تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۴ دی ۱۳۹۸ ساعت ۰۲:۵۳
کد مطلب : ۴۱۶۵۶۴
در گفت‌وگوی ویژی خبری مطرح شد

قیر، رانت و فساد + توضیحات تاجگردون ( فیلم )

۳
۰
فایل مرتبط کبنا ؛غلامرضا تاجگردون رئیس کمیسیون تلفیق بودجه مجلس امشب ( دوشنبه ۲۳ دی ماه ) با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری به بررسی لایحه بودجه سال آینده یک گام رو به جلو پرداخت.
رئیس کمیسیون تلفیق بودجه مجلس با بیان اینکه در خصوص درآمد‌ها پیش بینی‌ها نسبت به سایر بخش‌ها در لایحه بودجه بالا است گفت: مراحل اولیه گزارش تلفیق بودجه سال آینده تا ۱۰ روز آینده به اتمام می‌رسد و در صحن علنی مجلس مطرح خواهد شد.
وی در خصوص میزان فروش نفت و سهم آن در بودجه سال آینده ادامه داد: برای سال آینده نرخ فروش نفت حدود یک میلیون بشکه در روز پیش بینی شده این در حالی است که در شرایط فعلی و تحریم‌های نفتی حدود ۶۰۰ هزار بشکه نفت به فروش می‌رسد.
وی افزود: وی گفت: دولت برای اجرای لوایح و تخصیص بودجه در سال آینده با کسری مواجه است، اما به اعتقاد بنده اگر بخش مولدسازی دولت، دارایی‌ها را خوب و مناسب اختصاص دهد و اختیارات بخش‌های مولد هم افزایش یابد احتمال دارد کسری بودجه به زیر ۱۱۰ هزار میلیارد تومان برسد.
تاج گردون درباره موضوع فروش اموال مازاد و اوراق مشارکت تصریح کرد: معتقدیم برای اجرایی شدن این موارد باید اختیارات بیشتری به دولت داده شود در جلسه سران هم موضوع واگذاری اختیارات بالاتر به بورس و وزارت اقتصاد و ... مطرح شده، اما در کمیسیون دولت این موضوع به طور کامل دیده نشده است.
وی افزود: در بررسی بودجه دو نوع نگاه داریم اول این که یا باید درآمد‌ها را به شدت کاهش دهیم و یا اینکه بگذاریم دولت در طول سال متناسب با وصولی هایش و با مکانیسم تخصیص کارش را انجام دهد رویه دوم توسط کمیسیون تلفیق انتخاب شده است برای این امر دلیل داشتیم که یکی از مهمترین آیتم‌های آن بحث نفت بود.
تاجگردون با اشاره به اینکه در سنوات قبل از تحریم روزانه ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه نفت فروش داشتیم گفت: دولت تحریم کننده اصلی اقتصاد ایران اعلام کرد که مانع فروش حتی یک بشکه نفت ایران خواهد شد.
    
او با اشاره به اینکه ما فروش یک میلیون بشکه نفت را در روز در لایحه بودجه لحاظ کرده‌ایم افزود: باید یک سری اختیاراتی برای اجرا به دولت داده شود به طوری که این اختیارات باید به دولت، وزیر اقتصاد و بورس داده شود تا آن‌ها بتوانند قدرت تصمیم گیری بیشتری داشته باشند، در سال ۹۸ افزایش اختیارات دولت برای مولد سازی دارایی‌ها را در جلسه کمیسیون تلفیق به بحث گذاشتیم این در حالی است که ارکان اجرایی دولت از اختیارات کافی برخوردار نیستند.
تاجگردون با اشاره به اینکه در لایحه، افزایش اختیارات ارکان اجرایی دولت به صورت کامل دیده نشده است گفت: افزایش اختیارات دولت برای مولد سازی دارایی‌ها و تبدیل سرمایه‌ها در مصوبه کمیسیون گنجانده شده است، دولت می‌گوید که ۵۰ هزار میلیارد تومان می‌تواند بفروشد، ما نیز از این موضوع استقبال کردیم، اما دولت در این راستا اختیارات لازم را ندارد، رسیدن به عدد ۵۰ هزار میلیارد بعید است، ولی ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان قابل قبول است.

