تاریخ انتشار
سه شنبه ۵ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۲۱:۱۴
کد مطلب : ۴۳۷۲۳۸
فضل الله آذر فر مدیرکل امور عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد در گفت‌وگو با کبنانیوز:

70 درصد از چشمه‌های آب عشایر کهگیلویه و بویراحمد خشک شده‌اند / راه اندازی 13 خانه بهداشت عشایری / توزیع 18 هزار کیسه بین عشایر کهگیلویه و بویراحمد در هر ماه / ناوگان عشایر فرسوده است / کدام فرماندار به عشایر بی‌توجه است؟

۲۰
۱
70 درصد از چشمه‌های آب عشایر کهگیلویه و بویراحمد خشک شده‌اند / راه اندازی 13 خانه بهداشت عشایری / توزیع 18 هزار کیسه بین عشایر کهگیلویه و بویراحمد در هر ماه / ناوگان عشایر فرسوده است / کدام فرماندار به عشایر بی‌توجه است؟
کبنا ؛10 درصد جمعیت استان کهگیلویه و بویراحمد، یعنی 12 هزار خانوار با جمیعتی بالغ بر 72 هزار نفر جامعه عشایری این استان را تشکیل می‌دهند، جامعه عشایری استان کهگیلویه و بویراحمد با مشکلات متعددی از جمله؛ کمبود علوفه، خشکسالی، کم آبی و ... مواجه هستند. فضل الله آذرفر از مدیران جوان استان کهگیلویه و بویراحمد به شمار می‌رود که حدود 10 سال در شهرستان دنا به کشاورزان و دامداران آن دیار خدمات رسانی کرد، سی سختی‌ها به او لقب سناتور دادند، مدیران شهرستان دنا دوران مدیریت آذرفر را دوران تحول کشاورزی این شهرستان قلمداد می‌کنند. او حدود 8 ماه سکان اداره کل عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد را برعهده گرفته که با او پیرامون موضوعات مختلف عشایر گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که از نظر خوانندگان می‌گذرد.
آذر فر در ابتدا به مسئله خشکسالی و تنش آبی در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد اشاره می‌کند و می‌گوید: امسال تنش آبی را داشتیم که متأسفانه از 2 هزار حلقه چشمه آب عشایری، 70 درصد آنها دچار کم‌آبی و بی‌آبی شده است.
 وی گفت: خشکسالی و کم بارشی سبب کاهش علوفه مرتع شده که ضرر زیادی به جامعه عشایری وارد کرده است و همین مسئله سبب شده تا اکثر عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد به فکر فروش نوزاد دام‌هایشان باشند و ضرر هنگفتی بر عشایر تحمیل شده است.
آذر فر در ادامه به اقدامات اداره کل عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد برای عبور عشایر استان از بحران‌های بروز شده اشاره می‌کند و توضیح داد: اقدامات خیلی خوبی هم برای خدمات رسانی به عشایر و جلوگیری از کاهش جمعیت عشایر انجام گرفته است. 15 تانکر با ظرفیت 14 هزار لیتری ناوگان اداره کل عشایر استان است که کار آبرسانی به عشایر کهگیلویه و بویراحمد را انجام می‌دهند. در هر ماه، 150 هزار لیتر توسط این ناوگان به جامعه عشایری آب تحویل داده می‌شود.
وی از اجرای 5 پروژه تأمین آب شرب به عشایر خبر می‌دهد و می‌گوید: پروژه شرق گچساران به منظور تأمین آب شرب پایدار عشایر این منطقه با 15 میلیارد تومان آغاز شد که الان بیش از 70 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و 4 میلیارد و 500 میلیون تومان نیاز برای تکمیل آن نیاز است.
وی افزود: پروژه پشت کوه ملاطهماسب بهمئی با اعتبار 9 میلیارد تومان با پیشرفت فیزیکی 90 درصد ظرف دو مدت آینده به بهره برداری می‌رسد و آب شرب در اختیار مردم عشایری این منطقه قرارداده می‌شود.
