تاریخ انتشار
پنجشنبه ۷ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۲۷
کد مطلب : ۴۳۷۲۸۵
کبنانیوز؛

توضیحات شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد در خصوص احداث سد تنگ سرخ

۲
۰
توضیحات شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد در خصوص احداث سد تنگ سرخ
کبنا ؛
شرکت آب منطقه ای استان کهگیلویه و بویراحمد جوابیه ای به مطلب «سد تنگ سرخ؛ حل معضل تنش آبی یاسوج یا تهدید «رود بشار»!؟ / سیدجواد هادی‌اصل: اثرات محیط زیستی سد تنگ سرخ را در سالهای آینده مشاهده خواهیم کرد» به این پایگاه خبری ارسال کرده است.
به گزارش کبنا نیوز به نقل از روابط عمومی شرکت آب منطقه ای استان کهگیلویه و بویراحمد، لازم است مطالب ذیل جهت شفاف سازی موضوع و همچنین بیان واقعیت های علمی و فنی پروژه و اهداف اصلی سد مخزنی تنگ سرخ بشار اطلاع رسانی گردد:
-اهداف سد تنگ سرخ بشار مطابق با مجوز تخصیص آب صادره توسط دفتر تخصیص آب وزارت نیرو و براساس آخرین اصلاحات و بهنگام سازی توسط کمیته تخصیص آب کشور به شرح  ذیل می باشد:
- تأمين آب شرب ياسوج و روستاهای مسیر تا افق طرح سال 1430 با پوشش جمعیتی 300 هزار نفر
- تأمين آب صنعت ياسوج برای کلیه صنایع فعلی و آتی منطقه
- تأمين آب كشاورزي شهرستان بويراحمد بميزان ناخالص حدود 5500 هکتار
- تامین نیاز زیست محیطی رودخانه بشار تا یاسوج با رعایت کلیه استانداردهای سازمان محیط زیست کشور
- تامين نياز بخشی از شرب شهر شیراز  و روستاهای و شهرکهای مسیر انتقال
- کنترل سیلاب و ایجاد فضای گردشگری در منطقه
آورد سالانه رودخانه بشار در محل سد با لحاظ دوره خشکسالی و با حساسیت زیاد توسط دفتر تخصیص آب وزارت نیرو و با رعایت کلیه استانداردهای سازمان محیط زیست کشور مجددا" در سال 1400 بررسی گردیده است و مطابق برنامه ریزی صورت گرفته به منظور تامین و ذخیره آب در سد تنگ سرخ  صرفا" سیلابهای حوزه آبریز بالادست در مخزن سد تنگ سرخ ذخیره می گردد و مطابق استانداردها و محاسبات صورت گرفته با لحاظ برداشت های آب لحاظ شده در اهداف سد ، ضمن تنظیم جریان برای پایین دست رودخانه ، به هیچ عنوان امکان خشک شدن رودخانه بشار وجود ندارد و جریان دائمی در رودخانه با لحاظ آب مورد نیاز زیست محیطی همیشه وجود خواهد داشت . ضمن اینکه بعد از ساختگاه سد تنگ سرخ ، چشمه های پایین دست از جمله خرم ناز و گردوکنک و قلات و همچنین حجم زیست محیطی از ساختگاه سد  به پایین دست نیز به رودخانه بشار اضافه میشود . لازم به توضیح است که هم اکنون و در سالهای خشکسالی ، در برخی از ماههای سال ما شاهد خشک شدن رودخانه بشار در نزدیکی شهر می باشیم و این درحالی است که هیچگونه سدی در بالادست بشار احداث نگردیده است که درصورت احداث سد در بالادست با برقراری دایمی جریان آب زیست محیطی رودخانه ، این مشکل مهم حل خواهد شد و نه تنها بشار خشک نمی گردد بلکه در زمان خشکسالی و کاهش بارندگیها ، رودخانه بشار دوباره زنده خواهد شد . لذا طرح تحت تاثیر بودن منطقه حفاظت شده دنا و یا خشک شدن رودخانه درصورت احداث سد و انتقال آب به شیراز و مقایسه با سایر طرحها  و اتفاقات در استان خوزستان و... به هیچ عنوان صحت نداشته و دلیل عدم آشنایی کارشناسان مدعی از مباحث رودخانه وبرآورد آب و همچنین مباحث محیط زیستی  و عدم نگاه ملی به مقوله آب می باشد .
