کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

بررسی سریال گاندو و حواشی‌های آن؛

دولت از صداو سيماي گاندو، شكايت كرد

20 تير 1398 ساعت 9:39

رئیس دفتر رئیس‌جمهور دو قطبی کردن جامعه را کاری اشتباه خواند و تاکید کرد: رهبر انقلاب تذکر دادند که جامعه نباید دوقطبی شود. مطالب دروغ و تهمت در این سریال بسیار زیاد است. دولت و مسئولان حق شکایت، برخورد و روشنگری دارند. صدا و سیما کار غیرمعمولی انجام داد و باید تجدیدنظر کند. امروز به رئیس صدا و سیما در این خصوص تذکر داده شد.


سریال گاندو با تمام حواشی پیرامونش به اتمام رسید، اما این سریال چه در زمان پخش و چه پس از آن با واکنش‌های متفاوت مواجه شده است. از رویکردهای سخنگوی وزارت خارجه مبنی بر غیرواقعی بودن، علی مطهری و اشاره به زیر سوال بردن نظام توسط این سریال تا تذکر به رئیس صداوسیما در جلسه هیأت دولت و کنایه وزیر امور خارجه به این سریال از جمله این واکنش‌هاست. البته جدای از محتوای گاندو اکنون موسسه سازنده آن نیز زیر سوال است جایی که همسر شهید آوینی از تخلف و استفاده غیر قانونی موسسه سازنده این سریال از نام شهید آوینی پرده برداشته و نام اصلی موسسه را موسسه آرای شهید آوینی می‌خواند که این مصادره به مطلوب جریان‌های خاص از نام و عناوین نیز در نوع خود جای تامل دارد.
پشت پرده گاندو
صداوسیما طی سال‌های متمادی نشان داده که اگر دولتی غیر از آنچه تمایل دارد بر سر کار باشد، بخش‌های خبری متنوع، برنامه‌‌های تولیدی، مستند‌ها و ساخت سریال‌ها را ترغیب به انتقاد از دولت می‌کند. این رویکردها را می‌توان در دولت اصلاحات با برنامه چراغ و در دولت فعلی نیز با برنامه‌هایی چون ثریا و اخیرا سریال جنجالی گاندو مشاهده کرد. گرچه به گفته نویسنده این سریال، 80 درصد و طبق اظهارات کارگردان 100 درصد آن تخیلی است، اما استفاده نکردن از اسناد و مدارک متقن و کافی در ساخت این سریال سبب شده تا انتقادات بسیاری نسبت به تحریف‌هایی که در این سریال نسبت به اصل موضوع ایجاد شده صورت پذیرد. علی مطهری نماینده تهران نیز طی یادداشتی اینگونه نوشته که«این سریال غیر از اینکه عملکرد نظام را زیر سوال برد، با توجه به اینکه اختلاف میان بخش‌های نظام ایجاد کرده پخش آن در شرایط امروز صلاح نبود، چرا که امروز باید صدای واحد از کشور شنیده شود. من این اقدامات را افراطی و دنباله اقدامات کسانی می‌دانم که مصمم بودند برجام اجرا نشود و آنقدر کارشکنی کردند تا به هدف‌شان رسیدند و زمینه خروج ترامپ از برجام فراهم شد.» ظریف نیز دیروز در حاشیه هیأت دولت در کنایه‌ای به این سریال اظهار کرد:«ما همه اقدامات خود را انجام دادیم. البته ما پول نداریم فیلم تبلیغاتی بسازیم.» این در حالی است که اخیرا این سریال که آن را به موسسه شهید آوینی منتسب می‌کنند مورد اعتراض خانواده شهید آوینی هم قرار گرفته است.
استفاده غیر قانونی از عنوان شهید آوینی
