تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۲۲:۳۷
کد مطلب : ۴۱۵۱۹۴
سفر رئیس سازمان امور عشایر کشور به کهگیلویه و بویراحمد؛

افتتاح پروژه تأمین آب عشایر گچساران تا درد دل‌های عشایر کهگیلویه و بویراحمد

۰
افتتاح پروژه تأمین آب عشایر گچساران تا درد دل‌های عشایر کهگیلویه و بویراحمد
کبنا ؛رئیس سازمان امور عشایر کشور به استان کهگیلویه و بویراحمد سفر کرد.

پروژه تامین آب عشایر منطقه شرق گچساران کلنگ‌زنی شد

با حضور رئیس سازمان امور عشایر کشور و دیگر مسئولان اولین چاه تامین آب مناطق عشایرنشین گچساران با اعتبار۱۰۰ میلیارد ریال کلنگ‌زنی شد.

پروژه تامین آب عشایر منطقه شرق گچساران کلنگ‌زنی شد

اولین چاه تامین آب منطقه عشایر نشین گچساران با حضور رئیس سازمان امور عشایر، نماینده گچساران، مدیر کل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد و دیگر مدیران استانی و شهرستانی کلنگ زنی شد.
در این آیین مجید علیپور اظهارکرد، این چاه به مبلغ 100میلیارد ریال از محل اعتبارات امور عشایر و بودجه ملی کلنگ زنی شد.
وی افزود، از این میزان اعتبار 50میلیارد ریال از محل اعتبارات امور عشایر و50میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی تامین اعتبار می شود.
مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه این چاه ظرف یک سال آینده به بهره برداری می رسد، گفت، این طرح در 2فاز برای 12منطقه عشایر نشین گچساران  اجرا می شود.
علیپور عنوان کرد: فاز اول این طرح هشت منطقه عشایر نشین گچساران از گچساران جمله کلک کوچک و بزرگ، گچ تراب علی و امامزاده جعفر را مشروب می کند.
وی ابراز کرد: برخی دیگر از مناطق عشایرنشین پاکوه و شهرک صنعتی هان احمد از این طرح بهره بردار می شوند.
این مسوول گفت: در این طرح قریب بر50کیلومتر خط انتقال آب,3مخزن آب انجام خواهد گرفت.
وی ادامه داد: در حال خاضر60مخزن 24متر مکعبی در منطقه عشایرنشین شرق گچساران احداث شده است.
علیپور عنوان کرد: در این طرح آب شرب 310خانوار معادل یک هزار و 8160نفر را تامین می کند.
مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد  با بیان اینکه با تامین آب منطقه عشایر نشین پنج درصد اشتغال را در حوزه دامداری را تامین می کند، گفت، دام اصلی منطقه عشایر نشین کلک کوچک و بزرگ دام سبک از جمله گوسفند و بز  به تعداد،25هزارو 460 گوسفند و تعداد14هزار و 178بز است.
وی خاطرنشان کرد: پروژه در دست اجرا اهدافی از حمله مهاجرت معکوس از شهر به مناطق روستایی و عشایری و ایجاد اشتغال را در پیش خواهد داشت.

