تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۵۱
کد مطلب : ۴۷۵۳۲۰
بودجه مجلس را گرم کرده است
آغاز بررسی جداول بودجه ۱۴۰۳ در مجلس / آیا بودجه برای مردم ریاضتی است؟ / تنش در مجلس بر سر بررسی بودجه 1403 + فیلم
۰
کبنا ؛گزارش کمیسیون تلفیق درباره بخش دوم لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ مربوط به جداول در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار گرفت.
به گزارش کبنا، طبق اصلاحات آییننامه داخلی مجلس شورای اسلامی روند بررسی بودجه تغییر کرده است بدین شکل که ابتدا مجلس شورای اسلامی بخش اول لایحه مربوط به احکام و منابع و مصارف را بررسی و تصویب میکند بعد از تصویب بخش اول و ابلاغ به دولت، نوبت به بررسی بخش دوم مربوط به جداول میشود.
بخش اول لایحه بودجه ۱۴۰۳ در اسفندماه ۱۴۰۲ برای اجرا به دولت ابلاغ شد؛ اکنون نوبت بررسی بخش دوم لایحه بودجه است.
برای اولینبار قرار است که جداول در صحن مجلس شورای اسلامی مورد بررسی قرار گیرد و پیش از این و در سالهای گذشته و مجالس قبلی تنها احکام و سقف منابع و مصارف لایحه بودجه در صحن مجلس مورد رسیدگی قرار میگرفت.
جدول مربوط به منابع بودجه ۱۴۰۳ تصویب شد
نمایندگان مجلس شورای اسلامی جدول پنج لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ مربوط به منابع را تصویب کردند.
به گزارش ایسنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز و در جریان بررسی بخش دوم لایحه بودجه «جدول شماره پنج مربوط به درآمدها، واگذاری دارایی های سرمایه ای و واگذاری داراییهای مالی » را بررسی کردند.
بر این اساس این جدول مربوط به قانون بودجه با ۱۲۲ رای موافق، ۳۶ رای مخالف و ۷ رای ممتنع از مجموع ۱۹۶ نماینده حاضر به تصویب رسید.
توضیحات قالیباف درباره نحوه رسیدگی به جداول بودجه در جلسه غیرعلنی مجلس
عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: رئیس مجلس در جلسه غیرعلنی نحوه رسیدگی به جداول بودجه در صحن را توضیح داد.
حجتالاسلام علیرضا سلیمی اظهار کرد: آقای قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی پیش از آغاز جلسه علنی مجلس به ارائه توضیحاتی درباره نحوه رسیدگی به بخش دوم لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ درباره جداول پرداخت.
وی توضیح داد: با توجه به اینکه قرار است برای اولینبار جداول و ردیفهای لایحه بودجه در صحن علنی مجلس شورای اسلامی مورد بررسی قرار گیرد رئیس مجلس توضیحاتی درباره نحوه رسیدگی به جداول و ترتیب ارائه پیشنهادات مطرح کرد.
تنش در مجلس بر سر بررسی بودجه 1403؛ زنگنه: امسال اوج غیرشفاف بودن بودجه است/ قالیباف: به مجلس ظلم نکنید
رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر نماینده مردم تربت حیدریه مبنی بر اینکه کمیسیون تلفیق هنوز اصل گزارش بودجه را ارائه نکرده است، گفت: بند (ب) ماده (۱۸۲) فقط درباره جداول بودجه است، بخش مربوط به احکام و تبصرهها تصویب شده و به قانون تبدیل و جداول براساس احکام تنظیم شده است.
محسن زنگنه نماینده تربت حیدریه در نشست علنی امروز (یکشنبه، ۹ اردیبهشتماه ۱۴۰۳) مجلس شورای اسلامی در تذکری با اشاره به نطق پیش از دستور رئیس مجلس گفت: نمایندگان تا ساعت ۲۳ امشب فرصت طرح پیشنهاد درباره بودجه را دارند اما موضوع عجیبی اتفاق افتاده است، دوستان کمیسیون تلفیق اصل گزارش بودجه را ارائه نکردند و ما باید در خلأ پیشنهاد دهیم، نباید برخورد با مجلس به گونهای باشد که بعدها اگر کسی خواست خلاف آییننامه اقدامی انجام دهد، زبان ما بسته باشد. در فایل مربوط به گزارش فقط نوشته شده مبلغ پیشنهادی کسر میشود و اضافه میشود.
به گزارش ایلنا، نماینده مردم تربت حیدریه، مهولات و زاوه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بر اساس ماده ۱۸۲ آییننامه داخلی، کمیسیون تلفیق باید گزارش را به نمایندگان ارائه دهد، با این شرایط ما چگونه میتوانیم پیشنهادات خود را ارائه دهیم؛ به عنوان مثال بنده اگر به دنبال طرح پیشنهادی درباره درآمدهای اختصاصی استانم باشم باید از وضعیت سایر استانها اطلاع داشته باشم.
وی با بیان اینکه کمیسیون تلفیق فایلی به ما نمیدهد، تصریح کرد: طی این ۴ سال، امسال اوج غیرشفاف بودن بودجه است. آقای مفتح که پیشنهاد اصلاح آییننامه را مطرح کردند با این هدف بود که نمایندگان نسبت به جداول اشراف داشته باشند. اکنون ما اصلاً جدولی نمیبینیم. نمیدانیم کمیسیون تلفیق چه اقدامی انجام داده است. ما منتظر هستیم تا جداول را بارگذاری کنند و ما پس از ملاحظه این جداول پیشنهادات خود را مطرح کنیم.
زنگنه افزود: خواهش میکنم به دوستان تذکر دهید در ساعات باقی مانده فایل جداول را برای نمایندگان ارسال کنند تا ما بدانیم چه اتفاقی در تلفیق رخ داده است.
محمدباقر قالیباف در پاسخ به تذکر این نماینده گفت: خواهش من این است که اگر نقدی هم دارید این نقد را منصفانه بیان کنید. در چهل و اندی سال گذشته چه زمانی جداول بودجه در صحن مجلس بررسی شده و نمایندگان تک به تک به جداول رأی دادهاند که شما امروز میفرمایید غیرشفافترین بودجه است.
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نباید به مجلس ظلم شود، بیان کرد: مجلس ماده ۱۸۲ آیین نامه را تصویب و بند (الف) و (ب) برای آن در نظر گرفت؛ هیچ زمانی تک تک نمایندگان جداولی که تصویب میشود را نمیدیدند و کمیسیون تلفیق به تنهایی این کار را انجام میداده، در تاریخ مجلس شورای اسلامی نخستین بار است که مجلس یازدهم جداول را به رأی نمایندگان گذاشته است که اگر نمایندگان پیشنهادی دارند مطرح کنند. از یک طرف بیان میکنند که هیأت رئیسه به مجلس بها نمی دهد، مهمترین بها همین اقدام است.
