کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

یادداشت سیاسی؛

وضعیت اصلاح‌طلبانِ بویراحمد، دنا و مارگون در انتخابات اسفند 1402

20 فروردين 1402 ساعت 19:36

با وجود آن‌که بهرامی در جریان اصلاح‌طلبی، یکه و تنهاست، اما با چالش‌هایی نیز روبه‌روست؛ در صورت حضور افرادی همچون منتظریان و زارع، ممکن است بخشی از آرای بویراحمد علیا بین این افراد تقسیم شود؛ اما در هر صورت بخش زیادی از آرای بهرامی جریانی و فارغ از قوم و طایفه است.


یادداشت؛ شروع سال 1402 در کهگیلویه و بویراحمد همراه با دید و بازدیدهای انتخاباتی بود؛ بر خلاف سال‌های گذشته، امسال چهره‌هایی که داعیه حضور در انتخابات را دارند از همان روزهای شروع سال نو، تحرکات انتخاباتی خود را کلید زدند. هر چند تا اسفندماه زمان زیادی باقی مانده است، اما از هم‌اکنون می‌توان تحلیلی بر فضای انتخاباتی در کهگیلویه و بویراحمد داشت که در چندین بخش در همین پایگاه خبری منتشر خواهد شد. در قسمت نخست به حضور بخشی از جریان‌های انتخاباتی در حوزه انتخاباتی بویراحمد، دنا و مارگون اشاره می‌شود.  
کرسیِ این حوزه انتخاباتی که هم‌اکنون در اختیار مهدی روشنفکر است، به احتمال زیاد با چالش‌های بسیاری روبه‌رو خواهد شد. یکی از جریان‌های مهم که در سال 1402 حضور اثرگذاری در انتخابات این حوزه خواهند داشت، اصلا‌ح‌طلبان هستند.
با توجه به فضای سیاسی و اجتماعیِ جامعه ایران که با شکاف‌های متعددی روبه‌رو شده است، می‌طلبد همه جریان‌های درون نظام در این انتخابات شرکت کنند. چرا که هیچ راه گریزی برای برون‌رفت از وضعیت موجود وجود ندارد، مگر صندوق انتخابات. ازاین‌رو در حوزه انتخاباتی بویراحمد، دنا و مارگون نیز جریان‌های مختلفی حضور خواهند یافت. اصلاح‌طلبان که در دوره‌های گذشته حضور بسیار کمرنگی در این حوزه انتخاباتی داشته‌اند، به نظر می‌رسد در انتخابات 1402 عزم خود را برای پیروزی بیشتر از گذشته جزم کرده‌اند.
هر چند نام‌هایی از برخی افراد در این جریان شنیده می‌شود، اما نامی که بیشتر از همه به گوش می‌رسد محمد بهرامی است.
بهرامی که سابقه سه بار حضور در انتخابات را دارد، چنان‌چه امسال نیز شرکت کند، چهارمین بار حضورش در انتخابات خواهد بود. این چهره اصلاح‌طلب که بارها نیز از مشی اصلاح‌طلبی خود نام برده، طی دوره‌های گذشته، مقاومت‌هایش را کرده، هزینه‌هایش را پرداخته، ترکش‌هایش را خورده و نیش و کنایه‌هایش را نیز تحمل کرده است. شاید هر کسی جای او بود، فضا را ترک می‌کرد و عطای حضور در انتخابات را به لقای آن می‌بخشید، اما او همچنان مانده است. به همین خاطر اصلی‌ترین گزینه اصلاح‌طلبان در بویراحمد، دنا و مارگون  محمد بهرامی است. اصلاح‌طلبان در بین گزینه‌های موجود، جز بهرامی نمی‌توانند روی شخص دیگری سرمایه‌گذاری کنند. اما بااین‌حال کسی چون خداداد غریب‌پور که در سال‌های اخیر توانسته است بخشی از بدنه جوان استان را با خود همراه کند نیز یکی از گزینه‌های دارای اهمیت است.
در هر صورت شرکت اصلاح‌طلبان در انتخابات بویراحمد، دنا و مارگون علاوه بر افزایش جلب مشارکت در انتخابات، می‌تواند تأثیر تعیین‌کننده‌ای بر نتیجه انتخابات نیز داشته باشد.  
اما روشن است که انتخابات بویراحمد تنها منحصر به اصلاح‌طلبان نیست، روشنفکر که یکی از قطب‌های مهم انتخابات آینده خواهد بود، تنها روبه‌روی اصلاح‌طلبان قرار نمی‌گیرد. بسیاری از اصولگرایان سنتی و نو نیز داعیه حضور در انتخابات را نیز دارند.
با وجود یکه و تنها بودن بهرامی، ممکن است او با چالش‌هایی هم مواجه باشد؛ در صورتی که نادر منتظریان و غلام‌محمد زارع در انتخابات حضور پیدا کنند، ممکن است آرای بویراحمد علیا بین این افراد تقسیم شود و انتخابات رنگ و بوی قومی به خود بگیرد. هر چند برخی معتقدند با حضور این دو فرد در بویراحمد علیا، فضای انتخاباتی به نفع روشنفکر خواهد بود، اما در بویراحمد سفلی نیز، پالس‌های انتخاباتی از سوی افرادی همچون خرامین، آراوند، سبحانی و برخی دیگر، برای شرکت در انتخابات به جامعه مخابره شده است. بنابراین آرای روشنفکر نیز تقسیم خواهد شد. ازاین‌رو انتخابات در این حوزه با چالش‌های مواجه خواهد بود که در بخش‌های آینده به تفکیک به آنها پرداخته خواهد شد.


کد مطلب: 460827

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/report/460827/وضعیت-اصلاح-طلبان-بویراحمد-دنا-مارگون-انتخابات-اسفند-1402

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1