تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۱۵:۲۴
کد مطلب : ۴۴۱۳۱۲
نامه‌ای عضو هیئت علمی دانشگاه به استاندار کهگیلویه و بویراحمد؛

ضرورت تغییر

۱۳
۰
ضرورت تغییر
کبنا ؛عضو هیئت علمی دانشگاه در نامه‌ی سرگشاده به سید علی احمدزاده استاندار کهگیلویه و بویراحمد نوشت: مهمترین شعار ریاست محترم جمهور در جریان مبارزات انتخاباتی که برای بسیاری از مردم از جمله نگارنده جذابیت نسبی ایجاد کرد و به ایشان رأی دادند یکی اعلام مستقل بودن و عدم وابستگی جناحی وی بود که هنگام حضور در وزارت کشور و ثبت نام بیان فرمودند و از تمام رسانه‌ها به سمع و نظر مردم رسید و دیگری مبارزه جدی با فساد و مظاهر و مبادی آن و اجرای عدالت همه جانبه بود. به طور قطع مردم امروز منتظرند ببینند آن بزرگوار و کارگزاران محترم ایشان چگونه آن ایده‌های زیبا را به زیور عمل می‌آرایند.
به گزارش کبنا، این نامه‌ به شرح زیر است؛
جناب آقای دکتر احمد زاده
 استاندار محترم استان کهگیلویه و بویرحمد (دامت توفیقاته)
 با احترام و اهداء تحیت و تبریک و آرزوی توفیق در مسؤلیت خطیر عالیترین مقام اجرایی استان کهگیلویه و بویراحمد، از باب و ذکّر ان الذکر تنفع المؤمنین واز سر خیرخواهی و انتفاع عامه، مواردی را یادآوری می‌کنم. ان شاء الله مفید و مورد رضایت حق واقع گردد.
حضرتعالی مستحضرید از جمله مزایای دموکراسی و سیستم مردمسالاری دینی که مبتنی بر رأی مردم و انتخابات می‌باشد، این است که چرخش نیروهای درون حاکمیت به راحتی صورت می‌گیرد. معمولاً انتقال قدرت بدون خشونت و با کمترین هزینه اتفاق می افتد. نفس انتخابات احترام به اندیشه ونظر مردم ونوعی جشن ملی است که نشاط اجتماعی را در میان آحاد ملت به وجود می‌آورد.
نکته قابل تأ مل در این چرخه اینجاست که با تعویض دولت‌ها و نمایندگان در حوزه‌های انتخابیه خویش معمولاً مجموعه کارگزاران به سبک خاصی عزل ونصب می‌گردند. این رویه مخصوصاً بعد از دولت دوم مرحوم آیت الله هاشمی از دولت اصلاحات شروع و تاکنون با شیب تندی ادامه دارد. این رویه به عنوان یک سنت رایج ومتعارف متأسفانه جا افتاده و تقریباً پذیرش عمومی پیدا کرده است تا جاییکه به عنوان یک مطالبه به حق، برای جناح پیروز در انتخابات در آمده واین اقدام نه به عنوان یک ضرورت و نیاز جامعه بلکه یک حرکت اقناعی جناحی و ایجاد آرامش برای فاتحان مبارزات انتخاباتی صورت می‌گیرد. این مرقومه فارغ از زرز تفکر و اندیشه شبکه عظیم مدیران از خرد تا کلان و شخصیت فردی و حقیقی، طیف وجناح منتسب به آنها که همگی در جای خود مورد احترامند بلکه از جهت رویه انتخاب و نتیجه عملکرد و آثار مترتب بر آن در زندگی مردم به آسیب شناسی آن پرداخته است.
حقیقت این است که چهار دهه از عمر انقلاب گذشته و اکنون در دهه پنجم قرار داریم و این شیوه حکمرانی و مدیریت به وسیله هر دو جریان مؤثر در نظام اعم از چپ و راست و اصول گرا و اصلاح طلب اعمال شده و نتیجه آن وضعیت موجود جامعه است! سئوال اینجاست که، آیا وضعیت موجود رضایت بخش ومطلوب است یا نامطلوب؟ با یک ارزیابی اجمالی عدم مطلوبیت آن محرز است. اگر نامطلوب است که هست، پس باید در علل، عوامل و شیوه‌های عملکردی که وضع نامطلوب موجود را رقم زده است تأمل نمود و با تغییر رویه و نگرش طرحی نو در انداخت. چرا که آزموده را باز آزمون خطاست، و فرد عاقل از یک سوراخ دو بار گزیده نمی‌شود. در اینجا بحث از این و آن جناح و افراد و مدیران آن نیست چرا که همگی خود را نیروهای وفادار به انقلاب و خدمتگزار و انقلابی می‌دانند (گرچه بعضی این را قبول ندارند و انقلابی گری را منحصر در خودشان می‌دانند). بحث از رویه و شیوه متداول وپی آمدهای آن است. تاکنون هم دولت ناب اصلاحات و هم دولت ناب اصولگرا و هم دولت مشارکتی اعتدالی اصول گرا اصلاحاتی این رویه را تجربه کرده‌اند و ما ترک همه آنها وضعیتی است که امروز بر زندگی مردم چنگ انداخته و آنها را به ستوه آورده است. جالب این است که همه سردمداران جناحهای سیاسی و طرفداران آنها در جامعه اموری از قبیل، تورم و گرانی، تبعیض و بی‌عدالتی، رانت خواری و ویژه خواری، فساد همه جانبه اداری مالی، اخلاقی، بیکاری، از بین رفتن ارزش پول ملی، فقر عمومی، فقدان اعتماد میان مردم و مسئولین، یاس و ناامیدی از آینده، شیوع خانمان سوز اعتیاد، ترویج بازار کثیف دروغ، شایعه، و اتهام زنی، زیر آب زنی ... اذعان داشته و معترفند.
متن مناظرات کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری و پخش مستقیم آنها از سیمای جمهوری اسلامی و برنامه‌های کاندیداها مؤید همین واقعیت است. شعار ضد فساد آقای رئیسی و گرایش مردم به آن، خود شاهدی بر این دغدغه مردم و بلیه ای است که از این نحوه حمکرانی و مدیریت بر این مردم تحمیل شده است. بدون تردید اگر این شیوه کار ساز بود با این میوه‌های تلخ و مسموم کننده و کشنده کام مردم را تلخ نمی‌کرد. اینکه مدیران جابجا شوند فی نفسه مذموم و نکوهیده نیست، بلکه مطلوب هم هست اما نا مطلوب و ناخوشایند رویه و نگرشی است که در عین ناموفق بودن و زیانبار بودن باز هم در حال تکرار است. قطعاً با یک شیوه غلط و ناکارآمد نمی‌توان امور را اصلاح و به سامان کرد.
جناب آقای استاندار کهگیلویه و بویراحمد به هر حال باید یک نفر سکان مدیریت عالی این استان را در دست می‌گرفت آن فرد هم قطعاً داری جهت فکری است و باید یک ایرانی مسلمان باشد، چه کسی بهتراز حضرتعالی که فرزند این استان هستید و با همه مشکلات و گرفتاری‌ها و دغدغه‌های آنها آشنا و هم زبان بوده و درد و رنج آنها را به خوبی درک می‌کنید. درجای خود مایه مباهات است مردم منطقه فرزند و هم زبان خود را حاکم و به تعبیر امروزی خدمتگزار خود ببینند. بالتبع سایر کارگزاران انتخابی شما از همین منطقه و از جنس همین مردمند که آن هم افتخاری است دیگر برای این مردم. فرق نمی‌کند که چه گرایش سیاسی و فکری داشته باشند. آنچه مهم است باید نتیجه این تغییر در زندگی مردم واصلاح امور جامعه اثر مثبت داشته باشد. اما پر واضح است این روش متعارف و معمول با تعویض اتوبوسی، تسهیمی و تقسیمی بدون داشتن شاخص‌هایی مدیریتی و حکمرانی عادلانه و متعالی و سیستم ارزیابی دقیق و نظارت مستمر و شفاف نه تنها گرهی از مشکلات مردم و جامعه باز نمی‌کند بلکه مشکلات را تشدید و نارضایتی عمومی را افزایش خواهد داد. پس به قول آن شاعر دیدگان را باید شست و جهان را جور دیگر باید دید. طبیعت بشر چنین است آنگونه که می‌اندیشد عمل می‌کند. عمل و رفتار انسان نمود و بروز فکر و اندیشه اوست. در حقیقت بشر یعنی فکر و اندیشه و به قول مولوی حقیقت بشر