تاریخ انتشار
جمعه ۱۷ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۰۱:۲۷
کد مطلب : ۴۲۴۱۰۳
لذت صلح در سایه بخشش؛

بخشش قاتل با صلح و سازش در کهگیلویه و بویراحمد ( + تصاویر )

۱۲
کبنا ؛شامگاه پنجشنبه‌ «۱۶ مرداد» مراسم « صلح» که برخاسته از احساسات پاک و روحیه جوانمردی و گذشت اقوام و قبایل استان کهگیلویه و بویراحمد است باهمت مسئولان استان و ریش‌سفیدان احیاشده و بخشودگی  قاتل بعد از هفت سال  ثمره این سنت خداپسندانه بود.
به گزارش کبنا نیوز از دهدشت، هفت سال پیش «۱۲ شهریور ۱۳۹۲» اختلافات بین دو طایفه منجر به قتل شد.
در این سال‌ها با وساطت معتمدین محلی و بزرگان طوایف تلاش‌ها  و ممارست‌های پیگیرانه شخصیت‌های همچون نماینده ولی فقیه در استان، نماینده سابق شهرستان کهگیلویه عدل هاشمی پور، حجت‌الاسلام افشار امام‌جمعه شهرستان چرام، محمود منطقیان و هوشنگ روئین‌تن درنهایت منجر به حل‌وفصل اختلافات شد و با تشکیل چندین جلسه با حضور بزرگان، معتمدین، خیرین و ریش‌سفیدان طرفین و دعوت آن‌ها به آرامش، کم‌کم آتش کینه بین این دو طایفه فروکش کرد و این اختلاف به دوستی و برادری تبدیل شد.
در این نشست مسئولان از خانواده مقتول (عزیزی) از جهت بخشش قاتل جهت ایجاد صلح و سازش بین این دو طایفه تقدیر و تشکر کرد.
در نشست این دو طایفه پس از ۷ سال اختلاف با یکدیگر آشتی کردند و این پرونده با صلح و سازش مختومه شد.
عدل هاشمی پور از بانیان صلح میان دو طایفه در جلسه ضمن خوشحالی از این رویداد  عنوان کرد ما هرلحظه به مرگ نزدیک‌تر می‌شویم ما به‌عنوان وظیفه انسانی و اخلاقی خود باید  درراه کار خیر و دوستی حرکت کنیم. نماینده سابق کهگیلویه عنوان کرد امنیت و بعد از آموزش و فرهنگ از ابعاد مهم توسعه می‌باشند.
امیرحسین خوبانی از معتمدین و متنفذین  طایفه بابکانی در این  جلسه از اهمیت اصلاح و صلح سازش در میان مردم تأکید کردند و آن را  اولویت‌های هر جامعه دانستند.
محمود منطقیان فعال اجتماعی و  به‌عنوان یکی از مصلحین  حاضر در جلسه ضمن ایراد سخنرانی عنوان کردند: جان، مال، آرامش و  عقاید انسان‌ها باید در امن‌وامان باشد و  جان انسان‌ها آن‌قدر اهمیت و اعتبار دارد که قرآن می‌فرماید: هر کس جان انسانی بستاند انگار جان همه انسان‌ها را گرفته است وی در ادامه افزود: شرایط عشیره‌ای جامعه سبب چنین فجایعی شده است، نشست امشب نه برای نجات یک فرد بلکه نجات جامعه و دوستی میان دو طایفه است.
حجت‌الاسلام افشار امام‌جمعه شهرستان چرام در این نشست از هر دو طایفه به‌ویژه خانواده عزیزی تقدیر و تشکر کرد. وی افزود خانواده مقتول همواره ما را پذیرا بودند و باروی گشاده از طلب عفو ما استقبال کردند، وی همچنین از  تلاش‌های بی‌دریغ سردار هاشمی تقدیر و تشکر کرد.
علیرضا اتابک فرماندار شهرستان کهگیلویه در ادامه نشست از اهمیت و ارج امنیت در جامعه تأکید کردند  وی افزود:  وظیفه دولت و حاکمیت این است که امنیت را در جامعه برقرار کنند. در جامعه‌ای امنیت وجود نداشته باشد مملو از نگرانی و تشویش خواهد بود. وی در ادامه سخنان خود ابراز کرد این‌گونه  بخشش‌ها  فخر و افتخاری برای شهرستان  کهگیلویه است.
حجت‌الاسلام سید محمدابراهیم ساجدی معاون قضایی رئیس‌کل در امور شورا‌های حل اختلاف استان  گفتند:  هر فردی روش نیکو در جامعه بنیان کند تا ابد ثواب آن به‌حساب اخروی  وی واریز خواهد شد وی همچنین خطاب به طایفه بابکانی (طایفه مقتول) از بابت سنت حسنه بخشش تقدیر و تشکر کردند.
هوشنگ روئین‌تن از خیرین شهرستان کهگیلویه در این نشست از  همکاری‌های خانواده عزیزی برای عفو و بخشش تقدیر و تشکر کرد. وی در ادامه عنوان کرد طعم شیرین بخشش امشب سبب شد غم از دست دادن فرزند ازدست‌رفته‌ام را به فراموشی بسپارم.
وی از همراهی و همکاری هر دو طایفه در راستای صلح و بخشش تقدیر و تشکر کردند.
حجت‌الاسلام سیدنصیرحسینی نماینده ولی‌فقیه در استان در نشست ضمن تشکر از خانواده مقتول تقدیر و تشکر کرد.
نماینده ولی‌فقیه در استان از افرادی که در آشتی و صلح نقش ایفا کردند سپاس گذاری کرد وی در ادامه عنوان کرد خطای بزرگی رخ داد و خوشبختانه بخشش  بزرگ‌تری نیز اتفاق افتاد.
وی افزود: ما باید از عصبیت‌ها و عصبانیت‌ها را کاهش دهیم و این ناشی از آن است که تربیت‌های خوبی در جامعه شکل نمی‌گیرد.
دفاع از طایفه دفاع از عصبیت است نه دفاع از غیرت و مردانگی است.
امروز هزینه‌های زیادی انجام‌گرفته تا صلح و سازش امروز شکل بگیرد و باید قدردان آن باشیم.
 
