تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۵ تير ۱۳۹۸ ساعت ۰۸:۴۵
کد مطلب : ۴۱۱۰۷۷
تحرکات و فعالیت‌های انتخاباتی در کهگیلویه و بویراحمد (بخش شانزدهم)

اصلاح طلبان کهگیلویه و تاکید همیشگی بر «اجماع» دور از دسترس

۱۸
۱
اصلاح طلبان کهگیلویه و تاکید همیشگی بر «اجماع» دور از دسترس
کبنا ؛گروه سیاسی کبنا-بخش شانزدهم؛"اجماع" کلید واژه چهره‌ها و سیاسیون اصلاح طلب کهگیلویه در طول دوره‌های مختلف انتخابات بوده است.
 به نظر می‌رسد اجماع و عدم اجماع یک تولید ذهنی برای فرار از پذیرش شکست و در ادامه توجیه شکست‌های پی در پی این جریان باشد. اینکه مراد از اجماع در نزد این طیف چیست و اجزای این اجماع ذهنی کدام است تقریباً برای همه فعالین سیاسی این حوزه انتخابیه مشخص است ولی در این میان دو سؤال وجود دارد؛
یک؛ چرا اجماعی که همه در پی آن هستند و همه ادعا دارند که شفا بخش و حل کننده مشکلات و عدم موفقیت این جریان سیاسی در شهرستان است اتفاق نمی‌افتد و موانع آن کدام است؟
دوم؛ بر فرض که اجماع ادعایی شکل بگیرد آیا در این صورت باید مشکل اصلاح طلبان در کهگیلویه را حل شده دانست؟
اجماع و تاکید بر اجماع در کهگیلویه اگر چه مختص این حوزه انتخابیه و این جریان سیاسی نیست و اختلافات و ضدیت‌های درون جریانی و گروهی در اکثر نقاط کشور قابل مشاهده است  ولی مشخصاً در کهگیلویه  یک هدف واکنشی است.
اتفاقات مربوط به انتخابات سال 1378 و بروز انشقاق میان محمود منطقیان و قادر لاهوتی که بخشی از صحنه گردانی آن توسط بهرام تاجگردون اتفاق افتاد سبب شکل گیری یک دوگانه بزرگ در میان نیروهای آنزمان خط امام و در ادامه دوم خردادی و اصلاح طلب شد.
در آن دوره و در دوره بعد از آن یعنی در سال 1382 این  دو چهره نامزد انتخابات شدند و هر دو بعد از موحد در رتبه‌های دوم و سوم قرار گرفتند.
بعدها وقتی در سال 1386 این دو چهره بواسطه حوادث بعد از انتخابات دور قبل رد صلاحیت شدند قرعه فال به نام لطیف رستاد افتاد که در روزهای آخر وارد کارزار انتخابات شد. ولی رستاد با مانعی سفت و سخت به نام قادر لاهوتی و عدم حمایت وی مواجه شد. برخی مطلعین دلایل مخالفت لاهوتی را به حمایت‌های رستاد و نزدیکانش در دو دور قبل از منطقیان مربوط می‌دانستند و اینکه مشخصاً گفته می‌شد رستاد میزبان یک نشست در دهستان "راک" برای منطقیان بوده است.
 البته لاهوتی خود دلایل دیگری برای این مخالفت بر می‌شمرد ولی او هنوز بر موضع مخالفتش بر رستاد ثابت قدم است و حتی دیگرانی را که به ظن خود با رستاد در ارتباطند با همین نگاه از خود دور نگه می‌دارد.
اگر چه لاهوتی از رستاد حمایت نکرد و مخالفت کرد ولی اکثر قریب به اتفاق نزدیکان و بخشی از خانواده‌اش از رستاد حمایت کردند تا طلایی‌ترین تجربه همراهی اصلاح طلبان آن دیار با هم اتفاق بیفتد تجربه‌ای که به پیروزی ختم نشد و یک نیروی تند اصولگرا به مجلس راه پیدا کرد.
یک دور بعد یعنی در سال 1390 چهره اصلاح طلبی در صحنه نبود و در کل کشور نیز اصلاح طلبان به جهت حوادث و اتفاقات ناشی از سال 1388 هیچ  حضور و فعالیتی در این انتخابات نداشتند که اساساً بحث اجماع و یا ضرورت آن در کهگیلویهٔ بزرگ مطرح شود.
پیروزی حسن روحانی در 92 و تلطیف فضای سیاسی کشور اصلاح طلبان را برای فعالیت در انتخابات مجلس دهم در سال 1394 ترغیب کرد. اما رد صلاحیت گسترده به کسی فرصت ماندن نداد و در ته این ظرف خالی شده علی کامرانی از نزدیکان قادر لاهوتی باقی ماند.
