تاریخ انتشار
جمعه ۲۸ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۱۹:۴۶
کد مطلب : ۴۶۸۳۳۶
جدیدترین آمار از نرخ بیکاری در استان‌های کشور؛

سیستان و بلوچستان در قله بیکاری تابستان 1402 / از هر 10 نفر بیکار، 7 نفر جوان است

۰
سیستان و بلوچستان در قله بیکاری تابستان 1402 / از هر 10 نفر بیکار، 7 نفر جوان است
کبنا ؛در تابستان 1402 بالاترین نرخ بیکاری کشور مربوط به سیستان و بلوچستان بوده است. در مقابل، کمترین نرخ بیکاری به نام استان‌های خراسان شمالی و آذربایجان غربی ثبت شده است. همچنین، هرمزگان شاهد بیش‌ترین کاهش در نرخ بیکاری خود نسبت به تابستان 1401 بوده است.
به گزارش کبنا، طبق تازه‌ترین داده‌های مرکز آمار نرخ بیکاری کل کشور در تابستان 1402 کاهش یافته و به 7.9 درصد رسیده است. از میان 31 استان کشور، سیستان و بلوچستان بالاترین نرخ بیکاری را ثبت کرده است.
بیش‌ترین افزایش نرخ بیکاری در تابستان امسال نسبت به تابستان 1401 مربوط به استان‌های گلستان و چهارمحال و بختیاری است.
در سمت دیگر ماجرا، استان‌های خراسان شمالی و آذربایجان غربی پایین‌ترین نرخ بیکاری در کشور را به نام خود رقم زده‌اند. بیش‌ترین کاهش در این نرخ مربوط به استان هرمزگان است. نرخ بیکاری این استان در تابستان 1402 به اندازه 11.1 واحد درصد نسبت به تابستان 1401 کاهش یافته است. با این حال، همچنان دومین نرخ بیکاری بالا در استان‌های کشور برای هرمزگان است.
بالاترین نرخ بیکاری تابستان 1402 در سیستان و بلوچستان
تازه‌ترین گزارش مرکز آمار از وضعیت بازار کار نشان می‌دهد که نرخ بیکاری در تابستان 1402 به 7.9 درصد رسیده است. این نرخ نسبت به تابستان سال گذشته کاهش یک واحد درصدی را تجربه کرده است.
از میان 31 استان کشور، نرخ بیکاری 12 استان در تابستان 1402 بالاتر از میانگین کشوری بوده است. بالاترین سطح این شاخص نیز در استان سیستان و بلوچستان دیده شده است. نرخ بیکاری سیستان و بلوچستان در تابستان امسال به 12.5 درصد رسیده در حالی که در تابستان سال گذشته 11.5 درصد بوده است.
نرخ بیکاری تهرانی‌ها نیز 0.3 واحد درصد نسبت به تابستان 1401 افزایش یافته و به 7.5 درصد در تابستان 1402 رسیده است. اگر استان‌های کشور را از بالاترین به پایین‌ترین نرخ بیکاری مرتب کنیم، پایتخت ایران در رتبه شانزدهم قرار می‌گیرد.
در مقابل، خراسان شمالی و آذربایجان غربی با ثبت نرخ بیکاری 5.1 درصدی در تابستان امسال، کمترین نرخ بیکاری را میان استان‌های کشور رقم زده‌اند. نرخ بیکاری خراسان شمالی در تابستان امسال 4.1 واحد درصد از این نرخ در تابستان سال گذشته کمتر است.
IMG_20231017_190415_896 copy
کاهش چشمگیر نرخ بیکاری در هرمزگان
در تابستان 1402 نرخ بیکاری 21 استان کاهش یافته در حالی که این نرخ در 10 استان با افزایش مواجه شده است.
بررسی‌های صورت گرفته نشان می‌دهد که بیش‌ترین «افزایش» در نرخ بیکاری برای استان‌های گلستان و چهارمحال و بختاری رخ داده است. نرخ بیکاری هر دو استان در تابستان امسال 2 واحد درصد بالاتر از تابستان سال گذشته برآورد شده است.
در سمت دیگر ماجرا، بیش‌ترین «کاهش» در نرخ بیکاری مربوط به استان هرمزگان است. نرخ بیکاری این استان در تابستان امسال 11.1 واحد درصد نسبت به تابستان سال گذشته کمتر شده است. با این وجود، هنوز این استان در رتبه دوم بالاترین نرخ بیکاری در کشور (11.5 درصد) قرار گرفته است.
از دیگر استان‌هایی که نرخ بیکاری آن‌ها بیش‌تر از 3 واحد درصد کاهش یافته می‌توان به خوزستان و کرمانشاه اشاره کرد.
  تازه‌ترین داده‌های مرکز آمار حاکی از آن است که نرخ بیکاری جوانان 15 تا 24 ساله و رده سنی 18 تا 35 ساله در تابستان امسال نسبت به مدت مشابه در سال قبل کاهش یافته است. همچنین بالغ بر 70 درصد بیکاران کشور در گروه سنی جوان 18 تا 35 ساله قرار دارد.
