تاریخ انتشار
پنجشنبه ۱۸ فروردين ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۴۲
کد مطلب : ۴۴۶۶۴۹
کبنا بررسی کرد

داستان یک عزل

۲۳
۵
داستان یک عزل
کبنا ؛معمولاً بعد از عزل هر کدام از مدیران ملی کهگیلویه و بویراحمدی برخی‌ها این عزل را به لرستیزی و ضدیت مرکز با زاگرس نشینان ربط می‌دهند. این موضوع با فشار و حمله و در نهایت کنار رفتن سید صفدر حسینی از صندوق توسعه ملی به واسطه آن چه در آن زمان حقوق‌های نجومی خوانده می‌شد شروع شد. پروژه بعدی پر سروصدا به پایان شهرداری محمد علی افشانی در شهرداری تهران بر می‌گردد که بعد از تصویب قانون منع بکارگیری بازنشستگان مجبور به کنار رفتن شد. برخی‌ها تصویب این قانون را صرفاً برای زدن افشانی می‌دانستند، بویژه که این قانون اندکی بعد از کنار رفتن افشانی به فراموشی سپرده شد.
در یک مرحله دیگر هجمه و فشار شدیدی به خداداد غریب پور در زمان مدیرعاملی ایمیدرو از سوی صبا آذرپیک وارد شد. اما اوج فشارها و حملات به پروژه رد اعتبارنامه غلامرضا تاجگردون بر می‌گردد که بعدها به گواه یکی از طراحان پروژه رد اعتبارنامه این حرکت غیر قانونی بوده است. در جدیدترین مورد عزل فرزاد نجات نیا بار دیگر ادبیات لرستیزی را به عرصه رسانه‌ای استان برگردانده است. جالب آن که طرفداران اندک امروز نجات نیا و بویژه کسانی که در رسانه‌ها علت عزل وی را لرستیزی در مرکز می‌دانند خود زمانی با دفاع از پروژه حذف افشانی و بویژه تاجگردون و سایرین چنین موضوع و پشت پرده‌ای یعنی لر ستیزی در مرکز را از اساس رد می‌کردند.
  استدلال‌های طرفداران این تئوری توطئه البته استدلال‌های قوی و قابل اتکایی نیستند لرها و بویژه لرهای کهگیلویه و بویراحمد در مناصب مدیریتی ملی هرگز عدد قابل قبولی نبوده‌اند که قرار بر تشکیل یک جبهه و مافیا بر علیه آنها باشد. شکی نیست که در مناسبات سیاسی کشور لابی و زد و بندهای مربوط به خود وجود دارد اما جمعیت کم استان و نقش پایین استان در تحولات کلان در طول تاریخ مانع از شکل گیری یک حلقه قدرتمند در مرکز شده است. این مساحت و جمعیت کم نیز سبب اختصاص کمترین سهمیه کرسی نمایندگی مجلس به استان شده است. جالب آن که همین تعداد کم در این دوره توجه و حمایت از نیروهای ملی در سطح کشور برایشان از هیچ اولویتی برخوردار نبوده است و در ابتدای دولت نیز سید ناصر حسینی پور یک حکم دستیاری وزیر کشور برای عبدالله مرادی را نیز بزرگترین موهبت عنوان می‌کرد. مسئله برخورد با لرها در مسئولیت‌های کلان نیازمند بحث و بررسی بیشتر است. اما در رابطه با مورد جدید یعنی عزل فرزاد نجات نیا از سرپرستی معاونت وزارت راه و شهرسازی تفاوت‌های زیادی با موارد قبلی دیده می‌شود. مهم‌ترین این تفاوت‌ها نوع واکنش‌ها در استان نسبت به این عزل است. در موارد قبلی بویژه کنار رفتن افشانی از شهرداری تهران و یا رد اعتبارنامه تاجگردون شاهد یک همگرایی و نگرانی عمیق در کل استان نسبت به این موارد بودیم اما در این فقره جدید نه تنها واکنش چندانی از سوی جامعه دیده نشد که بخش‌هایی از جامعه نیز بدون تعارف از این اتفاق استقبال کردند.
