تاریخ انتشار
شنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۳۵
کد مطلب : ۴۱۸۳۵۳

مجلس یازدهم، میزبان زنان پیروز در ماراتن سنت و مدرنیته

۰
مجلس یازدهم، میزبان زنان پیروز در ماراتن سنت و مدرنیته
کبنا ؛نتیجه ماراتن انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، حکایت از کسب کرسی نمایندگی توسط زنانی دارد که در برخی مناطق با وجود فضای سنتی حاکم، توانسته‌اند رقیب مردانه خود را از دور رقابت کنار بزنند.
انتخابات مجلس یازدهم در سایه حوادث روزهای اخیر زلزله و سیل و کرونا برگزار و نتایج آن هم هفته گذشته از سوی وزارت کشور منتشر شد؛ نتایجی که حکایت از راه یافتن قطعی ۱۷ زن و احتمال راهیابی یک نفر دیگر در دور دوم انتخابات به مجلس شورای اسلامی دارد که در صورت پیروزی یک زن دیگر در مرحله دوم رکورد حضور زنان در مجلس شکسته می‌شود.
نکته قابل تامل درباره زنانی است که در کسب کرسی های نمایندگی مجلس یازدهم از رقیب پیروز شده اند، زنانی همچون فاطمه مقصودی از حوزه انتخابیه بروجرد، سارا فلاحی از حوزه انتخابیه ایلام و شیوا قاسمی از حوزه انتخابیه مریوان است که از مناطق کردستان و همچنین لرستان، به مجلس راه یافته اند.  
زنانی از خطه های غیورمردان مذهبی و سنتی کشور که توانسته اند با به نمایش گذاشتن توانمندی و ارتقای توان مدیریتی خود، تفکر سنتی خانه نشینی زنان و صرف وقت برای وظایف مادری، همسری و خانواده را کنار زده و سرفصل قابل توجهی برای رسیدن به بلوغ سیاسی شده اند.
طیبه سیاووشی عنایتی در این باره اذعان می کند: این زنان، نمایندگان راه یافته ای هستند که علاوه بر تریبون بیان مشکلات و دغدغه های زنان، بیانگر گذار از تفکر سنتی با حفظ چارچوب های زن مسلمان ایرانی هستند.
این نماینده کنونی مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار حوزه زنان و خانواده ایرنا ادامه می دهد: این زنان از شهرهای کوچکی رای آورده اند که مباحث فرهنگی و سنتی در آن حاکم است اما به طور حتم توانسته اند توانمندی های خود را به اثبات برسانند.
حوزه زنان، موضوعی ملی و فراگیر است نه محلی و منطقه ای
وی با ابراز خرسندی از حضور قطعی ۱۷ نماینده زن در دوره یازدهم مجلس یادآور می شود: بحث مهمی که در ۱۰ دوره مجلس به آن کمتر توجه شد و هر نماینده از هر شهر و منطقه آن را جدی نگرفت این بود که موضوع زنان، موضوعی ملی است و متاسفانه بیشتر توجهات به جای ملی بودن به محلی و منطقه ای جلب شد. به همین دلیل بسیاری از موارد قانونگذاری تا نظارت نتوانست نتیجه مطلوب را دربرداشته باشد.
این نماینده مجلس به بانوان راه یافته به مجلس یازدهم توصیه کرد: این زنان باید در کنار توجه به پایگاه رای و حوزه انتخابیه خود، به بسیاری از مسائل فارغ از حوزه انتخابیه توجه و با دید ملی به آن بپردازند. باید یک بحث مهم را مدنظر داشته باشند حوزه ای که مربوط به زنان می شود حوزه ای ملی و فراگیر است. مباحثی همچون بحث خانواده، اصلاحات قانونی در مورد زنان، توانمندسازی زنان سرپرست خانوار که در هر خطه ای وجود دارند.
سیاووشی با تاکید بر این که فرهنگ اعتماد زنان به مردان متقابلا به مردان هم رسیده و در شهرهای کوچه رو به رشد است، گفت: زنانی که کمپین تبلیغاتی آنان اینقدر موفق بوده که نگاه مردان را تغییر داده است. اما زنانی که از شهرهای کوچکتر می آیند باید مدنظر داشته باشند که درست است که همیشه تلاش می کنند به عنوان نیروی مستقل باقی بمانند اما فراموش نکنند در رای و نظر با دیگر زنان مجلس همپا و همراه باشند همچنان که ما در مجلس دهم اینگونه رفتار کردیم و منجر به تصویب لوایح حمایتی شد.
مروری بر حضور زنان در گذر زمان عرصه انتخابات
نهاد قانونگذاری جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۵۸ به شکل یک نظام قـانونگذاری تک مجلسی تشکیل شد. در قانون انتخاباتی مجلس شورای اسلامی شـرط جنسیت در نظر گرفته نشده و در مـتن قـوانین انتخابـاتی مجلـس شـورای اسـلامی و آیین نامه های اجرایی نشات گرفته از قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، هیچگونـه نابرابری جنسیتی مشاهده نمی شود و جمهوری اسلامی حق رای دادن و انتخاب شدن و عضویت در هیات رئیسه مجلس را برای زنـان بـه رسـمیت شـناخته اسـت.
آمارها و بررسی ها هم نشان می دهند بعد از انقلاب اسلامی، از دوره‌ اول مجلس شورای اسلامی، زنان حضور داشتند. چنانچه بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، در دوره‌ اول مجلس شورای اسلامی، از ۲۳۱ نماینده، چهار زن به عنوان نماینده در مجلس حضور داشتند.
این تعداد در دوره‌ دوم، باز همان چهار نفر، در دوره‌ سوم به پنج نفر، در دوره‌ چهارم به ۱۱ نفر، در دوره‌ پنجم به ۱۴ نفر، در دوره‌ ششم به ۱۱ نفر، در دوره‌ هفتم به ۱۲ نفر، در دوره‌ هشتم به هشت نفر و در دوره‌ نهم به ۹ نفر و در دوره دهم به ۱۷ نفر رسید. در مجموع ۱۰ دوره‌ مجلس شورای اسلامی، ۹۱ نفر آنان را زنان تشکیل ‌دادند.
حال باید دید مجلس یازدهم با پویش توده ای زنان، توسعه محور عمل می کند یا لوایح حمایتی زنان، کودکان و اجتماعی در پیچ و خم راهروهای مجلس سرگردان می ماند.
زنانی که حضور خود را در ثبت نام انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی هم به خوبی نشان دادند و با تمام مشکلات و دغدغه های روزمره زندگی، فضای سیاسی را هم فراموش نکردند و نشان دادند تلاش های چهل ساله انقلاب اسلامی برای هویت آفرینی زنان به ثمر نشسته و فضای جدیدی پیش روی آنان برای حضور در عرصه های مختلف زندگی جمعی و حضور و مشارکت در انتخابات و کسب کرسی های آن گشوده شده است. (ایرنا)
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1