کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

خلق خنده و شادی توسط اداره کل گردشگری کهگیلویه و بویراحمد؛

شب‌های شاد پارک ولایت یاسوج / فیلم و تصویر

20 تير 1398 ساعت 14:07

جشنواره عشایر و اقوام ایران زمین یاسوج شاید آغازی بر راه و مسیر توسعه‌ای فرهنگی جامعه و نشانی از نگاهی ویژه به سنتهای زیبای سرزمینمان و استانمان و پایانی باشد بر بدعتها و ناهنجاریهای برگرفته از زندگی شهری و آنچه امروز به غلط آن را مدرنیته نام گذاشته‌ایم و باز مقدمه‌ای باشد برای رسیدن به توسعه همه جانبه به ویژه اقتصادی است، حمایت از مشاغل خانگی و حمایت از صنایع دستی و غذای بومی روستاها و عشایر،... و اینکه دست همه دست اندرکاران این کار بزرگ را باید فشرد.


پنجمین جشنواره عشایر و اقوام ایران زمین در حالی در پارک ولایت یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد برگزار می‌شود که خیل عظیم از مردم استان و سایر استان‌های دیگر کشور ایران اسلامی برای دیدن این جشنواره به یاسوج می‌آیند. شب‌ها پارک ولایت یاسوج مهمان تعدادی زیادی از علاقمندان به فرهنگ و آداب و سنت عشایر کشور پهناور ایران اسلامی است. علاوه بر اجرای موسیقی‌های محلی و شعر خوانی، شاهنامه خوانی و... عشایری که از استان‌های دیگر به یاسوج آمده‌اند نیز غذاهای سنتی خود را پخت و در اختیار مهمانان این جشنواره قرار می‌دهند.
حسین گندمکار از فعالین فرهنگی در این باره می‌نویسد؛ چند شبی است که جشنواره عشایر ایران در پایتخت طبیعت استان کهگیلویه و بویراحمد، شور و نشاطی خاص را به مردم هدیه داده است. جشنواره عشایر ایران که به همت میراث فرهنگی استان چند سالی است که در فصل تابستان میزبان بخشی از آداب وسنن و رسومات زیبای مردمان ساده دل و باصداقت عشایر و ایلات ایران کهنمان شده است. سیاه چادرهایی از اقوام بزرگ لر، ترک، کرد و عرب و زیبایی‌های چشم نواز از پخت نان و آش سنتی و زنانی با پوششش های زیبا و البته حجاب و عفاف این زنان حکایت از پاکی و قداست مردمان عشایر دارد. و در کنار همه اینها، موسیقی و آواز و شادی و پایکوبی اصیل اقوام ایرانی گل سرسبد این جشنواره شده است است که ساعاتی چند دل مردمان این دیار را شاد کرده است و دست مریزاد به این شادی آفرینان، به هنرمندان عشایر و بی انصافی است که این کار ماندگار میراث فرهنگی استان را قدر ندانسته و تشکری نداشته باشیم.
در دنیای پراضطراب و پرتلاطم امروز، آرامش و داشتن خیالی آسوده، نعمتی است که همگان آرزوی آن را دارند. در واقع، یکی از نیازهای اساسی انسان، شادزیستن است که در پرتو آن، با رسیدن به تعادل روحی، خود و جامعه‌اش را به سلامت و پویایی رهنمون می‌شود.
انسان به طور فطری از غم گریزان و به سوی شادی در حرکت است. شادی و نشاط نه تنها بر روح و روان انسان، بلکه بر جسم او نیز تأثیر می‌گذارد. از نگاه اجتماعی، نیز شادمانی، قلب‌ها را به یکدیگر نزدیک و ترس، نگرانی، ناکامی و بدگمانی را بی اثر می‌کند. ارسطو می‌گوید: «شادی، بهترین چیزهاست و آن قدر اهمیت دارد که دیگر چیزها وسیله به دست آوردن آن هستند.» دین مقدس اسلام نیز که تأمین کننده صلاح دنیا و آخرت آدمی است، شادی‌های مناسب و حلال را تأیید می‌کند و پیروانش را از افسردگی و بی حالی برحذر می‌دارد.
 این شب‌ها هنرمندانی نظیر حسین روحانی پیشکسوت تئاتر استان کهگیلویه و بویراحمد (مبدع و مبتکر این طرح) به همت مدیران و مسئولان میراث فرهنگی استان، شادی، این حلقه مفقوده را مردمان یاسوج و میهمانان فصل داغ تابستان هدیه دادند و همه ما امیدواریم که این شادی‌ها تداوم داشته باشد و البته باید توجه داشت که می‌توان از هنر و خلاقیت دیگر هنرمندان استان این شور و شادی و نشاط را به بهانه‌های مختلف به میان مردم برد و البته رسانه‌ها به ویژه صدا وسیما نقش بسزایی در این مهم باید ایفا کنند.
جشنواره عشایر شاید آغازی بر راه و مسیر توسعه‌ای فرهنگی جامعه و نشانی از نگاهی ویژه به سنتهای زیبای سرزمینمان و استانمان و پایانی باشد بر بدعتها و ناهنجاریهای برگرفته از زندگی شهری و آنچه امروز به غلط آن را مدرنیته نام گذاشته‌ایم و باز مقدمه‌ای باشد برای رسیدن به توسعه همه جانبه به ویژه اقتصادی است، حمایت از مشاغل خانگی و حمایت از صنایع دستی و غذای بومی روستاها و عشایر،... و کلام آخر اینکه دست همه دست اندرکاران این کار بزرگ را باید فشرد.   

فیلم رقص محلی در حاشیه جشنواره عشایر -یاسوج
 

 


کد مطلب: 410962

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/report/410962/شب-های-شاد-پارک-ولایت-یاسوج-فیلم-تصویر

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1