تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۰ فروردين ۱۳۹۹ ساعت ۲۰:۱۲
کد مطلب : ۴۱۹۳۵۱

سرگرم کردن کودکان در خانه؛ راهکارهایی برای روزهای شیوع کرونا

۰
سرگرم کردن کودکان در خانه؛ راهکارهایی برای روزهای شیوع کرونا
کبنا ؛
این روزها که اغلب خانواده‌ها تلاش می‌کنند تا جایی که می‌شود در خانه بمانند، کودکان که جنب وجوش جزئی از شخصیتشان است، بیش از سایرین خسته می‌شوند، نه خبری از پارک هست و نه خبری از بازی با دوستان. در این مدت پیشنهادهایی هست که هم کودکان بازی کنند و هم از محیط خانه دلزده و خسته نشوند. راه‌هایی که ساده، کم‌هزینه و مفید هستند. کودکان با بازی کردن می‌توانند اضطراب کم‌تری را تجربه کنند و روزهای بهتری را بگذرانند. به نمونه‌هایی از این بازی‌ها اشاره می‌کنیم:
نمایش عروسکی: اعضای خانه دور هم جمع شوید و میز یا سکویی را آماده کنید تا کودکان نمایش عروسکی برای شما اجرا کنند. روند یاد دادن این نمایش و انتخاب داستان برای کودکان کم سن و سال‌تر می‌تواند برای آن‌ها لذت بخش باشد.
آزمایش علوم: بسیاری از کودکان به آزمایش علاقه زیادی دارند. آزمایش‌های ساده‌ای ترتیب ببینید و در عین بازی، به آن‌ها مفاهیمی را یاد بدهید.
اتاق‌تکانی: اتاق تکانی از جمله کارهایی است که هم به خانواده کمک می‌کند و هم سر کودکان را گرم می‌کند. سعی کنیم با استفاده از خود کودکان، کارهای مفید در استقبال سال نو داشته باشیم.
کاردستی: عروسک مقوایی درست کنید و با چسباندن آن به چوب بستنی، سازه خلاقانه ای در دست داشته باشید. بدون شک تولید برای کودکان بی‌اندازه جذاب و موثر خواهد بود.
آشپزی: هر کودکی از این که یک پاستای خوشمزه و یا صبحانه خوشمزه‌ای به نام پن کیک را درست کند، هیجان‌زده خواهد شد. به کمک کودکان چیزهایی بپزید که هم سبک باشند و هم خوشمزه. کیک می‌تواند گزینه خوبی برای انتخاب کردن باشد. درست کردن سالاد و شیرینی برای کودکان جالب است، حتما این کارها را امتحان کنید.
سبزه و گیاهان متفاوتی بکاریم: از کودکان کمک بگیرید و سبزه عید را درست کنید. هر روز مراقب آن باشید. همچنین می‌توانید صیفی جات، میوه و یا گل بکارید و مراقبت و مسئولیت در قبال موجودات را به کودکان آموزش دهید.
همخوانی و خوانندگی: موسیقی‌های مورد علاقه آن‌ها را پخش کنید و با ایجاد فضای شاد، با یکدیگر آن را همخوانی کنید، گویی که خواننده ان اثر هستید. این فضا باعث کم شدن اضطراب و کنترل استرس در این دوره می‌شود.
بازی‌های دسته جمعی: بازی‌های نشستنی مانند منچ یا گل یا پوچ یا بازی‌هایی مانند پانتومیم. کودکان از بازی‌های دسته جمعی خوشحال می‌شوند و به تخلیه انرژی آن‌ها کمک می‌شود.



نقاشی کشیدن: کافی است تا تمام دیوار را به کمک خودشان کاغذ یا مقوا بچسبانیم تا نقاشی کنند. این کار برای کودکان بسیار جذاب است.
بالش بازی: کودکان از بازی با بالش‌ها و ساختن خانه لذت می‌برند. به آن‌ها اجازه بدهید تا چنین تجربه‌هایی را امتحان کنند.
پادکست: شنیدن پادکست‌های مناسب کودکان می‌تواند برای آن‌ها بسیار جذاب باشد.
کار کردن درس‌های مدرسه: تمرین کردن درس‌ها می‌تواند احساس مفید بودن را برای کودکان بیشتر ایجاد کند. حتما در این دوره زمان جدی برای تمرین درس در نظر بگیرید تا هم فراموشی ایجاد نشود و هم اضطراب کودکان کنترل شود.
مشارکت در کارها: در هر کاری می‌توانید کودکان را مشارکت دهید و از انرژی و خلاقیت آن‌ها بهره ببرید. توجه داشته باشید این کار با مراقبت انجام شود و به توان و دانش آن‌ها توجه کنید. مثلا شوینده‌ها را در هرحالتی از دسترس آن‌ها خارج کنید و کارهایی در توان آن‌ها و با مدیریت و کنترل خودتان انجام دهید.
برنامه‌ریزی: برای شروع سال جدید برنامه‌ریزی کنید. کارهایی را که دوست دارند بنویسید و اشتیاق انجام آن کارها را در دل کودکان زنده کنید.
کارتون، فیلم و کتاب: این سه کار هم می‌تواند به گذر زمان و آموزش کودکان کمک کند. حتما از این سه ابزارهم در این دوره استفاده کنید. از کودکان بخواهید در مورد فیلم یا کارتونی که دیده‌اند، مطلبی کوتاه بنویسند. شما می‌توانید در مورد برداشت‌هایشان گفتگو کنید و مواردی را به آن‌ها آموزش دهید.
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1