تاریخ انتشار
پنجشنبه ۳۱ فروردين ۱۴۰۲ ساعت ۱۹:۰۴
کد مطلب : ۴۶۱۳۳۳
در گفت‌وگوی کبنانیوز با مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد مطرح شد؛

ورود 940 هزار گردشگر به کهگیلویه و بویراحمد در ایام نوروز / 42 مورد زمین‌خواری در طرح‌های گردشگری شناسایی شد / فاز نخست پل معلق یک‌ساله به بهره‌برداری می‌رسد / بیش از 100 کارگاه صنایع دستی در سطح استان فعال شد (+ برنامه‌های این اداره‌کل برای دور دوم سفر ریاست جمهوری)

۶
۲
ورود 940 هزار گردشگر به کهگیلویه و بویراحمد در ایام نوروز / 42 مورد زمین‌خواری در طرح‌های گردشگری شناسایی شد / فاز نخست پل معلق یک‌ساله به بهره‌برداری می‌رسد / بیش از 100 کارگاه صنایع دستی در سطح استان فعال شد (+ برنامه‌های این اداره‌کل برای دور دوم سفر ریاست جمهوری)
کبنا ؛
سعید طالب‌پور _مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد_ با حضور در دفتر کبنا نیوز به اقدامات انجام شده این اداره کل در حوزه‌های سه‌گانه گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی پرداخت و در پایان نیز از برخی از برنامه‌های خود برای دور دوم سفر ریاست جمهوری به کهگیلویه و بویراحمد خبر داد. 
گردشگری کهگیلویه و بویراحمد به کجا می‌رود؟
طالب‌پور اظهار داشت: یکی از سیاست‌های دولت سیزدهم توسعه گردشگری است و پس از تحریم‌های اقتصادی، توسعه گردشگری می‌تواند یکی از راهبردهای مقابله باشد.
وی گفت: در ایام نوروز امسال نیز رونق گردشگری را شاهد بودیم و میزان جابجایی نیز حاکی از امنیت در کشور و اهمیت گردشگری بود.
وی ادامه داد: در استان ما نیز به تبع سیاست‌های دولت، علی‌رغم همزمانی ماه رمضان با عید نوروز و شرایط جوی خاص استان، میزان اقامت و بازدید هر چند کم بود، اما نسبت به سال گذشته رشد داشتیم.
طالب‌پور تصریح کرد: از 25 اسفندماه تا 14 فرودین میزان بازدید گردشگران از استان 940 هزار نفر بوده است و در بخش اقامتی نیز، 322 هزار و 450 نفر در استان اقامت داشته‌اند.
مدیرکل میراث فرهنگی گفت: از بدو ورود، توجه‌مان به پروژه‌های نیمه‌تمام بود. چرا که پروژه‌های بزرگی داشتیم که تکمیل و اتمام آن‌ها می‌تواند به عنوان پیشران اقتصادی عمل کند.
وی تصرح کرد: پارک آبی یاسوج که سال‌ها به دلیل عدم تسهیلات کافی راکد مانده بود، در دولت جدید، اعتباری 13 میلیارد تومانی از محل صندوق توسعه ملی به آن تخصیص داده شد و در حل حاضر شروع به کار کرده که به‌نوعی پیشران توسعه گردشگری استان است.
وی با بیان این‌که در بخش گردشگری یکی از مشکلات ما واگذاری اردوگاه‌ها بود، گفت: در خصوص این اردوگاه‌ها ملاحظات نظارتی لحاظ نشده بود. اما این مقوله را در دستور کار قرار دادیم و به همت همکاران و دستگاه‌های نظارتی توانستیم آنها را ساماندهی کنیم.
وی در ادامه به یکی از تخلفات مهم و پرحاشیه اشاره کرد و گفت: متأسفانه از اراضی منابع ملی که در اختیار برخی از متقاضیان قرار گرفته بود، به‌نوعی سوءاستفاده می‌شد که حدود 42 مورد از این اراضی را به سازمان بازرسی ارسال کردیم و در چیزی بالغ بر 20 کارگروه متفاوت، توانستیم بخشی از آنها استرداد کنیم و بخشی دیگر نیز در دستور کار است.
وی تصریح کرد: از این میان، 13 طرح برگشت داده شده و بخشی هم در دستور کار است.
طالب‌پور یکی دیگر از اقدامات این اداره‌کل را هدف‌مند تسهیلات عنوان کرد و گفت: در سنوات گذشته بخش زیادی از تسهیلات هدر می‌رفت.
وی با بیان این‌که در آژانس‌های مسافرتی، ناهماهنگی و عدم نظارت وجود داشت، گفت: بعضاً انحرافاتی در تورهای مسافرتی به وجود آمده بود که در این مدت توانستیم آن‌ها را ساماندهی کنیم، توجیهات لازم ارائه شده تا از ناهنجاری‌های پیشین خارج شوند.
