تاریخ انتشار
يکشنبه ۶ تير ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۳۶
کد مطلب : ۴۳۶۱۹۱
مستند پارک علم و فناوری کهگیلویه و بویراحمد؛

پارکی که موتور علم و فناوری را در کهگیلویه و بویراحمد روشن کرد ( + فیلم )

۲
۳
پارکی که موتور علم و فناوری را در کهگیلویه و بویراحمد روشن کرد ( + فیلم )
کبنا ؛پارک علم و فناوری سازمانی است که به وسیله‌ی متخصصانِ حرفه‌ای اداره می‌شود و هدف اصلیِ آن، افزایشِ ثروت جامعه از طریق تشویق و ارتقاء فرهنگ نوآوری و افزایش توان رقابت در میان شرکت‌ها و مؤسساتی است که متکی بر علم و دانش در محیط پارک فعالیت می‌کنند. مقام معظم رهبری در مورد اهمیت شرکت‌های دانش‌بنیان می‌گوید: یک مسأله‌ی بسیار مهم پرداختن به شرکت‌های دانش‌بنیان است. این ما را پیش خواهند برد. شرکت‌های دانش‌بنیان هم علم‌اند، هم اقتصاد. پرداختن به شرکت‌های دانش‌بنیان یکی از اساسی‌ترین کارهاست، این جز اولویت‌هاست.
به گزارش کبنا، با وجود اهمیتِ پارک علم و فناوری در اقتصاد شهرها و همچنین جهت‌دهی و باروری ایده‌ها و استعدادها و همچنین ارتقای سرمایه‌ی انسانی، راه‌اندازی پارک علم و فناوری در استان کهگیلویه و بویراحمد فراز و فرودهای بسیاری داشته است تا آن‌که با همت جمعی از دلسوزان استان کهگیلویه و بویراحمد، به‌ویژه رئیسِ آن، شمس‌الدین هاشمی توانست اندک اندک پا بگیرد و به جایی که امروز هست، برسد. داستان راه‌اندازی و رشد پارک در استان، نشان‌دهنده‌ی زحماتی است که مجموعه‌ی مدیریتیِ حاکم بر آن در این سال‌ها متحمل شده‌اند.

  

مستند پارک علم و فناوری کهگیلویه و بویراحمد

شمس‌الدین هاشمی؛ رئیس پارک علم و فناوری کهگیلویه و بویراحمد درباره‌ی طرحِ بحثِ راه‌اندازی پارک در استان می‌گوید: بحث پارک علم و فناوری کهگیلویه و بویراحمد در سال 1385 مطرح شد و در سفر اولِ دولت وقت به استان، مصوب شد که پارک علم و فناوری در استان کهگیلویه و بویراحمد راه‌اندازی شود. متأسفانه علی‌الرغم تلاش‌هایی که شد، به دلیل پیچیدگی‌هایی که پارک علم و فناوری داشت، عدمِ شناختِ دقیق مسئولینِ وقت نسبت به پارک علم و فناوری باعث شد پارک علم و فناوری در استان، راه نیفتد. سه مسئول راه‌اندازی در استان کهگیلویه و بویراحمد عوض شد. از موقعی که ما به عنوانِ مسئول راه‌اندازی، فعالیتِ خودمان را شروع کردیم، در عمل به‌جز یک‌سری نامه‌هایی که به نتیجه هم نرسید، پارک علم و فناوری شکلی به خود نگرفته بود و در عمل نه ساختمانی داشت، نه اتاقی و نه حتی میز و صندلی.