او با اشاره به اینکه بودجه کسری دارد گفت: این موضوع واقعیت دارد، وقتی می‌خواهیم درآمد‌ها را کاهش دهیم همواره نمایندگان به این موضوع توجه می‌کنند که باید چه هزینه‌هایی را کاهش دهند، مجلس در این گونه مواقع خیلی دست به ترتیب درآمد‌ها و هزینه‌ها نمی‌زند، تا دولت در طول سال متناسب با تخصیص آن‌ها را ساماندهی کند و به دنبال این موضوع دولت با کسری بودجه روبرو می‌شود.
تاجگردون با اشاره به اینکه خانه‌های بالای ۱۰ میلیارد تومان و خانه‌های لوکس باید مالیات سالیانه پرداخت کنند، افزود: این موضوع برای اولین بار تصویب شده است، خانه‌های مسکونی خالی در تهران به صورت فراوان داریم لذا امسال به کمک شهرداری‌ها باید از این خانه‌های خالی مالیات دریافت کنیم، همچنین ماشین‌های لوکس که ارزش بالای یک میلیارد تومان دارند مشمول مالیات می‌شوند.
رئیس کمیسیون تلفیق بودجه مجلس با اشاره به اینکه سامانه‌های شهرداری، سازمان ثبت، وزارت مسکن و سازمان امور مالیاتی را به هم متصل کرده‌ایم گفت: مرکز پژوهش‌ها اقدام خوبی را انجام داده است به طوری که سیستم بانکی، اطلاعات بین بانکی و اطلاعات حساب‌ها به هم متصل شده است تا فرار مالیاتی به حداقل ممکن برسد، سازمان مالیاتی و دولت از این پیشنهاد ما استقبال کردند.
او با اشاره به اینکه باید مالیات بر مجموع درآمد باشد گفت: دولت باید در این خصوص فهم مشترکی را در خود اجرا کند لذا این موضوع یکی از مسائل مغفول در جامعه است، سازمان امور مالیاتی، بانک مرکزی و سازمان برنامه با هم باید هماهنگ شوند و رئیس جمهور باید بپذیرد که مجموع درآمد باید عمل شود اگر آن‌ها این موضوع را بپذیرند مجلس آماده پذیرش آن است.
مجری: آقای تاجگردون موضوع قیر تهاتری چیست؟ من اصلاً متوجه این بحث نمی‌شوم، دولت کار خوبی کرد که این را در لایحه نیاورد و مجلس کار بدی که کرد دو باره این را در لایحه آورد. علت خوب و بد این است، که می‌گویند قیر منشأ رانت و فساد است. و عدم شفافیت است. چه شد که این دو باره سر از بودجه در آورد.
تاجگردون گفت: همه ساله اینجوری بوده که دولت نمی‌گذاشت، مجلس می‌گذاشت. قسمت رانتش را توضیح می‌دهم، سال گذشته کمیسیون بودجه این را ریالی کرد و گفتیم که پولش را می‌دهیم و پیمانکار قیرش را بخرد که این طول می‌کشید. و سازمان برنامه و بودجه پولش را نمی‌داد و این دو باره تهاتر شد. کمیسیون تلفیق به تهاتر رأی داد. نمایندگان به مناطق خودشان توجه می‌کنند که قیر مجانی گیرشان می‌آید و می‌توانند توی شهرها و روستاهاشان، هزینه کنند. واقعیت امر این است، اما کسی در مجلس گوش نمی‌دهد. نهادهای بازرسی و نظارتی همه بدون استثناء این را تأیید کرده اند.