وی اضافه کرد: البته مجلس این تصمیم را گرفت و هیأت رئیسه نیز با آن همراهی کرد، برخی از دوستان نیز با این اقدام که جداول در صحن بررسی شود مخالف هستند و در حال حاضر پیشنهاد اصلاح مجدد این موضوع مطرح شده است. بنابراین از واژه غیرشفاف استفاده نکنید.
رئیس قوه مقننه با بیان اینکه بند (ب) ماده (۱۸۲) آیین نامه داخلی مجلس فقط درباره جداول بودجه است، بخش مربوط به احکام و تبصرهها تصویب شده و به قانون تبدیل شده است و در اختیار شما قرار دارد، ادامه داد: جداول بر اساس احکام تنظیم شده است؛ من امروز به صورت خاص گزارش را نگاه میکنم که اگر اشکالی وجود داشته باشد این نقد را برطرف کنیم.
منظور: امسال بار مالیاتی سبکتر است/حاجیبابایی: مجلس مالیات را افزایش نداده است
رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: بار و فشار مالیاتی امسال نسبت به ۳ سال گذشته سبکتر است چون برخی اتفاقات مهم و مصوبات قبلی مجلس شورای اسلامی باعث افزایش درآمدهای مالیاتی شده است.
داوود منظور در جلسه علنی امروز مجلس و در جریان بررسی جدول پنج لایحه بودجه مربوط به منابع گفت: بعد از تصویب بخش اول لایحه بودجه ما جداول را تدوین کردیم تا براساس منابع، توزیع اعتبارات صورت گیرد. این کار براساس خط مشیهای قسمت اول بودجه و ارقام کلان در سقف درآمدی و هزینهای صورت گرفت که منجر به تنظیم جداول بود.
وی ادامه داد: این برای سازمان برنامه تجربه جدیدی بود چون سقف کلی داشتیم و براساس آن باید توزیع اعتبارات صورت میگرفت تمامی تلاش شد که در سقف جداول تدوین شود؛ جدول پنج درباره درآمدهاست که ما براساس سرفصلهای مختلف همچون درآمدهای نفتی و مالیاتی حقوق ورودی و گمرکی، حقوق مالکانه دولت در معادن جدول را تنظیم کردیم.
رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره موضوع مالیات اظهار کرد: بار مالیاتی و فشار مالیاتی سال ۱۴۰۳ نسبت به سال گذشته سبکتر است چون با مصوبات قبلی مجلس شورای اسلامی درآمدهای مالیاتی افزایش پیدا کرده است یکی از آنها حذف برخی معافیتها است که تبدیل به درآمد مالیاتی شده و فشار به مودیان مالیاتی وارد نمیکند.
منظور: امسال درآمد مالیاتی ۹۵۰ همت خواهد بود
وی اظهار کرد: اگر اتفاق جدیدی نیفتد و اگر ۸۷۰ همت مالیات سال قبل وصول شود و همچنین با در نظر گرفتن حذف معافیتهای قبلی، امسال درآمد مالیاتی ۹۵۰ همت میشود لذا رشد ۳۰ درصدی مالیات متناسب با شرایط اقتصادی یک رشد معمول است. این رشد طبق مصوبات مجلس شورای اسلامی در بخش اول بودجه اعمال شده است.
حمیدرضا حاجی بابایی رئیس کمیسیون تلفیق نیز درباره جدول پنج گفت: درآمدهای جدول پنج، هزار و ۴۸۵ همت بود که ما هزار و ۵۸۵ همت مصوب کردیم که این به معنای افزایش مالیات و درآمدها نیست بلکه با محاسبات ما این میزان درآمد دولت از مالیات در سال جاری به دست میآید لذا ما در مجلس شورای اسلامی یک ریال مالیات را اضافه نکردیم.
وی اضافه کرد: درباره مالیات استانها هم جداول اصلاح شده است.
زارع: جداول بودجه به استانها و مناطق محروم توجه کرده است
سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ گفت: در جریان بررسی جداول بودجه در کمیسیون تلفیق به استانها و مناطق محروم توجه شده و ردیفها شفاف شده است.
رحیم زارع در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی بخش دوم لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ مربوط به جداول اظهار کرد: بعد از تصویب بخش اول لایحه بودجه در مجلس شورای اسلامی و ابلاغ آن به قانون، بخش دوم لایحه بودجه به مجلس ارائه شد و نمایندگان در کمیسیون تلفیق به بررسی آن پرداختند.
وی ادامه داد: با بررسیهای صورت گرفته ردیفها شفاف و دارای نظم شده و منطبق با احکام و تبصرهها است همچنین به استانها و مناطق محروم توجه شده است.
سخنگوی کمیسیون تلفیق تصریح کرد: در جداول ۷۵ همت اوراق نیاز شده بود که آن را برگرداندیم، همچنین مالیات در برخی از استانها به صورت غیرمتعارف افزایش پیدا کرده بود که آن را تعدیل کردیم.
زارع یادآور شد: برای اولین بار است که مجلس شورای اسلامی جداول را بررسی میکند این تجربه اول است با توجه به اینکه سقف منابع بسته شده ما مصوبات کمیسیونهای تخصصی را از محل جابهجایی ردیفها اجرایی کردیم نمونه آن تقویت نیروهای مسلح است که رشد خوبی اعمال شد.
وی ادامه داد: اعتباراتی برای حوزه فرهنگی پیشبینی شد، برای دانشگاهها و آموزش و پرورش نیز اعتباراتی آمده است به موضوع ورزش، آسیبهای اجتماعی، قانون جوانی جمعیت و راهیان نور نیز توجه شده است. برای حوزه آموزش و پرورش جابهجایی در ردیفها صورت گرفت تا ترمیم حقوقی برای خدمتگزاران این حوزه و فنی و حرفهای صورت گیرد.
سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۳ با بیان اینکه در حوزه سلامت پیشنهادات کمیسیون بهداشت و درمان اعمال شد، تصریح کرد: طرحهایی که در جدول ۲۰ حذف شده بود را برای استانها آوردیم و اعتباراتی نیز تخصیص پیدا کرد. در حوزه بهسازی روستاها و پرداخت طلب راههای روستایی و همچنین ساخت منازل در فراجا و کمیته امداد و سازمان بهزیستی نیز اعتباراتی مدنظر قرار گرفت.
موافقت مجلس با جدول شماره 5 درخصوص درآمدهای بودجه 1403
نمایندگان مجلس کلیات گزارش کمیسیون تلفیق بودجه 1403 در مورد جدول 5 درخصوص درآمدها، واگذاری دارایی های سرمایه ای و واگذاری داراییهای مالی را به تصویب رساندند.
نمایندگان در نشست علنی امروز (دوشنبه، 10 اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش دوم بودجه سال 1403 با کلیات گزارش کمیسیون در مورد جدول 5 در خصوص درآمدها با 122 رأی موافق، 36 رأی مخالف و 7 رأی ممتنع از مجموع 196 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.
