تاریخ انتشار
شنبه ۳۰ فروردين ۱۳۹۹ ساعت ۰۷:۵۴
کد مطلب : ۴۱۹۹۴۷
در گفت و گو با «امیر رئوف» مدیرکل صدا و سیمای کهگیلویه و بویراحمد عنوان شد

رسانه‌ها هم افزا عمل کنند، شاهد درخشش کهگیلویه و بویراحمد خواهیم بود / شبکه‌ دنا سومین شبکه استانی پربیننده کشور است / درب صدا و سیما بر روی همه هنرمندان باز است / باید مستندهایی تولید کنیم که در کنار طرح مشکلات «امیدواری» در جامعه ایجاد کنند / کهگیلویه و بویراحمد مهد مستندسازی در کشور است

۳
۱
رسانه‌ها هم افزا عمل کنند، شاهد درخشش کهگیلویه و بویراحمد خواهیم بود / شبکه‌ دنا سومین شبکه استانی پربیننده کشور است / درب صدا و سیما بر روی همه هنرمندان باز است / باید مستندهایی تولید کنیم که در کنار طرح مشکلات «امیدواری» در جامعه ایجاد کنند / کهگیلویه و بویراحمد مهد مستندسازی در کشور است
کبنا ؛
طی دو ماه اخیر  در روزهایی که ذهن و جسم مردم درگیر ویروس کرونا شده است، به تبع صدا و سیمای استان کهگیلویه و بویراحمد در زمینه‌های ایجاد سرگرمی، ارائه پیام‌های فرهنگی و اطلاعات بهداشتی تلاش کرده و اقبال مردم به این شبکه بیش از گذشته شده است.
صدا و سیما از جمله نهادهای فرهنگی مؤثر در استان محسوب می‌شود و ظرفیت بالایی برای ارتقای سطح کیفیت زندگی مردم دارد که کوشش در این مسیر می‌تواند نقش ممتاز این سازمان را نمایان کند. با «امیر رئوف» مدیرکل صدا و سیمای مرکز کهگیلویه و بویراحمد که از از ریاست وی در سازمان بیش از یک سال می‌گذرد، پیرامون عملکرد و انتظارات از سازمان به گفت و گو نشستیم.
با وجود سابقه خوب مدیریتی امیر رئوف در «استان فارس» و کسب افتخارات ملی، انتظارات از این سازمان بالا رفته است و قطعاً قشر نخبه استان علاوه بر لزوم توجه کماکان مدیر به زیرساخت‌های جامعه، در کنار توجه به ظرفیت‌های بومی محلی، انتظار اتخاذ رویکردی برای ارتقای کیفیت ابعاد فرهنگی اجتماعی استان را از مدیر جوان و با تجربه رسانه ملی دارند. 
رئوف در ابتدای صحبت‌های خود در اهمیت نقش رسانه‌ها و ارتباط آن با ایجاد پویایی جامعه، همچنین نقش رسانه‌ها در ایجاد «جهش تولید» در سال جدید می‌گوید: اگر رسانه‌ها حول محور پیشرفت و تعالی استان هم افزا عمل کنند شاهد درخشش و تعالی هر چه بیشتر استان کهگیلویه و بویراحمد خواهیم بود. استان ظرفیت‌های بسیاری دارد و ممکن است از دیده‌ها مخفی مانده باشد، لذا رسانه می‌تواند نقش تاثیرگذاری ایفا کند.
بر اساس سند آمایش توسعه استان کهگیلویه و بویراحمد مشاهده می‌شود استان در حوزه‌های مختلف بخش‌های کشاورزی، بخش خدمات و گردشگری منحصربه فرد است، اگر رسانه‌ها بتوانند در سالی که به تعبیر مقام معظم رهبری سال جهش تولید نامیده شده، ظرفیت‌ها را پررنگ کنند و سعی شود ظرفیت‌های بالقوه بصورت بالفعل دربیاید، شاهد جهشی در حوزه اقتصادی خواهیم بود.