مجری:  آقای دکتر تاجگردون نماینده‌ای که این برایش هزینه بر نباشد، و برای او منافع داشته باشد. یقیناً به آن رای می‌دهد؟ 
تاجگردون با اشاره به اینکه کمیسیون تلفیق در خصوص عرضه قیر مجانی به بخش‌ها به نحوه عرضه تهاتری این کالا رأی داد گفت: نمایندگانی هستند که فکر می‌کنند قیری را که به دستشان می‌رسد باید صرف و خرج بخش و شهر خود کنند، اما حقیقت این است که چنین قیری وجود ندارد و اگر قرار به تخصیص حدود ۴ میلیون تن قیر باشد باید از اعتبارات عمرانی کاهش پیدا کند و کسر شود البته در این بین یک نوع فساد شکل می‌گیرد. من این فساد را در کمیسیون تلفیق توضیح دادم.
مجری: اینجا بازش کنید، خوب است که مردم بدانند.
تاجگردون توضیح داد و با اشاره به اینکه وقتی حواله قیر از وزارت راه صادر می‌شود به گونه‌ای است که معمولاً وزارتخانه‌ها پولی برای این موضوع ندارند و به پیمانکار خود می‌گویند بخشی از قیر را بابت دستمزد بردارند و در نهایت فساد شکل می‌گیرد.
او ادامه داد: وقتی حواله قیر از وزارت راه صادر می‌گردد به گونه‌ای است که معمولاً وزارتخانه‌ها پولی برای این موضوع ندارند پس به پیمانکار خود می‌گویند بخشی از قیر را بابت دستمزد بردار و بفروش و به این ترتیب فساد شکل می‌گیرد. کارخانه‌ها دچار تعارض فساد انگیز می‌شوند. با این روش پیمانکار، راننده کامیون و شرکت های قیر را درگیر این فساد می‌کنیم.
به گزارش کبنا، بر اساس توضیح غلامرضا تاجگردون و مجری برنامه پول‌های کثیف انتخاباتی به این قیر هم رخنه می‌کند که تاجگردون گفت: من نمی‌توانم این را رد یا تأیید کنم.
مجری برنامه خطاب به تاجگردون می‌گوید: واقعاً این فساد، اندر فساد، اندر فساد، اندر فساد نهادهای مختلف فشار دادند. این واقعاً دور از شأن مجلس است که این قیر را به این شکل بیاورد و این هزینه بر است برای نمایندگانی که دنبال این رانت هستند. نماینده‌ای که مدافع این است، باید خدمتش باشیم که بدانیم در مغز او چه می‌گذرد. ما باید این را به یک مطالبه عمومی تبدیل کنیم. و این بحث را ول نمی‌کنیم.
تاجگردون گفت: من تلاش می‌کنم که این در کمیسیون تلفیق تغییر می‌کند. قیمت را من تعیین نمی‌کنم، بلکه بورس و بازار تعیین می‌کند. نمایندگان به دنبال این هستند که جاده شهر و روستاهاشان سیاه شود.
در ادامه این بحث در باره حامل‌های انرژی صحبت شد.
به گزارش کبنا، تاجگردون در یکی از نامه‌های خود به فرماندار گچساران نوشت: «در طول سال گذشته تلاش شد با اخذ مجوزهای صورت گرفته شده برای برخی از نقاط استانی من‌جمله شهرداری دوگنبدان قیر مجانی تأمین و در اختیار قرار گیرد. اگرچه دیگر نقاط در موعد مقرر قیر مربوطه را اخذ و عملی کردند ولی در شهر دوگنبدان این موضوع با تعلل انجام شد.
حسب گزارش دریافتی از ابتدای سال جاری مقدار ۳۳۰۶ تن به مبلغ ۱۲۵٫۹۵۳٫۳۶۰٫۲۹۷ ریال تحویل شهرداری دوگنبدان گردیده است. این میزان تناژ بسیار بالاست و قاعدتاً می‌بایستی اثر بالایی در وضعیت شهر داشته باشد.
بازدیدهای میدانی، گزارش‌های واصله از مردم محلات مختلف و بخصوص رانندگان محترم تاکسی شهر که به‌شدت نسبت به وضع موجود خیابان‌ها اعتراض دارند حکایت از عدم مصرف قیر در شهر دارند.
طبق مذاکراتی که با شهردار محترم دوگنبدان داشتم حکایت از عدم همکاری شورای محترم شهر در تعیین تکلیف اجرای طرح‌ها می‌کند.
هر انگیزه‌ای در خصوص عدم استفاده از قیر مجانی وجود داشته باشد اتلاف و تضییع بیت‌المال مشهود است و هدف اصلی نگران کردن مردم شریف دوگنبدان است. علی ایحال این قیر مجانی را با اخذ مجوز از وزیر محترم راه و نفت در اختیار شهرداری قرار داده‌ایم این تعلل چه‌بسا فساد در مصرف قیر به وجود آورد و ممکن است شهرداری به این موضوع آلوده شود. لطفاً با هماهنگی دستگاه‌های نظارتی بررسی عاجل صورت پذیرفته و گزارش گردد.»
این در حالی است که تاجگردون اطلاع کامل از مصرف قیر و فساد احتمالی در آن دارد.

نامه تاجگردون خطاب به فرماندار
نام شما

آدرس ايميل شما

بختیار
Iran, Islamic Republic of
کجاتونخبه بودی. پیش می رفتی کاش یکی مث موحدیاهدایت خواه درکناربودبعدمی فهمیدی میرشکاریعنی چه
Iran, Islamic Republic of
تاجگردون اسناد صبا آذرپیک که میگه .
خورشید
الان چی شد؟ یهو نشست خبری و بحث فساد قیر کردی . بد جور دست پا میزنی . بعد از پایان دوره نمایندگی این آقا باید قوه قضاییه ورود کند . وجودداشته باشدمشخص شود .
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1