تاریخ انتشار
پنجشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۰۰:۳۰
کد مطلب : ۴۲۷۶۷۸
در گفت‌وگوی کبنانیوز با «صمیمی دوست» معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری کهگیلویه و بویراحمد مطرح شد

پاسخ به ابهاماتی در باره تسهیلات کرونایی / آخرین توضیحات در باره معادن چرام و بهمئی / سرنوشت پتروشیمی دهدشت و گچساران به کجا رسید

۵
۱
پاسخ به ابهاماتی در باره تسهیلات کرونایی / آخرین توضیحات در باره معادن چرام و بهمئی / سرنوشت پتروشیمی دهدشت و گچساران به کجا رسید
کبنا ؛
در شرایطی که تحریم‌ها و وضعیت کرونایی خلل‌هایی در کشور و به تبع فعالیت‌های اقتصادی ایجاد کرده، این تصور وجود دارد که اقتصاد، تولید و مسائل مرتبط به آن به شدت آسیب دیده شده است، با این حال استان کهگیلویه و بویراحمد از استان‌های جوان و ثروتمندی است که تاکنون پروژه‌های مختلف تولیدی و صنعتی را شروع کرده، در ابتدای راه است، و در این میان، منابع انسانی و مدیریت منابع، عناصر کلیدی در جذب سرمایه و پیش بردن پروژه‌ها محسوب می‌شوند.
به گزارش کبنا نیوز،  سید حشمت الله صمیمی دوست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری کهگیلویه و بویراحمد در خصوص پروژه‌های مختلف صنعتی در استان صحبت کرده است و می‌گوید مجموعه‌ی تیم اقتصادی استان و همچنین شخص استاندار در این خصوص فعالیت‌های خوبی داشته‌اند. این گفت و گو در ادامه، از نگاه مخاطبان می‌گذرد.
**در شرایطی که همه کشور متأثر از ویروس کرونا شده است، پروژه‌های اقتصادی و صنعتی استان چگونه پیش رفت؟
در بحث اقتصادی علی‌رغم اینکه استان ما استان کوچکی بوده و این نگاه وجود داشت که استان کهگیلویه و بویراحمد صنعتی نیست، ولی دیدیم که دو شرکت زربند و سینره که در زمینه‌های آرایشی و بهداشتی فعالیت دارند، ظرف مدت کوتاهی خط تولید مواد آرایشی را به سمت تولید مواد ضدعفونی کننده بردند.
کارخانه الکل سازی سالیان متمادی تعطیل بود، دوباره آن را راه اندازی کردیم و روزانه 1200 لیتر الکل تولید کرد، در همین روزهای سخت مؤثر واقع شد.
در تولید ماسک اولین استانی بوده‌ایم که اولین دستگاه خط تولید ماسک را از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گرفتیم و در پارک علم و فناوری به کار گرفتیم. در تولید اکسیژن واحد تولید اکسیژن با ظرفیت 2/5 تن در روز فعالیت می‌کند، که در صورت افزایش امار مبتلایان به کرونا، تولید اکسیژن افزایش خواهد یافت، فاز دوم این کارخانه را نیز به زودی وارد مدار خواهیم کرد.
در کارخانجات بزرگ ما نیز کرونا مانع از فعالیت‌های اقتصادی نشد، از جمله در کارخانه سیمان مارگون که 500 نفر بصورت مستقیم در این کارخانه مشغول به کار هستند.
برخی از واحدهای ما در این شرایط کرونایی افزایش صادرات داشتند. تولید «روغن موتور تصفیه» افزایش ظرفیت داده شد و صادرات داشت. برخی از واحدهای صنعتی ما مثل واحد سینره، اشتغال‌های جدیدی ایجاد کردند.
جزو معدود استان‌هایی بودیم که تفاهم نامه اقتصادی جهش تولید را منعقد کردیم، هر هفته باید بر اساس این تفاهم نامه جلساتی برگزار کنیم، موانع و مشکلات بخش‌های مختلف صنعتی را در این جلسات بررسی خواهیم کرد، به زودی خروجی این جلسات با عنوان‌های جهش تولید و درصد پیشرفت فیزیکی طرح‌های اقتصادی و صنعتی به رسانه‌ها گزارش خواهد شد. از جمله استان‌هایی هستیم که بیشترین جلسات ویدئوکنفرانسی را با وزارت برگزار کردیم.
تمامی معادن استان ما که مشکل اخذ پروانه بهره برداری و اکتشاف داشتند حل کردیم، از جمله اینکه بعد از 40 سال ما توانستیم پروانه بهره برداری معدن فسفات چرام را گرفتیم.
بنده با وجود اینکه مبتلا به کرونا شدم ولی جلسات را بصورت ویدئوکنفرانس در سطح کلان با تهران در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید با وزارت خانه‌ها برگزار کردیم.
**در خصوص تسهیلات کرونایی چرا در استان کهگیلویه و بویراحمد 26 میلیارد تومان پرداخت شده و حدود 40 میلیارد تومان پرونده در بانک‌ها بلاتکلیف مانده و هنوز پرداخت نشده است؟
وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مسئول این پروژه است. سامانه کارا نیز در این خصوص طراحی شده است. به محض ابلاغ، جلسات فشرده بصورت هفتگی در خصوص این موضوع برگزار شد، اطلاع رسانی‌ها نیز صورت گرفت، اعلام کردیم اگر کسانی در خصوص تأمین تسهیلات کرونا با نظام بانکی مشکل دارد به ما مراجعه کنند تا پیگیری کنیم. هر موردی مراجعه کرد پیگیری کردیم.
برخی از افراد فکر می‌کردند این تسهیلات بصورت بلندمدت بازپرداخت می‌شود، یا برخی فکر می‌کردند این تسهیلات بلاعوض است، برخی نیز برای بازپرداخت اقساط مشکلاتی داشتند. همه اصناف نمی‌توانستند از این تسهیلات استفاده کنند. برخی از اصنافی که بخاطر کرونا آسیب دیده شده‌اند می‌توانستند از این سامانه استفاده کنند.