 کامرانی اما چهرهٔ با رزومه و شناخته شده‌ای نبود. وی به شدت این بار با مخالفت محمود منطقیان مواجه شد و منطقیان حاضر به حمایت از کامرانی  نشد. درطیف مقابل اما وابستگان قادر لاهوتی شروع به فعالیت برای کامرانی کردند.
عدم همراهی منطقیان به معنای عدم همراهی همه نیروهای وابسته به وی نبود و جمعی از نزدیکان منطقیان در کنار کامرانی بودند.
بعدها و هنوز کامرانی و نزدیکانش عدم همراهی منطقیان و موسی خادمی و رئیس دفتر پر نفوذش را از عوامل اصلی شکست خود می‌دانند هر چند فاصله شکست بسیار زیاد بود.
 بعد از این تجربه‌ها این سؤال در اذهان وجود دارد که آیا واقعاً اجماع می‌تواند سبب پیروزی یک نامزد اصلاح طلب شود.
 جواب این سؤال اما نمی‌تواند یک کلمه بله و خیر باشد بلکه باید گفت چنین چیزی در گرو شرایط است و اولاً خود اجماع   اجزای گسترده‌ای دارد  و در عین حال و با فرض تحقق نیز به تنهایی کافی نیست.
در مورد اجماع باید گفت که مراد از اجماع در ذهن سیاسیون یک اجماع در بالا و دست بر قضا محدود و وابسته به دو نفر است. پس بنابراین اجماع در بالا لزوماً به یک بسیج عمومی در پایین منتج نخواهد شد.
دوم؛ اجماع قبل از هر چیزی نیازمند یک گزینه قوی در صحنه انتخابات است و اگر چنین گزینه‌ای پیدا شود بالا و پایین متمایل به همراهی می‌شوند.  چرا که اگر اجماع حتی اتفاق بیفتد اما بر سر یک نیروی ضعیف باشد این اجماع قدرت رأی آوری و اثرگذاری لازم را ندارد.
اگر قرار بر اثر گذاری مطلق اجماع در یک طیف سیاسی باشد چرا در دور قبل در همین کهگیلویه  نفر اول و دوم انتخابات اصولگرا بودند و هر کدام مسیر خود را پیش رفتند و ارا خوبی هم کسب کردند. پس لزوماً همه چیز وابسته به اجماع نیست بلکه گزینه انتخاباتی باید دارای ظرفیت‌های اولیه باشد تا همان گونه که رفت خود دیگران را با خود همراه کند و در ادامه این همراهی و حتی بدون همراهی در بالا بتواند قاطبه مردم را در پشت سر خود جمع کند.
در آستانه انتخابات جدید هم تنها استراتژی فعالین و سیاسیون کهگیلویه تمرکز بر همین بحث اجماع است اما آنها به این نکته توجه ندارند که اجماع در خلاء و برای یک خروجی ضعیف اتفاق نمی‌افتد بلکه آنها قبل از هر چیز باید در پی حضور یک نیروی قدرتمند و ملی برای چنین کارزاری باشند. نیرویی که واجد ظرفیت‌های اولیه انتخاباتی باشد و گر نه برخی چهره‌ها اگر هر دو چهره را هم با خود همراه کنند هیچ ضمانتی برای حداقل رأی آوری ندارند.
 شکی نیست که حمایت این دو طیف یک برگ برنده است و بویژه در حوزه تشکیلاتی و کارهای تبلیغاتی می‌تواند مفید باشد اما آن اندازه که مخالفت هر کدام آسیب زاست موافقتشان نمی‌تواند بالا برنده و تضمین کننده موفقیت باشد.
با این وجود سازوکار اجماع با روش‌های فعلی برای هیچ کدام از مدعیان فعلی اتفاق نخواهد اتفاد و اتفاقاً بر شدت اختلافات افزوده خواهد شد.
کهگیلویه و اصلاح طلبان باید امیدوار باشند که یک نیروی توانا در صحنه حاضر شود که علاوه بر مقبولیت سیاسی در میان دو طیف بتواند مناطق و مردم را نیز با انگیزش‌های مختلف جذب نماید.
آن چه که برای دورهٔ پیش روی کهگیلویه قابل پیش بینی است باز هم در صحنه ماندن یک چهره سوم و در خوش بینانه ترین حالت یک چهره اصطلاحاً میانی است که قطعاً در یکی از دو طیف تعریف و محدود می‌شود.  این چهره میانی یا اصطلاحاً دست سوم خیلی زود هم با مخالفت و عدم همراهی طیف مقابل مواجه خواهد شد و در خوش بینانه ترین حالت و به تناسب توان شخصی خود می‌تواند در رتبه سوم قرار گیرد.

