تاریخ انتشار
جمعه ۷ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۱۷:۴۴
کد مطلب : ۴۲۷۹۷۷
در گفت و گو با محقق موفق فضای سبز در نفت و گاز گچساران مطرح شد

نقش فضای سبز در محیط‌های نفتی

۲
۰
نقش فضای سبز در محیط‌های نفتی
کبنا ؛
حسین مرادیان در بخش فضای سبز شرکت نفت و گاز گچساران مشغول به کار است، مرادیان طی فعالیت خود در شرکت نفت و گاز فعالیت‌های علمی پژوهشی بر روی گیاهان دارد و در این مسیر موفقیت‌هایی کسب کرده است.
به گزارش کبنا نیوز از گچساران؛ روابط عمومی این شرکت گفت و گویی با این محقق فضای سبز صورت داده که در ادامه می‌خوانید.

لطفاً خودتان را معرفی کنید؟
حسین مرادیان، متولد ۱۳۶۲ شهرستان گچساران، کارشناسی گیاه پزشکی از دانشگاه شهید چمران اهواز، کارشناس ارشد گیاه پزشکی گرایش حشره شناسی دانشگاه علوم و تحقیقات فارس و کارشناس ارشد مدیریت صنعتی دانشگاه آزاد گچساران را دارم.
از افتخارات و عناوین خود در عرصه‌های پژوهشی و تحلیلی چند مورد را عنوان کنید؟
۱- پژوهشگر برتر همایش پژوهش نفت، توسعه شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران ۲- چاپ هجده مقاله ISC، ISI علمی پژوهشی علمی-ترویجی، کنفرانس‌های بین المللی داخلی و خارجی که شش تا از این مقاله‌ها به اسم نفت و گاز گچساران است.۳- چاپ مقاله تحت عنوان تأثیر اکسین بر شاخص ریشه زایی در قلمه‌های فیکوس بنجامین در نفت و گاز در همایش سراسری منابع طبیعی ۴- پیاده‌سازی طرح مدیریت تلفیقی گیاه نی، در صنعت نفت و گاز گچساران ۵- کشف و معرفی چندین گونه جدید جانوری برای اولین بار در دنیا و ایران ۶- رتبه اول مقطع کارشناسی ارشد در هر دورشته گیاه پزشکی و مدیریت صنعتی ۷- نفر اول (ایده اول) ایتاپ دانشجوی دانشگاه علمی کاربردی ۸-ارائه ۵۹ پیشنهاد به اداره نظام مشارکت و پیشنهادات نفت و گاز گچساران ۹ -دریافت تندیس از سومین کنفرانس بین المللی علوم رفتاری در جزیره کیش.
لطفاً در مورد فضای سبز و اثرات آن در محیط نفت و گاز توضیح دهید؟
فضای سبز، از فضاهای باز هر منطقه محسوب می‌شود که تحت استقرار درختان، گل‌ها، چمن‌ها و سایر گیاهان قرار دارد که بر اساس نظارت و مدیریت انسان با در نظر گرفتن ضوابط قوانین و تخصص‌های مرتبط با آن برای بهبود شرایط زیستی، زیست گیاهی و رفاهی کارکنان و بالاخص در تعدیل دما، تلطیف هوا و زیبا آفرینی منطقه حفظ و نگهداری می‌شود و به همین دلیل نگهداری فضای سبز یکی از اصول اساسی در مدیریت فضای سبز محسوب می‌شود.