مدیرکل امور عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: پروژه تأمین آب شرب پایدار منطقه دلیک آبریز شهرستان کهگیلویه با اعتبار 4 میلیارد تومان به اتمام رسیده که به زودی افتتاح می‌گردد.
آذر گفت: پروژه آبرسانی کیمه و دواخور منطقه زیلایی را داریم که مردم عشایری این منطقه 40 سال به آب پایدار سالم دسترسی نداشتند و خوشبختانه این پروژه اجرایی شده و با اعتبار 6 میلیارد تومان، افتتاح خواهد شد. پروژه آبرسانی مناطق شبلیز با اعتبار 3 میلیارد تومان وارد فاز اجرایی شده که 20 میلیارد تومان هزینه آن خواهد بود.
مدیرکل امور عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه آقای روشنفکر نائب رئیس فراکمیسیون عشایر مجلس شورای اسلامی هستند، افزود: ایشان کمک‌های خیلی خوبی به دلیل ارتباطاتی که با سازمان امور عشایر کشور دارند، به اداره کل عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد کردند و اعتبارات خیلی خوبی از اعتبارات ملی وصول شد و کارهای را انجام دادیم. البته استاندار کهگیلویه و بویراحمد و معاونین وی همکاری خیلی خوبی دارند.
آذرفر گفت: کار مطالعاتی 6 پروژه آبرسانی به مناطق عشایری را با اعتبار یک میلیارد تومان انجام داده‌ایم در مجموع 11 پروژه آبرسانی در مناطق عشایری انجام می‌گیرد.
وی در ادامه به نهاده‌های دامی اشاره کرد و گفت: به منظور حمایت از جامعه عشایری 4 هزار تن نهاده دامی از ابتدای سال تاکنون بین عشایر توزیع کرده‌ایم که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 60 درصد افزایش داشته است. این نهاده‌ها یارانه دولت را شامل می‌شوند و با قیمت مصوب دولتی بین عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد توزیع شد.
 این مسئول استان کهگیلویه و بویراحمد به کارخانه دام طیور اداره کل عشایر استان گریزی زد و گفت: ظرفیت اسمی کارخانه 3 هزار تن است که ماهیانه 3 هزار تن کنسانتره دام و طیور تولید می‌کند.
وی در ادامه به موضوع جالبی اشاره کرد و از گره‌های سد راه تولید کارخانه دام طیور استان کهگیلویه و بویراحمد پرده برداشت و اظهار داشت: کارخانه دام طیور امور عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد این ظرفیت را دارد که ضمن تولید خوراک دام‌های استان حتی به استان‌های همجوار صادرات انجام بدهد، به شرط اینکه اقلام مورد نیاز کنسانتره در اختیار کارخانه قرار بگیرد، می‌توانیم، خوراک دام استان کهگیلویه و بویراحمد را تولید کنیم.
آذر گفت: معاونت دام سازمان جهاد کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد باید اقلام مورد نیاز کارخانه را فراهم کند. ذرت، جو و سبوس مواد مورد نیاز است و آئین نامه وجود دارد که سبوس مورد نیاز هر استان باید داخل همان استان تأمین شود. اما متأسفانه کارخانه‌های آرد استان کهگیلویه و بویراحمد توان تولید سبوس مورد نیاز کارخانه دام طیور عشایر استان را ندارند. اگر چرخ کارخانه دام طیور استان با تمام ظرفیت‌هایش بچرخد، اشتغالزایی بیشتری ایجاد می‌شود.
آذر فر به تلاش‌هایش برای استفاده از تمام ظرفیت این کارخانه به نفع عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد خبر داد و گفت: نامه نگاری‌ها زیادی انجام گرفت که امیدوارم به نتیجه بنشیند.