هاشمی می‌گوید: در ادامه، اولین کاری که ما انجام دادیم، این بحث را مطرح کردیم به خصوص با استاندار که در همه‌ی استان‌های کشور، پارک علم و فناوری راه‌اندازی شده است و کهگیلویه و بویراحمد تنها استانی است که پارک علم و فناوری ندارد. بر همین اساس، حساسیتی در بین مدیران به وجود آمد؛ در پیِ آن بنری در دربِ یکی از دانشکده‌های دانشگاه یاسوج نصب شد. در عمل برای جامعه و عامه‌ی مردم، فناوران و نخبگان و رسانه‌ها این سؤال پیش آمد که پارک علم و فناوری چه جایگاهی می‌تواند داشته باشد و آیا پارک علم و فناوری یک طبل توخالی است؟
اما در سال 1395 با رایزنی‌های صورت گرفته با استاندار وقت و با توجه به این‌که استان کهگیلویه و بویراحمد تنها استان فاقد پارک علم و فناوری بود، در میان مسئولان حساسیتی جدی برای پیگیریِ موضوع ایجاد شد. در سفر رئیس جمهور به استان، با تلاش مسئولِ راه‌اندازیِ پارک، استاندار و نماینده‌ی وقت ولی فقیه در استان، پارک علم و فناوری، ردیف بودجه‌ی مشخص خود را دریافت نمود.
آیت‌الله ملک حسینی در همین رابطه می‌گوید: حقیقتاً احساس می‌کردم بحث پارک علم و فناوری یکی از وظائف و رسالت‌هایم است. استان را می‌شناختم. ظرفیت‌های انسانیِ استان را هم می‌شناختم. با نیازهای این استان آشنا بودم و پارک علم و فناوری ضرورت داشت.
سید داوود موسویان، رئیس وقت جهاد دانشگاهی کهگیلویه و بویراحمد نیز بیان می‌کند: فکر می‌کنم اگر پارک در همان سال‌ها در استان راه‌اندازی می‌شد و مسیر اصلی‌ای که باید طی می‌کرد را جلو می‌رفت، در حوزه‌های متعدد بالاخص تقویت شرکت‌های دانش‌بنیان، و ایحاد اشتغال بر مبنای دانش به ما خیلی کمک می‌کرد.
محمودرضا رحیمی رئیس وقت دانشگاه یاسوج نیز در این باره به بیان خاطره‌ای از روند احداث پارک علم و فناوری در استان کهگیلویه و بویراحمد می‌پردازد و می‌گوید: قبل از سفر ریاست جمهوری به استان، تلاش بنده و مجموعه همکارانم، استانداری کهگیلویه و بویراحمد و آقای خادمی استاندار وقت این بوده که در سفر ریاست جمهوری مصوبه پارک علم و فناوری را بگیریم. از آنجایی که این پارک در لیست مصوبه‌ها نبود، بعد از پایان صحبت‌ها، موضوع پارک علم و فناوری مطرح شد که حتی آقای روحانی رئیس جمهور به شوخی گفت؛ موضوع پارک در مصوبه‌ها نیست، اما چون موضوع پارک علم و فناوری است و اهمیت ویژه‌ای دارد، می‌پذیریم  و کمک می‌شود. به هر طریق که شد مصوبه‌ای از سفر هیئت دولت در این خصوص گرفته شد.
خادمی استاندار وقت کهگیلویه و بویراحمد نیز همسو با موسویان می‌گوید: متأسفانه دیر شروع کردیم، ما استانی بودیم که پارک علم و فناوری نداشت، ولی با توجه به ضرورت‌هایی که پارک علم و فناوری داشت، پیگیری‌هایی با فشردگی انجام شد. به نظر من این اتفاق با هفت هشت سالی تأخیر روی داد.
در واقع، پس از تخصیص اعتبار، ساختمان مرکزی انتخاب و خریداری شد و با حذب فناوران، مخترعان و نوآوران، پارک علم و فناوری، رسماً فعالیتِ خود را آغاز نمود.
به گفته‌ی شمس‌الدین هاشمی: آن‌چه که اهمیت پیدا کرد، این بود که چگونه فناوران، کسانی که ایده دارند و برخوردار از خلاقیت هستند و ایده را می‌توانند تبدیل به محصول کنند را تشویق کنیم که به این عرصه وارد شوند. در واقع، سخت‌افزار تا حد زیادی فراهم شده بود و نیاز به نرم‌افزارِ خوب بود که بتواند از این ظرفیت‌های فیزیکی استفاده کند. ما بحثِ فرهنگ‌سازی در این زمینه را شروع کردیم. به تدریج که اهمیتِ این حوزه را در جامعه نشان دادیم، رسانه‌ها را حساس کردیم و صدا و سیما را پای کار آوردیم، جمع‌بندی این شد که حوزه‌ی فناوری هم می‌تواند استفاده‌ی مادی داشته باشد و هم استفاده‌ی معنوی و هم نام داشته باشد و هم نان.
هاشمی می‌افزاید: ما باید از نظر رسمی هم این را پیش می‌بردیم؛ بحث برنامه‌ی کاری، طرح توجیهی، پرسشنامه و کلیه‌ی مواردی که لازم بود تا پارک جنبه‌ی عینی و رسمیت پیدا کند، آماده شد. در جلسه‌ی شورای گسترش آموزش عالی این مصوب شد و پارک علم و فناوری رسماً دیگر موافقتِ اصولیِ خود را اخذ کرد و در همین ساختمانِ مرکزیِ فعلیِ پارک علم و فناوری، فعالیت خود را به صورت رسمی آغاز کرد.