با توجه به بخشنامه اگر فردی در دوره‌ی شیوع کرونا بدهی معوق و چک برگشتی داشته باشند برای دریافت تسهیلات کرونایی مشکلی نداشت، اما کسانی که دچار مشکل شدند به این دلیل بود که تسهیلاتی قبل از کرونا گرفته بودند، مشکوک الوصول بودند و یا بدهی معوق داشتند که مشمول این آیین نامه نمی‌شدند. این یکی از مسائلی بوده که بانک‌ها نمی‌توانستند به این افراد تسهیلات ارائه بدهند.
برخی از افراد وثایق مورد نظر را نتوانستند ارائه دهند. ضمن اینکه اعلام می‌کنم در این مدت اگر کسی به ما مراجعه حضوری یا تلفنی کرد، پیگیری کردیم و هیچ تعللی در زمینه کارهای مردم صورت نگرفت.
**شهرک‌های صنعتی ما در چه وضعیتی هستند؟ چرا روزانه در اخبار می‌شنویم که برخی از واحدهای تولیدی استان راکد هستند؟
اگر واحد راکدی داریم، مربوط به سالیان گذشته بوده است که مثلاً برخی از واحدهای شهرک صنعتی «بلوکو»، که قدمت بیش از 30 ساله در استان دارند، بدون مطالعات طرح‌های عموماً بزرگی راه اندازی کرده‌اند مثل طرح‌های صنایع فرش، ولی به دلیل نداشتن تخصص یا سرمایه راکد شدند، اگر تک به تک بررسی کنیم مشخص می‌شود که علت راکد ماندن این طرح‌ها چیست! همینطور محصولات برخی از واحدهای این شهرک دیگر بازار فروش ندارند و به همین دلیل راکد شده‌اند.
ولی کار جدیدی که انجام شده این است که خیلی از سوله‌های خالی ما الان توسط بانک‌ها به مزایده گذاشته شد، و صنایع جدیدی در آنها در حال راه اندازی است. در شهرک صنعتی سرابتاوه در سوله نخ ریسی، سرمایه گذاری آمده و به زودی خط تولید میل گرد و صنایع مربوطه در آن ایجاد خواهد شد.
واحد آب معدنی چرام سالها راکد بوده و وارد مدار شده است، تعداد اینگونه واحدهایی که فعال شده‌اند زیاد است.
**آیا اینها بر اساس کار کارشناسی نبودند؟ یا نگاه‌های سلیقه‌ای و سیاسی وجود داشت؟ الان رئیس مجلس می‌خواهد بیاید ولی هیچ کس نمی‌گوید آقای رئیس مجلس این برنامه ما است و بر اساس این برنامه به ما کمک کنید!
استان کهگیلویه و بویراحمد استانی نوپا است، صنعتی نبوده و در گذشته هم زیرساخت‌های لازم را نداشته است، برای سرمایه گذاران بسیار راحت‌تر بوده که بخواهند در شیراز و اصفهان سرمایه گذاری کنند تا اینکه بیایند در کهگیلویه و بویراحمد سرمایه گذاری کنند که حتی فرودگاه یا زیرساخت‌های دیگری نداشته است. در گذشته تسهیلات یارانه داری را داشتیم که اینگونه تسهیلات گاها برای یک پروژه یا بخش خاصی اخذ می‌شد ولی در بخش یا پروژه‌ای دیگر استفاده و خرج  می‌شد، در گذشته بخش خصوصی ما ضعیف بوده و توانایی انجام پروژه‌های بزرگ را نداشته است. بطور مثال، اکثر واحدهای صنایع پلاستیکی چرام در حال حاضر تعطیل است، این‌ها به دلیل رانت مواد اولیه فعالیت داشتند وقتی اینها آزاد شده و وارد بورس شدند به طور اتوماتیک از مدار خارج شدند.
از طرفی، فعالیت‌های اقتصادی بصورت سنتی انجام می‌گرفت، افراد تخصص لازم را نداشتند، بازاریابی نداشتند، در حال حاضر شرایط فرق کرده است، نگاه سرمایه گذاران ما متفاوت شده است. در گذشته نگاه این بوده محصولی تولید کند و در استان کهگیلویه و بویراحمد به فروش برساند ولی الان نگاه این است که محصولی در استان تولید کند و در خارج از استان کهگیلویه و بویراحمد به فروش برساند، مثل طرح‌های بزرگی همچون سیمان مارگون، پتروشیمی پلی اتیلن گچساران، تولید گیاهان دارویی. استان ما در حال حاضر قطب گیاهان دارویی در کشور است، شرکت هربی فارمر که ستاد اجرایی فرمان امام این پروژه را در دست دارد، و 85 درصد پیشرفت فیزیکی دارد، تا پایان سال به بهره برداری خواهد رسید، ضمن اینکه اشتغال داخلی ایجاد خواهد کرد، حدود 100 هکتار کشت به سمت کشت گیاهان دارویی خواهد رفت. با این پروژه‌ها آینده بسیار خوبی برای استان داریم.
در شهرستان باشت طرح بزرگ بیواتانول را داریم. 45 میلیارد تومان برای زیرساخت معدن فسفات چرام هزینه شده است، پتروشیمی گچساران بیش از 73 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و 2000 نیرو در این مجموعه مشغول کار است و در سال 1400 به بهره برداری خواهد رسید.  


