کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

زنی که نه کمیته امداد، نه بهزیستی و نه یارانه به او نمی‌رسد

فیلم| روزگار سیاه «مخمل» دیشموک/ زندگی غم‌انگیز «نازلی زهرا» کنار مادرش/ اطلاعاتی که کمیته امداد را به‌اشتباه انداخت

3 خرداد 1398 ساعت 23:39

«مخمل» زنی که 30 سال پیش به خاطر بیماری روماتیسم فلج می‌شود و همسرش او را با دو فرزند عقب‌مانده ذهنی در روستای صعب‌العبور «سرگچ» دیشموک رها می‌کند، او روزگار را با 10 رأس بز زیر یک سقف می‌گذراند و کسی هم نیست که به فریاد او و فرزندان معلولش برسد، «نازلی زهرا» دختر 40 ساله «مخمل» نه می‌تواند حمام کند نه می‌تواند به مادر غذا بدهد، خانواده «مخمل» نه یارانه می‌گیرند و نه تحت پوشش سازمان بهزیستی و کمیته امداد هستند.»


گروه رسانه‌ای کبنانیوز به بخش دیشموک استان کهگیلویه و بویراحمد که 4 روز به طول انجامید، سفر کردند و از مناطق مختلف این بخش بازدید که ماحصل این بازدیدها را به شکل گزارش، فیلم و تصاویر در اختیار خوانندگان می‌گذاریم، امید است کمی از آلام و رنج مردم این دیار توسط مسئولان کاسته شود.
در یکی از این بازدیدها (سه‌شنبه 31 اردیبهشت‌ماه) به منزل «مخمل» رفتیم زنی که بیش از 27 سال همزمان با تولد دومین فرزندش به بیماری روماتیسم مفصلی گرفتار و فلج می‌شود و از آن موقع تا الآن بی‌تحرک و کسی هم نیست که به فریاد او و فرزندان معلولش برسد، «مخمل» که روزگار را با 10 رأس بزش زیر یک سقف می‌گذارند اکنون در منزلش در روستای صعب‌العبور «سرگچ» دیشموک بر روی زمین افتاده و تنها هم‌کلام و موسیقی زندگی‌شان صدای بزها است و سال‌ها «مخمل» و فرزندانش مهمان بزها هستند.
«مخمل نمازی» این‌گونه می‌گوید: «30 سال پیش به خاطر بیماری روماتیسم مفصلی فلج شدم، درد ابتدا از ناحیه کمر به دست‌ها و پاهایم رسید و بعد اعضای بدن کاملاً فلج شد.»
«به پزشک مراجعه کردم و معالجه‌ام بی‌نتیجه ماند، حدود 30 سال پیش همسرم زن دوم گرفت و من را با دو فرزندم که عقب‌مانده ذهنی هستند، رها کرد و رفت.» این زن الان تنها و در گوشه یک خانه محقر افتاده است.
او می‌گوید: «چون کسی نیست از من نگهداری کند و دخترم هم نمی‌تواند به خاطر همین تابستان‌ها شبانه‌روز در حیاط خانه هستم و زمستان زیر یک سقف با 10 رأس بز زندگی می‌کنم، زخم بستر گرفته‌ام و هیچ‌کس کمکم نمی‌کند.»
«دخترم نازلی زهرا 40 سال سن دارد و عقب‌مانده ذهنی است. و داغ دختر بی‌سرپرستم وجودم را خراش می‌دهد. دخترم هیچ اراده و فکری از خودش ندارد.»
سکینه هم عروس «مخمل» نیز در باره زندگی این مادر و نازلی زهرا می‌گوید: «حدود 27 سال پیش وقتی «مخمل» روی فرزند پسرش باردار می‌شود 7 روز بعد از زایمان دیگر نتوانست بلند شود و بک سال بعد هم فلج شد، برای معالجه به پزشک مراجعه کرد اما بی‌نتیجه ماند.»
«پسر مخمل هم عقب‌مانده ذهنی است، نازلی زهرا هم عقب‌مانده است نه می‌تواند حمام کند نه می‌تواند لباس بشوید نه می‌تواند به مادر غذا بدهد و نه می‌تواند مادر را جابه‌جا کند.»

https://cdn.kebnanews.ir/images/docs/files/000409/nf00409872-2.jpg
«حدود 4 سال پیش مخمل را از تحت پوشش کمیته امداد خارج کردند، آن هم به دلیل اطلاعات اشتباهی که به این نهاد دادند. و قضیه از این قرار بود که شایعه انداختند که «مخمل» فوت کرده است تا او را تحت پوشش در آوردند. دختر و پسرش هم تحت پوشش هیچ نهادی نیستند نه یارانه می‌گیرند و نه تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد هستند، چند بار به کمیته امداد مراجعه کردم اما اعتنایی به حرف‌های او نشده است..»
زندگی مخمل و دخترش نازلی زهرا تیره بخت است و حالا او بی‌کس گوشه‌ای از این استان بر زمین افتاده و اهالی روستا برخی مواقع برای مخمل و نازلی زهرا لقمه نانی می‌آورند. آنها در معرض آسیب‌های اجتماعی هستند.
مخمل بر روی زمین خشک و گلی ‌می‌خوابد و پتوهای پوسیدهای را بر روی خود می‌کشد و به دلیل عدم تحرک زخم بستر گرفته و کسی هم نیست از او نگهداری کند.»
«نازلی زهرا نمی‌تواند مادر را جابه‌جا کند به خاطر همین مخمل تمام زمستان را در خانه است و تابستان در بیرون می‌ماند.»

مخمل نمازی در سال 80 فوتی برای ایشان صادر شده که باید پیگیری شود چگونه و به استناد چه مدارکی و به چه دلیلی گواهی فوت توسط ثبت احوال صادر شده و سازمان بهزیستی لیست مستمری بگیران فوت شده را قطع مستمری نموده است.
برای اطلاعات بیشتر و کمک‌رسانی با شماره 09175155381 مدیریت سایت کبنانیوز تماس حاصل فرمایید.
-----------------------------------
گزارش: مرضیه حسن‌پور


کد مطلب: 409872

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/video/409872/فیلم-روزگار-سیاه-مخمل-دیشموک-زندگی-غم-انگیز-نازلی-زهرا-کنار-مادرش-اطلاعاتی-کمیته-امداد-به-اشتباه-انداخت

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1