تامین 100 درصدی آب مورد نیاز عشایر گچساران از سد چم‌شیر

مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد گفت: در چند سال آینده صد درصد مناطق عشایرنشین شهرستان گچساران از سد چم شیر گچساران تامین آب شرب و کشاورزی خواهد شد.
مجید علیپور در گردهمایی بزرگ عشایر گچساران و باشت که با حضور رئیس سازمان امور عشایر کشور که در سالن تحقیقات جهاد کشاورزی برگزار شد، اظهار کرد، عشایر قطب مولد جامعه هستند.
وی ادامه داد: استان کهگیلویه و بویراحمد به عنوان یکی از قطب های عشایرنشین  کشور به شمار می رود.
مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه عشایر یک درصد از جمعیت کشور را تشکیل می دهند، گفت، در استان ما عشایر  شش درصد از جمعیت استان را تشکیل می دهد.
علیپور با بیان اینکه یک میلیون و 400 هزار راس تعداد دام عشایر در استان است، عنوان کرد: سرانه دام هر خانوار عشایر 250 راس دام است.
علیپور با بیان اینکه 300 هزار راس دام عشایر در  گچساران و باشت پرورش داده می شود، گفت: این دو شهرستان بیشترین سرانه دام استان را به خود اختصاص داده است.
این مسوول ادامه داد: بیش از 10 هزار نفر جمعیت در منطقه عشایری گچساران و باشت سکونت دارند.
مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد ابراز کرد: امسال 15 میلیارد تومان بودجه عشایر برای دو  شهرستان گچساران و باشت تخصیص داده شد.
علیپور با اشاره به تخصیص اعتبارات  به مناطق عشایرنشین در زمینه تامین آب گفت: در چند سال آینده صد درصد مناطق عشایرنشین شهرستان گچساران از سد چم شیر گچساران تامین آب شرب و کشاورزی خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: پرداخت تسهیلات چهار صد با بازپرداخت پنج ساله از دیگر اقدامات  امور عشایر است.

تجهیز ۳۰هزار خانوار عشایری کشور به انرژی خورشیدی

تجهیز ۳۰هزار خانوار عشایری کشور به انرژی خورشیدی

رئیس سازمان امور عشایر کشور گفت: ۳۰۰۰۰ خانوار عشایری کشور به انرژی خورشیدی مجهز شده است.
کرمعلی قندالی عصر سه شنبه در نشست شورای عشایر کهگیلویه و بویراحمد افزود: وزارت نیرو نیز هدفگذاری برقراری انرژی خورشیدی برای ۲۵۰۰۰ خانوار را انجام داده است.
قندالی تصریح کرد: توانمند سازی در حوزه عشایری موضوع مهمی بوده و باید به معنای واقعی تعریف و اجرایی شود.
قندالی با اشاره به معیشت حوزه عشایری، اظهار داشت: حدود ۷۴ ‌درصد معیشت جامعه عشایری متکی بر دام است.
قندالی اجرای زنجیره تولید گوشت قرمز از طریق محل اعتبارات بند های تعریف شده را یک پتانسیل دانست و گفت: ۴۰۰ میلیارد تومان تسهیلات ۱۰درصد با سرمایه در گردش یک ساله از طریق طرح عملیاتی شد.
قندالی افزود: ۱۹ میلیارد و ۹۰۰ ‌میلیون تومان تسهیلات زنجیره تولید در شش ماهه ابتدایی سال به کهگیلویه و بویراحمد تزریق شده است. همچنین طی چهار سال اخیر ۶۰ میلیارد تومان تسهیلات به این استان تزریق شد.
رئیس سازمان امور عشایر کشور گفت: ‌توسعه گیاهان دارویی از دیگر هدفگذاری های انجام شده در حوزه عشایری است.
قندالی با بیان اینکه امکان بهره برداری بیش از حد از مراتع میسر نیست، عنوان داشت: هنوز مراتع بکر ما در دست عشایر است و تغییراتی در آن رقم نخورده است.
قندالی اظهار داشت: معیشت، استقرار و جمعیت در حوزه عشایری برای ما مهم است و هدفگذاری هایی در این محورهای مهم  انجام گرفته است.
قندالی گفت: ‌۴ ‌میلیون و ۷۰۰ هزار نفر جمعیت عشایری کشور بوده و تقریبا با ثبات جمعیت روبه رو هستیم.
قندالی انطباق را یک خصلت بارز جامعه عشایری دانست و گفت: در سالهای قبل خشک سالی های سختی را پشت سر گذاشتیم.