طالب‌پور پیگیری طرح جامع گردشگری استان را یکی دیگر از اقدامات خود عنوان کرد و گفت: از سال 1397 که قرارداد آن منعقد شده بود، 20 درصد کار آنجام گرفته و رها شده بود. بنابراین از زمانی که ما آمدیم یکی از اصلی‌ترین کارها ساماندهی همین طرح بود و در حال حاضر طرح تقریباً در مراحل پایانی است.
وی علاوه بر پروژه‌های نیمه‌تمام، تعریف پروژه‌های جدید را نیز از برنامه‌های خود عنوان کرد و گفت: پل شیشه‌ای یا معلق یکی از این پروژه‌ها بود که در حوزه گردشگری می‌تواند بسیار رونق‌آفرین باشد و بالغ بر 400 میلیارد تومان حجم سرمایه‌گذاری آن است.
 وی گفت: این پروژه تقریباً در مراحل نهایی است و در سفر دوم رئیس جمهور به کهگیلویه و بویراحمد، کلنگ‌زنی آن انشاالله صورت می‌گیرد.
یکی دیگر از پروژه‌های گردشگری غار ده‌شیخ است. طالب‌پور در حواشی پیش‌آمده در مورد این غار و سرمایه‌گذاری آن گفت: غار انفال عمومی محسوب می‌شود. ما سرمایه‌گذار این غار را آوردیم. او تقاضا می‌کرد بخشی از اراضی ملی که در اطراف غار است را در قالب ماده 32 به من واگذار کنید؛ یعنی در خواست دارد که سند قطعیِ این اراضی به نام او صادر شود. ما او را به کارگروه معرفی کردیم و بیش از سه جلسه گرفتیم
ولی متأسفانه سازمان بازرسی و سیاست دولت بر این است که ما نباید این منابع را به صورت یک‌جا واگذار کنیم و این اراضی را تنها می‌توان در قالب ماده 3 یعنی واگذاری‌های اجاره‌ای طولانی‌مدت واکذار کرد. به این معنا که مثلاً 30 سال اجاره داده شود و در ادامه در صورت رضایت طرفین، دوباره تمدید شود.
وی با بیان این‌که این یک شیوه خوب برای سرمایه‌گذاری است، گفت: در پل معلق نیز اراضی به همین شیوه به سرمایه‌گذار واگذار شده است. اما سرمایه‌گذار غار ده‌شیخ همچنان اصرار دارد که اراضی در قالب ماده 32 به او واگذار شود. ولی ما او را مکلف کرده‌ایم که هر چه سریع‌تر این موضوع را تعیین تکلیف کند.
مدیرکل میراث فرهنگی یکی دیگر از اقدامات خود را تحول در تبلیغات گردشگری عنوان کرد و گفت: در حالی که در سنوات گذشته، تبلیغات ما به صورت فیزیکی بود، اما الأن به صورت نرم‌افزار است و مهمتر از این نقشه جامعه التکرونیک استان است که در قالب یک طرح پژوهشی به دو تن از اساتید دانشگاه واگذار شده است.
پروژه‌های میراث فرهنگی در دوره‌ طالب‌پور
وی یکی از مشکلات حوزه میراث فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد در سال‌های گذشته را بلاد شاپور عنوان کرد و گفت: بلاد شاپور مهمترین بخش تاریخی استان به وسعت 35 هکتار در سال‌های گذشته دچار روزمرگی و بلاتکلیفی شده بود.
وی گفت: هر چند کارهایی در این مجموعه انجام می‌شد، اما این کارها خروجی مثبتی نداشتند.
طالب‌پور اضافه کرد: در طی یک سال گذشته، قریب به ده میلیارد تومان برای سامدندهی بافت بلاد شاپور گذاشتیم و 32 حجره بازارچه مرمت و احیا شدند و حالا آماده واگذاری هستند.
وی ادامه داد: کارهایی که قبلاً انجام می‌گرفت، در طول زمان به دلیل فرسایشی شدن، مستهلک می‌شدند. اما ما برای اولین بار آن را به بخش خصوصی واگذار کردیم، تقریبا کار دیگر تمام و آماده بهره‌برداری است.
وی تصریح کرد: بلاد شاپور حالا دیگر از آن وضعیتی که تبدیل به یک محل ناامن شده بود، خارج شده و بدل به یک مکان فرهنگی شده است.
وی در ادامه به احیا و مرمت مسجد چهل ستون اشاره کرد و گفت: یک میلیارد تومان اعتبار اولیه برای آن در نظر گرفته شده و برای واگذاری رفته و بعد از عید فطر با حضور نماینده ولی فقیه استان، کلنگ‌زنی خواهد شد.
مدیرکل میراث فرهنگی در ادامه به موزه شهر یاسوج پرداخت و عنوان کرد: این موزه از سال 1386 به دلایل مختلف به تعویق افتاد تا اینکه به سال 1398 رسید ولی به دلیل عدم نظارت کافی، دارای اشکالات فنی متعددی در ابنیه بود.