----------------------------------------------------------------------
قسمت پنجم [چهره های جدید انتخابات بویراحمد]
قسمت هفتم[ انتخابات استانی]
قسمت نهم [موحد]
قسمت دهم [عدل هاشمی پور]

قسمت یازدهم[محمدعلی وکیلی]
قسمت دوازدهم [اصلاح طلبان کهگیلویه]
قسمت سیزدهم [تاجگردون می آید]
قسمت پانزدهم [ حکمیت اصولگرایان]
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
اصلاحات را نابود کردند...
مسعود نیکخواه
Iran, Islamic Republic of
سایت محترم کبنا نیوز
سلاعلیکم
احتراما در خصوص مصاحبه و اظهار نظر جناب آقای هدایت اکبری دبیر محترم حزب اعتدال و توسعه کهگیلویه و بویراحمد در خصوص فرایند انتخاب گزینه نهایی جریان اصلاحات در انتخابات مجلس یازدهم در حوزه انتخابیه بویراحمد و دنا ،مطلب زیر تقدیم می گردد. موجب امتنان و افتخار خواهد بود که زمینه انتشار آن فراهم گردد.
با تشکر
محمد مسعود نیکخواه


هدایت اکبری دبیر حزب اعتدال و توسعه کهگیلویه و بویراحمد، در چند روز گذشته در گفتگو با خبرنگاران در اظهار نظری عجیب و با عنوان سازمانی دبیر حزب اعتدال و توسعه هرگونه انتخاب گزینه نهایی اصلاح طلبان برای انتخابات مجلس یازدهم در حوزه انتخابیه بویراحمد ودنا را رد و اینگونه به افکار عمومی القاء نمود که گویی ایشان و حزب متبوع شان قرار است در این خصوص تصمیم گیرنده باشند،لذا با عنایت به انتشار این مطلب در تاریخ 23 تیرماه و باکد مطلب : ۴۱۱۰۲۲ در آن سایت خبری ،این مرقومه جهت تنویر افکار عمومی ارسال می گردد.
جناب آقای هدایت اکبری دبیر محترم حزب اعتدال و توسعه کهگیلویه و بویراحمد، در حالی از فعالیت‌های اصلاح طلبان برای شرکت در انتخابات آینده و انتخاب گزینه نهایی این جریان سخن می گوید و بیان می دارد (( اگر کسی عنوان کند که من گزینه نهایی اصلاحاتم)) حرفی گزاف گفته است.که واقعیت امر این است ؛ این اظهار نظر نشان عمق عدم آگاهی سیاسی جناب اکبری و نداشتن هیچگونه ارتباط منطقی و هدفمند و واقعی ایشان با جریان اصلاحات و سران و نیروهای تاثیرگذار آن دارد.
دبیر محترم حزب اعتدال و توسعه کهگیلویه وبویراحمد در حالی،خود را در قامت سخنگوی اصلاحات در استان معرفی می کند که شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان ،هیچ برنامه و طرحی برای ائتلاف با حزب اعتدال و توسعه درانتخابات سال ۹۸ ندارد و اعضای شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان بارها در فضای رسانه ای کشور با صدای رسا اعلام کرده اند که حزب اعتدال و توسعه به تنهایی هیچ تاثیری در سرنوشت سیاسی و انتخابات‌های کشور ندارد و اصلاح‌طلبان اصلا آن‌ها را به حساب هم نمی‌آورند.
بدون شک امروز دیگر حتی افکارعمومی هم حزب اعتدال و توسعه را اصلاح طلب نمی داند،چرا که بُعد اصولگرایی اعتدال و توسعه بر اصلاح طلبی اش غلبه بسیار زیادی دارد و افراد متمایل به اصلاح طلبی و اصلاحات همچون آقای بانک و آقای ترکان عملا در حزب اعتدال و توسعه خیلی کاره ای نیستند و بیشتر آقایان واعظی و نوبخت زمام امور را در دست دارند و خط و خطوط را ترسیم می کنند، خط و خطوطی که در همه سال های عمر دولت تدبیر و امید به سمت لاریجانی ها و آینده آنها ختم شده است نه اصلاح طلبان.
برخلاف تصور آقای اکبری دبیر محترم حزب اعتدال و توسعه کهگیلویه وبویراحمد پیش بینی بخش زیادی از تئورسین های سیاسی اصلاحات این است که حزب اعتدال توسعه در سال 98 به سمت جریان اصولگرا خواهد رفت و در انتخابات مجلس آینده بیشتر با جریان آقای لاریجانی پیوند می خورد، ضمن آنکه به نظر می رسد تمایل شخص آقای روحانی نیز بیشتر به سمت همین رویکرد باشد.