طی 14 ماه حضور شما در صداوسیمای استان کهگیلویه و بویراحمد چه فعالیت‌هایی در جهت پیشرفت و بهبود کیفیت برنامه‌های سازمان انجام گرفته است؟
در دو سال، بر اساس برنامه ریزی‌ای که صورت دادیم 59 برنامه عملیاتی را در دستور کار قرار دادیم. سال 98 سال خوبی برای سازمان صداوسیمای استان بود. با همکاری‌های خوبی که صورت گرفت میزان مخاطبان ما بر اساس آخرین نظرسنجی مرکز تحقیقات سازمان، شبکه دنا به رکورد 3/ 76 درصد و با میزان رضایتمندی 80 درصد سومین شبکه استانی پربیننده در سطح کشور محسوب می‌شود و این میسر نمی‌شد مگر با تلاش همگانی مجموعه همکاران ما در حوزه سیما و برنامه ریزی برای تغییر در فرم و ساختار و محتوای برنامه.
فرم و ساختار شبکه دنا با یک تغییر رویکرد اساسی روبرو شده، در برنامه‌هایی که به سبد برنامه‌های سیما اضافه کردیم سعی شد تمام مخاطبین در گروه‌های سنی مختلف را پوشش دهد. برخی از برنامه‌ها که جزو برنامه‌های تکلیفی بود را افزایش دادیم، برخی از برنامه‌ها که مخاطب انتظار داشت در جدول پخش تلویزیون قرار بگیرد با افزایش روبرو شد.
پخش دو تله فیلم استان در شبکه ملی
در حوزه تولید برنامه‌های فاخر اعم از برنامه‌های نمایشی، تله فیلم و سریال و مستند و انیمیشن، به عنوان برنامه‌های فاخر در طبقه الف و ب در سال 98 شاهد رکوردزنی در سیما بودیم. دو «تله فیلم» در سال 98 تولید شد و به پخش رسید، یکی از تله فیلم‌ها در شبکه یک و  شبکه سراسری شما قرار گرفت، و تله فیلم دیگر در کنداکتور شبکه خودمان و شبکه ملی قرار دارد.
در کنار این، استفاده از ظرفیت «انیمیشن» به عنوان یک ساختار تاثیرگذار در زمینه فرهنگ سازی، در شبکه استانی مرکز مغفول واقع شده بود، و امسال همکاران موفق شدند 182 دقیقه انیمیشن در ساختار 2 بعدی تولید کنند که پیام این انیمیشن طرح مسائل اخلاقی و تربیتی است و در یک فضای بومی و محلی در لوکیشن های استان کهگیلویه و بویراحمد به مرحله تولید رسیده است.
تلاش شد تولید مستندهای اجتماعی، مستندهای پرتره، مستندهای گردشگری و حیاط وحش، در دستور کار قرار بگیرد. تعدادی دیگر از مستندات نیز در کنداکتور پخش قرار دارد و مراحل پایانی خود را طی می‌کنند.
در حوزه تولیدات، در ساختارهای ترکیبی و گفت و گو محور سعی شده متناسب با میل و نیازی و ذائقه‌ای که مخاطب دارد و با استفاده از فرم‌هایی که با آداب و رسوم و فرهنگ مردم سنخیت داشته باشد تغییراتی را در شکل برنامه‌ها ایجاد شود.
برگزاری برنامه‌های ترکیبی با حضور مردم
شاید برای اولین بار این اتفاق به وقوع پیوست که برنامه‌های ترکیبی‌مان را با حضورمردم برگزار می‌کنیم. در کنار این موضوع مخاطب رادیو با افزایش قابل توجهی روبرو بود، رسانه رادیو با توجه به ذات و ماهیتی که دارد میزان مخاطبانش حداکثر 40 درصد در کل کشور است. شبکه رادیویی دنا جزو شبکه‌های پرمخاطب است و با توجه به تغییراتی که در جدول پخش رادیو ایجاد کردیم، این امکان ایجاد شده که رادیو در هر لحظه بتواند وظیفه اطلاع رسانی خود را انجام دهد.
میزان برنامه‌هایی که در حوزه ستادی در طول سال 98 از مرکز کهگیلویه و بویراحمد ارزیابی شد، نمره‌های بالای 72 را به خود اختصاص داد، بالغ بر 30 برنامه جزو برنامه‌های موفق کشوری انتخاب شدند و نمره‌های کیفی سازی را کسب کردند.
در حوزه فنی با توجه به اینکه یکی از رسالت‌های صداوسیما توسعه سیگنال رسانی در سطح استان است ما سعی کردیم از حیث سیگنال رسانی و دسترسی مردم استان تغییراتی ایجاد کنیم، ان شالله «تی اس 3» را در یکی از دو شهرستان پرجمعیت استان راه اندازی خواهیم کرد و مردم شهرستان‌ها از 10 شبکه رادیو تلویزیونی با کیفیت دیجیتال استفاده خواهند کرد.
