تاریخ انتشار
سه شنبه ۶ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۶:۰۲
کد مطلب : ۴۲۱۳۱۶
بیش از 250 هکتار از جنگل‌های گچساران در آتش سوخت

گچساران در میانه آتش و زلزله / نبرد نابرابر آتش و دستان خالی از تجهیزات / تناقض در گفتار مسئولان

۲
۰
گچساران در میانه آتش و زلزله / تناقض در گفتار مسئولان
کبنا ؛روز جمعه (2 خرداد ماه 99) آتش به جان جنگل‌های گچساران افتاد و تا الان علی رغم جانفشانی و ایثارگری نیروهای مردمی، بسیج، سپاه، ارتش، ستاد بحران، منابع طبیعی و... و مهار مقطعی آتش، هنوز آتش درختان کوه‌های گچساران را می‌سوزاند و ناجوانمردانه خاکستر می‌کند.
صبح روز (سه شنبه 6 خرداد ماه 99) غلامحسین حکمتیان اصل مدیرکل منابع طبیعی پایان عملیات اطفای حریق جنگل‌های گچساران را بعد از 80 ساعت اعلام می‌کند و می‌گوید: آتش مهار می‌شود. در حالی که در همان اوایل صبح نیروهای مردمی برای مهار آتش درخواست کمک می‌کند.
بنا بر اطلاعات کبنا، «در حال حاضر نیروهای مردمی به دلیل جدال چند روزه با آتش توان خود را از دست داده‌اند و درخواست کمک کرده‌اند. مدیریت مهار آتش در این شرایط از اهمیت زیادی برخوردار است، و منابع طبیعی باید نسبت به این امر مهم برای آتش سوزی‌های آینده و مدیریت نیروهای انسانی، اعلام فراخوان‌ها، تدابیر بهتری بیندیشند تا شاهد گسترش آتش سوزی‌ها در منابع ملی‌مان نباشیم.»
وحید محمدی‌تبار مدیرکل بحران کهگیلویه و بویراحمد ظهر روز (سه شنبه 6 خرداد ماه 99) که متوجه ضعف اطلاع رسانی در موقع بحران‌ها می‌شود در گفت‌وگو با رسانه‌ها می‌گوید: «ستاد بحران کهگیلویه و بویراحمد رئیس و سخنگو دارد، هیچ مدیری حق مصاحبه ندارد.»
او در ادامه مصاحبه‌اش با رسانه‌ها بیان می‌کند: «آتش سوزی ارتفاعات کوه خامی گچساران «منطقه خنگ بنار» و «گناوه لری» اطفای حریق کامل نشده است و در حال حاضر دو فروند هواپیمای آب پاش هوافضای سپاه در عملیات مهار آتش حضور دارند.
محمدی‌تبار افزود: «آتش سوزی ارتفاعات کوه خامی گچساران ((منطقه خنگ بنار و گناوه لری)) همچنان اطفا کامل نشده است.»
 وی ادامه  داد: در حال حاضر دو فروند هواپیمای آب پاش هوافضای سپاه پاسداران در عملیات حضور دارند و تا امروز سورتی داشتند.
مدیرکل بحران استانداری کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه سپاه استان و تیپ ۴۸ فتح اعلام برای مهار آتش آمادگی و پشتیبانی کرده‌اند، گفت: بنا به دستور استاندار  تا اطفای کامل حریق در گناوه لری و خنگ بنار گچساران عملیات با فرماندهی مدیریت بحران استان ادامه خواهد داشت.
محمدی تبار عنوان کرد: دو فروند بالگرد ارتش هم در استان همجوار آمادگی  لازم را برای مهار آتش در ارتفاعات کوه خامی دارند و هماهنگی لازم انجام شده است.
وی ابراز کرد: برای مهار آتش در منطقه خنگ بنار و گناوه لری نیروهای مردمی و جوانان خودجوش، بسیجی و نیروهای بومی منطقه، تیم‌های ورزشی شهرستان اعلام آمادگی کردند.