بنابراین آقای اکبری و حزب اعتدال توسعه باید با رعایت اخلاق حرفه ای ، اینچنین وارد مسائل و جزئیات کاری یک جریان سیاسی قدرتمند نشوند و اینگونه در خصوص مطلبی که آگاهی کامل از آن ندارند،اظهار نظر نداشته باشند .چرا که هیچ الزامی برای آگاهی و اطلاع جناب آقای اکبری وحزب اعتدال و توسعه از فرایند تصمیم گیری جریان اصلاح طلبان وجود ندارد.مگر اینکه یا آقای هدایت اکبری دبیر حزب اعتدال و توسعه نباشند و یا جریان اصلاحات در استان کهگیلویه وبویراحمد دچار مرگ مغزی شده باشد.
مهقلی
Iran, Islamic Republic of
اشخاص ذیل میتوانند کشتی اصلاحات کهگیلویه را به ساحل مقصود برسانند.
خداکرم دهقان و حجت الاسلام صدوقی و نادر ارانپور و گردیان جعفری.
Iran, Islamic Republic of
سخت کیفر میشود.
خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ
Iran, Islamic Republic of
عجب
Iran, Islamic Republic of
بهترین گزینه مهندس رستاد میباشد.
مهیار
Iran, Islamic Republic of
نصر من الله و فتح قریب.... به امید خدا نادر آرانپور یا اسلام خسروی برنده انتخابات خواهد بود، حاج عدل از همین الان با مجلس خداحافظی کن که مردان مجلس آمدند.
واقع بین باشید
Romania
در دوره ایی که رستاد معرفی شد لاهوتی حمایت که نکرد هیچ تخریب هم کرد. در ضمن شما بیان کردین خانواده لاهوتی از رستاد حمایت کردن در ان دوره با وجودی که ایشون رد صلاحیت شده بودن اما در بخش سوق 614رای به اسم لاهوتی از صندوق بیرون اوردن رای باطله!
دوره قبل لاهوتی از کی حمایت کردن... اوردن کامرانی برا چی بوده?
Iran, Islamic Republic of
درود بر دکتر کامرانی اصلاح طلب اصیل
حهادی
Iran, Islamic Republic of
لطفا چیه اوردید بین اینا .این نیست . هزاران مشکل داره .کیه ما اصلا عددی حسابش نمی کنیم .این برای کار دبیر خانه هم نمیخوره
Iran, Islamic Republic of
لاهوتی عامل شکست تمام ادوار اصلاح طلبان!
منطقیان حاضر به نشست و گفتگو میشود اما لاهوتی نه
Iran, Islamic Republic of
منطقیان در برابر لاهوتی! واقعا مقایسه کردن اینها به منطق و انسانیت است!!!!!!!!!!
اینها مردگانند اصلاحطلبی مرد خدا رحمت کند
م عابدی
Iran, Islamic Republic of
تو را خدا این نیروهای سوخته و کم رمق و تاریخ مصرف گذشته را ول کنید.
اینها چهارتاشون به اندازه یک نیروی فکری دانشگاهی توان ندارن.
این دور هم مطمین باشین که حریف اصولگراها نمی شن.
Iran, Islamic Republic of
ترا بخدا اصلا این رستاد را اسمشوونیارید .مگه مردم.
مرکز استان
Iran, Islamic Republic of
دکتر کامرانی چهره علمی، زجرکشیده و متعصب به حل مسائل شهرستان های کهگیلویه، بهمئی، چرام و سوق است.
ارتباطات خیلی خوبی با چهره های ملی دارند و اغلب مدیران مشغول در شهرستان کهگیلویه با واسطه ایشان منصوب شده اند
مردم آن حوزه انتخاباتی، اگر به دنبال تغییر هستند به نظرم ایشان می تواند وضعیت کهگیلویه را از این حالت خارج کنند.
واقع بین
Iran, Islamic Republic of
دلتون به چی خوشه این افرادی که مردم کهگیلویه بزرگ را چندین سال معتل کردند هیچ گونه توانایی و کارایی ندارند از اینها دیگر گذشته است باید میدان را به دانشگاهیان داد .
دانشجو
Iran, Islamic Republic of
چرا سراغ افراد دانشگاهی و توانمند نمی روید و خودتان را محدود کرده اید . باید از نخبگان و افرادی مثل دکتر افشانی و دکتر خادمی و دکتر چمن سید کامل تقوی استفاده کرد .
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1