مدیرکل امور عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد از توزیع 735 تن آرد ماهیانه در بین عشایر خبر داد و گفت: سرانه هر نفر عشایری 12 کیلو است. یعنی 18 هزار کیسه در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد هر ماه توزیع می‌شود.
وی در ادامه سایر اقداماتش را برای عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد تشریح کرد و از واگذاری تسهیلات خشکالی ماده 10 و 12 و بنده ماده 6 خبر داد و اظهار داشت: 10 میلیارد تومان با سود 10 درصد با بازپرداخت یکساله به عشایر استان پرداخت شد و 3 میلیارد تومان دیگر با سود 4 درصد با باز پرداخت 5 ساله نیز به عشایر استان پرداخت گردید. 80 درصد از این تسهیلات را برای خرید در اختیار کارخانه خوراک دام قرار گرفته و ضمن جلوگیری از انحراف تسهیلات، عشایر دیگر هم نگران تأمین علوفه خود نیستند.
مدیرکل امور عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد از طرح خرید تضمیمی زنده دام عشایر خبر داد و دست روی برخی سنگ اندازی ها در این مسیر گذاشت و اظهار داشت: دستورالعمل‌های وجود دارد، خرید تضمینی زنده دام عشایر کار خوبی است که متأسفانه هنوز انجام نگرفته و شرکت پشتیبانی دام عشایر همکاری لازم را ندارد و هر بار به بهانه‌ای طفره می‌رود، یا می‌گوید منابع نداریم و شاید هم به صرفه اقتصادی آنها نیست. دستور العمل ها مرتب تغییر می‌کنند.
به گزارش کبنا، خرید تضمینی دام زنده عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد ضمن پایداری درآمد عشایر به حیات اقتصادی و زندگی عشایری آنها رونق بیشتری خواهد بخشید، کاری که حتی می‌تواند استان کهگیلویه و بویراحمد را در برهه‌های مختلف از لحاظ گوشت قرمز بی نیاز کند. چرا شرکت پشتیبانی دام با عشایر استان همکاری ندارد. فضل الله آذر فر مدیرکل امور عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه شرکت پشتیبانی دام عشایر به تنظیم بازار کمک می‌کند و در این زمینه وظایفی دارد، افزود: شرکت پشتیبانی امور دام استان کهگیلویه و بویراحمد باید این دام‌های مازاد عشایر را خریداری کند و 10 هزار دام مازاد سهمیه استان کهگیلویه و بویراحمد است و با این کار، دلال‌ها حذف می‌شوند و قیمت بازار گوشت هم تثبیت می‌شود. هیچ خریدی از سوی شرکت پشتیبانی دام انجام نمی‌گیرد و هر روز هم به بهانه‌های مختلف سر باز می زند.
در ادامه گفت و گوی آذرفر مدیرکل امور عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد با کبنا نیوز، بیان شد که با وجود اعتراض عشایر سایر استان‌های کشور نسبت به نبود علوفه، اما در استان کهگیلویه و بویراحمد مشکل خاصی نداشتیم و در سال 1400 تاکنون 4 هزار تن جو بین عشایر توزیع شده است.
 آذر فر از صدور کارت تردد برای عشایر خبر داد و گفت: به منظور شناسایی عشایر واقعی، سامانه کارت تردد طراحی شد که تا الان 3 هزار کارت تردد صادر کردیم و جایگزین دفترچه قدیمی عشایری شد. کارت هوشمند ملی عشایر به منظور جلوگیری از قاچاق دام و حمل و نقل دام‌های عشایری تهیه شده است.
وی تاکید کرد: این کارت‌های هوشمند به منظور جلوگیری از تضییع حقوق عشایر است.