تحقق ۱۴۹ طرح از طریق تسهیلات اشتغال عشایری در کهگیلویه و بویراحمد
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۱۴۹ طرح از ظرفیت تسهیلات اشتغال عشایری محقق شد.
پروانه نیک مرام افزود: در قالب ۱۴۹ طرح تسهیلات اشتغال عشایری ۱۱ میلیارد تومان اعتبار توزیع شد.
نیک مرام تصریح کرد: از طریق تسهیلات اشتغال عشایری ۱۴۳ فرصت شغلی برای جامعه هدف ایجاد شد.
نیک مرام بر رایزنی برای استفاده جمعیت عشایری از یارانه حقوق و دستمزد تاکید کرد و اظهار داشت: با توجه به ظرفیت ایجاد شده می توان در حوزه بیمه عشایری و روستایی از ظرفیت یارانه حقوق و دستمزد بهره برد.
وی افزود: حتی پوشش شهرستانهای بویراحمد و دنا در قالب طرح یارانه حقوق و دستمزد عملیاتی شده است.
مدیرکل کار استان گفت: از طریق یارانه حقوق و دستمزد برای  هر فردی که از طریق تسهیلات یک نفر را مشغول به کار کند، پوشش پرداختی ۳۰ درصدی حقوق توسط  اداره کار را خواهیم داشت.

درد دل عشایر کهگیلویه و بویراحمد؛ از جولان دلالان دام زنده تا گران شدن دارو
برخی از عشایر کهگیلویه و بویراحمد نشست شورای عشایر این استان را فرصت مناسبی برای درد دل با مسئولان کشوری و استانی دانستند و در واقع سفره دل را پهن کردند.
 11 درصد جمعیت کهگیلویه و بویراحمد را جامعه مولد و کم‌توقع عشایر تشکیل می‌دهد که با داشتن 55 درصد دام سبک این استان 54 درصد گوشت مورد نیاز را تولید می‌کنند.
53 هزار هکتار از اراضی زراعی و 6 هزار هکتار از باغات این استان متعلق به جامعه عشایری بوده و نقش آنان در تولید صنایع دستی، لبنیات و ...بی بدیل است در حالی سهم عشایر در اقتصاد با سختی‌های خاص خود روبه‌رو بوده به گونه‌ای که زندگی آنان با رنج‌ها درآمیخته است.
قدمی از عشایر شهرستان گچساران در نشست شورای عشایر کهگیلویه و بویراحمد با حضور کرمعلی قندالی رئیس سازمان امور عشایر از خدمات دهی برخی دستگاه‌ها انتقاد کرد و گفت: روی داروی تب مالت را مجانی در اختیار عشایر قرار می‌دادند ولی امروز باید 400 هزار تومان هزینه کنیم.
وی با اشاره به اینکه از دست سارقان شب خوش نداریم، ادامه داد: مانده‌ایم که چگونه در برخی مواقع سارقان دستگیر شده در کمترین زمان ممکن از زندان و بازداشتگاه آزاد می‌شوند.
وی گریزی به بازار داغ دلالان در بازار دام عشایر زد و افزود: دلالان بره عشایر را با قیمت 25 هزار تومان خریداری می‌کنند و بعد دز قصابی‌ها با قیمت 100 هزار تومان فروش می‌شود در حالی انتظار می‌ورد وقتی از عشایر ارزان خریداری می‌شود حداقل با قیمت 60 هزار تومان به مردم برسد.
نادری از عشایر شهرستان بویراحمد نیز در این نشست خواستار راه اندازی میدان دام در شهرهای مختلف کهگیلویه و بویراحمد شد و گفت: یکی از دلایل کاهش قیمت دام زنده و جولان دلالان نبود میدان عرضه دام است
مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه گوچ عشایر تا نیمه دوم آبان ماه ادامه داشت، خاطرنشان کرد: هم اکنون 5 پروژه عمرانی در مناطق مختلف عشایری استان تکمیل و آماده بهره برداری است.
مجید علیپور با اشاره به اینکه توانمندی عشایر در بخش اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی انکار ناپذیر است، بیان کرد: دستگاه‌های مختلف اجرایی از جمله راه و شهرسازی، شرکت توزیع نیروی برق، آب و فاضلاب و ... پروژه‌های مختلفی با هزینه 23 میلیارد و 500 میلیون تومان در مناطق عشایری اجرایی کردند.
وی خاطرنشان کرد: البته اجرای این پروژه‌ها با هدف خاص خدمات به عشایر نبوده بلکه در مناطقی اجرایی شدند که عشایر نیز از مزایای آنها بهره مند هستند و به نوعی رضایت کامل دارند.
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1