آقای مرادیان نظر شما به عنوان یک کارشناس برای کاهش آلودگی محیط زیست در نفت و گاز گچساران چیست وچه راهکارهایی در این ارتباط وجود دارد؟
با توجه به افزایش روزافزون آلاینده‌های هوا نظیر دی اکسید کربن سرب و سایر گازهای مضر و ریزگردها، یکی از مهمترین عوامل نگهداری مطلوب فضای سبز، شناخت آفات کلیدی و راههای کنترل آن‌ها و کاهش سموم شیمیایی است و با توجه به اینکه نفت و گاز ماهیتی آلوده کننده دارد جلوگیری و کاهش آلودگی زیست محیطی از سیاست‌های کلی شرکت ملی نفت ایران و مناطق نفت خیز جنوب بوده است که در همین راستا نفت و گاز گچساران تمام تلاش خود را در نگهداری و توسعه فضای سبز داخل و خارج از ناحیه با تاکید مدیر عامل جزو برنامه‌های اصلی و سرلوحه کاردر اداره فضای سبز قرارداده است.
شما در افتخارات و عناوین خود به تأثیر اکسین بر شاخص ریشه زایی در قلمه فیکوس بنجامین و پیاده‌سازی طرح مدیریت تلفیقی گیاه نی در شرکت بهره برداری نفت و گاز اشاره کردید لطفاً کمی در این موارد توضیح دهید؟
فیکوس بنجامین یک گیاه آپارتمانی و راحت‌ترین و ارزان‌ترین روش تکثیر این گیاه قلمه است. ریشه دار کردن قلمه‌های آن نیاز به تیمارهای خاصی از جمله هورمون گیاهی اکسین دارد که با آزمایشات در گلخانه نفت و گاز گچساران به نتیجه خوبی رسیدیم که به طور کلی اکسین های مصنوعی از جمله نفتالین استیک اسید تقسیم سلولی را در بافت تحریک می‌کند و باعث ریشه دهی قلمه‌های ساقه، انشعاب ریشه و تمایز ریشه‌ها می‌شوند که با روش‌های خاصی با هزینه کم می‌توان این گیاه را پرورش و تکثیر داد انتشار و نگهداری این گیاه به عنوان یک گیاه زینتی از لحاظ اقتصادی حائز اهمیت است و با مدیریت درست از یک گیاه مادر می‌توان چندین گیاه تولید کرد که با پرورش انبوه از پوست، ریشه، برگ، میوه و لاتکس موجود در آن در درمان بسیاری از بیماری‌های کبدی و عصبی استفاده نمود و در مورد گیاه نی با توجه به خطرات آتش سوزی و آفت کلیدی مهم در اطراف تاسیسات نفتی با تحقیقات در این زمینه سیکل زندگی آن را مشخص کردیم که بتوان طی دو سال رشد آن را کنترل و بهترین راه مبارزه با آن را انجام داد.
لطفاً در ارتباط با اهداف اداره فضای سبز کمی توضیح دهید که در حال حاضر با توجه به تخصص‌هایی که در فضای سبز وجود دارد چه تدابیری اندیشیده شده است؟
در همین راستا یکی از اهداف بلند مدت اداره فضای سبز استفاده از حشرات مفید بر علیه آفات مورد توجه قرار گرفته با آگاهی از تغییرات جمعیت آفات در قدم اول کنترل آنها انجام می‌گیرد و استفاده از سموم شیمیایی کاهش پیدا می‌کند زیرا این سموم تأثیر جبران‌ناپذیری بر محیط زیست و دشمنان طبیعت به شمار می‌روند و هدف بعدی که در حال انجام است ایجاد یک آزمایشگاه فضای سبزدر شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران است که اهداف بزرگی را به دنبال خواهد داشت.



در این آزمایشگاه چه اهدافی دنبال خواهد شد؟
در این آزمایشگاه تشخیص دقیق آفات و بیماری‌های گیاهی، کاهش مصرف سموم شیمیایی، آزمایش خاک، پرورش گیاهان آپارتمانی و باغی، شناسنامه دار کردن گیاهان داخل و خارج از منطقه، پرورش و رها سازی حشرات مفید در فضای سبز، اجرای پروژه‌های تحقیقاتی و نگهداری پوشش گیاهی اطراف تاسیسات نفتی و مجموعه‌های اداری و مسکونی در جهت کاهش آلاینده‌های شیمیایی با همکاری نیروهای فضای سبز به جهت حفظ محیط زیست انجام خواهد گرفت.
در پایان اگر مطلبی دارید بفرمایید؟
از مهندس صیدالی مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران، مهندس کردلو مدیر خدمات و دیگر مسئولین آقایان دکترحمید نارکی مهندس فریبرز نظرپور مهندس رضا حاتمی و دیگر همکارانم در فضای سبز که در این راه پیگیر وهمکاری لازم را انجام دادند کمال تشکر را دارم امیدوارم که بتوانیم با استفاده از نیروهای زحمتکش و متخصص همواره در جهت حفظ محیط زیست در جامعه و شرکت بهر برداری نفت و گاز گچساران کوشا باشیم.
شایان ذکر است، اداره فضای سبز از زیر مجموعه‌های خدمات مهندسی و مدیرت خدمات شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران است.
نام شما

آدرس ايميل شما

فرزاد غلامپور
Iran, Islamic Republic of
مهندس مرادیان از مهندسین برجسته فضای سبز شرکت نفت میباشد
مهدی پور
Iran, Islamic Republic of
درود بر مهندس مرادیان افتخار دانشجویان ارشد ورودی 97 دانشگاه آزاد گچساران
بار تعطیلات بر دوش اقتصاد

بار تعطیلات بر دوش اقتصاد

با شروع ویروس کرونا مسائل متعددی گریبانگیر زندگی روزمره مردم شده، مشکلات اقتصادی و معیشتی ...
«بايا» نيامده پول می‌خواهد!

«بايا» نيامده پول می‌خواهد!

بايا، شبکه فروش کالا و خدمات است، ده‌ها نمونه ديگر آن در کشور درحال فعاليت هستند. اين ...
فقدان پارلمان ( به قلم محسن خرامین )

فقدان پارلمان ( به قلم محسن خرامین )

سال‌هاست کارکرد اصلی مجلس دخالت در برخی انتصابات مدیریتی است که این انتصابات برای نمایندگان ...
1