تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۲۲:۲۲
کد مطلب : ۴۵۳۴۵۱
کبنا از غار ده‌شیخ گزارش می‌دهد؛

ترمز توسعه طرح گردشگری غار ده‌شیخ کشیده شد / سرمایه‌گذار ناامید از مسئولین استانی، دست به دامان وزیر / دیوان محاسبات و سازمان بازرسی ورود کنند

۳
۲
ترمز توسعه طرح گردشگری غار ده‌شیخ کشیده شد / سرمایه‌گذار ناامید از مسئولین استانی، دست به دامان وزیر / دیوان محاسبات و سازمان بازرسی ورود کنند
کبنا ؛
توسعه کهگیلویه و بویراحمد بیش از آنکه مستلزم گسترش صنعت باشد، به دلیل شرایط آب و هوا و وجود منابع خدادادی و مکان‌های تفریحی و گردشگری بکر نیازمند طرح‌های گردشگری است. چنین طرح‌هایی علاوه بر اینکه معایب طرح‌های صنعتی را ندارند، می‌توانند موجب شناخت ملی و حتی بین‌المللی این استان شود. افزون بر این، چنین طرح‌هایی اشتغالزایی بیشتری نیز دارند.
به گزارش کبنا، در حالی که طرح‌های پتروشیمی نهایتاً 300 نفر و یا کمی بیشتر می‌توانند اشتغال ایجاد کنند، اما طرح‌هایی همچون تله‌کابین یاسوج و طرح گردشگری غار ده‌شیخ هر کدام بیش از 500 نفر می‌توانند اشتغال به وجود بیاورند. اما گویا بسیاری از مسئولین گوش خود را به روی این موضوعات بسته و توجهی به آن نمی‌کنند.
با توجه به اینکه رهبر فرزانه انقلاب تأکید بسیاری بر اشتغال‌زایی دارد، این سایت خبری نیز پیرو دغدغه‌های معظم له، پیگیر طرح‌های اشتغالزایی در کهگیلویه و بویراحمد است. یکی از طرح‌های بسیار مهم گردشگری که می‌تواند اشتغال پایدار برای بیش از 500 نفر ایجاد کند، طرح گردشگری غار ده‌شیخ پاتاوه است. شاید یکی از دلایل ریشه ناآرامی‌های اخیر نیز نبود اشتغال باشد و چنانچه بخواهیم این مرز و بوم، بیش از گذشته امنیت داشته باشد، ایجاد اشتغال پایدار ضرورت دارد.
گفتنی است کبنا نیوز چندی پیش در گزارشی به بررسی وضعیت طرح گردشگری غار ده‌شیخ پاتاوه پرداخته بود. این غار به گفته یکی از کارشناسان زمین‌شناسی، بی‌نظیرترین جاذبه طبیعی در جنوب غرب ایران و یکی از غارهای کم نظیر کشور است که در مسیر کریدوری شمال به جنوب کشور، یعنی محور اصفهان به یاسوج واقع شده است. وجه تسمیه آن هم به علت قرار گرفتن در بالادست روستایی به همین نام است و خود غار هم در سال 87 توسط مردم همین روستا کشف شد و من به عنوان یک زمین شناس معتقدم که غار ده شیخ را اگر مردم ایران بشناسند، محال است که برای دیدن آن راهی شهر پاتاوه و روستای ده شیخ نشوند در یک کلام می‌گویم که غار ده‌شیخ بی‌نظیر است.
در آن گزارش نوشته بودیم دالان‌های متعدد، مسیر چشم‌نواز برای پیاده‌روی، سقف بی‌نظیر و سنگ‌های کم‌مانند، ده‌شیخ را تبدیل به مکانی بکر و جذاب برای گردشگران کرده است. در پایین غار، دفاتر کار، رستوران، آلاچیق و سکوی نشیمن، نمازخانه، سرویس‌های بهداشتی، پارکینگ اختصاصی و دیگر امکانات وجود دارد و مورد توجه و علاقه طبیعت‌گردان نیز قرار گرفته است. اما با این وجود از این ظرفیت چندان استفاده نشده و بسیاری از زیرساخت‌هایی که این سرمایه‌گذار برای این مکان در نظر گرفته یا تخریب شده و یا به علت عدم همکاری کافی دستگاه‌های متولی نیمه‌تمام مانده‌اند.
سرمایه‌گذار غاره ده‌شیخ در گفت‌وگویی که با خبرنگار کبنا نیوز داشت، گفته بود: منابع طبیعی قول همکاری داده تا زمین اطراف غار برای فضای سبز به بخش خصوصی واگذار شود و زیرساخت‌هایی نیز همچون آبشار مصنوعی، تله کابین، سوئیت و دیگر امکانات به این منطقه آورده شود. انتظار می‌رود هر چه زودتر ادارات به وعده‌هایشان عمل کنند و به عنوان جاذبه نخست و مطرح استان شاهد گسیل گردشگران به این منطقه باشیم.
اداره کل گردشگری تاکنون نتوانسته است اینجا را به خوبی معرفی کند؛ تنها به ساخت چند کلیپ بسنده کرده که اغلب نیز تنها در همین استان منتشر شده است. در حالی که هنوز مردم سایر استان‌ها اطلاع چندانی از وجود چنین غاری در کهگیلویه و بویراحمد ندارند.
پس از انتشار این گزارش، اداره‌کل گردشگری جوابیه‌ای برای این سایت خبری فرستاد. در جوابیه این اداره‌کل آمده بود: اولین اقدام ارزشمند این مدیریت برای توسعه زیرساخت‌های گردشگری غار ده‌شیخ پاتاوه این بود که در تعطیلات عید نوروز امسال جلسه با حضور بازرس کل استان، مدیرکل دیوان محاسبات استان، رییس سازمان برنامه و بودجه استان و سرمایه‌گذاری غار ده‌شیخ به میزبانی اداره کل میراث فرهنگی در محل غار ده‌شیخ تشکیل و مشکلات آن بررسی شده است. دومین اقدام، بازدید میدانی شخص استاندار و دستورات برای رفع موانع و مشکلات این طرح و سومین اقدام این بوده که با حضور معاون اقتصادی استاندار، کارگروه اقتصاد مقاومتی با مشارکت همه دستگاه‌های عضو کارگروه استانی باز در محل غار ده شیخ پاتاوه تشکیل شد و مصوبات داشته است که در حال انجام است.