سعی شد شبکه فیبر نوری را به عنوان یک زیرساخت بسیار مهم برای ارسال صدا و تصویر در سطح استان افزایش دهیم. فیبر نوری یک زیرساخت بسیار مهم در توسعه استان قلمداد می‌شود. ضمن آنکه اگر فیبر نوری د سطح استان گسترش پیدا کند درآمدزایی قابل توجهی برای مخابرات خواهد داشت.  اگر نگاه مسئولان در استان به سمت گسترش فیبر نوری معطوف شود انقلاب بزرگی در عرصه ارتباطات و اطلاعات در استان رقم خواهد خورد.
همچنین در زمینه فنی؛ با بازنگری‌هایی که صورت دادیم، نسبت به در مدار قرار دادن استودیوهای خارج شده از مدار گام برداشتیم.
شاهد تهیه مستندهای تحقیقی بیشتر در سال 99 خواهیم بود
امروز یک ساختار مهم در تولید اخبار، استفاده از ظرفیت اخبار تحقیقی و مستندهای تحقیقی است.  خیلی از شبکه‌های بزرگ دنیا به مستندهای تحقیقی روی آورده‌اند و در کنار طرح مطالبات مردم سعی کرده‌اند راهکارهای تاثیرگذار هم برای رشد و پیشرفت منطقه خود ارائه دهند. ان شاالله در سال 99 این انتظار را داریم در حوزه خبر، مستندهای تحقیقاتی بیشتری را ارائه دهیم.
چند سالی است که رسانه سعی کرده با تأسیس «معاونت فضای مجازی» از بستر و ظرفیت فضای مجازی به عنوان یک رسانه مهم استفاده کند. در حوزه تولید محتوا و همچنین استفاده از پلتفرم‌هایی که اخبار را به صورت تاثیرگذارتری منتشر می‌کند اتفاقات خوبی رخ داده است.
گاهی شنیده می‌شود درب صداوسیما به روی همه هنرمندان باز نیست چنین چیزی را قبول دارید؟
در استان شاهد درخشش هنرمندان خوبی هستیم، قبل از ورود به استان تحقیقی کردم، و دیدم در هنر نمایش هنرمندان خوبی داریم که باید از ظرفیتشان بیش از گذشته استفاده شود. ما سعی کردیم با تعامل خوب با اداره ارشاد اسلامی از ظرفیت هنرمندان بومی برای تولید برنامه‌های خودمان استفاده کنیم. بیش از 95 درصد هنرمندانی که در دو تله فیلمی که در شبکه‌های ملی پخش شد همکاری کردند، هنرمندان بومی همین استان بودند.
در تولید مستند سعی کردیم از مستندهای فاخر و تاثیرگذار استفاده کنیم و امروز هر هنرمندی که بتواند متناسب با فاخر بودن اثر، تاثیرگذاری طرح، و استانداردهای اعتبارات مالی سازمان خودش را تطبیق دهد هیچگونه محدودیتی برای همکاری با سازمان صدا و سیما ندارد. سازمان یک گفتمان دارد و آن هم گفتمان امام و انقلاب است و هر کس در این چارچوب حرکت کند قطعاً درهای صداوسیما بر روی ظرفیت‌های استانی باز خواهد بود.


تا چه اندازه جوان گرایی را در برنامه‌های صداوسیما برقرار کرده‌اید؟
با توجه به اینکه جمعیت استان جمعیت جوانی است، شبکه دنا باید بتواند این قرابت را با مخاطبان جوان خود ایجاد کند. از 30 عنوان برنامه‌ای که در تلویزیون تولید می‌کنیم آیتم‌های ویژه جوانان را مدنظر قرار دادیم. در مدیریت برنامه سازی سعی کردیم از ظرفیت برنامه سازان جوان بیش از گذشته در سازمان استفاده کنیم.
توجه به جوانان و حضور جوانان در برنامه‌های متعددی مثل «هشتک، برنامه صبحگاهی، تازه نفس» پررنگ شده است، «برنامه گام دوم» که گفتگو محور و مورد توجه جوانان است. اعتقاد داریم اگر نسبت به گروه سنی جوان اهتمام ویژه‌ای در رسانه معطوف کنیم می‌توانیم رضایتمندی گروه‌های سنی میانسال را هم همراه داشته باشد.
