تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۲۰:۰۸
کد مطلب : ۴۶۱۸۱۲
کبنا بررسی کرد؛

نقدی بر نشست هم‌اندیشی و خبری جاودان سیرت

۳
۲
نقدی بر نشست هم‌اندیشی و خبری جاودان سیرت
کبنا ؛آنچه که از سخنان جاودان سیرت در نشست با خبرنگاران برمی‌آید این است که او مشورت را صرفاً برای سیاسیون و در رأس آن‌ها برای نمایندگان مجلس قائل است.
به گزارش کبنا، سرپرست دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در نشست با خبرنگاران، با خط و نشان کشیدن برای رسانه‌ها، گفته بود: رسانه‌ها ما را به حاشیه نبرند و به‌گونه‌ای عمل کنند که هیچ شکایتی از رسانه‌ای نداشته باشیم. هر چند جاودان‌سیرت ادعای تعامل با رسانه‌ها را هم دارد و آن‌ها را به تعامل فرامی‌خواند، اما از فحوای کلام او پیداست که تعامل به معنای ایفای نقش روابط عمومی برای اوست و در مقابل، چنانچه رسانه‌ای نقد کند، برچسب حاشیه‌ساز به او می‌زند.
از سوی دیگر، وی امروز از امیدآفرینی توسط رسانه‌ها سخن گفت و عنوان کرد: رسانه‌ها باید امید بیافرینند؛ هر چند در اصل وظیفه رسانه امیدآفرینی نیست، اما یکی از وظایف اصلی رسانه‌ها گسترش شفافیت در جامعه و در نتیجه نظارت بر عملکرد مدیران است تا فرصتی برای فساد اداری و سازمانی در آن‌ها به وجود نیاید. گزارش‌های سازمان شفافیت بین‌الملل نیز نشان می‌دهد بین وجود رسانه‌های آزاد در یک جامعه و میزان فساد اداری رابطه معکوسی وجود دارد؛ به این معنا هکه هر چه آزادی رسانه بیشتر باشد، فساد اداری کمتر است.
بنابراین رسانه‌ها اتفاقاً باید دست بر روی نقاط ضعف مدیران بگذارند تا در آینده شاهد گسترش فساد در بدنه اداری نباشیم. جاودان سیرت اما با یک مغلطه از زیر این موضوع درمی‌رود؛ آنجا که گفت: دانشگاه علوم پزشکی همچون یک خانواده است و در یک خانواده هم معمولاً بین اعضا جر و بحث‌هایی پیش می‌آید و نباید این موضوعات را به بیرون از خانواده برد. استدلال جاودان سیرت از اساس نوعی مغالطه است. در است که نباید مباحث درون خانواده را به بیرون انتقال داد؛ اما دانشگاه علوم پزشکی یک خانواده نیست. حتی اگر هم یک خانواده باشد، مباحث درون خانوادگی آن‌ها با سلامت و جان مردم در ارتباط است؛ مگر می‌شود نسبت به کم‌کاری‌ها و سوءمدیریت‌ها در دانشگاه دم بست به این بهانه که علوم پزشکی یک خانواده است؟
سلامت و جان مردم موضوعی نیست که بتوان با این مغالطات از آن عبور کرد. جاودان سیرت سپس وظیفه رسانه را امیدآفرینی عنوان کرد. باید گفت بیان سوءمدیریت‌ها و ناکارآمدی‌ها تزریق ناامیدی نیست؛ بلکه گسترش شفافیت است؛ بهتر است کمی در استفاده از واژه‌ها دقت شود تا به راحتی راه برای مغالطه از سوی مدیران فراهم نشود.
اما بخش مهمتری از سخنان جاودان سیرت در مورد رسانه‌ها به خط و نشان کشیدن او برمی‌گردد؛ تا جایی که گفته بود به‌گونه‌ای عمل کنند که هیچ شکایتی از رسانه‌ای نداشته باشیم. یعنی چنانچه رسانه‌ای آنچه که به‌زعم جاودان سیرت حاشیه است، منتشر کند، با آن رسانه برخورد خواهد شد. واعجبا از این استدلال!
از بحث سرپرست دانشگاه علوم پزشکی درباره رسانه‌ها که بگذریم به موضوع مدیریت مشورتی او می‌رسیم. مشورت در اغلب امور پسندیده است و به پیشبرد مسائل و طرح‌ها کمک می‌کند. اما نکته مهم طرفینِ مشورت است. اینکه چه کسی مورد مشورت قرار گیرد مهم است. آنچه که از سخنان جاودان سیرت در نشست با خبرنگاران برمی‌آید این است که او مشورت را صرفاً برای سیاسیون و در رأس آن‌ها برای نمایندگان مجلس قائل است. چرا که گفته بود ما از نظر مشورتی نمایندگان استفاده می‌کنیم. این در حالی است که در دانشگاهی تخصصی همچون علوم پزشکی، طرفین مشورت نه نمایندگان بلکه باید نخبگان دانشگاهی باشند.
از سوی دیگر، همین موضوعات است که دانشگاه علوم پزشکی را به حاشیه برده بود و دود آن در سنوات گذشته به چشم شهروندان کهگیلویه و بویراحمدی رفت. گویی این دانشگاه ملک طلق نمایندگان باید باشد و رئیس آن نیز تابع رهنمودهای آن‌ها. امید می‌رفت با سرپرستی جاودان سیرت، به این دخالت‌ها در دانشگاه پایان داده شود. اما تاکنون چنین چیزی به جامعه مخابره نشده است. وجود چنین موضوعاتی است که دانشگاه علوم پزشکی را درگیر حواشی کرده بود، نه بازتاب خبری رسانه‌ای.
علیرغم اینکه جاودان سیرت در این نشست از هر موضوعی سخن گفت، اما خبری از برنامه‌های او نبود. هر چند سربسته و به طور کلی گفت باید برنامه بلندمدت داشته باشیم و چشم انداز 20 ساله را در نظر بگیریم، ولی این برنامه‌ها را تشریح نکرد.
در حالی که همان‌طور خود جاودان سیرت می‌گوید تجهیزات حوزه پزشکی در کهگیلویه و بویراحمد ناکافی است و بیمارستان سوختگی، پرتودرمانی، رادیوتراپی، مرکز هسته‌ای ندارد و از نظر پزشک متخصص نیز کمبودهایی دارد، اما با این وجود خبری از برنامه‌های او برای رفع این مشکلات نیست. چنانچه جاودان سیرت بتواند همین تجهیزات را برای استان تأمین کند، کاری بسیار بزرگتر از و ماندگارتر از نشست‌های بی‌نتیجه هرروزه کرده است.
انتشار همین کمبودها و نارسایی‌هاست که سرپرست دانشگاه علوم پزشکی به آن برچسب حاشیه‌سازی می‌زند. انتشار چنین بی‌برنامگی‌هایی است که با انگ حاشیه‌سازی طرد می‌شوند. حاشیه‌سازی سخن گفتن از بیمارستان امام سجاد است که بخش زیادی از مردم از پرسنل آن رضایت ندارند.
اما با این وجود، جاودان سیرت در بیمارستان شهید جلیل یاسوج، عملکرد تحسین‌برانگیز و قابل قبولی از خود نشان داد. امید می‌رفت در دانشگاه علوم پزشکی یاسوج نیز در همین قد و قامت ظاهر شود؛ اما تاکنون این شیوه مدیریت از سوی او دیده نشده است.
نام شما