فرزاد نجات نیا با وجود سن جوانی اما رزومه قابل قبولی دارد. وی فعالیت‌های عمومی خود را با مداحی در هیئت انصار الثقلین دهدشت آغاز کرد و خیلی زود در دور دوم شورای شهر دهدشت با قدرت و جلب حمایت مردم توانست عضو شورا شود. با شروع فعالیت‌های عدل هاشمی پور در مراکز وابسته به قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء وی نیز مدتی در این مجموعه مشغول به کار شد. در اواخر دولت احمدی نژاد در یک مقطع زمانی صحبت‌هایی از معرفی نجات نیا به عنوان مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان به گوش می‌رسید که در نهایت این اتفاق نیفتاد.
نجات نیا در دو انتخابات مجلس دهم و یازدهم نیز نامزد انتخابات مجلس شورای اسلامی شد ولی در هر دو انتخابات حداقل رأی را بدست آورد. دولت دوم روحانی برای نجات نیا خوش یمن بود. دقیقاً مشخص نشد که رابطه نجات نیا و آذری جهرمی وزیر جوان روحانی بر چه پایه و اساسی بوده است و نجات نیا چگونه به این وزیر نزدیک شده است که توانست  حکم دستیاری برای خود بگیرد. آن حکم با انتقادات زیادی در سطح استان مواجه شد و اینکه چرا باید در دولت روحانی یک فرد غیر همسو با دولت حکم دستیاری بدست آورد. با آغاز دولت رئیسی قابل پیش بینی بود که نجات نیا به تقلای بیشتری برای بدست آوردن مسئولیت خواهد دست خواهد زد و در نهایت نیز حکم سرپرست معاونت پارلمانی راه و شهرسازی وی از سوی رستم قاسمی صادر شد. حکمی که روایت‌های زیادی درباره آن وجود دارد برخی این حکم را نیتجه لابی و رایزنی شخص نجات نیا و ادبیات رفتارهای وی می‌دانند و برخی می گویند این اتفاق به واسطه لابی یکی از معاونین کهگیلویه و بویراحمدی قالیباف بود و البته برخی نیز حکم را به برخی روابط از کانال جعفری مدیرکل حوزه وزارت می‌دانند. اما حکم هر چه بود با انعکاس رسانه‌ای بالایی در سطح استان مواجه شد. در اوایل کار قاسمی این احتمال می‌رفت که وی از عدل هاشمی پور استفاده کند اما حکم برای نجات نیا عملاً شانس هر حکم دیگری برای کهگیلویه و بویراحمدی‌ها را از بین برد. نجات نیا به ساختمان وزارت در میدان آرژانتین رفت هر چند محل اصلی کار وی در راهروهای مجلس به واسطه حکم معاونت پارلمانی بود.
نجات نیا  اما علاقه زیادی به بر روی آنتن بودن داشت و دارد و هر کار و سفر کوچک را نیز رسانه‌ای می‌کرد. بنظر می‌رسد آن اندازه که نجات نیا درگیر برخی حواشی بود هرگز درگیر کار و مسئولیت خود نبود و نشان به آن نشان که بخشی از مسئولیت معاونت پارلمانی هماهنگی در معرفی و انتصاب مدیران کل استان‌هاست اما با وجود گزینه شدن نیروهای بسیاری در کهگیلویه و بویراحمد  همچنان تکلیف مدیرکل جدید این سازمان در استان مشخص نشده است که قطعاً این موضوع به ضعف نجات نیا بر می‌گردد.