حمیدرضا حاجی بابایی در نشست علنی امروز (دوشنبه، 10 اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی در تشریح بخش درآمدی جدول 5 بودجه سال 1403 کل کشور، گفت: با توجه به پیچیدگی هایی که لایحه بودجه سال 1403 داشت اما سعی شد که این بودجه با همکاری و همراهی دولت کمترین تغییرات را چه در مرحله اول و چه در مرحله دوم داشته باشد.
رئیس کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در مرحله دوم روز جمعه ساعت 8 صبح همه جداول با شفافیت و دقت تقدیم هیات رئیسه کردیم. در جدول 5 که بحث درآمدها مطرح است ما در این رابطه که پیشنهاد دولت 1485 همت بود هیچگونه اضافه ای بر مالیات ها انجام ندادیم. تنها کاری که ما انجام دادیم 100 همت در مرحله اول سقف مالیات ها را بالا بردیم اما مالیات ها را افزایش ندادیم. هر واحد مالیات بر ارزش افزوده 75 همت است. دولت 6 واحد مالیات بر ارزش افزوده که 450 همت می شود در لایحه 385 همت پیشنهاد داده است. ما در محاسبه 65 همت آن را درست کردیم.
وی اضافه کرد: در دیگر مصوبه سقف مالیات ها را تا 500 میلیارد تومان برای مناطق کاهش دادیم که قسمتی از آن را در صحن تصحیح خواهیم کرد. پس مجلس شورای اسلامی مالیات ها را افزایش نداده است بلکه عین لایحه را مصوب کرده است اما در کمیسیون تلفیق حدود هزار میلیارد تومان از درآمدها به درآمدهای استانی برمی گردد که در این خصوص برخی از این استان ها نسبت به این موضوع اعتراض کردند.
حاجی بابایی افزود: البته برخی از نمایندگان استان ها نسبت به این وضعیت اعتراضاتی داشتند و جدولی را در این خصوص آوردند و ما آن جدول را بارگذاری کردیم. در بسیاری از استان ها به صورت کلان مالیات ها کاهش پیدا نکرد اما آن استان هایی که مشکل داشتند به آن میزانی که استدلال هایشان درست بود آن استان ها را کاهش دادند که این جدول 5 گزارش تصحیح شده آن است.
رئیس کمیسیون تلفیق مجلس بیان کرد: ما در بودجه درآمدی استانی دست نبرده ایم حتی در مصارف استانی نیز هیچ ورودی نکردیم فقط 4 ردیف داریم که بودجه های ملی را استانی کرده و به استان ها اضافه کردیم. هیچ یک از بودجه های استانی ریالی افزوده و کاهش پیدا نکرده است.
وی ادامه داد: پس ما 4 ردیف توازن یک، که مربوط به بحثی است که نمایندگان پیگیری می کردند، بحث توازن 2 که مناطق محروم بود و کمک های فنی و اعتباری که بین استان ها توزیع شد و دیگری کمک به نیروهای جهادی بود.
حاجی بابایی اظهار کرد: دولت 75 همت خلاف مصوبه قبلی ما می خواست که اوراق بفروشد که در بودجه 254 همت فروش اوراق پیش بینی شده بود که اگر 75 همت به آن اضافه شود به 320 همت می رسد. 135 همت در کنار 30 همت نیز وجود دارد که باید انجام دهد که مجموعا 480 همت می شود که خلاف قانون بود و این میزان فروش اوراق بدنه پولی کشور را به شدت تضعیف می کند که ما این بخش 75 همت را برداشته و مالیات ها را افزایش ندادیم که در کنار آن 65 همت مربوط به مالیات بر ارزش افزوده جبران می کند و 11 همت نیز از محل افزایش نیز به آن اضافه می شود.
رئیس کمیسیون تلفیق مجلس گفت: ما تغییر در هیچ ردیفی صورت ندادیم و ردیف هایی که در مالیات وجود دارد بدون هیچ تغییری آمده البته 3 ردیف مربوط به مالیات بر ارزش افزوده بود که محاسبه آن را درست کردیم و این جدول 5 صددرصد همان لایحه دولت است و در کمیسیون هیچ تغییری بر روی آن اعمال نشده است.
لطفی: روش جدید بررسی بودجه لابیگری در وزارتخانهها را بیشتر خواهد کرد
حسن لطفی در جریان مخالفت با بخش درآمدی جدول 5 لایحه بودجه 1403 با بیان اینکه قرار بود با این روش بودجهریزی شفافیت بیشتر شود، عنوان کرد: در حال حاضر در شهرستانها پروژههایی بیش از 50 تا 60 درصد پیشرفت فیزیکی دارند اما بودجههایی در نظر گرفته شده که حتی هزینه کارگر را هم نمیتوان با آن پرداخت کرد.
نماینده مردم رزن در مجلس ادامه داد: پروژههایی که در شهرستانها هستند باید امکان تغییر و ارتقاء بودجه داشته باشند، ما به هیچ عنوان با این روش بودجهریزی نمیتوانیم بودجه آنها را رشد دهیم. بر چه اساسی میخواهیم پروژههای عمرانی را رشد دهیم.
وی با انتقاد از اینکه این مسئله لابیگری در وزارتخانهها را بیشتر میکند، اضافه کرد: با این روش بودجهریزی کسانی که در وزارتخانهها ارتباط بهتری دارند میتوانند بودجه بیشتری دریافت کنند و کسانی که ارتباط و رابطه ندارند نمیتوانند برای پروژههای خود اعتبار بگیرند.
لطفی تصریح کرد: از سوی دیگر سازمان برنامه و بودجه آمار دقیقی مبتنی بر واقعیتهای پروژهها پیشبینی نکرده است و رقمهای در نظر گرفته شده در جداول بر اساس مفروضات است نه بر اساس واقعیتها. درخواست ما این است که برای پروژههایی که قفل شدهاند تجدید نظر صورت گیرد.
سلیمی: روش جدید بررسی بودجه شفافتر از گذشته است
علیرضا سلیمی در موافقت با بخش درآمدی جدول 5 لایحه بودجه 1403 با بیان اینکه نحوه رسیدگی به بودجه برای اولین بار تغییر کرده و اتفاقاً رسیدگی به بودجه شفافتر شده است، گفت: سابقه نداشته که به این سبک مجلس جداول را مورد بررسی قرار دهد.
نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس اضافه کرد: عمده ردیفها و جداول در این بخش مبتنی بر برنامه هفتم توسعه است و برخی از موارد خلاف برنامه هفتم بوده اصلاح شد.
