کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کبنا فضای انتخاباتی کهگیلویه و بویراحمد را رصد می‌کند؛

قبضه فضای انتخاباتی کهگیلویه و بویراحمد توسط اصولگرایان / در نبود اصلاح‌طلبان مشارکت سیاسی کاهش می‌یابد

19 ارديبهشت 1402 ساعت 20:27

نگاهی به تاریخ 44 ساله جمهوری اسلامی نشان می‌دهد با حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات، مشارکت سیاسی بالایی رقم خواهد خورد.


نگاهی به تاریخ 44 ساله جمهوری اسلامی نشان می‌دهد با حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات، مشارکت سیاسی بالایی رقم خواهد خورد.
به گزارش کبنا، با وجود اینکه حدود ده ماه تا انتخابات مجلس شورای اسلامی در اسفند 1402 باقی مانده است، اما چند ماهی است که فضای انتخاباتی در رسانه‌های استان کهگیلویه و بویراحمد شکل گرفته است. با نگاهی به اخبار منتشره نکات جالبی را می‌توان متوجه شد.
در حالی که در دوره‌های گذشته، در کهگیلویه و بویراحمد، افرادی از جبهه‌های مختلف سیاسی شرکت می‌کردند، اما در دوره جدید بیشترین صداهای انتخاباتی مربوط به اصولگرایان است و به جز در بویراحمد خبری از اصلاح‌طلبان نیست.
این در حالی است که رقابت انتخاباتی تنها جایی معنا پیدا می‌کند که سلایق مختلف سیاسی شرکت داشته باشند. در انتخابات ریاست جمهوری 1400 نیز که اصلاح‌طلبان سرمایه‌گذاری چندانی نکرده بودند، سیدابراهیم رئیسی اصولگرا برنده انتخابات شد. هر چند شاید رئیس خود را اصولگرا ندادند، اما نزدیکی‌های همیشگی او به اوصولگرایان و فاصله زیادش از اصلاح‌طلبان و حتی اعتدالیون را به وضوح می‌توان مشاهده کرد.
نکته جالب اینجاست زمانی که اصلاح‌طلبان در انتخابات شرکت نداشته باشند، مشارکت سیاسی به شدت پایین می‌آید و در نهایت یک اصولگرا برنده انتخابات می‌شود. اما تاریخ 44 ساله جمهوری اسلامی نشان داده زمانی که مشارکت سیاسی بالا برود، احتمال رأی‌آوری اصلاح‌طلبان بسیار بیشتر می‌شود. رأی‌آوری سید محمد خاتمی و حسن روحانی با بالاترین نرخ‌های مشارکت سیاسی در کشور همراه بود. از سوی دیگر در اولین انتخابات ریاست جمهوری در ایران که همه سلایق شرکت داشتند نیز نرخ مشارکت بسیار بالا یود
همین وضعیت را در انتخابات مجلس نیز می‌توان مشاهده کرد. اگر میزان مشارکت در ششمین انتخابات مجلس شورای اسلامی را با انتخابات 1398 مقایسه کنیم، متوجه اختلاف میزان مشارکت سیاسی خواهیم شد.
بر اساس آن‌چه این روزها مشاهده می‌کنیم ممکن است در انتخابات 1402 مجلس در کهگیلویه و بویراحمد نیز شاهد چنین وضعیتی باشیم. حضور پررنگ اصولگرایان در سه حوزه انتخاباتی استان خود گواهی بر این موضوع است که ممکن است مشارکت سیاسی در اسفندماه به پایین‌ترین مرحله خود در طول سال‌های گذشته برسد.
البته ناگفته پیداست که در کهگیلویه و بویراحمد، بیش از آن‌که سلایق سیاسی تأثیرگذار باشند، پیوندهای عشیره‌ای مؤثر هستند. اما به هر حال قانون کلی حاکم بر انتخابات کشور این است که در نبود اصلاح‌طلبان، تعداد کمتری از مردم در انتخابات شرکت خواهند کرد.
در کهگیلویه، عدل هاشمیِ تکنوکرات، سید علی محمد بزرگواری و سید محمد موحد از گزینه‌های اصلی رقابت انتخاباتی هستند. در گچساران و باشت، سید ناصر حسینی‌پور، سید قدرت حسینی‌پور، اردلان زینل زاده و علیمراد جعفری تحرکاتی دارند. البته غلامرضا تاجگردون نیز در طول این سال‌ها فعالیت‌های مختلفی داشته است. اما حرف و حدیث‌های زیادی در خصوص امکان رد صلاحیت او وجود دارد. در بویراحمد نیز بهرامی، روشنفکر و منتظریان مثلث انتخاباتی 1402 هستند. هر چند بهرامی به‌عنوان یک شخصیت میانه‌رو و تکنوکرات شانس بیشتری برای پیروزی نسبت به تاجگردون دارد، اما به هر حال حضور اصلاح‌طلبان در مقابل اصولگرایان بسیار کمرنگ‌تر است.
البته می‌توان یک سناریوی دیگر نیز متصور شد که بر خلاف دوره‌های گذشته باشد. شاید به دلیل تعدد کاندیداهای اصولگرا، آرا بین آن‌ها تقسیم شود و اصلاح‌طلبان برنده انتخابات شوند. ولی این اتفاق در صورتی رخ می‌دهد که گرایش‌های عشیره‌ای و قومی در بین مردم همچون گذشته پررنگ نباشد.  
به‌طور کلی با حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات پیش‌رو علاوه بر نشاط سیاسی، منافع و امنیت ملی نیز ثبات بیشتری پیدا خواهد کرد. بنابراین لازم است فضا برای شرکت افرادی با گرایش متفاوت از اصولگرایی فراهم شود تا در اسفندماه شاهد مشارکت انتخاباتی بالایی باشیم.
گفتنی است کبنانیوز در روزهای آینده این موضوع را در گفت‌وگو با چند تن از کارشناسان سیاسی با جزئیات و تفصیل بیشتر بررسی خواهد کرد.


کد مطلب: 462125

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/report/462125/قبضه-فضای-انتخاباتی-کهگیلویه-بویراحمد-توسط-اصولگرایان-نبود-اصلاح-طلبان-مشارکت-سیاسی-کاهش-می-یابد

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1