تاریخ انتشار
پنجشنبه ۲۰ تير ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۰۷
کد مطلب : ۴۱۰۹۶۲
خلق خنده و شادی توسط اداره کل گردشگری کهگیلویه و بویراحمد؛

شب‌های شاد پارک ولایت یاسوج / فیلم و تصویر

۱
شب‌های شاد پارک ولایت یاسوج / فیلم و تصویر
کبنا ؛پنجمین جشنواره عشایر و اقوام ایران زمین در حالی در پارک ولایت یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد برگزار می‌شود که خیل عظیم از مردم استان و سایر استان‌های دیگر کشور ایران اسلامی برای دیدن این جشنواره به یاسوج می‌آیند. شب‌ها پارک ولایت یاسوج مهمان تعدادی زیادی از علاقمندان به فرهنگ و آداب و سنت عشایر کشور پهناور ایران اسلامی است. علاوه بر اجرای موسیقی‌های محلی و شعر خوانی، شاهنامه خوانی و... عشایری که از استان‌های دیگر به یاسوج آمده‌اند نیز غذاهای سنتی خود را پخت و در اختیار مهمانان این جشنواره قرار می‌دهند.
حسین گندمکار از فعالین فرهنگی در این باره می‌نویسد؛ چند شبی است که جشنواره عشایر ایران در پایتخت طبیعت استان کهگیلویه و بویراحمد، شور و نشاطی خاص را به مردم هدیه داده است. جشنواره عشایر ایران که به همت میراث فرهنگی استان چند سالی است که در فصل تابستان میزبان بخشی از آداب وسنن و رسومات زیبای مردمان ساده دل و باصداقت عشایر و ایلات ایران کهنمان شده است. سیاه چادرهایی از اقوام بزرگ لر، ترک، کرد و عرب و زیبایی‌های چشم نواز از پخت نان و آش سنتی و زنانی با پوششش های زیبا و البته حجاب و عفاف این زنان حکایت از پاکی و قداست مردمان عشایر دارد. و در کنار همه اینها، موسیقی و آواز و شادی و پایکوبی اصیل اقوام ایرانی گل سرسبد این جشنواره شده است است که ساعاتی چند دل مردمان این دیار را شاد کرده است و دست مریزاد به این شادی آفرینان، به هنرمندان عشایر و بی انصافی است که این کار ماندگار میراث فرهنگی استان را قدر ندانسته و تشکری نداشته باشیم.
در دنیای پراضطراب و پرتلاطم امروز، آرامش و داشتن خیالی آسوده، نعمتی است که همگان آرزوی آن را دارند. در واقع، یکی از نیازهای اساسی انسان، شادزیستن است که در پرتو آن، با رسیدن به تعادل روحی، خود و جامعه‌اش را به سلامت و پویایی رهنمون می‌شود.
انسان به طور فطری از غم گریزان و به سوی شادی در حرکت است. شادی و نشاط نه تنها بر روح و روان انسان، بلکه بر جسم او نیز تأثیر می‌گذارد. از نگاه اجتماعی، نیز شادمانی، قلب‌ها را به یکدیگر نزدیک و ترس، نگرانی، ناکامی و بدگمانی را بی اثر می‌کند. ارسطو می‌گوید: «شادی، بهترین چیزهاست و آن قدر اهمیت دارد که دیگر چیزها وسیله به دست آوردن آن هستند.» دین مقدس اسلام نیز که تأمین کننده صلاح دنیا و آخرت آدمی است، شادی‌های مناسب و حلال را تأیید می‌کند و پیروانش را از افسردگی و بی حالی برحذر می‌دارد.
 این شب‌ها هنرمندانی نظیر حسین روحانی پیشکسوت تئاتر استان کهگیلویه و بویراحمد (مبدع و مبتکر این طرح) به همت مدیران و مسئولان میراث فرهنگی استان، شادی، این حلقه مفقوده را مردمان یاسوج و میهمانان فصل داغ تابستان هدیه دادند و همه ما امیدواریم که این شادی‌ها تداوم داشته باشد و البته باید توجه داشت که می‌توان از هنر و خلاقیت دیگر هنرمندان استان این شور و شادی و نشاط را به بهانه‌های مختلف به میان مردم برد و البته رسانه‌ها به ویژه صدا وسیما نقش بسزایی در این مهم باید ایفا کنند.
جشنواره عشایر شاید آغازی بر راه و مسیر توسعه‌ای فرهنگی جامعه و نشانی از نگاهی ویژه به سنتهای زیبای سرزمینمان و استانمان و پایانی باشد بر بدعتها و ناهنجاریهای برگرفته از زندگی شهری و آنچه امروز به غلط آن را مدرنیته نام گذاشته‌ایم و باز مقدمه‌ای باشد برای رسیدن به توسعه همه جانبه به ویژه اقتصادی است، حمایت از مشاغل خانگی و حمایت از صنایع دستی و غذای بومی روستاها و عشایر،... و کلام آخر اینکه دست همه دست اندرکاران این کار بزرگ را باید فشرد.   

فیلم رقص محلی در حاشیه جشنواره عشایر -یاسوج
 

 
نام شما

آدرس ايميل شما

دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

جعل عمیق تصاویر و فیلم‌های موجود را بر روی تصاویر یا فیلم‌های منبع قرار می‌دهد و از یک ...
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
1