به گزارش اکوایران، آخرین گزارش مرکز آمار از بازار کار نشان می‌دهد که نرخ بیکاری کل کشور در تابستان امسال نسبت به تابستان سال گذشته یک واحد درصد کاهش یافته و به 7.9 درصد رسیده است. این نرخ مربوط به کلیه افراد 15 ساله و بالاتر است و بررسی‌ها نشان می‌دهد که نرخ بیکاری سایر رده‌‌بندی‌های سنی نیز از این روند پیروی کرده‌اند.
طبق تازه‌ترین آمارها، نرخ بیکاری جوانان 15 تا 24 ساله در تابستان 1402 نسبت به مدت مشابه در سال قبل رو به کاهش گذاشته است. این نرخ برای جمعیت 18 تا 35 ساله نیز روند مشابهی در پیش گرفته و نزولی شده به طوری که جمعیت بیکاران این رده سنی از حدود 1 میلیون و 600 هزار نفر به تقریبا 1.5 میلیون نفر کاهش یافته است.
بررسی ها نشان می دهد بالغ بر 70 درصد بیکاران کشور در گروه سنی جوان 18 تا 35 ساله قرار دارد، به بیان دیگر از هر 10 نفر بیکار، 7نفر جوان هستند.
کاهش نرخ بیکاری جوانان در تابستان 1402
در ادبیات اقتصادی، هر فردی که 15 سال یا بیش‌تر داشته باشد در سن اشتغال قرار دارد. به مجموع افراد شاغل و بیکار در سن اشتغال، جمعیت فعال گفته می‌شود. تعداد این افراد در تابستان 1402 تقریبا به 26 میلیون و 800 هزار نفر رسیده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که در تابستان امسال 2 میلیون و 115 هزار نفر از این افراد موفق به یافتن شغل نشده‌ و بیکار تلقی می‌شوند. البته این جمعیت 217 هزار نفر کمتر از مدت مشابه در سال گذشته است.
کاهش نرخ بیکاری در رده سنی جوانان 15 تا 24 ساله نیز مشاهده شده است. در تابستان سال گذشته 23 درصد از این جوانان بیکار بوده‌اند در حالی که این نسبت در تابستان 1402 به 20.1 درصد کاهش یافته است. به بیان دقیق‌تر، در تابستان امسال 536 هزار جوان 15 تا 24 ساله بیکار مانده است.
photo_2023-10-18_12-53-13
1.5 میلیون بیکار 18 تا 35 ساله
شواهد آماری حاکی از آن است که در تابستان سال گذشته یک میلیون و 643 هزار بیکار 18 تا 35 ساله در بازار کار ایران وجود داشته است. این جمعیت در تابستان امسال به یک میلیون و 520 هزار نفر کاهش یافته است. بر این اساس، نرخ بیکاری جمعیت 18 تا 35 ساله در دومین فصل امسال به 15 درصد رسیده که کمتر از مدت مشابه در سال قبل است.
علاوه بر نرخ بیکاری جوانان و رده سنی 18 تا 35 ساله، نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان آموزش عالی نیز کاهشی شده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که این نرخ از 13.2 درصد در تابستان 1401 به 12 درصد در تابستان 1402 رسیده است. در پی این کاهش، حدودا 50 هزار نفر از جمعیت بیکاران فارغ‌التحصیل از مراکز آموزش عالی کاسته شده است.
مشارکت بیش‌تر روستاییان از شهرنشین‌ها در بازار کار تابستان ۱۴۰۲؛
نرخ بیکاری شهرنشین‌ها بالاتر از میانگین کشوری
تازه‌ترین داده‌های مرکز آمار تصویری از وضعیت سه شاخص «نرخ بیکاری»، «نرخ مشارکت» و «نرخ اشتغال» را در مناطق شهری و روستایی ارائه کرده است.
اولین شاخص مورد بررسی «نرخ بیکاری» است. این شاخص در مناطق شهری در تابستان امسال نسبت به تابستان 1401 کاهش یافته اما همچنان بالای 8 درصد است. نرخ بیکاری مناطق نیز روستایی در سطحی پایین‌تر از مناطق شهری قرار گرفته است.
از دیگر شاخص‌های مورد بررسی، «نرخ مشارکت» است. این نرخ نشان می‌دهد که چند درصد از جمعیت در سن اشتغال (15 ساله و بالاتر) بعنوان شاغل یا بیکار در بازار کار فعالیت دارند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که نرخ مشارکت در مناطق روستایی و شهری با افزایش روبرو بوده است. البته مشارکت روستاییان در بازار کار در سطح بالاتری از شهرنشین‌ها قرار گرفته است.
با توجه به همزمانی کاهش نرخ بیکاری و افزایش نرخ مشارکت در این مناطق، بنظر می‌رسد بر اساس آمارهای رسمی وضعیت اشتغال در دومین فصل امسال بهبود یافته است.