با وجود گذشت چندین ماه از حکم سرپرستی نجات نیا در معاونت پارلمانی و حقوقی وزارت راه و شهرسازی اما حکم نهایی وی صادر نشد برخی دلیل این موضوع را استعلامات مربوطه می‌دانند و برخی نیز برخی مخالفت‌ها از سوی نهاد ریاست جمهوری را علت می‌دانند که ظاهراً مسئولیت نجات نیا در دولت قبلی به مذاق تصمیم گیرندگان در این دولت تلخ آمده است. هرچه بود اما نجات نیا در عید امسال در یک سفر کاری به مناطق جنگی و گفت و گوی  سرپایی با سردار باقری رئیس کل ستاد نیروهای مسلح کشور توانسته بود یک سوژه خوب خبری و تبلیغی برای خود پیدا کند. شاید سرمست بودن از این اتفاق باعث شد وی در سفر به شیروان دست به رفتارهایی بزند که همان رفتارها و سخنرانی  تند امام جمعه آن شهر علیه نجات نیا  و هدیه 80 میلیونی یک سفر زیارتی به کربلا به دو دختری که در مراسم استقبال از معاون وزیر به او خوش آمد گفته بودند در نهایت عامل عزل وی از وزارت راه و شهرسازی شد. نجات نیا تقلای زیادی برای فرار از این بحران داشت او توضیحات و  جوابیه نوشت و با صدا و سیما به مصاحبه پرداخت و با خنده‌های زورکی سعی کرد نشان دهد اتفاق خاصی نیفتاده است اما لغو حکم سرپرستی وی نشان داد که وزارتخانه خود دنبال بهانه برای کنار گذاشتن این مهره پر حاشیه بوده است.
برخی می‌گویند که جانشین نجات‌نیا یک نیروی وابسته به قالیباف است ولی هر چه بود نجات نیا هم نتوانست از موقعیت معاونت خوب استفاده کند و هم نتوانست مدیریت بحران نماید.
مشخص نیست که آیا نجات نیا بتواند خود را در این دولت احیا کند یا خیر ولی برخی توئیت‌های تند وی به دولت قبل که خود از دستیاران وزرایش بود در نوع خود جالب و عبرت آموز بود.
 اینکه چرا عزل نجات نیا جدی گرفته نشد می‌تواند به عوامل زیادی برگردد. فضای سرد سیاست در کشور، رفتارهای نجات نیا، مسئولیت وی در دولت قبل و عدم توانمندی وی می‌توانند از جمله این دلایل باشند، ولی هر چه بود تجربه تلخی برای استان و شعار جوانگرایی در استان و کل کشور بود.
گویا دوره درخشان حضور نیروهای هم استانی در مرکز به پایان رسیده است و در حالی که دولت قبل تعداد زیادی از نیروهای هم استانی در سطوح میانی ملی مسئولیت‌های قابل قبولی داشتند در این دوره جز یکی دو مورد هیچ خبری از توجه، رشد و ارتقاء نیروی انسانی استان در سطح ملی دیده نمی‌شود که بدون شک بخشی از آن نتیجه بی توجهی و ضعف نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی است.
 
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
آقا جنبه
Iran, Islamic Republic of
افرادی که به مراتب بالای مدیریتی رسیده اند، تقریبا تمامی سطوح مدیریتی از پایین به بالا را طی کرده اند. سوابق مدیریتی رهبر معظم انقلاب، مرحوم هاشمی، روئسای جمهور قبل، جهانگیری، تاجگردون و ... را بررسی کنید که چطور از پایین ترین سطوح و به صورت پلکانی ترقی کردند.
آقای نجات نیا (علیرغم داشتن مدرک از دانشگاه آزاد و بدون داشتن سواد حداقلی در این حوزه) به شورای شهر دهدشت راه پیدا کرد. پس از عدم اقبال مردم به وی در دوره ی بعدی انتخابات شورای شهر بلافاصله به تهران منتقل شدند. با رایزنی های گسترده سازمان های متعددی را تجربه کردند بدون اینکه خروجی و دستاورد خاصی داشته باشند. با لابی های گسترده در هر دولتی برای خود ردپایی بجا گذاشت و از هر فرصتی برای ایجاد لینک ارتباطی جدید استفاده می کرد./! این رفتار وی به ناپختگی شان و نبود یک راهنما و مشاور در کنار خود برمیگشت. / بدون اینکه ترمز و حد و مرزی برای خود قائل باشد با سرعتی شتابدار در حال حرکت بود قصد سبقت از رفقای نزدیک و بزرگان سیاسی داشت. مقصر وضعیت امروز نجات نیا شخصی مانند دکتر هدایتخواه است که بی جهت از ایشان تعریف و تمجید اغراق آمیز کرد و نماینده ی آینده ی کهگیلویه را نجات نیا دانست. آنهم زمانی که نجات نیا حدود 28 سال سن داشت!! قطعا این جمله هر جوان خام و بلندپروازی را چپ می کند. اغلب افرادی که از نجات نیا شناخت دارند به شدت ایشان را غیرتوانمند، می دانند و به شدت نسبت به ایشان بی اعتماد هستند.