محمدی تبار خاطرنشان کرد: منابع طبیعی موظف است تا ساعت 16 امروز منطقه را پایش کامل نمایند و در میدان اطفا نیروها را ساماندهی کنند تا این همه امکانات و نیروی انسانی که دولت و نظام فراهم کرده است بتوانند در کنترل آتش سوزی موثرتر واقع بشوند.
وی افزود: ادارات امور عشایر، محیط زیست و جهاد کشاورزی شهرستان گچساران موظف است کلیه نیروها و پرنسل خود را رأس ساعت ۱۶ جهت شرکت در عملیات جلوی فرودگاه شهید امید بخش گچساران فراخوان نماید.
مدیرکل بحران کهگیلویه و بویراحمد در پایان تاکید کرد: «مدیریت بحران استان رئیس و سخنگو دارد، لذا خواهش دارم سایر مدیران و مسئولین از ارائه مصاحبه تا پایان عملیات خود داری فرمایند.»
اما روی ماجرا چیز دیگری است؛ «همزمان با شعله‌ور شدن دوباره آتش در جنگل‌های شهرستان گچساران، زلزله (5.2) ریشتری نیز موجب مصدومیت دست‌کم ۱۸ نفر و آسیب به واحدهای مسکونی در مرکز این شهرستان شد، باعث گردید این شهرستان در چند روز گذشته شرایط ویژه‌ای را تجربه نماید. و مردم وحشت زده، شب‌ها را در حیاط و فضای باز بسر ببرند. از روز جمعه جنگل‌ها و مراتع کوه خامی در شهرستان‌های گچساران و باشت از توابع استان کهگیلویه و بویراحمد در آتش می‌سوزند و کمبود تجهیزاتباعث شده بود که همچنان شعله‌های آتش همچنان در حال پیش‌روی باشند. ظاهراً آتش‌سوزی در جنگل‌های گچساران چندین بار مهار شده و به‌دلیل وزش باد و صخره‌ای‌بودن منطقه دوباره شعله‌ور می‌شود. در این شرایط ساعت ۱۳ و ۴۱ دقیقه روز یکشنبه (4 خرداد) مرکز زلزله‌نگاری کشور اعلام کرد که زلزله 2/5 ریشتری برخی از مناطق گچساران از جمله شهر دوگنبدان،‌ مرکز این شهرستان و روستاهای حومه آن مجدداً لرزانده است. به گفته مسئولان استان،‌ این زمین‌لرزه‌ها خسارت جانی نداشته، اما موجب مصدومیت دست‌کم ۱۸ نفر شده است. این زلزله همچنین موجب ریزش کوه در برخی جاده‌ها و فروریختن دیوار و سقف برخی واحدهای مسکونی شده است. این زمین لرزه در شهرستان گچساران، بهمئی، لنده، کهگیلویه، دنا، باشت و شهر یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد احساس شد. این زمین لرزه در عمق ۱۰ کیلومتری زمین و در ۱۴ کیلومتری دوگنبدان در استان کهگیلویه و بویراحمد، ۴۱ کیلومتری سردشت خوزستان، و ۴۴ کیلومتری چرام کهگیلویه و بویراحمد رخ داد. این زلزله در بخش‌هایی از استان‌های بوشهر، فارس و خوزستان احساس شد.
از سوی دیگر مقام‌های استانداری کهگیلویه و بویراحمد تأیید کردند که هم‌زمان با این زلزله و آتش‌سوزی، ۱۵ میلیارد ریال خسارت به بافت تاریخی دهدشت وارد شده است. به گفته معاون اقتصادی استانداری این بنا خسارت دیده است. به گفته وحید محمدی‌تبار، مدیرکل مدیریت بحران استان کهگیلویه و بویراحمد برای مهار آتش پنج هواپیما و بالگرد به این منطقه اعزام شده است. او همچنین گفته است که اوج آتش‌سوزی‌ها در جنگل‌های «خنگ بنار» است و در یک مرحله عصر یکشنبه آتش‌سوزی جنگل‌های گچساران مهار شد، اما مجدداً شعله‌ور شد.