- در خصوص سد تنگ سرخ مشابه با تمامی سد های کشور، مطالعات زیست محیطی سد توسط مشاور تخصصی وزارت نیرو انجام و تمامی ضوابط و معیارهای زیست محیطی مد نظر قرار گرفته است وجلسات متعدد درکارگروههای تخصصی استانی و کشوری برگزار گردیده است و تایید اداره کل محیط زیست استان رسیده است .
- عملیات اجرایی سد تنگ سرخ بشار از سال 1390 آغاز گردیده است و علی رغم مشکلات اعتباری و تخصیص 6 درصد از اعتبارات ، پیشرفت فیزیکی سد بالغ بر 35 درصد می باشد و درحال حاضر بخشهای مشروحه زیر که از بخشهای  اصلی سد  می باشد شامل :
-    آزاد سازی بخش عمده ای از اراضی موجود در محور سد
-    انجام تجهیزکارگاه
-    حفاری پرتال خروجی و ورودی سیستم انحراف
-    اتمام حفاری و لاینینگ تونل انحراف به طول 273 متر و به قطر 5 متر
-    خاکبرداری و رویه برداری محور سد
-    احداث بخشی از گالری وسط پی با قطر 4.5 متر به طول 60 متر و ادامه عملیات بتن ریزی و قالب بندی
-    احداث بخشی از گالری دسترسی به طول  90 متر
-    خاکبرداری پرتال ورودی و خروجی تونل آب بر و حفاری 10 متر
-    اتمام خاکبرداری سرریز
-    انجام عملیات دیوار آبند به طول 220 متر در محل فرازبند
-    احداث سنگ شکن و تولید مصالح
-    خاکریزی بخشی از پوسته سد در جناح چپ سد به ارتفاع 10 متر
-    خاکبرداری جاده جایگزین به طول 2 کیلومتر و اجرای ابنیه
-    انحراف آب (احداث کانال آب بر و...)
     توسط پیمانکار(قرارگاه خاتم الانبیاء(ص)) انجام گرفته و عملیات انحراف آب رودخانه و شروع عملیات اجرایی احداث فرازبند سد که جزئی از بدنه سد اصلی می باشد نیز همزمان با سایر جبهه های کاری قابل انجام  آغاز گردیده است که پیش بینی می گردد عملیات احداث فرازبند سد تا پایان آبان ماه سال جاری به اتمام برسد .
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
تمام این مطالبی که گفتید روی کاغذ ونوشتلری عالی اما خیالتان راحت در عمل عکس خواهد شد خوزستان هم میگفتن سد که ساخته شد جوانی بیکار پیدا نمیشه ال میشه وبل میشه اما نتیجه الان می‌بینید لذا نکنید این رودخانه بشار خشک میشه بسیاری از روستاها نابود میشن
رضا
Iran, Islamic Republic of
امسال برای اولین بار آب کنار شهر خشک شده لطفا از این موضوع سو استفاده نکنید.
یاسوج را بیابان نکنیو
بازار داغ گمانه‌زنی‌ها درباره کابینه

بازار داغ گمانه‌زنی‌ها درباره کابینه

به زودی دولت سیدابراهیم رییسی کلید پاستور را از حسن روحانی تحویل می‌گیرد و چندی بعد هم ...
سرنوشت نهاد اجماع‌ساز چه می‌شود؟

سرنوشت نهاد اجماع‌ساز چه می‌شود؟

تکلیف نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان که برای انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 تشکیل شده بود، وضعیتی ...
نگران تکرار تجربه ترامپ؛ تضمین می‌خواهد

نگران تکرار تجربه ترامپ؛ تضمین می‌خواهد

گزاره‌هایی که نشان می‌دهد در بازگشت به برجام سیاسی‌کاری صورت می‌گیرد و راستِ سیاسی عزمش ...
1