استان با برخورداری از تمدن کهن و آثار تاریخی غنی و جاذبه‌های متعدد فرهنگی و طبیعی یکی از قطب‌های مهم گردشگری است و یکی از زیرساخت اصلی گردشگری فرودگاه است.
فرشید کرمی افزود: در هفته پرواز‌های فرودگاه یاسوج اندک است و تنها ۲ پرواز در طول هفته وجود دارد که آن هم در ساعت‌های خاصی هستند.
وی ادامه داد: شرکت‌های هواپیمایی ادعا می‌کنند که برقراری پرواز‌ها در یاسوج برای آن‌ها به صرفه نیست و ضرر می‌دهند.
معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: ۲ پرواز برای مرکز یک استان کافی نیست و باید فکر اساسی برای رفع این معضل شود تا شاهد رونق صنعت توریسم در این استان باشیم.
کرمی تأکید کرد: برای گرفتن بلیط به دلیل نبود پرواز، لغو شدن و جابه جا شدن مداوم پرواز‌ها با مشکل مواجهیم و این روند به بدنه گردشگری استان ضرر وارد می‌کند.
مدیر فرودگاه بین‌المللی شهدای یاسوج گفت: امکانات، تجهیزات و زیرساخت‌های لازم برای ارائه خدمات مطلوب به مردم و مسافران در فرودگاه یاسوج فراهم شده است و هم‌اکنون این فرودگاه برای برقراری پرواز‌های داخلی و بین‌المللی آمادگی دارد.
عنایت انصاری تأکید کرد: مقام‌های عالی استان باید از مسئولان ارشد کشوری در وزارت راه و یا هیأت دولت برای برقراری پرواز‌های بین‌المللی در فرودگاه یاسوج مجوز‌های لازم را مطالبه کنند.
انصاری تصریح کرد: فرودگاه یاسوج آمادگی افزایش پرواز، پذیرش مسیر‌های جدید پروازی و برقراری پرواز‌های بین‌المللی را دارد و مهر ورود و خروج مرز هوایی هم به فرماندهی پلیس مهاجرت استان تحویل داده شده است.
تلاش فرودگاه یاسوج برای افزایش پرواز‌های داخلی
انصاری ادامه داد: با برقراری ۲ پرواز فوق‌العاده توسط شرکت هواپیمایی قشم ایر، شمار پرواز‌های این فرودگاه افزایش یافته است.
وی افزود: شرکت هواپیمایی قشم ایر ۲ پرواز فوق‌العاده در فرودگاه یاسوج به مقصد تهران و بلعکس برقرار کرده که در صورت استقبال، دائمی و برنامه‌ای خواهد شد.
مدیر فرودگاه شهدای یاسوج گفت: اخیراً سازمان هواپیمایی کشوری به شرکت‌های هواپیمایی دستور داده است نسبت به برقراری پرواز در فرودگاه یاسوج اقدام کنند.
انصاری افزود: قرار است شرکت‌های هواپیمایی اردیبهشت ماه جاری برنامه پروازی خود را به سازمان هواپیمایی کشور ارائه کنند.
در حال حاضر، بیشتر حمل و نقل کالا و مسافر در کهگیلویه و بویراحمد از طریق جاده انجام می‌شود. زیرا در دهه‌های گذشته سیاست کلی کشور، حمل و نقل جاده‌ای نسبت به هوایی از گسترش بیشتری برخوردار شده و به علت این گسترش یک جانبه که متناسب با رشد تقاضای خدمات حمل و نقل کشور نبوده، به شدت زیر فشار قرار گرفته است.
افزایش پرواز‌های یاسوج در سطح ملی و بین‌المللی به عنوان یکی از آرزو‌های بزرگ مردم این دیار، نیازمند مطالبه‌گری مردم، چانه زنی نمایندگان و پیگیری مسئولان است تا به سرانجام برسد.
افزایش پرواز‌ها و توسعه فرودگاه یاسوج گامی مهم و اساسی در توسعه همه جانبه استان است بنابراین می‌طلبد مسئولان ارشد استان و نمایندگان پیگیری این مهم را در اولویت کاری خود قرار دهند.
البته دی ماه سال گذشته معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد اعلام کرد که به منظور افزایش پرواز‌های فرودگاه یاسوج، هم اکنون خرید هواپیما توسط سرمایه‌گذاران بومی و غیر بومی در دستور کار قرار گرفته است اما هنوز اتفاق خاصی رقم نخورده است.
سید احسان عسکری افزود: این سرمایه‌گذاران با استفاده از مساعدت‌ها و کمک‌های استان چند هواپیما خریداری خواهند کرد تا این هواپیما‌ها در ایرلاین اختصاصی استان به پرواز درآیند.
استان سرسبز و گردشگر‌پذیر کهگیلویه و بویراحمد با ۷۲۳ هزار نفر جمعیت، یک درصد وسعت و یک درصد جمعیت ایران را در اختیار دارد.
صنعت حمل و نقل هوایی در جابه جایی مسافر سهم اندکی دارد اما این صنعت زیرساختی، شاخصی اساسی در توسعه هر منطقه‌ای محسوب می‌شود و از این رو حمل و نقل هوایی نقش انکارناپذیری در زمان کنونی در عرصه اقتصاد، تجارت، سلامت و بهداشت، علم و دیگر موارد ایفا می‌کند.
استفاده نخبگان جامعه شامل قشر سیاسی، پزشکی، دانشجویی، سرمایه‌گذاری، اقتصادی و افراد تأثیر‌گذار در جامعه از حمل و نقل هوایی نقش و ضرورت وجود این صنعت را برجسته‌تر می‌کند.
در شرایط کنونی حمل و نقل هوایی در روابط کشور‌های مختلف جهان، تبادل فرهنگ، نمایش قدرت‌های اقتصادی و نظامی یک کشور نقش حساسی بر عهده دارد.
در این بین فرودگاه‌ها بخش حیاتی و مهمی از سیستم حمل و نقل هوایی را تشکیل می‌دهند و در واقع زیربنایی‌ترین بخش در صنعت حمل و نقل هوایی محسوب می‌شوند.
فرودگاه یاسوج بعد از فرودگاه شهرکرد مرتفع‌ترین فرودگاه کشور است با این تفاوت که فرودگاه شهرکرد در منطقه مسطح قرار دارد در حالی که فرودگاه یاسوج در کاسه قرار گرفته است و این شرایط را برای نشست و برخاست هواپیما خاص می‌کند.
در سال ۹۳ فرودگاه یاسوج یکی از محدودترین باند‌های فرودگاهی کشور را داشت. طول باند آن ۲۶۰۰ متر و pcn(میزان فشردگی آسفالت در واحد متر مربع) آن نیز پایین بود.
ظرف ۳۰ ماه بزرگترین پروژه عملیات خاکی کشور و استان با حجم یک میلیون و ۳۰۰ هزار متر مکعب در این فرودگاه انجام شد.
pcn باند فرودگاه از ۲۶ به ۴۶ و طول باند نیز از ۲۶۰۰ متر به ۳۲۰۰ متر ارتقا یافت تا یکی از با کیفیت‌ترین باند‌های فرودگاهی کشور در استان کهگیلویه و بویراحمد ساخته شود.
روشنایی باند فرودگاه یاسوج نیز کامل شد و در شرایط مه و شب نیز می‌تواند پرواز داشته باشد یعنی فرودگاه یاسوج شرایط لازم برای انجام پرواز در شب را دارد.
ساخت فرودگاه یاسوج از جمله مصوبه‌های سفر خرداد ماه سال ۷۳ رهبر معظم انقلاب به استان کهگیلویه و بویراحمد بود.
فرودگاه یاسوج اکنون به گفته مدیر فرودگاه، کارشناسان هوانوردی و استاندار کهگیلویه و بویراحمد هیچ مشکل و مانعی برای افزایش پرواز‌های پرواز‌های مسافری تهران یاسوج و برعکس و دیگر شهر‌های کشور ندارد.
نام شما