اداره‌کل گردشگری با اشاره به این سه اقدام گفته بود که تاکنون مشکلات هیچ طرح سرمایه‌گذاری در استان کهگیلویه و بویراحمد به این صورت در طول تاریخ استان پیگیری نشده است و امیدواریم در آینده نزدیک شاهد رونق اشتغال‌زایی در این منطقه باشیم.
بعد از چند ماه از گذشت این گزارش و جوابیه اداره‌کل گردشگری، یک بار دیگر تحریریه کبنا نیوز طی بازدید میدانی از طرح گردشگری غار ده‌شیخ پاتاوه، متوجه شدیم همچنان مشکلات این طرح سر جای خود قرار دارد و گویا اداره‌کل گردشگری به همین جوابیه بسنده کرده و اقدام دیگری انجام نداده است. هر چند گردشگری ادعا کرده بود که سه اقدام انجام داده است، اما بازدید میدانی کبنا نیوز نشان از آن دارد که هنوز اقدام خاصی نسبت به این طرح صورت نگرفته است.
بدیهی است که باید با سرمایه‌گذار مدارا شود تا بتواند فارغ از مشکلات دست و پاگیری که نتیجه‌ای دربرندارد، در اندیشه توسعه طرح گردشگری خود باشد. دغدغه سرمایه‌گذار نباید گشتن در ادارات باشد. واضح است که سرمایه‌گذار نیازمند امنیت خاطری است که تا نباشد، نمی‌توان به هیچ طرحی در استان دل بست. چنانچه مسئولین این امنیت خاطر و احساس امنیت را برای سرمایه‌گذاران فراهم نکنند، هیچ موقع چنین طرح‌هایی به ثمر نمی‌نشینند.
             