آدرس ايميل شما

United States
متاسفانه جاودان سیرت بی هیچ تجربه ای در سطح کلان و بدون اینکه یک روز تجربه معاونت دانشگاه را داشته باشه با یک تجربه ناموفق در اداره بیمارستان در یاسوج یک شبه شد رئیس دانشگاه و در اولین انتصاب معاونش نشون داد که هیچ اراده ای برای اصلاح امور نداره بلکه بر عکس بیشتر از هر زمانی سیاسی کاری و منفعت طلبی حاکم می شه و کسانی که به نرخ روز تغییر چهره بدهند در اولویت خواهند بود.
Iran, Islamic Republic of
کسی که خودش فقط با سیاست زدگی اومده و ابلاغاش هم فقط ناشی از سیاست زندگیه چطور دم از این شعارها میزنه
ظاهرا قصه فقط انتقام از اون ماجرای گونی برنج بوده و بس
اولا که بر اساس شایستگی نیومده ثانیا بدترین شروع را داشته و ثالثا هیچ برنامه روشنی برای ادامه کار نداره و بهتره که در همین دوره سرپرستی خداحافظی کنه
Iran, Islamic Republic of
احسنتو دکترجان به امید اینده روشن بری استان ومردم مستضعف وبه کار گیری نیروهای توانمند و دوری از هر گونه برخورد حزبی وگروهی وعزل تمام نیروهای بی خاصیت
برنده بازار خودرو کارکرده چه کسی است؟

برنده بازار خودرو کارکرده چه کسی است؟

نمایندگان مجلس یک روز بعد از استیضاح فاطمی‌امین، وزیر سابق صنعت، معدن و تجارت به لایحه ...
شوخی با ماشه

شوخی با ماشه

در حالی بیشتر تحلیلگران از سیاست دولت بایدن ناظر بر «نه توافق، نه بحران» می‌گویند که ...
50 نفر در بهزیستی کهگیلویه و بویراحمد استخدام می‌شوند

50 نفر در بهزیستی کهگیلویه و بویراحمد استخدام می‌شوند

مجوز استخدام 50 نفر نیروی انسانی در بهزیستی کهگیلویه و بویراحمد اخذ شد.
1