تاریخ انتشار
پنجشنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۲۲:۵۲
کد مطلب : ۴۲۰۹۱۵
نقد یدالله مرادی بر نشست منتخبین مردم زاگرس‌نشین در مجلس یازدهم؛

حرکت به سوی جاهلیت مدرن

۱۷
۰
حرکت به سوی جاهلیت مدرن
کبنا ؛در خبرها آمده است یکی از منتخبین پرحاشیه مجلس یازدهم نمایندگان مجلس آینده را در هتلی دعوت به افطار!!! نموده جهت " تشکیل فراکسیون زاگرنشینان"اینکه سایتهای خبری نوشته‌اند نماینده حاشیه دار خود گویای یک واقعیت است که حاشیه داران هر کس و هر جا باشند آنچه را که می‌خواهند و انجام می‌دهند منافع، امتیاز و معامله می‌باشد. هرچند این حاشیه دار را معرفی نکرده‌اند و مهم هم نیست که چه کسی است اما در این نوشته قصد واکاوی این حرکت سیاسی و غیر لازم و دور از مبانی وحدت ملی را دارم.
از دیدگاه جامعه شناسان سیاسی کمال مطلوب هر حکومت ملی و مردمی برخورداری از یک ملت و کشور یکپارچه می‌باشد که در آن همگان به یک هویت فراگیر ملی تعلق خاطر داشته باشند تا هم آرامش و انسجام حاکم باشد و هم بستر توسعه و پیشرفت تسهیل گردد و هم همه ظرفیت‌ها و نیازها هماهنگ ملاحظه و مورد بهره برداری لازم قرار گیرند. طبیعی است که در هر واحد جغرافیایی بنام کشور تفاوت چشمگیر زبان، مذهب، قومیت، نژاد و رنگ وجود دارند که لازم است در سایه اتحاد و انسجام ملی، اهداف و آرمانهای مشترک را پیگیر و مطالبه گر باشند. بررسی توزیع جغرافیایی قومیت‌های ایران و نقش آنها بر تحولات گذشته و حال و آینده کشور همیشه مورد تحلیل و پیمایش پژوهشگران جهت تحرک بخشی به همه لایه‌ها و اقشار اجتماعی مطلوب آنها بوده است. ایران در گذرگاه تاریخ علیرغم تنوع قومی و فرهنگی در قبال تهاجمات دشمنان هم از سرزمین و هویت ملی خود دفاع کرده‌اند و هم فرهنگ و آداب و سنن ایرانی را حفظ کرده‌اند، چه شمالی باشند چه جنوبی، چه ترک باشند و چه لر، چه مازنی باشندو چه آذری، چه زرتشتی باشند و چه مسلمان، چه کرد باشند و چه عرب و.... چه در البرز ساکن باشند و چه زاگرس نشین، چه در کنار خلیج همیشه فارس باشند و چه در کویر لوت و.... همین ویژگی‌ها ایرانی خواهی با شناسنامه اسلامی بوده که در عین حال دشمنان را به اجرای انواع حرکت نفاق انگیز و ضد وحدت برای رو در رو قرار دادن اقوام ایرانی وا داشت چون یکی از بسترهای مهم ناامنی و تهدیدات امنیتی ایران همین تنوع قومیتی و جغرافیایی و دینی و زبانی و نژادی بوده، طمع ورزی و تحریک کشورهای استعمارگر و حضور فتنه انگیزان بیگانه در دهها آشوب و اختلاف قومی در همین تاریخ معاصر حکایت از برنامه ریزی و امیدواری استعمارگران برای انشقاق ایران و ایرانی بوده، منشأ جنگ 8 ساله از همین زاویه قابل تحلیل و ارزیابی است.