مدیرکل امور عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد در باره سامانه ایل یار هم صحبت‌های کرد و گفت: سامانه ایل یار به منظور خدمات رسانی غیرحضوری به عشایر است، عشایر می‌توانند در این سامانه درخواست‌های لازم را ارائه دهند و در کمترین زمان به آنها خدمات رسانی می‌شود. سامانه 125 هم وجود دارد که در حال پیگیری هستیم که این سامانه در سطح استان راه اندازی شود. در واقع اگر حادثه‌ای غیرمترقبه‌ای برای عشایر به وجود بیاید از طریق این سامانه‌ها به اداره کل امور عشایر اطلاع داده می‌شود.
آذر فر به تفاهم نامه ما بین اداره کل امور عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد با دانشگاه علوم پزشکی یاسوج خبر داد داد و گفت: 13 خانه بهداشت عشایری در سطح استان راه اندازی می‌شود که 4 خانه بهداشت عشایری اجرا شده و مابقی هم اجرایی می‌شوند. در واقع عشایر به هر کجا کوچ کردند این خانه بهداشت عشایری همراه آنها منتقل می‌شوند. و کار خوبی که انجام می‌گیرد این است که بهورز این خانه‌های بهداشت هم از نیروهای جامعه عشایری می‌باشد.
وی گفت: در بحث آموزش فرزندان عشایری هنرستان عشایری و خوابگاه شبانه روزی احداث می‌شود که خوابگاه شبانه روزی سال 1400 تکمیل می‌شود.
او همچنین از توزیع هزار پنل خورشیدی با قیمت هر پنل، 10 میلیون تومان بین جامعه عشایری خبر داد و گفت: 200 نفر از عشایر استان کهگیلویه و بویراحدم در صندوق بیمه عشایری و روستایی رایگان بیمه شده‌اند که سایر عزیزانمان را در عشایر به این کار تشویق می‌کنیم.
فرسوده بودن ناوگان حمل و نقل و ماشین آلات عشایری از مهمترین مشکلات اداره کل عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد است که آذرفر به آن اشاره کرد و گفت: ناوگان خدمات رسانی به عشایر (آبرسانی و ...) و ماشین آلان عشایری دچار فرسودگی هستند.
وی خروج علوفه از استان را از دیگر مشکلات جامعه عشایری دانست و گفت: استان‌های همجوار علوفه استان کهگیلویه و بویراحمد را خریداری می‌کنند و این در حالی است که خودمان نیاز داریم.
مدیرکل امور عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: 4 هزار کیلومتر راه عشایری و 1500 ایل راه داریم که هر ساله باید بازگشایی شوند. اعتبار لازم را در اختیار نداریم. نقدینگی کم اما تخصیص‌ها خوب است.
آذرفر به عدم همکاری بعضی از فرمانداران برای پرداخت اعتبارات مالیات ارزش افزوده سهم عشایر سخن به میان آورد و گفت: بعضی از فرمانداران اعتبارات مالیات ارزش افزوده سهم عشایر را در کارهای دیگر هزینه می‌کنند و پروژه‌های دلخواهشان را به سرانجام می‌رسانند و عشایر که ذخایر انقلاب هستند را مورد بی مهری قرار می‌دهند.
وی از خسارت 20 میلیارد تومانی به عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد ناشی از سیل اخیر خبر داد و گفت: زیرساخت‌های عشایری استان خسارت زیادی دیدند.
مدیرکل امور عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد در بخش پایانی صحبت‌هایش ضمن تشکر از رسانه‌ها به دلیل حمایت از جامعه عشایری گفت: نقشه ایل راه‌های عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد تهیه شده است و دیگر کسی نمی‌تواند ایل راه‌های عشایر ما را تصرف کند چرا که برای انجام هر کاری و یا پروژه‌ای باید از اداره کل عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد استعلام بگیرد.
نام شما