نجات نیا در حدی نیست که در یک تحلیل خبری در کنار امثال تاجگردون و افشانی و ... قرار بگیرد و شاید رسانه ها هم به دلیل پرداختن به ایشان سقوط زودتر از موعدشان کمک زیادی کردند.
Seychelles
احسنت دقیقا درست نوشتید
Iran, Islamic Republic of
نجات نیا زمانی به مهره سوخته تبدیل و تکلیف سیاسی اش برای همیشه مشخص شد که مردم دهدشت در انتخابات شورای شهر به ایشان جواب رد دادند و نفر 29ام انتخابات شد.
کهگیلویه بزرگ
Romania
فرزادقهرمان .فرزادکشتی گیر.فرزادهنرمند.
استان
Iran, Islamic Republic of
در حد رییس شهرستان هم نبود معاونت پارلمانی سابقه حداقل دو دور نمایندگی در مجلس میخواهد لقمه خیلی بزرگ بود خیلی خیلی از همان اول هم معلوم بود . مقایسه ایشون با قبلی ها اشتباه است. ظرفیت جایگاه را ندارند.سروک هم خوش گذشت
Iran, Islamic Republic of
دوست عزیز کدام یک از مسئولین این کشور سوابق تحصیلی درخشان دارند که جنابعالی نجات نیا را بیسواد میدانید همه از لابی و پارتی مسئولیت میگیرند
Iran, Islamic Republic of
پایان کار
منتقدین
Iran, Islamic Republic of
عزیزم ایشون مداح هستند متخصص نیستند
وزارت راه دکتری عمران راه وترابری برنامه ریزی حمل ونقل وشهرسازی میخواد
Iran, Islamic Republic of
انتخاب نجات نیا از پایه غلط بود ایشان ارشد عمران از دانشگاه بلهزار بود/ همچین شغلی واقعا یه نیروی علمی و قوی میخواست .لطفا تعصبات لر و هم استانی بودن کنار بزارید به فکر ایرانی قوی و قدرتمند باشیم مهم نیست یه لر مسیولیت داشته باشه مهم اینه مسیولی باسواد و دلسوز داشته باشیم با هر زبانی. مهم ایرانی آباد هست
Iran, Islamic Republic of
بهترین کار دولت رئیسی عزل بود
محید
Iran, Islamic Republic of
سلام ...
گفته می شود
آقای قلندر حسن پور باعث رشد ایشان شده بود .....