ایران کشور چند فرهنگی با تنوع قومی و زبانی است که این هم ظرفیت است و هم تهدید. جغرافیای سیاسی ایران بر مبنای جغرافیای طبیعی شکل نگرفته بر مبنای جغرافیای فکری و اعتقادی پیوند خورده و همین سبب استحکام دیرین آن و قدرت مقاومت در برابر هر تعرض و چشم طمعی بوده است. انسجام ملی در نتیجه صورت بندی نیروها و گروههای اجتماعی و قومی شکل گرفته و این از نظر امنیت ملی دارای اهمیت خاصی می‌باشد چون هر چه یک دولت، ملت منسجم‌تر و یکپارچه‌تر باشد وضعیت امنیتی آن ثبات بیشتری دارد و دولت، ملت نامنسجم زمینه بالقوه برای بروز رفتارها و رخدادهای ضدامنیتی می‌باشد در چنین فضای فکری عبارات تشکیل فراکسیون زاگرنشینان را مدنظر قرار دهیم.
چرا این فراکسیون، چرا جغرافیایی؟
عمومأ در طول تاریخ ریشه بسیاری از تراع ها و تنش‌های اجتماعی در خوی خودبرتربینی و یا خودخواهی و یا خودبینی تجلی می‌یابد، وقتی محور حقانیت را خود قومی، خود فردی، خودهویتی، خود ملی و حتی خود دینی قرار دهیم هاله‌ای از برتری و از خود راضی بودن شکل می‌گیرد که سایرین رنگ و بوی اجنبی می‌دهند و غیرخودی تلقی می‌شوند، اصالت خودخواهی را چه بر مبنای نژاد و چه جغرافیا و چه زبان و یا خون و هویت قرار دهیم تمایزات ناعادلانه با دیگران ایجاد می‌شود که همین روزنه و نفوذی می‌شود برای بداندیشان تا شکافت‌های قومیتی و...را تبدیل به گسل‌های عمیق نمایند و زمینه ساز احساس بیگانگی با واحد سیاسی را عمیق نموده تا افراد ساکن در یک جغرافیای سیاسی خاص و تحت حاکمیت قوانین حاکم بر آن را از لحاظ روانی تبدیل به بدبینی و سوءنیت نموده و هویت ملی و حقوق شهروند ملی را اسیر تمایزات نمایند. اینکه مجلسی که خود باید نماد اقتدار ملی باشد و هر نماینده طبق قانون اساسی نماینده کل ایران می‌باشد از هم اکنون نغمه تفرق و آهنگ اختلاف را بنوازند و ذهنیت منفی در مورد نابرابری‌های اجتماعی در دستیابی به مقامات سیاسی و اداری جامعه و یا مسائل اقتصادی را به جغرافیای زندگی اقوام و یا به زبان و یا دین آنها جهت دهند، خواسته و ناخواسته بازی در زمین استعمار و بخطر انداختن امنیت ملی است.
حدود 20 سال اخیر تفکری ضدهویت ملی و دینی در کشور در حال نضج گرفتن است که در تلاش است تا نمادهای رسمی دینی و شیعی را نادیده و بنام کورش و ایرانیت روح و جهت ضدعرب و عربی بودن را تبلیغ می‌نمایند این تفکر خاستگاه خود را زاگرس نشینی دانسته و بدون استدلال علمی و تاریخی اصالت نژادی را به این منطقه جغرافیایی می‌دهند که به وضوح سوءنیت و تحریک اجتماعی در زیر ساخت فکری آنها هویدا است که این حرکت همنوایی، همدلی و همزیستی مسالمت آمیز و برادرانه کنونی را که قاعده حاکم بر مناسبات اقوام ایرانی است را به چالش می‌کشاند، هنوز زخم‌های ناشی از منازعات قومی پس از پیروزی انقلاب اسلامی در دهه اول فراموش نشده که آثار زیانباری را بر این مناطق پدید آورد.