آدرس ايميل شما

قاعد بیگی
Iran, Islamic Republic of
من هم اگر هر سری با یک نماینده می چرخیدم وضعیتم همین بود.
سیاست
Iran, Islamic Republic of
سیاست یعنی همین درود بر دکتر عزیز و دوست داشتنی جوان با تجربه توانمند دلیر مردی مرد
صابری
Iran, Islamic Republic of
خدا نخوا مه ای اداره صحاب نیاره؟
قاسم
Iran, Islamic Republic of
سناتور هههههههههههه
Romania
اقای اذر فر ایل راهها و تصویب ان در زمان مهندس علیپور بود و شما به اسم خودتون تموم میکنین
عشایر
Iran, Islamic Republic of
دستگاه‌ها کمک کارت هستند در طول دوران عشایر بدترین گماردن طایفه ای انجام داد ه ای ولی فریاد رسی نیست
یحیی محمدی
Iran, Islamic Republic of
درود بر دکتر عزیز و دوست داشتنی و همکلاسی دوره دانشگاهی ام، دکتر آذرفرد در کارهای علمی و تحقیقاتی سرآمد هستند و کتاب فرآوری تولیدات دام و طیور ایشان به عنوان کتاب مرجع برای تدریس در دانشگاه پیام نور سراسر کشور توسط شورای آموزشی این دانشگاه معرفی شده است و در حال حاضر چاپ پنجم این کتاب توسط انتشارات آییژ تهران روانه بازار کتاب کشور شده است
رضا
Iran, Islamic Republic of
تو چکار به قیمت گوشت داری،به داد عشایر برس نابود شدیم،حیف مهندس علیپور که لحظه به لحظه پیگیر کار عشایر بود،
پشت کوه
Iran, Islamic Republic of
خداوکیلی از روزی اومدی چکار کردی،عشایر ۴سال راحت بودیم از روزی اومدی حتی نمی تونی آب برا عشایر بیاری،
Iran, Islamic Republic of
نگران نباش حداکثر دو ماه دیگه برکناری
رضا
Iran, Islamic Republic of
درود بر دکتر عزیزی انشاالله که موفق باشی
کارمند
Iran, Islamic Republic of
برادر من کارمند عشایرم جنابعالی اداره رو داغون کردی،نیروی غیر متخصص آوردی سر کار،حتما باید از یه طائفه خاص باشی تا بیای سر کار،جنابعالی فقط همکاران و میندازم به جون هم.تازه دنبال مدیریت جهاد هستی اصلا به فکر عشایر نیستی،
جلیل
Iran, Islamic Republic of
آقای آذر فر واقعا عشایر و نابود کردی علوفه نداریم آب نداریم ،همه وام و .....رو هم قطع شده،اصلا نمی تونی کار کنی برو ،
کوروش
Iran, Islamic Republic of
سیت ایارن بخاطر خوت ایره
لوداب
Iran, Islamic Republic of
آقای آذر فر همش پروژه پروژه میکنی همش مال زمان مهندس علیپوره ،تو خودت چکار کردی؟
پاتاوه
Iran, Islamic Republic of
این کارت تردد مال ۳سال پیشه،وامها هم مال ۲سال پیشه ،و......تو ۱سال مدیر شدی!!!!!!!!!!!!!
منصف
Iran, Islamic Republic of
دکتر آذرفرد اداره درهم ریخته و بی در و پیکر امور عشایر را تحویل گرفت و هم اکنون با مدیریت خوب ایشان همه چیز سر و سامان گرفته و نظم خودش را پیدا کرد، جا داره از ایشون تشکر ویژه بشه
چهره آزاد از عشایر بویراحمد
Iran, Islamic Republic of
آقای آذرفرد از مدیران خوشنام و پاکدست استان هستند و در هر مجموعه ای که کار کردند منشا خدمات ارزنده بودند
علی احسان
Iran, Islamic Republic of
در زمان مدیران قبلی خدمات عمدتا به افراد غیر عشایر و روستایی می رسی که این اجحاف بزرگ بود در حق عشایر، خوشبختانه با ورود دکتر آذرفرد این رویه تغییر کرده بطوریکه این خدمات به عشایر واقعی می رسد.
کارمند سازمان
Iran, Islamic Republic of
آقای آذرفرد در طراز یک مدیر جوان، جهادی و انقلابی هستند که مورد تکریم همه گروههای سیاسی است. برای ایشان آرزوی موفقیت داریم
بازار داغ گمانه‌زنی‌ها درباره کابینه

بازار داغ گمانه‌زنی‌ها درباره کابینه

به زودی دولت سیدابراهیم رییسی کلید پاستور را از حسن روحانی تحویل می‌گیرد و چندی بعد هم ...
سرنوشت نهاد اجماع‌ساز چه می‌شود؟

سرنوشت نهاد اجماع‌ساز چه می‌شود؟

تکلیف نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان که برای انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 تشکیل شده بود، وضعیتی ...
نگران تکرار تجربه ترامپ؛ تضمین می‌خواهد

نگران تکرار تجربه ترامپ؛ تضمین می‌خواهد

گزاره‌هایی که نشان می‌دهد در بازگشت به برجام سیاسی‌کاری صورت می‌گیرد و راستِ سیاسی عزمش ...
1