  مردم با شاخه‌های درختان به کمک نیروها رفتند / تناقض در گفتار مسئولان
گزارش‌ها حاکی است مردم نیز برای مهار این آتش به کمک نیروهای دولتی رفته‌اند، مدیرکل منابع طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد این موضوع را تأیید می‌کند و می‌گوید: وسایل لازم برای نیروهایی که برای کمک به مهار آتش‌سوزی در جنگل‌ها می‌آیند، نداریم و با شاخه درختان اقدام به خاموش کردن آتش می‌کنند. تاکنون حتی یک ریال اعتبار برای خرید تجهیزات و امکانات جهت مقابله با آتش‌سوزی جنگل‌های استان پرداخت نشده است. در یک مورد سه‌میلیارد تومان بابت حقوق کارکنان طرح منابع طبیعی استان اختصاص داده شد.» این صحبت‌های مدیرکل منابع طبیعی در حالی است که شهابی‌فر معاون بودجه سازمان مدیریت کهگیلویه و بویراحمد می‌گوید: «در سال 98 اعتباری بالغ بر ۳ میلیارد تومان، بصورت نقد در جهت حمایت و حفاظت از جنگل‌ها و مراتع استان به اداره کل منابع طبیعی استان ابلاغ و اختصاص یافته است. با این اعتبار و با بکارگیری ۶۹ نفر نیروی شاغل در طرح، این هدف می‌بایست تحقق یابد.» اما بلافاصله معاون توسعه، پشتیبانی و نیروی انسانی اداره کل منابع طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد به صحبت‌های شهابی فر معاون بودجه سازمان مدیریت واکنش نشان می‌دهد و بیان می‌کند: «مبلغ اختصاص داده شده فقط مربوط به حقوق قرقبانان بوده و هیچ رقمی جهت پشتیبانی و خرید تجهیزات به منابع طبیعی اختصاص داده نشده است.»
حکمتیان اصل مدیرکل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: «یش از ۶۰ دستگاه دمنده برای مقابله با آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع استان خریداری و بین شهرستان‌ها توزیع شد که کافی نیست و به ۳۰۰ دستگاه دمنده جهت پوشش و مقابله با آتش‌سوزی جنگل‌های استان نیاز داریم. از سوی دیگر وحید محمدی‌تبار، مدیرکل مدیریت بحران استانداری کهگیلویه و بویراحمد اعلام کرد که سه نیرو در حین اطفای حریق جنگل‌ها مصدوم شده‌اند. همچنین مقامات استانی می‌گویند که احتمال عمدی‌بودن حریق وجود دارد. استانداری کهگیلویه و بویراحمد اعلام کرد برای تشخیص علت حادثه یک کمیته حقیقت‌یاب تشکیل داده است.
با این همه حکمتیان اصل مدیرکل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد در آخرین خبر از آتش سوزی‌های گچساران در گفت و گو با کبنا، گفت: آتش سوزی مهار است ولی هر آتش سوزی در ارتفاعات باید تا 24 ساعت پایش شود تا دچار حریق نشود.
مدیرکل منابع طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد اظهار کرد: جاهایی که فکر می‌کنیم ممکن است آتش سوزی شکل بگیرد نیروهایمان را مستقر کرده‌ایم، و هم اینکه کنده‌هایی که احتمال دارد خطرآفرینی کنند آب پاشی کرده‌ایم.
حکمتیان اصل افزود: در حال حاضر نقطه خاصی که آتش سوزی باشد نیست، اگر جایی دودی، کنده‌ای آتش بگیرد باید کنترل کنیم،  از نظر ما آتش دیروز مهار شد.
حکمتیان اصل گفت: هم نیروهای ما، هم نیروهای سپاه و هم نیروهای مردمی مستقر شده‌اند تا آتش پایش شود.
حکمتیان اصل در خصوص گزارش‌های مردمی درباره درخواست کمک نیروهای امدادی برای آتش سوزی‌ها گفت: مردم ممکن است دغدغه و نگرانی داشته باشند، من از روز شنبه تا الان در منطقه حضور دارم، مردم و مسئولین هیچ دغدغه‌ای نسبت به این موضوع نداشته باشند و منطقه تحت کنترل است.