اما نقبی بر این جلسه:
تشکیل فراکسیون یکی از ساختارها و انسجام بخشی به برنامه‌ها و جهت‌های اجرایی در تمام پارلمانهای سراسر جهان بوده و فی البداهه امری معقول و مرسوم است. دو نهاد کمیسیون (تشکل رسمی نمایندگان) و فراکسیون (تشکل غیررسمی نمایندگان) می‌توانند در تعامل و تبادل امور جامعه، نظارت نمایندگان و تنظیم قوانین را میسر و تسهیل نمایند. اما هر دوی اینها پس از استقرار نمایندگان و تصویب اکثریت اعتبارنامه‌ها عملیاتی می‌گردد که اصل اولیه و رسمی تشکیل کمیسیون‌ها می‌باشد. در کشورهای دارای احزاب شناسنامه دار فراکسیون هر حزب تشکیل تا راههای مدیریت و برنامه ریزی کمیسیونها را مدیریت و هماهنگ نمایند در ایران جریانات سیاسی این مسئولیت را بعهده دارند.
اما اتفاق نادر و عجولانه و پر از ابهام تشکیل فراکسیون موسوم به زاگرس نشینان آن هم با نگرش کسانی که مدعی یک جریان فکری، سیاسی هستند حرف و حدیث بسیار دارد.
الف-زاگرس نشینان عمومأ اقوام تلاشگر و با ثبات ایران کهن هستند که خیلی‌ها تلاش داشتند و دارند تا ردای زاگرس نشینی را بر مطامع سیاسی و قدرت یابی خود بپوشانند و در این قالب و عنوان زیبنده وارد معامله شوند و از هم اکنون وزن کشی نمایند.
ب-اکثر همین نمایندگان زاگرس نشین در دوره‌های قبلی هم حضور داشتند ولی آنگاه بر عناوین سیاسی آویزان بودند و حالا که در اقلیت سیاسی قرار گرفته‌اند، خود را بر ارتفاعات زاگرس آویزان نموده‌اند تا با این حربه بتوانند قدرت خود را در کمیسیونها و به اکثریت مجلس نمایش دهند وگرنه زاگرس نشینی که الان در حال کوچ عشایر است و یا کارگرش تعطیل شده، تأمین معیشت آنها به سختی شکل می‌گیرد نه اسپیناس می‌شناسند و نه خوی اشرافیگری و ولخرجی‌های میلیاردی را می‌دانند، این قدرت طلبان هستند که هزینه ریالی برای تثبیت خود با نام زاگرس نشینی دارند.
ج-اگر زاگرس نشینی را بعنوان یک اصالت قبول دارند و نامش را یدک می‌کشند چرا سرمایه‌هایشان را در کانادا و مالزی و فرانسه و... به کار می‌گیرند؟ چرا در مواقع نیازمندی به قدرت زاگرس نشینی را شعار می‌دهند و در تقسیم غنایم انتخاباتی سهامداران ستادهای انتخاباتی را ملاحظه می‌نمایند؟ بالاخره تکلیف خود را با مردم شفاف و صریح و سریع ابراز دارند که زادگاه آنها کجاست؟ مبانی فکری و اندیشه‌ای و سیاسی خود را از هویت انقلابی و اصالت پاک زاگرس نشینی گرفته‌اند یا از اندیشه‌های قرن نوزدهمی غرب و چوب سوخته لیبرالیسم سرمایه سالار؟
د-تشکیل این فراکسیون قبل از رسمیت یافتن مجلس نوعی خودخواهی و خود برتربینی برای محور قرار گرفتن در نظام تصمیم گیری مجلس آینده می‌باشد که قطعأ سبب تحریک و تشکل یافتن فراکسیونهای قومی و جغرافیایی دیگر هم می‌شود و این رقابت بوی تنش و ایجاد فضای بدبینی در حوزه فراگیر ملی می‌باشد که در نهایت روح بدبینی را به نمایندگان اقوام دیگر می‌کشاند؟ فردا البرز نشینان که اکثریت مطلق جغرافیایی ایران و جمعیت و مجلس هستند هم با این نگرش سازمان می‌یابند؟ فراکسیون ترک زبانان و یا عرب زبانان و یا خراسان بزرگ و یا باختر و ....؟! تداوم این تحرکات در ایران ناهمگون دینی، مذهبی و قومی و زبانی در این واحد ملی در مقابل ناسیونالیسم افراطی که مدتها پان ایرانیست ها به آن دامن زدند عطر دلنوازی را به مشام نمی‌رساند. زاگرس نشینان عمومأ لرنشینان قهرمانی هستند که از نظر جمعیتی بعد از قوم بزرگ ترک علیرغم شورشهایی در عصر قاجار و خودمختاری در مشروطه و برخوردهایی در دوره پهلوی دارای مشکلات و شکافهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی عدیده هستند که با دلسوزی و مشارکت مسئولانه می‌توان این شکافها را در سایه انسجام و وحدت ملی و علاقه مندی به نظام جمهوری اسلامی مرتفع نمود که این قوم در این چهل سال وفاداری و بصیرت خود را با اقتدار به نمایش گذاشته و دل به معامله گران فراکسیون مذکور ندارند.