   

حجم سرمایه گذاری در پتروشیمی گچساران 1600 میلیارد تومان است، حجم ارزی آن 530 میلیون یورو است، تاکنون 700 میلیارد تومان هزینه ارزی و 315 میلیون یورو هزینه شده و 73 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
یکی از مشکلات ما در پتروشیمی گچساران این بوده که این پتروشیمی برای خرید تجهیزات و ثبت سفارش کالا در وزارت صنعت، معدن تجارت باید بصورت کشوری عمل می‌کردند که موافقت نمی‌شده است، ولی طی جلسات متفاوت مجوز ثبت سفارش کالاهای مورد نیاز فقط برای استان ما داده شده است. طی پیگیری‌های مستمر و جلساتی که با معاون طرح و برنامه وزارت صمت داشتیم و ایشان به استان آمد، از پروژه‌ها بازدید داشتند این مجوز گرفته شد.
همینطور  معدن سیلیستین در بهمئی، معدن بوکسیت در سرفاریاب، معادن گچ ما فرایند جذب سرمایه گذار را طی می‌کنند.
مجوزات لازم برای پتروشیمی دهدشت اخذ شده، حجم سرمایه 1700 میلیارد تومان، 135 میلیون یورو، تاکنون 150 میلیارد تومان برای پروژه دهدشت هزینه شده است، 22 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است، قریب 200 نفر در این پتروشیمی مشغول به کار هستند.
 
نام شما

آدرس ايميل شما

99
Iran, Islamic Republic of
جوک سال
پتروشیمی دهدشت خخخخخخخخخ
بنیامین
Iran, Islamic Republic of
جناب صميمي فکر نکن مردم از پشت کو آمدن این مردم مردم قبل نیست همه تحصیل کرده هستند همه را می ببینند تو و امثال تو فقط شعار میدن مردم نه از تو و نه از مدیرکل صمت هیچ گونه رضایتی ندارد بازار تعطیل همه چی تعطیل کارخانه پتروشیمی گچساران پارسال که وزیر صمت خرداد ماه 98 آمد گچساران 69 درصد پیشرفت توی این یکسال شما شدی معاون استاندار 1 درصد پیشرفت داشت مدیرکل صمت آقای حسین پور
Iran, Islamic Republic of
مسئولین از واحدهای که فعالندبرای عملکرد خود حرف دارند بقیه که راکد ند اقدام نمیشه
Iran, Islamic Republic of
ورودی شهرک فرودگاه فاز توسعه در شب فاقدعلایم هشدار دهنده برای راننده پیگیری شود
Iran, Islamic Republic of
بانک توسعه تعاون پرداخت تسهیلات به ازای 500 م 100م اورده میخواد تکلیف تولید کننده چیست
همه چيز درباره واكسن كرونا

همه چيز درباره واكسن كرونا

  سخنگوي دولت : در حال حاضر واكسن ساخت ستاد اجرايي به تست انساني رسيده است. موسسه رازي ...
عطش برای دیده شدن / یا بمیریم یا مشهور شویم

عطش برای دیده شدن / یا بمیریم یا مشهور شویم

: فضای مجازی فضایی است که به‌عنوان قلمرو سایه فرض شده و به کناری گذاشته شده است. امروز ...
تصويرگراني سبد غذايي در پايان پاييز

تصويرگراني سبد غذايي در پايان پاييز

روز دوشنبه مركز آمار نرخ تورم در آذرماه را اعلام كرد كه بر اساس آن نرخ تورم ماهانه، نقطه ...
1