 
آبگیری از سد کوثر برای مهار آتش سوزی جنگل‌های گچساران
 بالگردهای هوا فضای سپاه برای مهار آتش سوزی در ۵ سورتی پرواز به وسیله سبدهای اطفای حریق از سدکوثر آب برداشت کردند.
از صبح امروز (سه شنبه 6 خرداد 99)  بالگردهای هوا - فضای سپاه پاسداران برای دومین روز متوالی به پرواز در آمده‌اند تا آتش سوزی جنگل‌ها و مراتع گچساران را مهار کنند.
این بالگردها آب مورد نیاز را در ۵ مورد با سبدهای مخصوص اطفای حریق از سد کوثر گچساران برداشت کرده و بر روی کانون‌های آتش در کوه‌های خنج بنار، کوه گهر و غلات گناوه تخلیه می‌کنند.
کار اطفای حریق با دو فروند بالگرد آب پاش هوا - فضای سپاه در حال انجام است، اما وزش باد و سخت گذر بودن منطقه، مهار آتش را با سختی و کندی مواجه کرده است.
دیشب انتظار می‌رفت آتش مهار شود، اما سقوط کنده‌های آتش به دامنه کوه و وزش باد موجب شعله ور شدن دوباره آتش در این مناطق شد.
کارشناسان میزان خسارت اولیه آین آتش سوزی را بیش از ۲۵۰ هکتار برآورد کرده‌اند.
آتش سوزی جنگل‌های استان کهگیلویه و بویراحمد موضوع نگران کننده است، به دلیل بارش‌های اخیر باران بعد از سال‌ها خشکسالی شاهد رویش مراتع و گیاهان بی سابقه‌ای بودیم و به گفته مسئولان و کارشناسان مراتع عرصه‌های منابع طبیعی استان حکم باروت دارند که با افتادن آتش در خرمن طبیعت به ناگاه خشک و تر و هر چه سر راهش باشد را می‌سوزاند و خاکستر به مردمان تحویل می‌دهد. نبرد نابرابر آتش در میانه صخره‌ها و راه‌های صعب العبور با دستان خالی نیروهای امدادی نفس گیر و طاقت فرسا است.
آنچه غم انگیزتر است، این است که می گویند عوامل انسانی سبب نابود شدن جنگل‌های استان کهگیلویه و بویراحمد است مسئله‌ای که یقیناً در کمیته حقیقت یاب مورد بررسی قرار می‌گیرد. چرا باید عده‌ای سودجو و منفعت طلب برای به دست آوردن ذغال و سودهای ناچیز اینگونه میراث آیندگان را دود کنند.
این آتش سوزی علاوه بر از بین بردن پوشش گیاهی (اعم از بلوط، بادام، رملک و...) دام‌ها را هم بدون علوفه می‌کند که قوز بالای قوز است.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
اگه این افرادی که قاچاق زغال میکنن ودولت به طورجدی بهاشون برخورد کنه هیچ وقت ازاین اتش سوزیها رخ نمیدهد ونخواد داد همخ چیو سرسری گرفتن میگن یهدادم دیوانه یه سنگی میندازه توچاه هزارتا ادم عاقل به زور درش میارن جرا اخه به جه قیمتی.
محمد پورفتحی
Iran, Islamic Republic of
این شهر وقتی اتش گرفت که فرماندار و رییس شرکت نفت ش،پروازی از شهر دیگه ای هستن،شهردار وقت حتی یک روز کارمند هبچ اداره و نهادی نبوده،شورای شهرش،در حد ملا مکتبی مدیریت شهری نمیدونن،در این بلبشو چطور انتظار داریت،این حضرات فرهیخته مدبریت اتفاق به این بزرگی رو به دست بگیرن و سربلند بیرون بیان؟؟؟!!!
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
به نظر شما کدام دانشگاه سال 1402 در استان کهگیلویه و بویراحمد عملکردی بهتری داشته است؟
دانشگاه یاسوج
دانشگاه علوم پزشکی
دانشگاه آزاد اسلامی
دانشگاه پیام‌نور
دانشگاه علمی کاربردی
دانشگاه فنی و حرفه‌ای
هیچ کدام
1