نکته پایانی:
انتظار طبیعی و حقیقی از نماینده از هر جغرافیا و یا هر زبان و دینی که باشد نه دین خود و خانواده و طایفه و قومیت خاص خود است او سوگند وفاداری به قانون اساسی و حفظ یکپارچگی ایران اسلامی را از ابتدا به عمل می‌آورد باید بداند که شکاف‌ها و تعارض گروه‌های متنوع را فعال کردن آسیب‌های امنیتی پدید می‌آورد. نماینده بجای پناه گرفتن پشت ارتفاعات دنا و دماوند و الوند به مطالعه قانون اساسی بپردازد که زیربنای حقوق شهروندی را در برخورداری مساوی در اصل نوزدهم به صراحت می‌گوید مردم ایران از هر قوم و قبیله‌ای که باشند چه زاگرس نشین باشند و چه البرزنشین، چه پشت قله‌های افتخار الوند و دماوند باشند و چه در سطح کویر لوت برابری همگانی در مقابل قانون دارند و هیچ مکان جغرافیایی سبب امتیاز نخواهد بود و یقین بدانید که تشکیل فراکسیون با مانور تجمل آنهم بنام جغرافیایی زاگرس که خود مشکلات متعدد را آنهم با این فضای کرونایی دارند نوعی دهن کجی به معیشت ودرد زاگرس نشینان است.
این محفل در این مقطع زمانی با هیچ مبنای منطقی سازگاری جز برای عرض اندام و معاملات پشت پرده به روش مدرنیسم با تمسک به هویت قومیتی ندارد اینهم تزویر مدرن است که این نوعی خودآرایی جاهلیت مدرن یا کمال جاهلیت سنتی است که برخوردار از نوعی بلوغ سیاسی با پیچیدگی خاص خود و مزین به الفاظ قانونی و حقوقی و نظام پارلمانی گره خورده است، امروزه گفتمان نوین اسلامی بر جاهلیت سنتی تفاخر و خود برتربینی و جغرافیایی غلبه کرده نباید، برای وزن کشی و امتیازگری احیا گردد.
باید بر جایگاه همین فراکسیون حک نمائیم که هیچ یک از حوادث و حرکات عوامل نفوذ و تکانه‌های سخت تاریخی مناسبت موجود میان اقوام ایرانی اعم از بلوچ و کرد و عرب و زاگرس نشین را بصورت بنیادین دگرگون نکرده است. حتی کوه نشینان زاگرس و البرز با همه مهجوریت و محرومیت و پراکندگی برای ادامه زندگی سرشار از آزادگی و بلندپروازی و سربلندی زندگی کرده‌اند. بقول دکتر رضا شعبانی در کتاب مبانی تاریخ اجتماعی ایران، «التفاتی به محیط ساکن را دون شأن و مخالف با طبیعت قاهر و سرشار از شر زندگانی خود می‌دیده‌اند. عوامل قدرت طلب و هیاهوگر ساکن در شهرها فقط جابه جا شده و به نوبت بر سپنج سرای دارایی و تمکن تکیه زده‌اند.»