اصلاح طلب
Iran, Islamic Republic of
من سنخیتی با این دولت و نجات نیا ندارم اما یقین دارم سرپرست نگه داشتن نجات نیا از این جهت بود که معاونت پارلمانی وزارت سهم قالیباف بود و وزیر بدنبال بهانه ای بود که رضایت قالیباف را جلب کند که متاسفانه قضیه اخیر ایشان بهانه خوبی بود و فوری حکم جایگزین ایشان را که بعنوان معاون وزیر صادر کردند
مردم
Iran, Islamic Republic of
بهتر کار مداخی رو ادامه بدی
همدو ره ای
Iran, Islamic Republic of
از حاج فرزاد سوال کنید چطور استخدام شدید؟
Romania
قالیباف هرچه دوست داشت در این چند سال انجام داد
جهانتاب دهدشت
Iran, Islamic Republic of
عرض ادب و احترام... خارج از هر حب و بغض آنچه که نباید، اتفاق افتاد و متاسفانه با وجود تفاوت سلایق از این واقعه متاسفیم...بنده به عنوان شهروند دهدشتی فقط نظر خودم رو ارائه میدم...سید فرزاد به عنوان یک چهره مذهبی و وابستگی ایلی و قبیله ای ویژه و نه با داشتن علم ، تخصص و تجربه ی خاص در آن مقطع توانست وارد شورای شهر دهدشت بشود و این پارلمان شهری کوچک را سکوی پرتاب خویش قرار داد...یادم هست در مجلسی که ایشان هم حضور داشت شخصی به ایشان گفتند که پیش بینی میکنم یک رای ناپلئونی همانند رای محمود احمدی نژاد خواهید آورد ، منتهی قدرش رو بدانید ...کمی سن ، تا حدودی غرور جوانی و نداشتن مشاور قوی سبب شد که سید فرزاد نتواند آن اعتماد بی سابقه رو حفظ نموده و با همراهی همشهریانش ما بقی پله ها رو طی نماید ...دور بعد که ایشان در انتخابات شورا عرض اندام کردند و در این مسیر و اینبار یکی از وابستگان سببی را نیز بهمراه داشتند و دو کاندیدی وارد کارزار شدند، اولین تلنگر به ایشان وارد شد ، و انتظار می‌رفت که ایشان خود رو جمع و جور و سامان ببخشند ، منتهی چنین نشد و بعد از ناکامی فجیع ، پا را فراتر گذاشته و با خامی محض وارد کارزارهای 2 دور پیاپی بهارستان شدند و هر دو بار فجیع تر از قبل سبد آرایی ناچیز عایدشان شد...من خود به کرار از دوستان قدیمی و کسانی که به ایشان نزدیک و در رشد ایشان به هر نحوی سهیم بودند شنیدم که از بی توجهی ایشان در مراودات ابتدایی اجتماعی ، به شدت دلخور و دل چرکین بوده و هستند...علی ایها الحال سر صحبت دراز و وقت ذیق هستش ...ایشان فارغ از هر موضوعی دارای بیان قوی و پتانسیل کافی هستند و ما مردم استان نیز نباید از زمین خوردن مقطعی فرزندمان دلشاد باشیم ، و امید که مجددا ایشان با همتی بیش از پیش ، با درایت تر و داشتن مشاورانی قوی‌تر طی طریق نمایند...بنابراین با این تفاسیر عامل اصلی خودِ ایشان می باشن و نیاز می باشد که از ماوقع درس عبرت گرفته و مدتی بی هیاهو در خلوت خویش به آنالیز سابقه ی سیاسی اجتماعی خویش پرداخته و بیش از این خود را در این باتلاقهای تلخِ ناکامی گرفتار نکنند...
1) مردمداری و قدر شناسی را در راس امور خود قرار دهند و بدانند که بواسطه ی نگاه خداوند خداوند وهمین مردم رشد و نمو نمودند
۲) از مشاورین قوی بهره برده و به شور و مشورت که در شریعت ما بشدت به آن تاکید شده بهره کافی رو ببرند...
در مورد حادثه اخیر که سبب عزل ایشان شده ، سوای همه ی مسائل ، کلیپی که بعد از آن در جهتِ توجیح عمل خود ارائه دادند ، مصداق بارز عذر بدتر از گناه بود و بیشتر ایشان رو به ورطه ی نابودی کشاند ..و اولین سئوالی که به ذهن متبادر میشد کدام موسسه خیریه؟ و آیا این دو نونهال مستحق چنین امر خیری هستند یا خیر؟؟؟
اما اینکه ایشان در دولت روحانی دستیار وزیر بودند ، و در دولت رئیسی معاون وزیر ، فی النفسه ایرادی ندارد و تا ما درگیر چنین تعصبات جناحی عبس و بیهوده هستیم ، همین آش خواهد بود و همین کاسه..