در رادیو حدود 3812 ساعت برنامه باید تولید کنیم، که معادل 10 ساعت برنامه در روز است، در تلویزیون نیز سالانه 1538 ساعت برنامه تولید می‌کنیم که معادل 4 ساعت برنامه سازی تعریف می‌شود. همینطور سعی شده برنامه‌های تحلیلی را با اولویت جوانگرایی مدنظر قرار دهیم.
در زمینه پوشش دهی شهرستان‌های مختلف در صداوسیما مساوات وجود دارد؟
پوشش ما در حوزه سیگنال رسانی در حوزه رادیو تلویزیون از یک معیار قابل قبولی برخوردار است، البته تا رسیدن به پوشش تکمیلی نیاز است تعداد فرستنده‌های بیشتری را در سطح استان نصب کنیم، لیکن مردم تمامی مراکز شهرستان‌ها و شهرها از نعمت رادیو تلویزیون برخوردارند.
به دلیل پراکندگی جمعیتی در استان کهگیلویه و بویراحمد، بعضاً می‌بینیم در روستایی با 10 خانوار، انتظار دریافت سیگنال رسانی تلویزیون وجود دارد که این نیازمند راه اندازی و احداث ایستگاه‌های تلویزیونی جدید است. بر اساس تفاهمی که با آقای کلانتری استاندار کهگیلویه و بویراحمد و مجموعه مدیران استان داشتیم تقاضا کردیم با توجه به درخواست به حقی که مردم از دریافت شبکه‌های رادیو تلویزیونی دارند، نسبت به تخصیص اعتبارات صداوسیما همکاری ویژه‌تری را مبذول داشته باشیم تا بتوانیم این خواسته به حق مردم را به منصه ظهور برسانیم.
در سطح مراکز شهرستان‌ها و شهرهای بزرگ مشکلی را از لحاظ دریافت نداریم، گاها که با قطعی فرستنده‌ها روبرو می‌شویم ارتباطی با صداوسیما ندارد و به دلیل قطعی برق است، ما هم به عنوان یکی از مشترکین اداره برق محسوب می‌شویم، شاهد برخی از نارضایتی‌ها هستیم، در هر حال سعی کردیم با تعامل و همکاری با اداره برق بتوانیم این موضوع را حل کنیم.
چه رویکرد مدیریتی و برنامه‌ای در سازمان صداوسیمای استان کهگیلویه و بویراحمد اتخاذ کرده‌اید؟
اعتقاد راسخ داریم استان کهگیلویه و بویراحمد ظرفیت خوبی به لحاظ منابع انسانی و منابع طبیعی دارد. در حوزه فرهنگی شاهد امامزادگان جلیل القدری هستیم که با وجود خود استان را متبرک کردند و سعی کردیم نسبت به معرفی امامزادگانی که در سطح استان مدفون هستند و تاثیری که در فرهنگ عمومی جامعه داشته باشد استفاده کنیم و سعی کردیم برنامه‌های صداوسیما را در حوزه معارف در فضای متبرک امامزادگان تولید کنیم و توجه به معارف دینی و فرهنگ اسلامی را به عنوان یکی از برنامه‌های تاثیرگذار در حوزه رسانه مدنظر داشتیم.
ایجاد حس خودباوری و اعتماد به نفس
امروز مفتخریم که برنامه‌های معارف در شبکه دنا نسبت به سال‌های گذشته با افزایش قابل توجهی روبرو است و سعی کردیم در تولید این برنامه‌ها از اساتید بنام در حوزه معارف اسلامی استفاده کنیم. در بحث پیشرفت و توسعه استان سعی شده قابلیت‌ها و ظرفیت‌های استان در حوزه‌های مختلف اقتصادی اجتماعی فرهنگی مورد توجه رسانه قرار بگیرد و این ظرفیت‌ها در رسانه ملی و فراملی به تصویر کشیده شود و حس خودباوری و اعتماد به نفس مضاعف را در بین مخاطبان خود ایجاد کنیم.