عضو هیأت رئیسه مجلس یادآور شد: در حوزه انرژی و هدفمندی یارانهها و همچنین بخش فرهنگی موارد مهمی در جدول 5 آمده است که اگر این جدول رأی نیاورد همه این موارد زیر سوال میرود. همچنین در این جدول به کمکهای فنی و اعتباری اشاره شده که 1500 میلیارد تومان پیشبینی شده و اگر مصوب نشود پروژهها دچار مشکل خواهد شد.
وی اضافه کرد: درخصوص مالیاتها به ویژه مالیات پزشکان مواردی مطرح است که این موارد قابل اصلاح بوده و قرار است در کمیسیون تلفیق مورد بازنگری قرار گیرد.
بر اساس این گزارش داوود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه ضمن تقدیر و تشکر از رئیس و هیات رئیسه و نمایندگان، گفت: خدا را شاکرم که بخش دوم بودجه را در مهلت قانونی که مقرر بود تدوین کردیم البته ما اجرای قانون بودجه سال 1403 را از همان روزهای نخست سال بر اساس مصوبات بخش اول شروع کردیم و جداولی که در بخش دوم بودجه آمده به ما کمک می کند تا تکالیف را مطابق با سهم بندی ها توزیع کنیم.
وی ادامه داد: بخش دوم بودجه بر اساس خط مشی هایی که در قسمت نخست تصویب شده تدوین شده است. ما جداول را بر اساس ارقام کلانی که در سقفهای هزینه ای و درآمدی تدوین شده تنظیم کردیم البته این اقدام تجربه جدیدی برای سازمان برنامه و بودجه بود.
منظور درباره برخی نگرانی های نمایندگان در خصوص مالیات، تصریح کرد: بار مالیاتی سال 1403 نسبت به 3 سال گذشته سبک تر است زیرا برخی معافیت هایی که در سال های گذشته وجود داشت حذف شده است اما باید به این نکته توجه کرد که فشاری به مودیان مالیاتی وارد نمی شود.
رئیس سازمان برنامه و بودجه، افزود: 780 هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی در سال قبل وصول شد که پیش بینی ما این است که امسال این عدد با اتفاقات جدیدی که رخ می دهد به 950 هزار میلیارد تومان می رسد که با توجه به همه موضوعات رشد 30 درصدی درآمدهای مالیاتی بسیار معمول است.
مجلس یک ریال هم بار مالیاتی را افزایش نداد
همچنین حمیدرضا حاجی بابایی رئیس کمیسیون تلفیق بودجه 1403، با بیان اینکه درآمدهای دولت در جدول 5 حدود 1485 همت بود که ما این عدد را به 1585 همت رساندیم البته ما درآمدها را افزایش ندادیم بلکه محاسبات به گونه ای بود که این عدد افزایش یافت. ما یک ریال بار مالیاتی در مجلس اضافه نکردیم.
به گزارش کبنا، بااینوجود حرف و حدیثهای زیادی در خصوص بودجه 1403 مطرح میشود. رسانهها مینویسند که این بودجه برای مردم ریاضت است.
ریاضت فقط برای مردم! / ولخرجی دولت در اختصاص بودجه به نهادهای غیرپاسخگو
انتخاب نوشت: نگاهی کوتاه به جداول بودجه امسال حاکی از افزایش مجدد بودجه نهادهای مختلف است. بودجه ستاد احیای امر به معروف زیر نظر کاظم صدیقی دویست و پنجاه و شش میلیارد تومان در نظر گرفته شده، یعنی صد و سی میلیارد تومان بیشتر از سال قبل...
سازمان برنامه و بودجه به این صحبتها واکنش نشان داد و نوشت: این خبرها سعی در القای پیامی غیر واقعی در خصوص رشد بودجه دستگاههای فرهنگی دارد، توضیحات زیر را به آگاهی میرساند:
1. برخی از ارقام ارائه شده در گزارش نادرست است؛ مانند بنیاد سعدی که اعتبار اضافه شده آن 34 میلیارد عنوان شده، در حالیکه 12.5 میلیارد تومان بوده است و یا بودجه اضافه شده موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) حتی با احتساب اعتبارات بند (ب) تبصره 13 قانون بودجه، 165 میلیارد تومان بوده که 296 میلیارد تومان عنوان شده است. همچنین اعتبارات اضافه شده مورد اشاره در گزارش برای شوراي عالي حوزههاي علميه و شوراي سياستگذاري حوزههاي علميه خواهران، سازمان تبليغات اسلامي و جامعه المصطفي العالميه نیز غیر واقعی است.
2. رشد اعتبارات بودجه عمومی جدول (7) دستگاههای اجرایی که در گزارش یاد شده به آنها اشاره شده به شرح جدول ذیل است.
3. درآمد اختصاصی دستگاههای فرهنگی برای اولین بار در جداول بودجه اضافه شده است که علت آن حکم بند (ب) تبصره (13) قانون بودجه سال 1403 کل کشور است که بر اساس آن یک درصد (۱ درصد) از هزینههای شرکتهای دولتی، بانکها و مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت به موجب همافزایی و ارتقای فعالیتها و تولیدات فرهنگی، هنری و ورزشی از قبیل موضوعات قرآنی، ازدواج و خانواده، جوانی جمعیت، توانمندسازی بانوان و آسیبزدایی از زنان و خانواده تخصیص یافته است.
4. همچنین با توجه به اینکه کمک بودجهای دولت به مؤسسات و نهادهای فرهنگی از طریق دستگاههای اجرایی اصلی است، بخش قابل توجهی از اعتبار در نظر گرفته شده ذیل دستگاههای اجرایی یاد شده به منظور کمک به مؤسسات و نهادهای مذکور بوده که در گزارش یاد شده به صورت نادرست به سرجمع اعتبارات دستگاههای اجرایی اضافه شده است. به عنوان نمونه هزار میلیارد تومان از اعتبار پیشبینی شده برای سازمان تبلیغات اسلامی از محل اعتبار بند (ب) تبصره (13) لایحه بودجه سال جاری مربوط به صندوق توسعه قرآنی و برای گسترش فعاليتهاي حفظ موضوعي قرآن كريم و تقويت فعاليتهاي مؤسسات قرآني كشور بوده که (بر اساس برنامههای ارائه شده) در اختیار آن صندوق قرار خواهد گرفت و جزء اعتبارات سازمان تبلیغات اسلامی نیست.
به گزارش کبنا، طبق اصلاحات آییننامه داخلی مجلس شورای اسلامی روند بررسی بودجه تغییر کرده است بدین شکل که ابتدا مجلس شورای اسلامی بخش اول لایحه مربوط به احکام و منابع و مصارف را بررسی و تصویب میکند بعد از تصویب بخش اول و ابلاغ به دولت، نوبت به بررسی بخش دوم مربوط به جداول میشود.
بخش اول لایحه بودجه ۱۴۰۳ در اسفندماه ۱۴۰۲ برای اجرا به دولت ابلاغ شد؛ اکنون نوبت بررسی بخش دوم لایحه بودجه است.
