تاریخ انتشار
شنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۰۰:۴۶
کد مطلب : ۴۳۵۸۲۴
یادداشت| سروش درست

احتشاد کهگیلویه و بویراحمد

احتشام ایران، مُلک سَرمَد
۳
۱
احتشاد کهگیلویه و بویراحمد
کبنا ؛باید که جمله جان شوی تا لایق جانان شوی‌/گر سوی مستان می‌روی مستانه شو مستانه شو…
امروز آدینه‌ی گرم و دل‌انگیز بیست و هشتم خردادگان ۱۴۰۰ ه. ش، مردمان دیار ثروتمند- اما عاق از ثروث پدری خویش‌- کهگیلویه و بویراحمد بار دیگر نشان دادند که نشان دار پرنشانی در هر نشانه و آوردگاهی هستند و آورد گاه. ایلمردان عزم و شیر زنان رزمِ این دیار، در عزمگاه انتخابات با وجود دسایس دشمنان این آب و خاک و نظام، از ساعات پگاه آدینه در دسته‌های کوچک و بزرگ، به سوی معهد سرنوشت شهر و کشورشان چون جوی سرازیر شدند و شدند رود و خواندند سرود. 
شاید سفره‌ها بی‌نان باشد، شاید تشنه لب در اقتصاد و اشک مادران در غم فرزندانشان بر رُخشان سرازیر شده باشد، شاید آزرم پدر از دستان گاه خالیش آزرده خاطرمان کرده باشد؛ اما روز امتحان ایران بزرگ و روز انتخاب آتیه‌ی این سرزمین، آستین غیرت گره زده تا بارِ سُترگِ تکلیفِ بر دوش‌مان بر زمین نماند. 
رسانه ها، اپوزیسیون خارجی، فضای قابل احترام و غیر قابل اعتماد مجازی و فضای حقیقی و کسانی که نانشان در وجود آنارشیسم و نامشان در وجود شارلاتانیسم هست؛ آب به آسیاب دشمنان ایران‌مان ریختند که نروید و بمانید و چنین کنید و چنان. حقّ‌تان بستانید. 
با همه تدبیر خویش ما سپر انداختیم/
روی به دیوار صبر چشم به تقدیر او…
تدبیرمان شرکت همگانی در سرنوشت خود و خویش و کیش‌مان بود و تقدیرمان، بی‌هیچ تعبیری با وفاداری به ملت و ایران اسلامی رقم خواهد خورد. رفیقان وفادار در انتخابات ریاست جمهوری اسلامی و شوراها رسم وفا به ما آموختند و با شور و شعور، در ایامی که گذشت - با احترام به هر ایده و رأی و عقیده ای- ستاده‌ی آرایشان شور بود و شعور. 
رفیق بی‌وفا را کمتر از دشمن نمی‌بینم/
سرم قربان آن دشمن که بویی از وفا دارد…

استان کهگیلویه و بویراحمد در چهل و دو سالیکه از انقلاب گذشته است؛ در تمام مؤلفه‌های توسعه واپسین مقام را به خطا دارد و دلگیر است از مسئولین، متصدیان و نمایندگان شهر و استان، هم در پارلمان شهری پایتخت طبیعت ایران زمین - شورای شهر یاسوج- و هم در پارلمان پایتخت ایرانِ بهین. 
گرچه نگاه‌مان نکردید، اما نگاهدار وطن بودیم در انقلاب و هشت سال دفاع و چهل سال تشدید و تحریم و تهدید. هرچند در سهم توسعه سهامی به سرزمینی که ۱۷ تا ۲۵ درصد نفت و گاز ایران را تأمین می‌کند، تعلق نگرفت؛ لکن ما خود را سهامدار وطن و ایران اسلامی‌مان می‌دانیم. نشان به نشان چامه سرایی ابتهاج که تهییجم داد و چکامه سرایی کرد: 
نقش ما کو ننگارند به دیباچه‌ی عشق/
هر کجا نامه‌ی عشق است، نشان من و توست…
امروز هر چند جای فرزندان فکور این استان در پازل پست و مقام و مناصب عالی، خالی ست؛ اما این فرزندان دلگیر از بی‌عدالتی‌های کم و بیش، هرچند دلریش؛ باز رهبرشان را تنها نگذاشتند که دنیا ببیند و بداند هر کجا کهگیلویه و بویراحمدی عزمگاهی داشته، بر رزمگاه نخست در سطح کشور قامت فراز نموده است. 
سرزمینی که ۹ درصد منابع جنگلی - و افزون بر ۶۰ درصد منابع جنگلی زاگرس- بالغ بر ۱۱ درصد از منابع آبی، داروخانه گیاهی کشور، آلپ ایران (کوهستان دنا با چهل و چهار قله) و یک چهارم منابع نفت و گاز، هزاران منابع زیر زمینی، روزمینی، منابع انسانی بی‌نظیر، منابع اکوتوریسم و صدها منبع غنی کم نظیر دیگر که هر کدام توانمندی بی‌نظیری در سطح ملی و حتی فراملی ست؛ توسعه نیافته است. هرچند مردمان دانای دنانشین از نبود نگاه عدالتمحور به این سامانِ بسامانِ ناسامان یافته، تلخکامند؛ لکن با غیرت و فهم سیاسی والای خویش، گوی سبقت را در انتخابات ربودند. اما یک نکته در این دوره متفاوت است و آن اینکه، مطالبه خواهی مردمان استان از مسئولین از همین نقطه سرآغاز دارد. بنابراین این خرداد را نقطه‌ی عطف آغاز توسعه‌ی سرزمین ثروتمند کهگیلویه و بویراحمد می‌دانیم و از این به بعد از مردمان خویش نیز انتظار مطالبه‌گری قوی و مستدام و مدام را داریم. 
سواره عاشق شو و زِ ره میندیش‌/
که مرکب عشق بس رهوار است…