همسر شهید آوینی در یادداشتی به حواشی پیش آمده پیرامون سریال گاندو و ارتباط آن با موسسه شهید آوینی واکنش نشان داد. مریم امینی در یادداشت خود آورده: این روزها به بهانه‌ پخش سریال تلویزیونی گاندو، نام «مؤسسه‌ شهید آوینی» و آقای مجتبی امینی، مدیر عامل پیشین آن به عنوان تهیه‌کننده‌ سریال، زیاد مطرح می‌شود. خانواده‌ شهید آوینی لازم می‌داند به اطلاع عموم برساند که این نام که قانونا پس از شهادت سید مرتضی آوینی باید به خانواده تعلق می‌داشته به سبب بعضی بی‌قانونی‌ها در اختیار مؤسسه‌ دیگری قرار گرفته که هیچ‌یک از اعضای خانواده در آن حضور نداشته‌اند، با آن همکاری نکرده‌اند و اطلاعی از ساز و کار آن ندارند. سرانجام پس از دوندگی‌های فراوان سال پیش این نام به مؤسسه‌ای باز پس داده شد که زیر نظر خانواده اداره می‌شود و نام مؤسسه‌ قبلی به انتخاب مدیرانشان به «مؤسسه‌ آرای شهید آوینی» تغییر یافت. وی در ادامه یادداشت آورده: در کمال تعجب، مؤسسه به نام انتخابی خود وفادار نماند و فعالیت‌هایش را کماکان با همان عنوان قبلی ادامه می‌دهد. گویی تنها جایی که این تغییر نام را به رسمیت می‌شناسد، دفتر ثبت شرکت‌هاست! مدیر محترم مؤسسه هم ظاهرا این موضوع را فراموش کرده‌اند و با استفاده از عنوان پیشین به معرفی خود می‌پردازند. حال آنکه «آرای شهید آوینی» هم قابلیت کافی دارد برای آنکه مؤسسه‌ای را به نام خود مزین کند. همسر شهید آوینی می‌افزاید: خانواده‌ شهید آوینی فارغ از مجادلات مرتبط با سریال «گاندو» و بحث‌های محتوایی آن، اعلام می‌کند که در«مؤسسه‌ آرای شهید آوینی» نقشی نداشته و انتظار دارد آن مؤسسه خود را به رعایت قوانین نظام جمهوری اسلامی ملتزم بداند، کلیه‌ فعالیت‌های خود را با نام جدیدا ثبت‌شده‌اش ادامه دهد و موجب سردرگمی مخاطبان نشود.
تذکر به رئیس صداوسیما
رئیس دفتر رئیس‌جمهور در ارتباط با حواشی سریال تلویزیونی گاندو اظهار داشت: گاندو را ندیده‌ام، اما انعکاس‌هایی که به دفتر رئیس‌جمهور و ارتباطات مردمی ما شده، این است که مردم گلایه دارند که نباید سناریوسازی شود. ایلنا نوشت؛ محمود واعظی گفت: به این رفتارها در صداوسیما عادت کرده‌ایم و صداوسیما با دولت برخورد حزبی و جناحی می‌کند. سریالی ساخته شده که به گفته کارگردان آن ۸۰ درصد این سریال تخیل است، در صورتی که اول می‌گویند این سریال بر اساس موضوعات واقعی ساخته شده، اما بعد به گونه‌ای برنامه‌ریزی می‌کنند که مردم را سرگرم کنند. وی افزود: در این سریال جایگاه قوه قضائیه و دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی تنزل داده‌اند و با وزارت خارجه برخورد بدی داشتند. علاوه بر این، با وزارت اطلاعات نیز برخورد شد. عضو هیأت دولت عنوان کرد: در این سریال تلاش شد یک عده از مسئولان، متدین، انقلابی و ارزشی جلوه داده شده و عده دیگری از مسئولان، نفوذپذیر، غرب‌گرا و وابسته به خارج معرفی شوند. رئیس دفتر رئیس‌جمهور دو قطبی کردن جامعه را کاری اشتباه خواند و تاکید کرد: رهبر انقلاب تذکر دادند که جامعه نباید دوقطبی شود. مطالب دروغ و تهمت در این سریال بسیار زیاد است. دولت و مسئولان حق شکایت، برخورد و روشنگری دارند. واعظی تصریح کرد: صدا و سیما کار غیرمعمولی انجام داد و باید تجدیدنظر کند. امروز به رئیس صدا و سیما در این خصوص تذکر داده شد.


کد مطلب: 410958

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/report/410958/دولت-صداو-سيماي-گاندو-شكايت-كرد

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1