کلانتری استاندار کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به این‌که پارک علم و فناوری، مجموعه‌ای جوان، نوپا اما بسیار پرکار و اکتیو، پرانرژی و با انگیزه است بیان می‌کند: مجموعه‌ای که عملاً در سال 1397 کار خود را شروع کرد، به سرعت پله‌های ارتقا و پیشرفت را دارد پشت سر می‌گذارد.
خبر خوشِ کلانتری برای پارک علم و فناوری این است که به گفته‌ی او: در آینده‌ای بسیار نزدیک، ساختمانِ جدید استانداری کهگیلویه و بویراحمد را به بهره‌برداری می‌رسانیم و بنا داریم ساختمان فعلی که یک ساختمان بزرگ است را تحت عنوان کارخانه‌ی نوآوری در اختیار پارک علم و فناوری قرار دهیم تا واحدهای فناورِ جدید در آن‌جا ساماندهی شوند و با آرامش و امید بیشتری به کارشان ادامه دهند.
گفتنی است در حال حاضر در پارک علم و فناوری و مراکز رشد زیرمجموعه‌ی آن، 55 واحد فناور در حال فعالیت هستند که 7 واحدِ آن را شرکت‌های دانش‌بنیان تشکیل می‌دهند. در مجموع بالغ بر 300 فرصت شغلی ایجاد شده است که این عدد به صورت تصاعدی در حال افزایش است.
هاشمی در ادامه‌ی کار و در توضیحِ مسیری که پارک پیشرفت داشته است می‌گوید: این زیرساخت‌ها کافی نبود. ما باید از استعدادهای خوب که در بخش‌های مختلفِ استان کهگیلویه و بویراحمد وجود داشتند استفاده می‌کردیم. فرض ما این است که استعدادها به خوبی در نقاط مختلف استان پخش شده‌اند. مخصوصاً در مناطق محروم ما، استعدادهای بکری وجود دارد. باید از این ظرفیت‌ها استفاده شود. بر این اساس ما تصمیم گرفتیم که پارک را به دیگر مناطق استان هم گسترش دهیم.
وی می‌گوید: یکی از اتفاق‌هایی که باید می‌افتاد بحث زیرساخت‌های لازم در آن مراکز بود. هم در گچساران و هم در یاسوج، ما بعد از این‌که واقعاً جنگیدیم. تلاش‌های زیادی صورت گرفت، نامه‌های بسیاری زدیم. بنابراین امروز بخشی از آن چیزی که نیاز داریم محقق شده است؛ یک سوله‌ی 1200 متری از استانداری گرفتیم که در حال آماده‌سازی است. یک ساختمان دیگر هم در سرابتاوه داریم که سابقاً مربوط به دانشگاه پیام نور بود.
شرکت دانش‌بنیان گسترش کاربردی فناوری، شرکت دانش‌بنیان کشت‌یاران آذرپیوند، شرکت دانش‌بنیان زیست‌گرده‌افشان دنا، شرکت انرژی موج خورشید، شرکت داروسازی ارمغان سلامت زاگرس، شرکت داروپژوهان خامی، شرکت زیست‌فناور هامرز، شرکت دانش‌بنیان الکتروطب آسیا و شرکت صنعت‌آوران دنا از جمله شرکت‌هایی هستند که در یاسوج فعالیت می‌کنند.
پس از پیگیری‌های فراوان در جهت گسترش پارک علم و فناوری در استان و ایجاد زیرساخت برای جذب فناوران و نوآوران، امروز در کنار فضاهای ایجاد شده در یاسوج، یک فضای 5100 متر مربعی در گچساران در حال تجهیز است. همچنین استقرار مراکز رشد در گچساران و دهدشت نیز از دیگر اقدامات انجام شده است. بنابراین به تدریج تمام فناوران در استان بدون مشکل رفت و آمد می‌توانند ایده‌های ناب خود را تجاری نموده و به مرحله‌ی تولید برسانند و در اقتصاد منطقه و استان تأثیرگذار باشند.