همان اندیشه اوست مابقی استخوان و ریشه‌ای بیش نیستند. آنچه امروز بر جامعه ما مستولی است ناشی از نمود نوع فکر و نگرش متولیان امور آنهاست. البته در یک تحلیل نهایی و عمیق سهم مردم در وضعیت موجود کمتر از متولیان نیست اما چون متولیان دارای ابزار، اهرم‌ها و امکاناتی هستند که در تمام تار وپود زندگی فردی و اجتماعی آحاد مردم نفوذ داشته و اثرات عملکرد متولیان به جد در اخلاق و رفتار عامه مردم تأثیر گذاشته و بعضاً آنها را به عنوان الگوی رفتاری خود تلقی می‌کنند. در نتیجه تأثیر متولیان از نظر فکر و اندیشه و نهایتاً عمل و رفتار که نمود اندیشه آنهاست در میان عامه مردم بسیار سریع و وسیع است مخصوصاً اگر مانند جامعه ما جنبه ایدئولوژیک و اعتقادی پیدا کند (الناس علی دین ملوکهم).
جناب آقای استاندار متأسفانه آرمانها و ارزش‌هایی که انقلاب برای احیاء آنها شکل گرفت و مردم و مسئولین آنها را فریاد می‌زدند و در ایام آغازین شکل گیری نظام همه بر آنها تکیه و پایبند بودند به مرور زمان از محتوی تهی گردیده و پوسته بیش از آن باقی نمانده است و در حال استحاله‌اند. متأسفانه آن پوسته‌های تهی از محتوی، لقلقه زبان‌های متولیان امور گردیده و روز به روز آن مفاهیم گرانقدر رنجورتر از گذشتته پوششی برای ویروس‌های خطرناک ریاء، نفاق، نمامی، دروغ... شده است. به همین دلیل ارزش‌ها به ضد ارزش‌ها تبدیل گردیده است. متأسفانه به کرات شاهدیم که در قالب مفاهیمی چون خدمتگذاری، اخلاص، عدالت، مردمداری ... چگونه خیانت، چپاول اموال، ریاء و نفاق، فساد و تبعیض، رانت و مردم گریزی و خود پروری رایج گردیده است. پس اگر قصد تغییری جدی و تحول اساسی در طول مدیریت خود در این استان را دارید پیشنهاد می‌شود جسارتی به خرج داده این رویه ناکارآمد متعارف را در هم بشکنید و با بازتعریف مفاهیم ارزشی و تبین آن‌ها بر مبنای نظری اسلام ناب متناسب با افکار مصلحان و حکیمان بزرگ الهی معاصر چون امام خمینی (ره)، رهبر فرزانه انقلاب، علامه طباطبایی، شهید مطهری و استاد علامه جوادی آملی با استفاده از تکنولوژی‌های روز و تبین شاخصهای مدیریتی و سیستم ارزیابی دقیق وایجاد سامانه شفاف سازی مبتنی بر ارزیابی عمل کردی بر پایه داوری ملت وفادار، با استفاده از ظرفیت عظیم فضای مجازی و بکار گرفتن فنون علمی و فناوری‌های روز، رویه غلط تسهیم وتقسیم قدرت را در هم بشکنید و گامی در خور شأن انقلاب ونظام اسلامی در جهت ریشه کن کردن فساد برداشته و با قیات و صالحاتی را برای خود به جای بگذارید. در پایان یک مطلب مهم را یاد آوری می‌کنم حضرتعالی استحضار دارید که مهمترین شعار ریاست محترم جمهور در جریان مبارزات انتخاباتی که برای بسیاری از مردم از جمله نگارنده جذابیت نسبی ایجاد کرد و به ایشان رأی دادند یکی اعلام مستقل بودن و عدم وابستگی جناحی وی بود که هنگام حضور در وزارت کشور و ثبت نام بیان فرمودند و از تمام رسانه‌ها به سمع و نظر مردم رسید و دیگری مبارزه جدی با فساد و مظاهر و مبادی آن و اجرای عدالت همه جانبه بود. به طور قطع مردم امروز منتظرند ببینند آن بزرگوار و کارگزاران محترم ایشان چگونه آن ایده‌های زیبا را به زیور عمل می‌آرایند.
وسلام علی عبادلله الصالحین
 ----------------------------------
نوروز پرندوار
عضو هیئت علمی دانشگاه
 