وی اظهار داشت: ما ورود کردیم و پروژه را در چرخه آوردیم تا مشکلات فنی آن بازسازی شود و اجازه گرفتیم سقف پروژه که آب به آن نفوذ می‌کرد را احیاء کنیم و حالا تقریباً بخش ابنیه آن آماده شده است.  
وی گفت: دو میلیارد تومان برای تجهیزات گذاشته‌ایم و در گرافیک محیطی هم نیاز به کار داریم که قول مساعد داده شده بودجه این بخش هم داده شود.
وی در خصوص نیروهای انسانی این مجموعه گفت: مجوز سه نفر نیروی انسانی برای جذب از طریق آزمون استخدامی داده شده است و ما نیز در صدد هستیم چند نفر هم در قالب نیروی خرید خدمت بگیریم.
طالب‌پور در خصوص مرمت خانه‌های مشارکتی در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: 20 تا 30 درصد را خود مالک و بقیه هم اداره‌کل تأمین کرد تا این‌که توانستیم بخشی از آثاری که در حال مستهلک شدن بودند را برگردانیم.
مدیرکل میراث فرهنگی گفت: مرمت و بازسازی هشت بنای تاریخی مثل امامزاده علی، پل بریم، پل تاریخی پاتاوه و ... را نیز داتشتیم که به تناسب به آن‌ها اعتباراتی اختصاص داده شد.
وی در خصوص اقدامات میراث فرهنگی در خصوص کاوش و نجات‌بخشی گفت: این کاوش‌ها را در مناطق سادات محمودی و سد چم‌شیر انجام دادیم.
وی تشکیل انجمن‌های میراث فرهنگی برای صیانت از مواریث تاریخی را نیز یکی از اقدامات خود عنوان کرد.
طالب‌پور گفت: برای اولین بار توانستیم کارت ضابطین قضایی را برای نیروهای یگان حفاظت فراهم کنیم که  توانست کمک بسیار بزرگ و یک اهرم بازدارنده برای حوزه کاری ما محسوب شود.
صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد به روایت مدیرکل
طالب‌پور نبود بازارچه صنایع دستی در استان را یکی از مهمترین مشکلات هنرمندان این حوزه دانست و گفت: این بازارچه به‌دلیل کمبود زمین در مرکز استان، به نتیجه نرسیده بود. اما حدود 20 روز پیش حدود دو هزار متر زمین شناسایی و تصویب شد. واگذاری آن در دستور کار است و در سفر دولت به استان پیشنهاد به کار آن را می‌دهیم.
وی تصریح کرد: نبود بازارچه ضربه بسیار سنگینی به تولیدکننده‌ها زده بود.
طالب‌پور عنوان کرد: سال گذشته حدود 20 میلیارد تومان از منابع تبصره 18 در قالب طرح‌های زودبازده به صنایع دستی اختصاص داده شد که عامل محرکی برای کارگاه‌های تولیدی در صنایع دستی بود.
وی عنوان کرد: بیش از 100 کارگاه صنایع دستی در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد فعال شد.
وی گفت: در گچساران یک متقاضی بخش خصوصی برای بازاراچه دائمی صنایع دستی در سربیشه و بیدزرد نیز داریم.
وی یکی از مولفه‌های مهم در صنایع دستی را آموزش عنوان کرد و گفت: برای آشنایی با علم روز، 1700 نفر در مناطق روستایی، عشایری و شهری آموزش داشتیم.
وی در خصوص مشاغل خانگی در حوزه میراث فرهنگی نیز گفت: 850 مجوز مشاغل خانگی صادر کرده‌ایم.
طالب‌پور در مورد نمایشگاه‌های صنایع دستی گفت: برگزاری نمایشگاه‌های مختلف را نیز داشته‌ایم و در سطح کشور دو جشنواره مربوط به استان ماست که در تقویم وزارت ثبت شده است.
وی ادامه داد: از جمله این جشنواره‌ها جشنواره ملی فرهنگ عشایر بود که در همین یاسوج برگزار شد. امسال هم پایان اردیبهشت ماه، همین جشنواره را در استان داریم که متفاوت از سال گذشته در پارک جنگلی با عنوان هفتمین جشنواره کوچ عشایر برگزار خواهد شد.
وی ادامه داد: جشنواره ملی برفی را نیز داشتیم که استقبال بسیار خوبی از آن صورت گرفت.
وی افزود: بهمن ماه نیز در نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع دستی شرکت کردیم که حضوری بسیار خوب و چشمگیر از آن صورت گرفته بود.
 برنامه‌های اداره‌کل میراث فرهنگی برای دور دوم سفر ریاست جمهوری
وی با بیان این‌که ما در صدد هستیم با یک شیوه متفاوت امسال ظاهر شویم، گفت: در سفر گذشته ما نبودیم و نشد بهره کافی را از آن سفر ببریم.
وی ادامه داد: اما امسال با یک رویکرد متفاوت، بسته‌های سرمایه‌گذاری را در دستور کار قرار خواهیم داد تا بتوانیم چند پروژه بزرگ را پیش ببریم و منایع لازم را در حوزه زیرساختی و تسهیلات دریافت کنیم.
طالب‌پور ادامه داد: بخشی از پروژه‌های خرد با مبلغ حدود 600 تا 700 میلیارد تومان است و بخشی هم پروژه‌های بزرگ مثل همین پل معلق است که آنها هم حدود 700 تا 800 میلیون تومان اعتبار نیاز دارند.
وی گفت: با توجه به این‌که پروژه‌های خوبی شروع شده، اگر اعتبارات در قالب تبصره 18 اختصاص داده شود، تحول خوبی در سطح استان انجام می‌شود.
وی در خصوص پل معلق گفت: باید در یک سال اول فاز نخست آن که شامل پل معلق است به بهره‌برداری برسد و در طول دو سال و نیم کل پروژه به اتمام می‌رسد.
نام شما