سید جواد حسینی هم اکنون مدیر مرکز رشد واحدهای فناور گچساران می‌باشد. در گچساران نیز شرکت‌هایی مشغول به فعالیت شده‌اند از جمله: شرکت کیان پیشرو صنعت و شرکت خانه چوب زاگرس.
لازم به ذکر است برای فرهنگ‌سازی در این زمینه چندین نمایشگاه در استان کهگیلویه و بویراحمد برگزار شده است. با حمایت پارک علم و فناوریِ استان، شرکت‌های زیرمجموعه توانستند در نمایشگاه‌های کشور هم حضوری موفق داشته باشند.
به گفته رئیس پارک علم و فناوری: ما امروز به این سمت می‌رویم که نه فقط در فرهنگ‌سازی حوزه‌ی فناوری کار می‌کنیم، بلکه داریم به این سمت می‌رویم که رویدادهای استارت‌آپی شرکت می‌کنند، محصولاتشان را عرضه می‌کنند. این ایده‌ها بعد از پختگی و چکش‌کاری، می‌توانند نقش مؤثری در اقتصاد استان داشته باشند.
تحقیق در زمینه‌ی پرورش قارچ هوشمند با کمک پارک علم و فناوری استان، تربیت دانش‌آموز پژوهشگر، تولید بازی‌های رایانه‌ای، طراحی‌های نرم‌افزاری بیومکانیک، تجهیزات پزشکی و فناوری اطلاعات و ارتباطات از زمینه‌هایی است که پارک علم و فناوری از آن‌ها حمایت کرده است.
گفتنی است پارک علم و فناوری تأثیر بسیاری در ترویج فرهنگ نوآوری در استان داشته است. می‌توان گفت به عنوان دستگاه برتر استان نیازمند توسعه‌ی روزافزون فعالیت‌های خود می‌باشد. لذا یک مرکز رشد در شهرستان کهگیلویه نیز راه‌اندازی شد. ساختمان آن در دانشگاه آزاد دهدشت واقع شده است.
امروز ما در پارک علم و فناوری، مرکز استعلام ثبت مالکیت‌های معنوی هم وجود دارد. در همین قالب، جوانان زیادی برای ثبت مالکیت‌های معنوی خود به پارک مراجعه می‌کنند.
بنابراین، آن کلاف سردرگم باز شده و الأن در استان ما پارک علم و فناوری به خوبی راه انداخته شده است. پارک دبه دنبال یک اقتصاد مبتنی بر فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان در استان است چرا که هم در اقتصاد آینده تأثیرگذار است و هم در اشتغال.
به خوبی می‌توان دید با وجود این‌که زمان زیادی از آغاز فعالیت رسمی پارک علم و فناوری کهگیلویه و بویراحمد نمی‌گذرد، اما با مدیریتِ دکتر هاشمی امروز این پارک توانسته است با ایجاد زیرساخت‌ها و فضاهای مورد نیاز بستر مناسبی برای مخترعان و نوآوران خلاق فراهم کند.
امروز اگر کسی در مناطق مختلف استان کهگیلویه و بویراحمد حتی در مناطق محروم، ایده‌ای برای ایجاد کسب و کار نوین و خلاق دارد، به راحتی می‌تواند از این بسترها و فضاها استفاده کند و در کنار اشتغال‌زایی، اقتصاد استان را نیز ارتقا دهد.
نام شما

آدرس ايميل شما

تیرتاجی
Iran, Islamic Republic of
البته این پارک برای/و خاندان مادریشون بیشتر سود داشته تا استان. یکم دقت کنید میبینید تمام پرسنل پارک اقوام درجه یک ایشون هستن:)
رضا
Iran, Islamic Republic of
تا الان محصولاتی دیدید که تولیدات این شرکت ها باشند اگ دیدید در مقاله دیگر انهارا منتشر کنید،بیشتر به نظرمیاد بازی باکلمات باشد...هزاران اسم شرکت می شود اورد اما خروجی انها درکدام شهر یا استان یاکشور دیگر به فروش می رسند..ایا فقط استفاده از اون ردیف بودجه ای مدنظرهست!
بازار داغ گمانه‌زنی‌ها درباره کابینه

بازار داغ گمانه‌زنی‌ها درباره کابینه

به زودی دولت سیدابراهیم رییسی کلید پاستور را از حسن روحانی تحویل می‌گیرد و چندی بعد هم ...
سرنوشت نهاد اجماع‌ساز چه می‌شود؟

سرنوشت نهاد اجماع‌ساز چه می‌شود؟

تکلیف نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان که برای انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 تشکیل شده بود، وضعیتی ...
نگران تکرار تجربه ترامپ؛ تضمین می‌خواهد

نگران تکرار تجربه ترامپ؛ تضمین می‌خواهد

گزاره‌هایی که نشان می‌دهد در بازگشت به برجام سیاسی‌کاری صورت می‌گیرد و راستِ سیاسی عزمش ...
1