آمارهای «نسبت اشتغال» نشان می‌دهد که این نسبت در تابستان 1402 نسبت به تابستان 1401 هم در مناطق شهری و هم در مناطق روستایی با افزایش مواجه شده است. نسبت اشتغال در مناطق روستایی بالاتر از مناطق شهری بوده است.
کاهش 1.8 واحد درصدی بیکاری در روستاها
تازه‌ترین گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد که نرخ بیکاری در مناطق شهری از 9.6 درصد در تابستان سال گذشته به 8.8 درصد در تابستان سال جاری رسیده است. به بیان دقیق‌تر، جمعیت بیکار در مناطق شهری در تابستان 1401 برابر با یک میلیون و 910 هزار نفر بوده که در تابستان 1402 به یک میلیون و 798 هزار نفر کاهش یافته است.
این نرخ در مناطق روستایی هم روند نزولی به خود گرفته و با تجربه کاهشی 1.8 واحد درصدی به 5 درصد در تابستان 1402 رسیده است. بنابراین کاهش نرخ بیکاری در روستاها شدیدتر از شهرها بوده است. در پی این رخداد، جمعیت روستانشینان بیکار به 317 هزار نفر رسیده است.
photo_2023-10-19_10-46-09
نشانه‌های بهبود اشتغال در شهرها و روستاها
بررسی‌ها نشان می‌دهد که در تابستان امسال از هر 1000 نفر شهرنشینِ در سن اشتغال، 410 نفر در بازار کار مشارکت داشته است. این در حالی است که نرخ مشارکت روستانشینان در تابستان 1402 به 43.6 درصد رسیده است که سطحی بالاتر از مناطق شهری دارد.
بر این اساس، جمعیت شهرنشینان فعال در بازار کار شهری به 20 میلیون و 495 هزار نفر رسیده است. این جمعیت در مناطق روستایی برابر با 6 میلیون و 305 هزار نفر است.
نرخ مشارکت نشان می‌دهد که چند درصد از جمعیت در سن اشتغال (15 ساله و بالاتر) به عنوان شاغل یا بیکارِ جویای شغل در بازار کار فعالیت داشته‌اند.
با توجه به همزمانی کاهش نرخ بیکاری و افزایش نرخ مشارکت در این مناطق، بنظر می‌رسد بر اساس آمارهای رسمی وضعیت اشتغال در دومین فصل امسال بهبود یافته است.
اشتغال به کار 41.4 درصد از روستاییان در سن کار
از دیگر شاخص‌های مهم بازار کار، نسبت اشتغال است. این نسبت نشان می‌دهد که چند درصد از جمعیت در سن اشتغال موفق به یافتن شغل شده‌اند.
تازه‌ترین آمارها حکایت از این دارد که نسبت اشتغال در مناطق شهری افزایش یافته و از 36.5 درصد در تابستان 1401 به 37.4 درصد در تابستان 1402 رسیده است. به بیان دقیق‌تر، در تابستان امسال، از حدود 50 میلیون شهرنشین در سن اشتغال، 18 میلیون و 697 هزار نفر شاغل بوده‌اند.
در تابستان امسال در مناطق روستایی نیز نسبت اشتغال به 41.4 درصد رسیده که 1.3 واحد درصد نسبت به مدت مشابه در سال قبل افزایش یافته است. به بیان دیگر، از حدود 14 میلیون و 450 هزار روستانشین در سن اشتغال، 5 میلیون و 980 هزار نفر شغل داشته‌اند.
پدیده «کارکنان فامیلی بدون مزد» و اثر آن بر نسبت اشتغال
با وجود این که جمعیت شهرها بیشتر است اما نسبت اشتغال و نرخ مشارکت در روستاها بالاتر از شهرها است. بنظر می‌رسد یکی از علل این موضوع، پدیده «کارکن فامیلی بدون مزد»‌ باشد. این نسبت به افرادی اطلاق می‌شود که برای بستگان و خویشان خود کار می‌کنند اما مزدی در ازای آن دریافت نمی‌کنند.
مثال واضح از این نوع اشتغال، کار کردن زنان روستایی در کنار خانواده است. این افراد جزء جمعیت شاغل محسوب می‌شوند. به همین دلیل می‌توانند نسبت اشتغال و نرخ مشارکت را در روستاها افزایش دهند.
نام شما

آدرس ايميل شما

سیاه‌ و سفید آمار اشتغال

سیاه‌ و سفید آمار اشتغال

 مرکز آمار ایران در جدیدترین گزارش اعلام کرد نرخ بیکاری به رقم ۷.۹درصد رسیده است. بررسی ...
هر دولتی که باشد قصه همین است؟

هر دولتی که باشد قصه همین است؟

همه که توان‌مان را هم افزا کنیم، قدرت مان چند برابر می‌شود و مشکلات را از سر راه برمی‌دارد....
قتل بهت‌آور داریوش مهرجویی؛ آنچه می‌دانیم، آنچه نمی‌دانیم!

قتل بهت‌آور داریوش مهرجویی؛ آنچه می‌دانیم، آنچه نمی‌دانیم!

یکی دیگر از شایعات مربوط به این اتفاق تلخ هم، گزاره بریده شدن سر این کارگردان شهیر سینمای ...
1