برای اولینبار قرار است که جداول در صحن مجلس شورای اسلامی مورد بررسی قرار گیرد و پیش از این و در سالهای گذشته و مجالس قبلی تنها احکام و سقف منابع و مصارف لایحه بودجه در صحن مجلس مورد رسیدگی قرار میگرفت.
جدول مربوط به منابع بودجه ۱۴۰۳ تصویب شد
نمایندگان مجلس شورای اسلامی جدول پنج لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ مربوط به منابع را تصویب کردند.
به گزارش ایسنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز و در جریان بررسی بخش دوم لایحه بودجه «جدول شماره پنج مربوط به درآمدها، واگذاری دارایی های سرمایه ای و واگذاری داراییهای مالی » را بررسی کردند.
بر این اساس این جدول مربوط به قانون بودجه با ۱۲۲ رای موافق، ۳۶ رای مخالف و ۷ رای ممتنع از مجموع ۱۹۶ نماینده حاضر به تصویب رسید.
توضیحات قالیباف درباره نحوه رسیدگی به جداول بودجه در جلسه غیرعلنی مجلس
عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: رئیس مجلس در جلسه غیرعلنی نحوه رسیدگی به جداول بودجه در صحن را توضیح داد.
حجتالاسلام علیرضا سلیمی اظهار کرد: آقای قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی پیش از آغاز جلسه علنی مجلس به ارائه توضیحاتی درباره نحوه رسیدگی به بخش دوم لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ درباره جداول پرداخت.
وی توضیح داد: با توجه به اینکه قرار است برای اولینبار جداول و ردیفهای لایحه بودجه در صحن علنی مجلس شورای اسلامی مورد بررسی قرار گیرد رئیس مجلس توضیحاتی درباره نحوه رسیدگی به جداول و ترتیب ارائه پیشنهادات مطرح کرد.
تنش در مجلس بر سر بررسی بودجه 1403؛ زنگنه: امسال اوج غیرشفاف بودن بودجه است/ قالیباف: به مجلس ظلم نکنید
رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر نماینده مردم تربت حیدریه مبنی بر اینکه کمیسیون تلفیق هنوز اصل گزارش بودجه را ارائه نکرده است، گفت: بند (ب) ماده (۱۸۲) فقط درباره جداول بودجه است، بخش مربوط به احکام و تبصرهها تصویب شده و به قانون تبدیل و جداول براساس احکام تنظیم شده است.
محسن زنگنه نماینده تربت حیدریه در نشست علنی امروز (یکشنبه، ۹ اردیبهشتماه ۱۴۰۳) مجلس شورای اسلامی در تذکری با اشاره به نطق پیش از دستور رئیس مجلس گفت: نمایندگان تا ساعت ۲۳ امشب فرصت طرح پیشنهاد درباره بودجه را دارند اما موضوع عجیبی اتفاق افتاده است، دوستان کمیسیون تلفیق اصل گزارش بودجه را ارائه نکردند و ما باید در خلأ پیشنهاد دهیم، نباید برخورد با مجلس به گونهای باشد که بعدها اگر کسی خواست خلاف آییننامه اقدامی انجام دهد، زبان ما بسته باشد. در فایل مربوط به گزارش فقط نوشته شده مبلغ پیشنهادی کسر میشود و اضافه میشود.
به گزارش ایلنا، نماینده مردم تربت حیدریه، مهولات و زاوه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بر اساس ماده ۱۸۲ آییننامه داخلی، کمیسیون تلفیق باید گزارش را به نمایندگان ارائه دهد، با این شرایط ما چگونه میتوانیم پیشنهادات خود را ارائه دهیم؛ به عنوان مثال بنده اگر به دنبال طرح پیشنهادی درباره درآمدهای اختصاصی استانم باشم باید از وضعیت سایر استانها اطلاع داشته باشم.
وی با بیان اینکه کمیسیون تلفیق فایلی به ما نمیدهد، تصریح کرد: طی این ۴ سال، امسال اوج غیرشفاف بودن بودجه است. آقای مفتح که پیشنهاد اصلاح آییننامه را مطرح کردند با این هدف بود که نمایندگان نسبت به جداول اشراف داشته باشند. اکنون ما اصلاً جدولی نمیبینیم. نمیدانیم کمیسیون تلفیق چه اقدامی انجام داده است. ما منتظر هستیم تا جداول را بارگذاری کنند و ما پس از ملاحظه این جداول پیشنهادات خود را مطرح کنیم.
زنگنه افزود: خواهش میکنم به دوستان تذکر دهید در ساعات باقی مانده فایل جداول را برای نمایندگان ارسال کنند تا ما بدانیم چه اتفاقی در تلفیق رخ داده است.
محمدباقر قالیباف در پاسخ به تذکر این نماینده گفت: خواهش من این است که اگر نقدی هم دارید این نقد را منصفانه بیان کنید. در چهل و اندی سال گذشته چه زمانی جداول بودجه در صحن مجلس بررسی شده و نمایندگان تک به تک به جداول رأی دادهاند که شما امروز میفرمایید غیرشفافترین بودجه است.
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نباید به مجلس ظلم شود، بیان کرد: مجلس ماده ۱۸۲ آیین نامه را تصویب و بند (الف) و (ب) برای آن در نظر گرفت؛ هیچ زمانی تک تک نمایندگان جداولی که تصویب میشود را نمیدیدند و کمیسیون تلفیق به تنهایی این کار را انجام میداده، در تاریخ مجلس شورای اسلامی نخستین بار است که مجلس یازدهم جداول را به رأی نمایندگان گذاشته است که اگر نمایندگان پیشنهادی دارند مطرح کنند. از یک طرف بیان میکنند که هیأت رئیسه به مجلس بها نمی دهد، مهمترین بها همین اقدام است.
وی اضافه کرد: البته مجلس این تصمیم را گرفت و هیأت رئیسه نیز با آن همراهی کرد، برخی از دوستان نیز با این اقدام که جداول در صحن بررسی شود مخالف هستند و در حال حاضر پیشنهاد اصلاح مجدد این موضوع مطرح شده است. بنابراین از واژه غیرشفاف استفاده نکنید.
رئیس قوه مقننه با بیان اینکه بند (ب) ماده (۱۸۲) آیین نامه داخلی مجلس فقط درباره جداول بودجه است، بخش مربوط به احکام و تبصرهها تصویب شده و به قانون تبدیل شده است و در اختیار شما قرار دارد، ادامه داد: جداول بر اساس احکام تنظیم شده است؛ من امروز به صورت خاص گزارش را نگاه میکنم که اگر اشکالی وجود داشته باشد این نقد را برطرف کنیم.
منظور: امسال بار مالیاتی سبکتر است/حاجیبابایی: مجلس مالیات را افزایش نداده است
رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: بار و فشار مالیاتی امسال نسبت به ۳ سال گذشته سبکتر است چون برخی اتفاقات مهم و مصوبات قبلی مجلس شورای اسلامی باعث افزایش درآمدهای مالیاتی شده است.