ان شا الله روزی برسد که این دید و فرهنگ غلط که مانع رشد ایران اسلامی شده برچیده و محو شود و کسانی که از این حربه نهایت بهره رو می‌برند نیست و نابود گردند...
ما دیدیدم که قانون شهرداری فقط برای مهندس افشانی بود و بس و بعدا جناب زاکانی با کمال وقاحت و بی قانونی شهردار تهران شدند..
زاکانی که با حسادت، شاخص ترین نماینده طول تاریخ استان کهگیلویه و بویر احمد رو ذبح کردند و خداوند می بیند و ان شا الله چوبش بی صدا...مردم استان باید متوجه این وقایع و امثالهم باشند و باوی و بویراحمد ، ترک و لر ، ثلاث و بویر احمد رو کنار گذاشته و برادرانه در دست هم میهن خویش کنیم آباد...
جناب کمائی و کبنای عزیز ممنونم که تمام و کمال نشر خواهید داد..
با آرزوی توفیق برای جناب نجات نیا و دیگر مسئولین و ممتازان دیارمان....یا حق..من الله توفیق
Iran, Islamic Republic of
فرزاد یه روز در وزارت ارتباطات است یه روز در راه معلوم است برنامه واحد و تخصصی ندارد
مستندساز
Iran, Islamic Republic of
نجات نیا )) رار زیاد بزرگش نکنید بهتره به مشکلات اقتصادی استان و راکد بودن پروژه ها وعدم همکاری بانکها در پرداخت تسهیلات بپردازیم
حسین
Iran, Islamic Republic of
توی مملکتی که . به معاونت وزارت میرسه باید فاتحه دولت رو خوند...
/
حاج
Iran, Islamic Republic of
از یک طرف رفقایت می گویند هی دزد هی دزد از یک طرف تو از زمان احمد شاه شروع به هم بافتن می کنی گویند..این کبنا دقیقا همان منافق است دست بردار چرا دزدی در روز روشن
دهدشت
Iran, Islamic Republic of
بابا شایسته سالاری و شایسته گزینی مدتهاست که در کشور محو و نابود شده خصوصا دراستان ما و از همه مهمتر در طی یکسال دولت آقای رئیسی کاملا بر خلاف وعده های انتخاباتی ،اگر در یک نگاه فقط معاونین و مدیر کل های انتخابی استاندار استان ببیند و تجزیه و تحلیل کنید از ضعیف ترین ،نا کارآمد ترین و بی سوادترین افراد استان انتخاب شده اند انصافا فقط// ببینید و بعد بشینید به حال و روز این استان گریه کنید ،اصلا معنی و مفهوم کلمه سیاست را میفهمه و یا میتونه تحلیل کنه
واقعا متاسفیم برای استانداری.. و دیگران هم .....
سعید
Iran, Islamic Republic of
نفهمیدم نجات نیا کدوم طیفه ؟ در دولت روحانی پست مقام داشت در دولت رئیسی هم همین طور
نماینده تبریز: مردم با قاشق روغن تهیه می‌کنند و نان قسطی می‌خرند

نماینده تبریز: مردم با قاشق روغن تهیه می‌کنند و نان قسطی می‌خرند

نماینده مردم تبریز در مجلس گفت: فقر در حاشیه‌های تبریز بی‌داد می‌کند بطوریکه امروز برخی ...
(ویدئو) جشن ازدواج دو عضو نیروهای داوطلب اوکراینی

(ویدئو) جشن ازدواج دو عضو نیروهای داوطلب اوکراینی

آناستازیا و ویاچسلاو در یک پارک در کی‌یف اوکراین با یکدیگر ازدواج کردند. این زوج از اعضای ...
سناریوهایی مهیب برای پایان جنگ اوکراین

سناریوهایی مهیب برای پایان جنگ اوکراین

تهاجم گسترده نظامی روسیه و خسارات مادی و تلفات انسانی ناشی از آن برای بسیاری از تحلیل‌گرانی ...
1