آدرس ايميل شما

سسادات
United Kingdom
برادر اول تله کابین آبشار را راه بنداز بعد نوبت پل معلق میرسه اهلی بنسنجان نمی‌ذارن جنگل و مراتع آنها به افراد دیگری واگذار شود دنبال ایجاد تنش بین دو طایفه نباشید
اداره كار
Iran, Islamic Republic of
همسايه اداره ميراث فرهنگي هستيم اما به مديريتت افتخار ميكنم
سررود
Iran, Islamic Republic of
قابل توجه ديگر مديران استان
فرشباف
Iran, Islamic Republic of
آفرين به پاك دستي و اخلاق دكتر طالبي
محمدی زاده
Iran, Islamic Republic of
درود بر مدیر توانمند و جهادی جناب آقای دکتر طالبی پور، عزتمند و سربلند باشید.
کالوس
Iran, Islamic Republic of
جالبه
کبنا شده بنگاه تبلیغ برای نیروهایناکارامد هدایتخواه..
افولت مبارک کبنا
کامنت رو نمایش بده مردم بدونن کدام تفکر قرون وسطایی آبشخور نگاه شماهاست
سقوط صدام؛ بیست سال بعد

سقوط صدام؛ بیست سال بعد

20 فروردین روزی است که صدام سقوط کرد. او چرا سقوط کرد عراق پس از صدام روزگار بهتری دارد....
ویدیو / پویانفر، مداح: اگر کسی احساس می‌کند جای اشتباهی نشسته است خودش کنار رود

ویدیو / پویانفر، مداح: اگر کسی احساس می‌کند جای اشتباهی نشسته است خودش کنار رود

انتقادات پویانفر مداح در سحرگاه ۲۱ماه رمضان: امیدوارم امر به معروف در سطوح بالا انجام ...
زنان و دخترانی که با حجاب‌های گوناگون به مراسم «احیا» رفتند/ عکس

زنان و دخترانی که با حجاب‌های گوناگون به مراسم «احیا» رفتند/ عکس

اعتماد نوشت: برخی از کاربران شبکه‌های فضای مجازی با انتشار تصاویری از مراسم شب احیا ماه ...
1