کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

در گفت‌وگو با خبرنگاران مطرح شد؛

جاودان‌سیرت: کار اگر خوب باشد، خودش صدا می‌دهد / طرح پزشک خانواده با سه هزار پزشک در کهگیلویه و بویراحمد کلید خورد

11 ارديبهشت 1402 ساعت 14:13

به مناسبت هفته سلامت نشست هم‌اندیشی و خبری سرپرست دانشگاه علوم پزشکی با رسانه‌ها برگزار شد.


به مناسبت هفته سلامت نشست هم‌اندیشی و خبری سرپرست دانشگاه علوم پزشکی با رسانه‌ها برگزار شد.
به گزارش کبنا، پیش از ظهر امروز (11 اردیبهشت 1401) به مناسبت هفته سلامت نشست هم‌اندیشی و خبری سرپرست دانشگاه علوم پزشکی با رسانه‌ها برگزار شد.
سعید جاودان سیرت سرپرست دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در این نشست اظهار داشت: طرح پزشک خانواده به شکل پایلوت در شهرستان گچساران آغاز شده و شهرهای بالای ۲٠ هزار نفر را پوشش می‌دهد.
وی با بیان این‌که طرحی به این بزرگی نیازمند زیرساخت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری است، گفت: بخش عظیمی از این زیرساخت‌ها در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد احصا و احیا شده و در اختیار مجموعه دانشگاه است.
وی ادامه داد: برای هر ۳ هزار نفر از جمعیت استان، یک پزشک و دو مراقب سلامت به بیماران خدمات‌رسانی می‌کنند.
وی افزود: از این دو مراقب سلامت، یکی از آنها باید ماما باشد و فرد دیگر می‌تواند پرستار، بهداشت عمومی و کارشناس مبارزه با بیماری‌ها باشد.
وی گفت: تعدادی از ین نیروها در مراکز ما مشغول به خدمت هستند و تعدادی هم باید بر اساس شاخص‌های مورد نظر جذب شوند.
جاودان سیرت با تاکید بر اینکه وضعیت و تاریخچه فرد مراجعه کننده به طرح پزشک خانواده ثبت می‌شود، عنوان داشت: در صورت نیاز به ارجاع، توسط پزشک مرکز نوبت گیری انجام و خدمات رسانی را خواهیم داشت.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، گفت: علاوه بر ویزیت سرپایی، خدمات دندان‌پزشکی، آزمایشگاهی، رادیولوژی، خدمات مختلف مشاوره‌ای و چند محور خدمات دیگر را خواهیم داشت.
جاودان سیرت از مشاوره افراد با ریسک بالا در طرح پزشک خانواده خبر داد و گفت: از نکاتی که در هفته سلامت پیگیر آن هستیم، دسترسی عادلانه است.
وی به طرح جوانی جمعیت اشاره گرد و گفت: متأسفانه بر اساس آمار تعداد تولد و تعداد ازدواج کاهش پیداکرده است و این‌یک زنگ خطر برای جامعه جوان است و اگر جامعه به سمت پیری برود دچار مشکلاتی حادی خواهیم شد؛ و در این زمینه باید بدانیم که جمعیت جوان برای مدیریت جامعه نیاز است و در مقوله سلامت باید دانش چگونگی سالم زندگی کردن را آموزش بدهیم.
جاودان سیرت با تاکید بر اینکه سه فاکتور استفاده از مواد غذایی امن، تغذیه سالم و به موقع و ورزش سه محور مهم در دانش سلامت است، عنوان داشت: انسان سالم محور توسعه پایدار است.
در ادامه این نشست، خبرنگاران سؤال‌های خود را از جاودان سیرت پرسیدند و وی به آن‌ها پاسخ داد.
وی گفت: در ناوگان بهداشتی، درمانی، آموزشی و پژوهشی نقصایصی وجود دارد که به دنبال نوسازی و بهسازی هستیم؛ حوزه‌های مختلف خالی از ایراد نیست اما کارها در حال انجام است.
سرپرست دانشگاه گفت: ما کارهایمان را انجام می‌دهیم و معتقدیم اگر کار خوب باشد، خودش صدا می‌دهد.
وی با بیان این‌که ما طایفه‌ای و قومی عمل نمی‌کنیم، گفت: هر انتصابی که درون دانشگاه انجام می‌شود بر اساس شایسته‌سالاری، نظم و قانون است.
وی افزود: ما در کارها به جز موارد قانونی به هیچ چیز دیگری فکر نمی‌کنیم.
جاودان سیرت ادامه داد: ما از ظرفیت نمایندگان و استاندار محترم برای ارتقای کیفی دانشگاه استفاده می‌کنیم و نمایندگان تا حالا چیزی را بر ما تحمیل نکرده‌اند.
وی در ادامه به بیمارستان پاتاوه اشاره کرد و گفت: تاکنون هیچ زمینی به دانشگاه علوم پزشکی تحویل داده شده است. طبق بررسی‌ها هیج سندی مرتبط در این خصوص وجود ندارد و هیچ زمینی به ما داده نشده است، به دنبال خریداری این زمین هستیم. اگر زمین خریداری شد برای راه اندازی آن تلاش خواهیم کرد.
وی افزود: ما تنها استانی در کشور هستیم که مرکز هسته‌ای، پرتودرمانی، بیمارستان تخصصی سوختگی و رادیوتراپی نداریم.
وی در ادامه به برنامه‌های دانشگاه علوم پزشکی یاسوج برای دور دوم سفر ریاست جمهوری اشاره کرد و گفت: در سفر آینده رئیس جمهور، رادیوتراپی، بیمارستان سوختگی، بیمارستان پاتاوه، خوابگاه‌های متأهلی دانشجویی، زمین ورزش، کتابخانه مرکزی و ... را دنبال خواهیم کرد. 


کد مطلب: 461803

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/report/461803/جاودان-سیرت-کار-اگر-خوب-باشد-خودش-صدا-می-دهد-طرح-پزشک-خانواده-سه-هزار-کهگیلویه-بویراحمد-کلید-خورد

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1