 
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
خداااا شکرررررت بو
منتقد
جنا ب پروندوار در زمان خودت خوب استفاده کردی
دیگران نصیحت نمیخوان خودشون عاقل وبالغند
شرمت
Iran, Islamic Republic of
اینکه یک ضرب همه مدیران را ضربه فنی کنی و در این مدت محدود از مجلس کار صحیحی به نطر نمی‌رسد بالاخص دستگاههای تخصصی چرا که فردی از بیرون با هر سلیقه ای بیاد تا بخواد به وظایف دستگاه آشنا شود کار از کار گذشته اگر مدیر پاکدست سالم و فی نفسه مبرا باشه چرا بر مسند نماند چون اول. پاکدست و خدا ترس بوده .دوم هزینه شده تا این فرد مدیر و در مسند باشد.سوم وقت از دست رفته ندارد و با تمام توان به کار خود ادامه می‌دهد چهارم دغدغه فکری کمتر داشته و با فراغ بال تصمیم می‌گیرد پنجم اگر مدیری فساد ستیز نبوده و فقط تحت اینکه پست مدیریت در حکم کارگزینی باشد سریع نباید امانش داد چرا که هدفش تامین منافع شخصی خودش میباشد نه سلامت و ارتقاء جایگاه سازمانی
ودر آخر خداوندا چنان کن سرانجام کار تو خشنود باشی و ما رستگار
غضنفر
Iran, Islamic Republic of
مدیر پاکدست مثل مدیر شما ؟اون که هر معامله ای دوست داشت انجام داد .ضمن اینکه مدیری که در دولت قبل بوده خودش باید بره نه اینکه بخواد التماس استاندار و نمایندگان بکنه .رفتنی باید بره برادر عزیز .
ککا ماو
Iran, Islamic Republic of
جناب پرندوار بزرگوار سلام
عملکرد شما در دانشگاه آزاد دهدشت به عنوان اولین مبدع استخدام فله ای قومی در تاریخ کشور درخشان می درخشد. شما چرا از کالوسهای صحرای دهدشت از خارسفیدهای کنار دانشگاه آزاد بپرس تا از گذشته شما بگویند
نقل است فردی به حج رفته بود در رمی جمرات میخواست به نماد شیطان سنگ بزند یک لحظه شنید که می گوید شما چرا شما که دست من بیچاره را از پشت بسته اید
Iran, Islamic Republic of
استاندار آمده تفریح فعلا در خواب به سر میبرد
مهقلی
Iran, Islamic Republic of
خخخخخخخخخخخخخخخخ
شاهد روزگار
Iran, Islamic Republic of
خداییش خودت وقت داری بخونیش!!!!!
مثنوی هفتاد من نوشتی؟؟
مگه در دوره ی اصلاح طلبان به شما سخت گذشته است؟؟!!
شهروند
Iran, Islamic Republic of
ای قبر مرده منش نی..
Iran, Islamic Republic of
خدا را شکر که دارید اعتراف نامه می نویسید.ا
Iran, Islamic Republic of
ما رای به تغییر دادیم جناب استاندار اگه قراره همئون مدیران گذشته همچنان باشن چرا ما انتخابات برگزار میکنیم؟
علی م
Romania
به امید اینکه گوش شنوایی هم باشه
علی م
Romania
به امید اینکه گوش شنوایی هم باشه
هرگز این نوع چایی را ننوشید

هرگز این نوع چایی را ننوشید

چای تازه‌دم یکی از سالم‌ترین نوشیدنی‌هاست که مصرف آن در جامعه ما طرفداران زیادی هم دارد،...
انتصابات فامیلی و قانون تعارض منافع

انتصابات فامیلی و قانون تعارض منافع

به نظر می‌رسد اجرای قانون فراتر از خود قانون، به چیزی یا چیزهایی فراتر نیاز دارد که می‌توان ...
شوخی ‌یا مصاحبه‌ای جعلی؟

شوخی ‌یا مصاحبه‌ای جعلی؟

هرچند روز گذشته نوروزی در مقام تکذیب مصاحبه‌ منتشرشده‌اش برآمد و به خبرگزاری «خانه ملت» ...
1