بجای این بازیهای سیاسی به حافظ تفعل بزنیم:
دورگردون گر دو روزی بر مراد ما نرفت (نگشت) دائماً یکسان نباشد حال دوران غم مخور
هان مشو نومید واقف نه ای از سرغیب باشد اندر پرده بازیهای پنهان، غم مخور
----------------------------------------------------------
یدالله مرادی – فرهنگی بازنشسته
15 اردیبهشت ماه 99
نام شما

آدرس ايميل شما

سید مطهری
Iran, Islamic Republic of
با سلام نه اینکه امثال شماها پشت پرده ها نداشته اید .نه اینکه اگر دور گردون به شما ها میخورد چه اتفاقاتی نمی افتاد.نه اینکه در تبلیغات و به قول خودتان گفتمانتان دم از منطقه قوم وقبیله نمیزدید نه اینکه ......پس بجای این هیاهوی الکی چرا بر طبل تفرقه میکوبید و سنگ اندازی میکنید.
....
ايت
Iran, Islamic Republic of
احتمالا دوستمون اعتقاد دارن همون سياست نماينده محترم دو دوره قبلي را اعمال كنيم
مثلا سكوت در برابر سقوط
مثلا سكوت در برابر استيضاح وزير
كلا سياست سكوت را ادامه بديم كه گربه شاخمون نزنه
و البته استخدام هاي فله اي شرمت برق. و از اينا
موفق باشي اخوي
علی محمد
Iran, Islamic Republic of
اگه یک کار درست انجام داده باشن همین است
علی
هرچی فکر میکنم نمیدونم چرا قلم رو به دست همه میدن. تازه خوبه همه نتیجه مدیریت ایشان را در آموزش و پرورش و میراث فرهنگی دیدن. بابا جمع کن
Iran, Islamic Republic of
تو کار خودت اکثرا .دست سینه جلوی نمایندگان تهران میگذاری تا شاید کمکت کنند وضربه ای به همشهری خودت بزنی این حماقت است که حاضری به هرقیمت تاجگردون نباشه ولی هم حزبی هات باشند .درانتخابات چقدر تخلف کردید وشکست هم خوردید دراتاق های فکر شما به غیر از نقشه وار صحنه خارج کردن رقیبت مگه چیزی گفته میشود
دوست
Iran, Islamic Republic of
دقیقا کجا میسازه..۴۰ ساله این مینویسید..فایده ای هم برا تون نداره
فریاد زاگرس
Iran, Islamic Republic of
بیش از 80 درصد ثروت کشور از نفت و گاز و آب و سایر منابع و معادن از خطه زاگرس بوده، چه مقدار از آن به زاگرس نشینان تعلق گرفته؟ جز فقر و شکاف طبقاتی و بیکاری چه چیزی عاید مردم زاگرس شده وقتی همه وزرا و مدیران ارشد کشوری از فلات مرکزی انتخاب می شوند و عمده ثروت کشور به آنجا هدایت می شود و سرمایه گذاری ها و کارخانجات بزرگ و طرحهای اشنغال زای بزرگ در مرکز احداث میشود وقتی از ثروت زیرزمینی و روزمینی زاگرس چیز قابل توجهی نصیب مردمش نمی شود چرا یک فراکسیون در مجلس نباشد که از حقوق حقه آنها دفاع کند؟ اگر چه به این فراکسون ها هم امید چندانی نیست اما به هر حال یک گام مثبت است که فراتر از نگاه حزبی باید توسعه و تدوام بیشتری داشته باشد.به نظر می رسد نگاه و افق دید شما بیشتر بر منافع حزبی و تشکیلاتی استوار است تا دلسوزی برای هویت ملی که کسی منکر آن نیست . خود زاگرس نشینان می دانند که چه اجحافی در حق آنها می شود نیاز به تفسیر و روشنگری امثال شما نیست.بهتر بود شما به جای طرح این مبحث راهکار عملی برای احقاق حقوق ساکنان مناطق نفت خیز و مشخصا زاگرس ارائه می نمودید.