راه اندازی برنامه رادیو دانشگاه
سعی کردیم از ظرفیت اساتید دانشگاه یاسوج و سایر دانشگاه‌ها در برنامه‌ها، بیش از گذشته استفاده کنیم و تفاهم نامه‌ای نیز در این رابطه با دانشگاه یاسوج، که  توسط موسسه بین المللی تایمز جزو 500 دانشگاه برتر در سطح دنیا و دومین دانشگاه برتر کشور در حوزه علوم پایه معرفی شد، منعقد شده است. برنامه‌ای تحت عنوان رادیو دانشگاه را راه اندازی کردیم. ظرفیت خوبی در سطح استان قرار دارد و می‌تواند در خدمت رسانه ملی قرار بگیرد، و رسانه در تعامل با دانشگاه بتواند به غنای برنامه‌های خود بیافزاید.
همچنین سعی کرده‌ایم با در نظر داشتن اشتراکات فرهنگی، برنامه‌های مشترکی با استان‌های مجاور تولید کنیم که یکی از اقدامات موثری است که در در 14 ماه گذشته توانستیم بکار ببندیم.


چرا رسانه استانی از میان 4 وظیفه مهم رسانه، تاکید بر وظیفه «سرگرمی» دارد، و به جنبه‌های آموزشی، فرهنگی و اجتماعی توجه کمتری دارد؟
علی رغم اقدامات مؤثر، سرانه اماکن اوقات فراغت بسیار محدود است، و رسانه ملی صداوسیما علاوه بر رسالت اصلی خود در حوزه «اطلاع رسانی»، «فرهنگ سازی» و «آموزش»، باید جور کمبودها را در حوزه «فراغتی» بکشد. بنابراین از راهبردهای اساسی صداوسیما این است که برنامه‌هایی تولید کند که در حوزه اوقات فراغت تاثیرگذار باشد و علاوه بر آن تلاش شود به فرهنگ جامعه هم کمک کند و در این زمینه کوتاهی نشود. به عنوان مثال بسیاری از خانواده‌ها به دلیل بیماری کرونا در دو ماه اخیر اکثراً در منزل هستند، در این مدت گذشته بالغ بر 48 هزار دقیقه برنامه تولید کردیم و اگر اوقات فراغت مردم را پر نمی‌کردیم قطعاً شرایط جامعه به گونه دیگری رقم می‌خورد. لذا اوقات فراغت فی نفسه امر مهمی است اما اوقات فراغتی که بتواند به فرهنگ مردم و جامعه کمک کند و پیام‌های فرهنگی مثبتی به مردم القا کند.
یکی از دغدغه‌های ما گنجاندن برنامه‌هایی بود که در حوزه آموزش تعریف می‌شود، یک بررسی صورت دادیم و دیدیم در ارتباط با پرونده‌های قضایی در دستگاه‌های نظارتی، ضعف اطلاعات حقوقی مردم پایین است، لذا با همکاری خوبی که با مجموعه دادگستری استان صورت گرفت، برنامه‌ای را بصورت مستند در جدول پخش رادیو و تلویزیون قرار دادیم و سعی کردیم اطلاعات حقوقی مردم را افزایش دهیم.
دستگاه‌ها مکلف به همکاری هستند
در ارتباط با «سایر نهادها» در حوزه برنامه سازی، متناسب با شرح وظیفه دستگاه‌ها برنامه‌هایی تعریف کردیم، اما برخی ادارات بر اساس سهمی که به آنها اختصاص پیدا می‌کند انتظار برنامه سازی مضاعف دارند که بر اساس تکلیفی که قانون گذار مشخص کرده، باید بابت برنامه‌های مضاعف در تولید برنامه مشارکت داشته باشند و این یک امر قانونی در «قانون احکام توسعه دائمی کل کشور» به نهادها و دستگاه‌ها مکلف شده است که در راستای آموزش و آگاهی بخشی همکاری کنند و برای تولید برنامه‌های اثرگذار اقدام شود.
تا چه اندازه به ظرفیت «مستندسازی» در زمینه طرح مسائل اجتماعی توجه دارید؟
اولین نشستی که داشتیم با مستندسازان استان بود، و عرض کردیم به دنبال مستندهایی هستیم که بتواند در کنار بیان مسائل و مشکلات امید را به جامعه تزریق کند. کارهای مستند استان را مشاهده کردیم و در برخی از آنها روح ناامیدی موج می‌زد، اما با تعامل و نشست و دیدارهای چهره به چهره‌ای که با مستندسازان داشتیم به این فهم مشترک رسیدیم که بتوانیم مستندهایی تولید کنیم که در حوزه‌های اجتماعی و طرح مشکلات راهکار و امیدواری را در جامعه ایجاد کنند.