امروز علاوه بر انتخاب اصلحی در انتخابات ریاست جمهوری، هفت نامزد برای پارلمان شهری مرکز استان- شهر یاسوج- و نمایندگان دانا و توانا و صادق و عاشقی در دیگر شهرها و روستاها انتخاب می‌شوند. 
هرچه بود در گذشته، درگذشت. از این دور، مردم ما نبود توسعه را برنمی تابند. منفعت طلبی و یارگیری مبنی بر خودمحوری که به توسعه شهر و استان ضربه بزند را بر نمی‌تابند. در نبود زیرساخت‌ها در توسعه‌ی ترافیک، پیشرفت مبلمان شهری، تمرکززدایی بازار، سامان بخشی گردشگری، توسعه‌ی فرهنگ قوم لر، هویت بخشی به نوباوگان و نوجوانان، التفات ویژه به هنرمندان، نویسندگان و ادبیات و هنر و فرهنگ این دیار متمدن، مردم و فرهیختگان و رسانه ها، بیدار و هوشیوار رصد خواهند کرد و قطعا نمایندگان بر قول و قرارشان، برقولند و بر قرار. 
احتشاد امروز کهگیلویه و بویراحمد بزرگ، احتشام ایران سترگ ماست: 
می‌دانی چرا بهار بوی گُل سرخ با خود می‌آورد/
که یادمان نرود زنده است یادِ شهید…
انایی، آگاهی و یکدلی هم احتشاد می‌آورد و هم احتشام. احتشاد مردمان استان کهگیلویه و بویراحمد و سایر ایرانیان درسرنوشت خویش، احتشام ایران آباد و آزاد است. 
آدینه‌۲۸ خردادگان ۱۴۰۰
یاسوج دلآرا و دلآرام
سروش درست
نام شما

آدرس ايميل شما

ماندانا
Iran, Islamic Republic of
بخدا دو مرتبه خوندمش نفهمیدم چه گفتی
سیده فاطمه السادات
Iran, Islamic Republic of
بسیار زیبا مردم استان را به مطالبه گری دعوت نموده . بعد هم با تحلیل وضعیت استان خواستار توجه به استان شده . آفرین به این قلم
Iran, Islamic Republic of
باز بخون انشاالله آخر متوجه می شوی . همین که خوندی و متوجه نشدی هم جای امید هست
گوسفند یک میلیارد و سیصد هزار تومانی

گوسفند یک میلیارد و سیصد هزار تومانی

یک قوچ طلایی رنگ در حراجی گوسفندان در ایرلند رکورد گران‌ترین گوسفند را شکست و ۵۲ هزار ...
بازار داغ گمانه‌زنی‌ها درباره کابینه

بازار داغ گمانه‌زنی‌ها درباره کابینه

به زودی دولت سیدابراهیم رییسی کلید پاستور را از حسن روحانی تحویل می‌گیرد و چندی بعد هم ...
سرنوشت نهاد اجماع‌ساز چه می‌شود؟

سرنوشت نهاد اجماع‌ساز چه می‌شود؟

تکلیف نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان که برای انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 تشکیل شده بود، وضعیتی ...
فایل های مرتبط
1