داوود منظور در جلسه علنی امروز مجلس و در جریان بررسی جدول پنج لایحه بودجه مربوط به منابع گفت: بعد از تصویب بخش اول لایحه بودجه ما جداول را تدوین کردیم تا براساس منابع، توزیع اعتبارات صورت گیرد. این کار براساس خط مشیهای قسمت اول بودجه و ارقام کلان در سقف درآمدی و هزینهای صورت گرفت که منجر به تنظیم جداول بود.
وی ادامه داد: این برای سازمان برنامه تجربه جدیدی بود چون سقف کلی داشتیم و براساس آن باید توزیع اعتبارات صورت میگرفت تمامی تلاش شد که در سقف جداول تدوین شود؛ جدول پنج درباره درآمدهاست که ما براساس سرفصلهای مختلف همچون درآمدهای نفتی و مالیاتی حقوق ورودی و گمرکی، حقوق مالکانه دولت در معادن جدول را تنظیم کردیم.
رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره موضوع مالیات اظهار کرد: بار مالیاتی و فشار مالیاتی سال ۱۴۰۳ نسبت به سال گذشته سبکتر است چون با مصوبات قبلی مجلس شورای اسلامی درآمدهای مالیاتی افزایش پیدا کرده است یکی از آنها حذف برخی معافیتها است که تبدیل به درآمد مالیاتی شده و فشار به مودیان مالیاتی وارد نمیکند.
منظور: امسال درآمد مالیاتی ۹۵۰ همت خواهد بود
وی اظهار کرد: اگر اتفاق جدیدی نیفتد و اگر ۸۷۰ همت مالیات سال قبل وصول شود و همچنین با در نظر گرفتن حذف معافیتهای قبلی، امسال درآمد مالیاتی ۹۵۰ همت میشود لذا رشد ۳۰ درصدی مالیات متناسب با شرایط اقتصادی یک رشد معمول است. این رشد طبق مصوبات مجلس شورای اسلامی در بخش اول بودجه اعمال شده است.
حمیدرضا حاجی بابایی رئیس کمیسیون تلفیق نیز درباره جدول پنج گفت: درآمدهای جدول پنج، هزار و ۴۸۵ همت بود که ما هزار و ۵۸۵ همت مصوب کردیم که این به معنای افزایش مالیات و درآمدها نیست بلکه با محاسبات ما این میزان درآمد دولت از مالیات در سال جاری به دست میآید لذا ما در مجلس شورای اسلامی یک ریال مالیات را اضافه نکردیم.
وی اضافه کرد: درباره مالیات استانها هم جداول اصلاح شده است.
زارع: جداول بودجه به استانها و مناطق محروم توجه کرده است
سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ گفت: در جریان بررسی جداول بودجه در کمیسیون تلفیق به استانها و مناطق محروم توجه شده و ردیفها شفاف شده است.
رحیم زارع در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی بخش دوم لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ مربوط به جداول اظهار کرد: بعد از تصویب بخش اول لایحه بودجه در مجلس شورای اسلامی و ابلاغ آن به قانون، بخش دوم لایحه بودجه به مجلس ارائه شد و نمایندگان در کمیسیون تلفیق به بررسی آن پرداختند.
وی ادامه داد: با بررسیهای صورت گرفته ردیفها شفاف و دارای نظم شده و منطبق با احکام و تبصرهها است همچنین به استانها و مناطق محروم توجه شده است.
سخنگوی کمیسیون تلفیق تصریح کرد: در جداول ۷۵ همت اوراق نیاز شده بود که آن را برگرداندیم، همچنین مالیات در برخی از استانها به صورت غیرمتعارف افزایش پیدا کرده بود که آن را تعدیل کردیم.
زارع یادآور شد: برای اولین بار است که مجلس شورای اسلامی جداول را بررسی میکند این تجربه اول است با توجه به اینکه سقف منابع بسته شده ما مصوبات کمیسیونهای تخصصی را از محل جابهجایی ردیفها اجرایی کردیم نمونه آن تقویت نیروهای مسلح است که رشد خوبی اعمال شد.
وی ادامه داد: اعتباراتی برای حوزه فرهنگی پیشبینی شد، برای دانشگاهها و آموزش و پرورش نیز اعتباراتی آمده است به موضوع ورزش، آسیبهای اجتماعی، قانون جوانی جمعیت و راهیان نور نیز توجه شده است. برای حوزه آموزش و پرورش جابهجایی در ردیفها صورت گرفت تا ترمیم حقوقی برای خدمتگزاران این حوزه و فنی و حرفهای صورت گیرد.
سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۳ با بیان اینکه در حوزه سلامت پیشنهادات کمیسیون بهداشت و درمان اعمال شد، تصریح کرد: طرحهایی که در جدول ۲۰ حذف شده بود را برای استانها آوردیم و اعتباراتی نیز تخصیص پیدا کرد. در حوزه بهسازی روستاها و پرداخت طلب راههای روستایی و همچنین ساخت منازل در فراجا و کمیته امداد و سازمان بهزیستی نیز اعتباراتی مدنظر قرار گرفت.
موافقت مجلس با جدول شماره 5 درخصوص درآمدهای بودجه 1403
نمایندگان مجلس کلیات گزارش کمیسیون تلفیق بودجه 1403 در مورد جدول 5 درخصوص درآمدها، واگذاری دارایی های سرمایه ای و واگذاری داراییهای مالی را به تصویب رساندند.
نمایندگان در نشست علنی امروز (دوشنبه، 10 اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش دوم بودجه سال 1403 با کلیات گزارش کمیسیون در مورد جدول 5 در خصوص درآمدها با 122 رأی موافق، 36 رأی مخالف و 7 رأی ممتنع از مجموع 196 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.
حمیدرضا حاجی بابایی در نشست علنی امروز (دوشنبه، 10 اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی در تشریح بخش درآمدی جدول 5 بودجه سال 1403 کل کشور، گفت: با توجه به پیچیدگی هایی که لایحه بودجه سال 1403 داشت اما سعی شد که این بودجه با همکاری و همراهی دولت کمترین تغییرات را چه در مرحله اول و چه در مرحله دوم داشته باشد.
رئیس کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در مرحله دوم روز جمعه ساعت 8 صبح همه جداول با شفافیت و دقت تقدیم هیات رئیسه کردیم. در جدول 5 که بحث درآمدها مطرح است ما در این رابطه که پیشنهاد دولت 1485 همت بود هیچگونه اضافه ای بر مالیات ها انجام ندادیم. تنها کاری که ما انجام دادیم 100 همت در مرحله اول سقف مالیات ها را بالا بردیم اما مالیات ها را افزایش ندادیم. هر واحد مالیات بر ارزش افزوده 75 همت است. دولت 6 واحد مالیات بر ارزش افزوده که 450 همت می شود در لایحه 385 همت پیشنهاد داده است. ما در محاسبه 65 همت آن را درست کردیم.