آدرس ايميل شما

کارمند
Iran, Islamic Republic of
آدم در استان کم هست که این انصاری شده مدیر فرودگاه، مدیر باید قابلیت های بالایی داشته باشه بتونه بره تهران مطالبه گر باشه وگر نه هر کس دیگه را هم میشه بزارن اونجا پروازها هم با همین وضعیت انجام بگیره
Iran, Islamic Republic of
حتما یکی مثل روشنفکر مطالبه گره🤣🤣
Iran, Islamic Republic of
پ استاندار انقلابی چه ایکنه؟؟؟
United States
این که استاندار نیست فکر میکنه هنوز فرماندار گچساران است
Iran, Islamic Republic of
استان بی صاحب اگربجای این همه زمین فرودگاه ..
کم‌کاری رئیس راهداری شهرستان کهگیلویه مانع احداث پل روستای سرگچ

کم‌کاری رئیس راهداری شهرستان کهگیلویه مانع احداث پل روستای سرگچ

کم‌کاری رئیس راهداری و حمل و نقل جاده‌ای شهرستان کهگیلویه مانع تسریع احداث پل روستای ...
پایان دریابان در «شورا»

پایان دریابان در «شورا»

اتفاقی که خیلی قبل‌تر منتظرش بودیم رخ داد. سرانجام سردار علی‌اکبر احمدیان با حکم رهبری ...
پروژه حذف قالیباف؟

پروژه حذف قالیباف؟

مجادله جریان اصلی در مجلس به رهبری قالیباف با جریان پایداری در هفته‌های اخیر به شکل بی‌سابقه‌ای ...
1