گویا ترمز طرح توسعه ده‌شیخ کشیده شده است. مسئولین کهگیلویه و بویراحمد باید دوبرابر بیشتر از استان‌های توسعه‌یافته تلاش کنند تا شاید بتوانند روزی به سطح چنین استان‌هایی برسند. اما گویا حرکت‌شان لاک‌پشتی است و همچنان قصد ندارند اندکی حرکت خود را تندتر کنند.  
گفته می‌شود در طول این سال‌ها اگر سالی حتی یک طرح به طور همه‌جانبه حمایت می‌شد، الأن طرح‌های بسیاری در این استان به اتمام رسیده بود، اما در حال حاضر شاید هیچ طرح گردشگری نباشد که به طور کامل به بهره‌برداری رسیده باشد. از این رو از مسئولین انتظار می‌رود سالانه چند طرح را به طور کامل حمایت کنند تا به اتمام برسند و به جای گرفتاری در روزمرگی، با حمایت از چنین برنامه‌هایی به فکر ایجاد اشتغال پایدار در استان باشند.
گنجی سرمایه‌گذار غاره ده‌شیخ در گفت‌وگو با این پایگاه خبری عنوان کرد: ما نتوانستیم درخواست خود را در استان کهگیلویه و بویراحمد پیگیری کنیم. به همین خاطر از وزیر درخواست داریم که از این طرح حمایت کند.
وی ادامه داد: در خصوص اشتغالزایی، هدفگذاری ایجاد اشتغال برای 500 نفر است. در حالی که الأن با اینکه حدود 5 درصد از طرح پیش رفته است 20 نفر اشتغالزایی داشته‌ایم.
اهالی روستای ده‌شیخ نیز در گفت‌وگو با خبرنگار کبنا نیوز از این طرح گردشگری حمایت همه‌جانبه داشتند و عنوان کردند که مسئولین این طرح را حمایت کنند تا با پیشرفت این طرح، مردم استان از مواهب آن بهره‌مند شوند.
از کیهان مدیرکل دیوان محاسبات کهگیلویه و بویراحمد و مسوولان سازمان بازرسی کل استان که به جد پیگیر به بهره‌برداری رسیدن پروژه‌ها در استان هستند، انتظار می‌رود به این طرح نیز ورود و در راستای رفع مشکلات آن تلاش کنند. چرا که این استان بیش از آنکه نیازمند صنایع آب‌بر و مضر برای محیط زیست باشد، با توسعه طرح‌های گردشگری، می‌تواند روی خوش توسعه را ببیند.

بیشتر بخوانید:
 
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
مسولان استان مدیریت ناخت بینش جامعه شناسی و تخصص کارایی کارآمدی ندارند و فقط بلند حرف بزنند. خصوصیات آدمیزاد همین هست.حتی از تحصیل کرده های بالای استان که بیکار هستند دعوتی برای کار در ادارات نمی بینیم یا حداقل کمکی مساعدت فکری برنامه ای خلاقیتی نمی بینیم همه مسولان استان ما فقط به فکر اقتصاد خودشان و پرکردن جیب هایشان هستند.
Iran, Islamic Republic of
كبنا باج خواه !
بویر احمد
Iran, Islamic Republic of
وقتی مسیولان. استان به راحتی دعوت مسئولان باغ های تفریحی را که به قصد خام کردن آنها و استفاده ازشان را قبول می کنن و بر سر سفره اشان می نشینند باید فاتحه این نهاد را خواند
حاکمیت اجازه بدهد اصلاح‌طلبان وساطت کنند

حاکمیت اجازه بدهد اصلاح‌طلبان وساطت کنند

اصلاح‌طلبان چگونه می‌توانند در عبور کشور از شرایط کنونی نقش ایفا کنند؟ آیا حاکمیت چنین ...
شنیدن صدای مردم / اعتراضات کنونی ناشی از انباشت مشکلات، ناشی از عملکرد مدیران، دولتمردان و مسئولان کشور است

شنیدن صدای مردم / اعتراضات کنونی ناشی از انباشت مشکلات، ناشی از عملکرد مدیران، دولتمردان و مسئولان کشور است

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ارتباط با شرایط جامعه و علل آن اظهارداشت: اعتراضات کنونی ناشی ...
درخشش دو عضو هیئت علمی و دو دانش‌آموخته دانشگاه یاسوج در جمع «دانشمندان برتر دنیا»

درخشش دو عضو هیئت علمی و دو دانش‌آموخته دانشگاه یاسوج در جمع «دانشمندان برتر دنیا»

دو عضو هیات علمی و دو دانش آموخته دانشگاه یاسوج در سال ۲۰۲۲ میلادی در لیست یک درصد دانشمندان ...
فایل های مرتبط
1