کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کبنا بررسی کرد؛

بازنده بزرگ در علوم پزشکی کیست؟

28 دی 1401 ساعت 19:09

وزیر بهداشت در معرض خطر استیضاح قرار گرفته و ممکن است برای فرار از آن به برخی از خواسته‌های نمایندگان تن دهد و همانطوریکه شنیده شد، سه رئیس کارآمد دانشگاه‌های علوم پزشکی به یکباره برکنار می‌شوند. انتظار می‌رود وزیر بهداشت برای ابقای بیشتر خود در وزارت، سلامت را قربانی سیاست نکند.


وزیر بهداشت در معرض خطر استیضاح قرار گرفته و ممکن است برای فرار از آن به برخی از خواسته‌های نمایندگان تن دهد و همانطوریکه شنیده شد، سه رئیس کارآمد دانشگاه‌های علوم پزشکی به یکباره برکنار می‌شوند. انتظار می‌رود وزیر بهداشت برای ابقای بیشتر خود در وزارت، سلامت را قربانی سیاست نکند.
به گزارش کبنا، دخالت سیاست در سلامتِ مردم کهگیلویه و بویراحمد گویا تمامی ندارد. گویی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، در تمامی دوره‌ها ملک طلق نمایندگان است و اگر رئیسی بر خلاف آنها عمل کند، باید کنار زده شود تا سهم نمایندگان در مناصب مدیریتی این دستگاه عریض و طویل محفوظ بماند.
داستان دخالت نمایندگان در این دانشگاه سر دراز دارد. افکار عمومی دخالت یک نماینده و آن افتضاح نیروهای فله‌ای بیمارستان جلیل را از یاد نخواهد برد. در دوره ریاست یزدانپناه بر دانشگاه علوم پزشکی، حرف‌وحدیث‌های بسیاری از دخالت نمایندگان در این دانشگاه شنیده می‌شد.
اما حال که رئیس این دانشگاه تغییر کرده و قرار بود آرامش به دانشگاه برگردد، گویی بعضی نمایندگان به هر طریق ممکن درصدند آرامش را از دانشگاه بگیرند.
به انحاء مختلف نامه از وزارت می‌آورند که چند نفر باید در این دانشگاه مشغول به کار شوند؛ حال به تهدید و یا تطمیع. روشن است این دخالت‌های نابجا تنها به دوره کنونی این دانشگاه محدود نمی‌شود.
رؤسای دانشگاه در این میانه مظلوم واقع شده و گاهی اوقات آنقدر تحت فشار قرار می‌گیرند که مجبورند به برخی از این فشارها تن دهند.
دانشگاه علوم پزشکی یاسوج به دلیل گستردگی بسیار زیاد، ظرفیت پذیریش نیرو و گردش مالی گسترده‌ای که دارد، طعمه بسیار خوبی برای صاحبان نفوذ و بعضاً نمایندگان و به تبع آن پایگاه رأی بسیار مهمی برای آنهاست. از این رو سخت است که از این طعمه چشم بپوشند.
در این میان تنها چیزی که به نظر می‌رسد قربانی این مطامع سیاسی می‌شود، سلامت مردمی است که گاهی مجبورند برای درمان جزئی‌ترین بیماری‌ها به استان‌های همجوار مسافرت کنند. تقریباً اغلب هم‌استانی‌ها حداقل این سختی را متحمل شده‌اند.
اما آقایان نماینده گویا چشم خود را بر این مسائل بسته و احساس نیازی به تلاش برای تکمیل تجهیزات درمانی و بهداشتی استان کهگیلویه و بویراحمد نمی‌بینند. در حالی که اگر یک نماینده بیمارستان‌های استان را تجهیز کند، نه تنها رضایت مردمی را به دست خواهد آورد، بلکه پایگاه رأی او نیز تقویت خواهد شد و فساد سازمانی نیز اتفاق نمی‌افتد. اما این راه هم زمان‌بر است و هم کمی تلاش‌بر. بنابراین نماینده تلاش می‌کند راه میان‌بر را انتخاب کند و با تحمیل چند نیرو در دانشگاه، پایگاه رأی کاذب برای خود ایجاد کند. در واقع این اتفاق مصداق مؤدبانه‌ترِ همان خرید و فروش رأی است.
از سوی دیگر، وزیر بهداشت در معرض خطر استیضاح قرار گرفته و ممکن است برای فرار از استیضاح به برخی از خواسته‌های نمایندگان تن دهد. در برخی از استان‌ها دیده شده که رئیس دانشگاهی که هنوز یک سال از عمر مدیریتی‌اش نگذشته، تغییر کرده است. از همین رو بیم آن می‌رود که عین‌اللهی برای فرار از خطر استیضاح، رفتار مناسبی با دانشگاه علوم پزشکی یاسوج نداشته باشد. انتظار می‌رود وزیر بهداشت برای ابقای بیشتر خود در وزارت، تن به فشارهای نمایندگان ندهد تا سلامت قربانی سیاست نشود.
اما به درست یا غلط، در کهگیلویه و بویراحمد، مناسب مدیریتی بین نمایندگان استان کهگیلویه و بویراحمد توزیع شده است. نماینده بویراحمد برخی از دستگاه‌ها و نماینده کهگیلویه نیز برخی از دستگاه‌ها را به عنوان سهم خود انتخاب کرده‌اند. نماینده گچساران و باشت نیز تنها در دانشگاه علوم پزشکی نقش داشت که حالا با دخالت‌های مکرر و زیرکی یک نماینده دیگر، حتی این یک دستگاه‌ را دارد از دست می‌دهد. حال باید دید بازنده بزرگ دانشگاه علوم پزشکی کیست؟
روشن است که بیش از همه، این مردم کهگیلویه و بویراحمد هستند که قربانی مطامع سیاسی برخی از افراد و گروه‌ها می‌شوند. اما اتفاقات دانشگاه علوم پزشکی یاسوج نشان می‌دهد قدرت نفوذ نماینده گچساران و باشت نیز در استان در حال از دست رفتن است.


کد مطلب: 457214

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/report/457214/بازنده-بزرگ-علوم-پزشکی-کیست

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1