نام شما

آدرس ايميل شما

علی
France
مقتول بعد از ۷ سال از زندان میاد بیرون قیمت هارو می بینه تشنج می کنه..
مجید
Iran, Islamic Republic of
خدا رو شکر بابت آزادی رحمان عزیز👏
شهروند
Iran, Islamic Republic of
خدا را شکر که چان یکنفر نجات پیدا کرد اما امیدواریم این باعث نشه دفعه بعد دیگر جوانان زودتر دست به ماشه ببرند و بگویند بزرگان حل و فصل می‌کنند، ما هم از اونایی که تلاش کردن خصوصا آنهایی که اسمی ازشون برده نشده تشکر میکنیم
United States
لذتی که در بخشش هست هیچ گاه در انتقام نیست
Iran, Islamic Republic of
کارخوبی کردن
بهرامی
Iran, Islamic Republic of
تشکر فراوان از طایفه بزرگ‌باباکانی بابت بخشش و مردانگی و مروت
برزو
Iran, Islamic Republic of
این چه نوع گزارش و خبری است. نه سر دارد و نه معلوم است چه شد. جمله بندی درستی هم ندارد. کلا سایت های استانی انگار دکان عطاری و بقالی هستند. هر کس از راه می رسد چیزی می نویسد.
خدا خیرتان دهد خانواده مقتول خدایا بزرگان فامیل و ریش سفیدان و معتمدان محلی را از ما مگیر
داریوش
Iran, Islamic Republic of
گذشت خصلت مردان بزرگ است
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1