کهگیلویه و بویراحمد مهد مستندسازی در کشور است
مجموعه مستندی کار کردیم در ارتباط با آسیب‌های اجتماعی، پایان این مستند پایان امیدوارکننده بود، «زندگی مینا» ماجرای خانواده‌ای که دچار یک آسیب اجتماعی شده بود و پایان بندی کار، پایان بندی امیدبخشی بود. اعلام می‌کنیم اگر رسانه بخواهد در زمینه‌های تولیدی فعالیت بیشتری کند، باید مورد حمایت بیشتر قرار بگیرد. بر اساس برنامه ریزی‌های مدون، صداوسیما  حداکثر می‌تواند 15 درصد در تولیدات «طبقه ب» فعالیت کند که برنامه‌های مستند نیز جزو این طبقه است و سهم تولید برنامه در طبقات ب متأثر از وضعیت اعتباری سازمان است. لیکن ما داریم سعی می‌کنیم از محل صرفه جویی در سایر هزینه‌ها، سه برابر ظرفیتی که در تعهدات ما قرار دارد در تولید برنامه‌های طبقه ب گام برداریم و به سمت تولیدات فاخر می‌رویم. لیکن اگر مدیران سازمان‌ها اهمیت این موضوع را احساس کنند اعلام آمادگی می‌کنیم که متناسب با سفارش‌هایی که توسط حوزه‌های مختلف ارائه می‌شود بتوانیم مستندهای بیشتری را تولید کنیم. چون اعتقاد داریم استان کهگیلویه و بویراحمد مهد مستندسازی در کشور است، ان شاالله بتوانیم با حمایت مسئولان از این ظرفیت استان بیشتر و بهتر استفاده کنیم.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
۱۰ درصد مردم گوش به اخبار و برنامه هی یاسوج نمی کنند چون اخبارش سوخته است و مردم اخبار موثق را از شبکه های اجتماعی رصد میکنند چطور مدیر این حر فا را میزند / و این همه املاک را واگزا کنند به خانواده شهدا و بی مسکنها موفقترند و و نزد خدا ثوابش بیشتره با این همه هزینه برای ۱۵ دقیقه خبر سوخته نمیدونم اینا چه فکر میکنن
دلسوز
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه دلیل عدم جذابیت تماشای برنامه های صدا و سیمای کشور و فاصله گیری عجیب مردم از رسانه ملی و شبکه های استانی وجود افرادیکه سبقه ایشون نشون میده در حوزه هنر و فرهنگ هیچ گونه مطالعه و تجربه ای ندارن و تخصص ایشون در مسائل دیگه ای هست که اتفاقا اگر هر کسی در حیطه تخصصی خودش پست بگیره و وارد بشه و نظر بده مسلما پیشرفت های شگرفی در این مملکت حاصل خواهد شد انشالله...
ص
United Arab Emirates
من این سوال را از مسؤلین محترم شهرستان بهمئی دارم مردم گول یک فرد را خوردند
چرا مسؤلین محترم شهرستان لیکک هیچ اقدامی نکردند تا این شخص مردم فقیر را بیچاره کرد
شاید به خاطر این فرد حرام زاده صدها نفر سکته کنند صدها نفر طلاق بگیرند و هزاران نفر از گرسنگی بمیرند
باید اشد مجازات برایش در نظر گرفته شود
قوت لایموتی که دیگر ارزان نیست/ نان و پنیر هم گران شد/ هزینه صبحانه یک خانواده کارگری 3 نفره چقدر می شود؟/ جدول

قوت لایموتی که دیگر ارزان نیست/ نان و پنیر هم گران شد/ هزینه صبحانه یک خانواده کارگری 3 نفره چقدر می شود؟/ جدول

قصد داریم مروری بر قیمت اجناس مورد استفاده در وعده صبحانه داشته باشیم. شاید عجیب باشد ...
سرنوشت پله و دلگرمی ما ایرانیان

سرنوشت پله و دلگرمی ما ایرانیان

حمید رضا صدر درباره پله و نسل او نوشته است:پله جوهره فوتبال از رکورد درآمده بعد از جنگ ...
ثبت یک رکورد در تورم خدمات عمومی

ثبت یک رکورد در تورم خدمات عمومی

داده‌های مرکز آمار نشان می‌دهد پولی که دولت از روستاییان به منظور ارائه کالا و خدمات ...
1