وی اضافه کرد: در دیگر مصوبه سقف مالیات ها را تا 500 میلیارد تومان برای مناطق کاهش دادیم که قسمتی از آن را در صحن تصحیح خواهیم کرد. پس مجلس شورای اسلامی مالیات ها را افزایش نداده است بلکه عین لایحه را مصوب کرده است اما در کمیسیون تلفیق حدود هزار میلیارد تومان از درآمدها به درآمدهای استانی برمی گردد که در این خصوص برخی از این استان ها نسبت به این موضوع اعتراض کردند.
حاجی بابایی افزود: البته برخی از نمایندگان استان ها نسبت به این وضعیت اعتراضاتی داشتند و جدولی را در این خصوص آوردند و ما آن جدول را بارگذاری کردیم. در بسیاری از استان ها به صورت کلان مالیات ها کاهش پیدا نکرد اما آن استان هایی که مشکل داشتند به آن میزانی که استدلال هایشان درست بود آن استان ها را کاهش دادند که این جدول 5 گزارش تصحیح شده آن است.
رئیس کمیسیون تلفیق مجلس بیان کرد: ما در بودجه درآمدی استانی دست نبرده ایم حتی در مصارف استانی نیز هیچ ورودی نکردیم فقط 4 ردیف داریم که بودجه های ملی را استانی کرده و به استان ها اضافه کردیم. هیچ یک از بودجه های استانی ریالی افزوده و کاهش پیدا نکرده است.
وی ادامه داد: پس ما 4 ردیف توازن یک، که مربوط به بحثی است که نمایندگان پیگیری می کردند، بحث توازن 2 که مناطق محروم بود و کمک های فنی و اعتباری که بین استان ها توزیع شد و دیگری کمک به نیروهای جهادی بود.
حاجی بابایی اظهار کرد: دولت 75 همت خلاف مصوبه قبلی ما می خواست که اوراق بفروشد که در بودجه 254 همت فروش اوراق پیش بینی شده بود که اگر 75 همت به آن اضافه شود به 320 همت می رسد. 135 همت در کنار 30 همت نیز وجود دارد که باید انجام دهد که مجموعا 480 همت می شود که خلاف قانون بود و این میزان فروش اوراق بدنه پولی کشور را به شدت تضعیف می کند که ما این بخش 75 همت را برداشته و مالیات ها را افزایش ندادیم که در کنار آن 65 همت مربوط به مالیات بر ارزش افزوده جبران می کند و 11 همت نیز از محل افزایش نیز به آن اضافه می شود.
رئیس کمیسیون تلفیق مجلس گفت: ما تغییر در هیچ ردیفی صورت ندادیم و ردیف هایی که در مالیات وجود دارد بدون هیچ تغییری آمده البته 3 ردیف مربوط به مالیات بر ارزش افزوده بود که محاسبه آن را درست کردیم و این جدول 5 صددرصد همان لایحه دولت است و در کمیسیون هیچ تغییری بر روی آن اعمال نشده است.
لطفی: روش جدید بررسی بودجه لابیگری در وزارتخانهها را بیشتر خواهد کرد
حسن لطفی در جریان مخالفت با بخش درآمدی جدول 5 لایحه بودجه 1403 با بیان اینکه قرار بود با این روش بودجهریزی شفافیت بیشتر شود، عنوان کرد: در حال حاضر در شهرستانها پروژههایی بیش از 50 تا 60 درصد پیشرفت فیزیکی دارند اما بودجههایی در نظر گرفته شده که حتی هزینه کارگر را هم نمیتوان با آن پرداخت کرد.
نماینده مردم رزن در مجلس ادامه داد: پروژههایی که در شهرستانها هستند باید امکان تغییر و ارتقاء بودجه داشته باشند، ما به هیچ عنوان با این روش بودجهریزی نمیتوانیم بودجه آنها را رشد دهیم. بر چه اساسی میخواهیم پروژههای عمرانی را رشد دهیم.
وی با انتقاد از اینکه این مسئله لابیگری در وزارتخانهها را بیشتر میکند، اضافه کرد: با این روش بودجهریزی کسانی که در وزارتخانهها ارتباط بهتری دارند میتوانند بودجه بیشتری دریافت کنند و کسانی که ارتباط و رابطه ندارند نمیتوانند برای پروژههای خود اعتبار بگیرند.
لطفی تصریح کرد: از سوی دیگر سازمان برنامه و بودجه آمار دقیقی مبتنی بر واقعیتهای پروژهها پیشبینی نکرده است و رقمهای در نظر گرفته شده در جداول بر اساس مفروضات است نه بر اساس واقعیتها. درخواست ما این است که برای پروژههایی که قفل شدهاند تجدید نظر صورت گیرد.
سلیمی: روش جدید بررسی بودجه شفافتر از گذشته است
علیرضا سلیمی در موافقت با بخش درآمدی جدول 5 لایحه بودجه 1403 با بیان اینکه نحوه رسیدگی به بودجه برای اولین بار تغییر کرده و اتفاقاً رسیدگی به بودجه شفافتر شده است، گفت: سابقه نداشته که به این سبک مجلس جداول را مورد بررسی قرار دهد.
نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس اضافه کرد: عمده ردیفها و جداول در این بخش مبتنی بر برنامه هفتم توسعه است و برخی از موارد خلاف برنامه هفتم بوده اصلاح شد.
عضو هیأت رئیسه مجلس یادآور شد: در حوزه انرژی و هدفمندی یارانهها و همچنین بخش فرهنگی موارد مهمی در جدول 5 آمده است که اگر این جدول رأی نیاورد همه این موارد زیر سوال میرود. همچنین در این جدول به کمکهای فنی و اعتباری اشاره شده که 1500 میلیارد تومان پیشبینی شده و اگر مصوب نشود پروژهها دچار مشکل خواهد شد.
وی اضافه کرد: درخصوص مالیاتها به ویژه مالیات پزشکان مواردی مطرح است که این موارد قابل اصلاح بوده و قرار است در کمیسیون تلفیق مورد بازنگری قرار گیرد.
بر اساس این گزارش داوود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه ضمن تقدیر و تشکر از رئیس و هیات رئیسه و نمایندگان، گفت: خدا را شاکرم که بخش دوم بودجه را در مهلت قانونی که مقرر بود تدوین کردیم البته ما اجرای قانون بودجه سال 1403 را از همان روزهای نخست سال بر اساس مصوبات بخش اول شروع کردیم و جداولی که در بخش دوم بودجه آمده به ما کمک می کند تا تکالیف را مطابق با سهم بندی ها توزیع کنیم.