خواهش داریم این نظر بنده را به معرض دید خوانندگانتان بگذارید اگر به آزادی و گردش آزاد اطلاعات اعتفادی دارید.صرفا نقد است و هیچ توهینی هم به کسی نشده است.
Iran, Islamic Republic of
که جون خت بی گپ بشین ده مرادی
محمد
Iran, Islamic Republic of
سلام جناب مرادی، چرا تذکر به نماینده محترم خودت که روی مبل خوابه و هنوز دروه اش تمام نشده بعد از انتخابات تا حالا مطالبات مردم و مشکلات آنها را رها کرده هر چند هم که اگه بود مثل قبل نمیتونست کاری کند
هاشم
Iran, Islamic Republic of
چقداز این حرفهای بزنی تا عقده هایت کم بشه وارزوهایت را به گورببری ای مرد خوش سخن بی واکرد
علی
Iran, Islamic Republic of
درود بر شرفت
امیرشیخی
Iran, Islamic Republic of
حاج اقا خیال کردید تو مجلس چه خبره فردا ترک زبانها و اصفهانبها میان پیگیر رفع محرو میتهای گچساران میشوند
اتفاقا دکتر تاجگرزدون کار درست و بجایی کردند اگر لابی نکنند کل استان ضرر میکنند اونجا جای دعوا و چانه زنی هست نه جای کتاب و مقاله نوشتن بلکه حرفهای شماست که از روی دق و ناراحتی هست خودتون خیلی بهتر میدونید
Iran, Islamic Republic of
آقای تاجگردون شعار انتخاباتیش این بود که حتی اگه مجلس هم اصولگرا باشه بنده گل سرسبد مجلس هستم حالا با این مجلس اصولگرا آقای تاجگردون هیچ جایگاهی که نداره از طرفی بین طرفدارانش هم میشه گفت دروغ سیزده رو کرده بوده شعار انتخاباتیش .الان هم داستان زاگرس نشینان رو شروع کرده تا شاید به مجلس بگه ماهم فراکسیون داریم و........باسلام .لطفا این کامنت رو بدون سانسور منتشر کنید .باسپاس از کبنا
دنا اورمزد
Iran, Islamic Republic of
سایت وزین کبنا نیوز
مردم استان شما را قبول دارند
مستقل باشید و نظر مخاطبان را منتشر میکنند
یک استان به شما چشم دوخته است
Iran, Islamic Republic of
از بی طرفی سایت کبنا سپاسگذارم .بااحترام
علی
Iran, Islamic Republic of
جناب مرادی چند وزیر یا معاون وزیر لر هستند چند درصد دارمد کشور در این منطقه هستند وقتی اهمیت نمی دهند باید شروع کرد
همشهری
Iran, Islamic Republic of
با سلام
جای بسی تعجب است که جناب مرادی جوری نوشته و گفته که انگار اصلا مخالف پیشرفت زاگرس نشینان است
اخه اقای عزیز مگه چه اشکالی دارد که استانهای زاگرس نشین هم فراکسیونی در مجلس داشته باشند تا بتوانند از حقوق مردم این استانها دفاع کنند
استانهایی که بیشترین ذخایر نفت و گاز را در کشور دارند اما محرومیت تمام این استانها را گرفته و جوانان بی کار را به ورطه نابودی کشانده
اخه اقای مرادی تو که بازنشسته هستی پس خواهشا دیگران را تخریب نکن و بذار کمی حداقل گچساران و باشت هم ارامش داشته باشند
و روی پیشرفت را هم ببینند
این همه توهین و تخریب واقعا جای تعجب دارد ان هم از شما /
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1