کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کبنا گزارش می‌دهد

فیلم| کابوس دانش‌آموزان کهگیلویه و بویراحمد تمام می‌شود؟/ سوختن با مهربانی و وعده درمان نمی‌شود

27 تير 1398 ساعت 12:50

دانش‌آموزان روستای «عزیزی» شهرستان بویراحمد از کابوس بخاری نفتی می‌گویند: «شیشه‌های کلاس‌ها شکسته و باد سرد می‌آید زمستان هم اینجا خیلی سرد است، بخاری کلاس با نفت است، یک‌بار می‌خواستیم بخاری را روشن کنیم که یک‌دفعه ترکید، بخاری نفتی چنان صدا می‌دهد که انگار بمب می‌ترکد.»


  

آتش‌سوزی در مدرسه دخترانه روستای شین‌آباد یکی از سلسله آتش‌سوزی‌ها به دلیل نقض تجهیزات گرمایشی در مدارس ایران سال 91 است، در این حادثه 29 دانش‌آموز دختر دچار سوختگی شدند و دو نفر از آن‌ها براثر جراحات وارده فوت کردند، کودکان شین‌آباد می‌گویند: «ما با انفجار یک بخاری نفتی سر کلاس سوختیم و سال‌هاست لحظه‌به‌لحظه درد می‌کشیم، ما سوختیم، دم نزدیم و بزرگ شدیم.» 28 آذرماه سال 97 بود که شاهد روایت دردناک حادثه آتش‌سوزی مدرسه زاهدان بودیم حادثه‌ای که موجب آتش‌سوزی 4 دختر دانش‌آموز شد و جان 3 دانش‌آموز را گرفت.
دانش‌آموزان روستای «عزیزی» شهرستان بویراحمد از کابوس بخاری نفتی به خبرنگار کبنا می‌گویند: «شیشه‌های کلاس‌ها شکسته و باد سرد می‌آید زمستان هم اینجا خیلی سرد است، بخاری کلاس با نفت است، یک‌بار می‌خواستیم بخاری را روشن کنیم که یک‌دفعه ترکید، دو سه بار چنین اتفاقی افتاده است. بخاری نفتی چنان صدا می‌دهد که انگار بمب می‌ترکد.»
مدارس کهگیلویه و بویراحمد در فصل زمستان از بخاری‌های نفتی غیراستاندارد برای گرم کردن کلاس درس استفاده می‌کنند، تأسف‌بار است که در برخی از روستاهای این استان خبری از گاز نیست! وقتی امکانات گرمایشی و گازکشی وجود ندارد، دانش‌آموزان خود را چگونه گرم کنند؟ استان کهگیلویه و بویراحمد منبع نفت و گاز و منابع خدادادی زیادی است و با این وجود شاهد رنج مداوم بعضی کودکانش هست که این‌گونه روزگار می‌گذرانند.
استاندار خراسان شمالی دستور جمع‌آوری بخاری‌های نفتی در مدارس را صادر کرد و  بالغ‌بر 10 میلیارد تومان برای تسریع در انجام این کار اختصاص داد و گفت: «تا 12 بهمن‌ماه 97 نباید حتی یک بخاری نفتی در مدارس استان وجود داشته باشد.» اما باید دید که استاندار کهگیلویه و بویراحمد برای پیشگیری از فجایع غیرقابل‌جبران چه اقدامی می‌کند و دستور جمع‌آوری بخاری‌های نفتی در مدارس را می‌دهد؟

بخاری‌های نفتی از مدارس سراسر کشور جمع‌آوری می‌شوند
مهرالله رخشانی‌مهر رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور با بیان اینکه بخاری‌های نفتی باید در سراسر کشور جمع‌آوری شوند، گفت: «جاهایی که زیرساخت‌های لازم را دارند بررسی و بخاری‌های نفتی را جمع‌آوری می‌کنیم. مدارس و مناطقی که هنوز گازرسانی نشده‌اند باید هرچه سریع‌تر گازرسانی  شود. در خراسان شمالی با کمک استانداری بخاری‌های نفتی جمع‌آوری و ۱۲۰۰ کلاس درس هم استانداردسازی شد که اگر همچین همتی در استان کهگیلویه و بویراحمد هم صورت بگیرد می‌توانیم همه بخاری‌های مدارس را استانداردسازی کنیم.»
رخشانی‌مهر با انتقاد از آمار متناقض بخاری‌های نفتی که سازمان نوسازی کهگیلویه و بویراحمد ارائه کرد، گفت: «در آماری که قبلاً ارائه دادند ۹۰۰۰ کلاس درس نیاز به استانداردسازی داشت که ۵ هزار و ۸۰۰ کلاس از این تعداد را ظاهرا استانداردسازی کردند یعنی فقط باید ۳۲۰۰ کلاس استانداردسازی می‌شد که در آمار جدیدی که ارائه شد شش هزار کلاس درس نیاز به استانداردسازی دارد که آمار متناقضی است.
حسین کلانتری استاندار کهگیلویه و بویراحمد هم در این رابطه گفت: «مهمترین مطالبه ما جمع‌آوری بخاری‌های نفت‌سوز است و جاهایی که گازرسانی شده باید با بخاری‌ها تبدیل به گازسوز شود چرا که با همه اتفاقات بدی که در کشور افتاده زیبنده نیست که دیگر اتفاقی در مدارس رخ دهد. در مهرماه امسال نباید با بخاری‌های غیراستاندارد روبرو شویم، یا باید گازرسانی شده یا اینکه بخاری‌ها استاندارد شود و ما همه حمایت‌ها و کمک‌های لازم را انجام خواهیم داد تا این مهم صورت گیرد در این زمینه آموزش و پرورش و نوسازی هم باید پای‌کار باشند.»
کلانتری به مدارس غیراستاندارد کهگیلویه و بویراحمد هم اشاره کرد و افزود: «یکی از مشکلاتی که در استان وجود دارد مدارسی است که با مصالح غیراستاندارد ساخته شده و باید برآورد انجام گیرد و این مدارس شناسایی و اقدامات لازم برای استانداردسازی آن‌ها انجام شود.»
به گزارش کبنا، تا کی باید شاهد همچنین فاجعه‌هایی باشیم؟ این حادثه‌ها اگر مدیریت شود، قابل‌پیشگیری است. امید می‌رود مسوولان استان کهگیلویه و بویراحمد در راستای استانداردسازی وسایل گرمایشی مدارس کهگیلویه و بویراحمد تلاش نمایند تا خدای نکرده شاهد حوادث تلخ نباشیم.


کد مطلب: 411145

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/video/411145/فیلم-کابوس-دانش-آموزان-کهگیلویه-بویراحمد-تمام-می-شود-سوختن-مهربانی-وعده-درمان-نمی-شود

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1