وی ادامه داد: بخش دوم بودجه بر اساس خط مشی هایی که در قسمت نخست تصویب شده تدوین شده است. ما جداول را بر اساس ارقام کلانی که در سقفهای هزینه ای و درآمدی تدوین شده تنظیم کردیم البته این اقدام تجربه جدیدی برای سازمان برنامه و بودجه بود.
منظور درباره برخی نگرانی های نمایندگان در خصوص مالیات، تصریح کرد: بار مالیاتی سال 1403 نسبت به 3 سال گذشته سبک تر است زیرا برخی معافیت هایی که در سال های گذشته وجود داشت حذف شده است اما باید به این نکته توجه کرد که فشاری به مودیان مالیاتی وارد نمی شود.
رئیس سازمان برنامه و بودجه، افزود: 780 هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی در سال قبل وصول شد که پیش بینی ما این است که امسال این عدد با اتفاقات جدیدی که رخ می دهد به 950 هزار میلیارد تومان می رسد که با توجه به همه موضوعات رشد 30 درصدی درآمدهای مالیاتی بسیار معمول است.
مجلس یک ریال هم بار مالیاتی را افزایش نداد
همچنین حمیدرضا حاجی بابایی رئیس کمیسیون تلفیق بودجه 1403، با بیان اینکه درآمدهای دولت در جدول 5 حدود 1485 همت بود که ما این عدد را به 1585 همت رساندیم البته ما درآمدها را افزایش ندادیم بلکه محاسبات به گونه ای بود که این عدد افزایش یافت. ما یک ریال بار مالیاتی در مجلس اضافه نکردیم.
به گزارش کبنا، بااینوجود حرف و حدیثهای زیادی در خصوص بودجه 1403 مطرح میشود. رسانهها مینویسند که این بودجه برای مردم ریاضت است.
ریاضت فقط برای مردم! / ولخرجی دولت در اختصاص بودجه به نهادهای غیرپاسخگو
انتخاب نوشت: نگاهی کوتاه به جداول بودجه امسال حاکی از افزایش مجدد بودجه نهادهای مختلف است. بودجه ستاد احیای امر به معروف زیر نظر کاظم صدیقی دویست و پنجاه و شش میلیارد تومان در نظر گرفته شده، یعنی صد و سی میلیارد تومان بیشتر از سال قبل...
سازمان برنامه و بودجه به این صحبتها واکنش نشان داد و نوشت: این خبرها سعی در القای پیامی غیر واقعی در خصوص رشد بودجه دستگاههای فرهنگی دارد، توضیحات زیر را به آگاهی میرساند:
1. برخی از ارقام ارائه شده در گزارش نادرست است؛ مانند بنیاد سعدی که اعتبار اضافه شده آن 34 میلیارد عنوان شده، در حالیکه 12.5 میلیارد تومان بوده است و یا بودجه اضافه شده موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) حتی با احتساب اعتبارات بند (ب) تبصره 13 قانون بودجه، 165 میلیارد تومان بوده که 296 میلیارد تومان عنوان شده است. همچنین اعتبارات اضافه شده مورد اشاره در گزارش برای شوراي عالي حوزههاي علميه و شوراي سياستگذاري حوزههاي علميه خواهران، سازمان تبليغات اسلامي و جامعه المصطفي العالميه نیز غیر واقعی است.
2. رشد اعتبارات بودجه عمومی جدول (7) دستگاههای اجرایی که در گزارش یاد شده به آنها اشاره شده به شرح جدول ذیل است.
عنوان دستگاه اجرایی | مصوب 1402 | مجموع مصوب 1402 | لایحه 1403 | مجموع لایحه 1403 | درصد رشد مجموع اعتبارات عمومی لایحه 1403 به مصوب 1402 | |||
هزینهای عمومی جدول 7 | تملک داراییهای سرمایهای عمومی جدول 7 |
هزینهای عمومی جدول 7 | تملک داراییهای سرمایهای عمومی جدول 7 |
|||||
شوراي عالي حوزه هاي علميه | 36,503 | 1,055 | 37,558 | 40,369 | 1,995 | 42,364 | 12/8 | |
موسسه آموزشي وپژوهشيامام خميني(ره) | 2,685 | 37 | 2,722 | 3,330 | 37 | 3,367 | 23/7 | |
سازمان تبليغات اسلامي | 15,570 | 148 | 15,718 | 19,138 | 187 | 19,325 | 23 | |
شوراي سياستگذاري ائمه جمعه | 1,734 | 12 | 1,746 | 2,098 | 12 | 2,110 | 20/8 | |
بنياد سعدي | 530 | 20 | 550 | 646 | 20 | 666 | 21/1 | |
ستاد احياء امر به معروف و نهي از منكر | 1,261 | 5 | 1,266 | 1,559 | 5 | 1,564 | 23/5 | |
جامعه المصطفي العالميه | 10,130 | 47 | 10,177 | 12,220 | 47 | 12,267 | 20/5 | |
سازمان خبرگزاري جمهوري اسلامي | 2,667 | 46 | 2,713 | 3,691 | 46 | 3,737 | 37/7 همانطور که در جدول فوق نیز قابل مشاهده است، رشد اعتبارات هزینهای عمومی دستگاههای فرهنگی متناسب با مأموریتهای آنها و مانند سایر دستگاههای اجرایی بین 13 تا 38 درصد بوده است. |
3. درآمد اختصاصی دستگاههای فرهنگی برای اولین بار در جداول بودجه اضافه شده است که علت آن حکم بند (ب) تبصره (13) قانون بودجه سال 1403 کل کشور است که بر اساس آن یک درصد (۱ درصد) از هزینههای شرکتهای دولتی، بانکها و مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت به موجب همافزایی و ارتقای فعالیتها و تولیدات فرهنگی، هنری و ورزشی از قبیل موضوعات قرآنی، ازدواج و خانواده، جوانی جمعیت، توانمندسازی بانوان و آسیبزدایی از زنان و خانواده تخصیص یافته است.
4. همچنین با توجه به اینکه کمک بودجهای دولت به مؤسسات و نهادهای فرهنگی از طریق دستگاههای اجرایی اصلی است، بخش قابل توجهی از اعتبار در نظر گرفته شده ذیل دستگاههای اجرایی یاد شده به منظور کمک به مؤسسات و نهادهای مذکور بوده که در گزارش یاد شده به صورت نادرست به سرجمع اعتبارات دستگاههای اجرایی اضافه شده است. به عنوان نمونه هزار میلیارد تومان از اعتبار پیشبینی شده برای سازمان تبلیغات اسلامی از محل اعتبار بند (ب) تبصره (13) لایحه بودجه سال جاری مربوط به صندوق توسعه قرآنی و برای گسترش فعاليتهاي حفظ موضوعي قرآن كريم و تقويت فعاليتهاي مؤسسات قرآني كشور بوده که (بر اساس برنامههای ارائه شده) در اختیار آن صندوق قرار خواهد گرفت و جزء اعتبارات سازمان تبلیغات اسلامی نیست.