کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کبنا گزارش می‌دهد

حواشی سریال گاندو؛ آیا پروژه علیه دولت است

20 تير 1398 ساعت 9:25

جیسون رضاییان دوم بهمن 1392 به اتهام جاسوسی در تهران بازداشت شد. مهم‌ترین اتهام او نفوذ در اماکن مهم دولتی و افشای اطلاعات اعلام شد. رضاییان در نهایت ۲۶ دی ۱۳۹۴ هم‌زمان با حضور وزرای خارجه ایران و آمریکا در وین به منظور قرائت بیانیه اجرایی شدن برجام، در راستای مصوبات شورای عالی امنیت ملی ایران و مصالح کلی نظام، آزاد شد.


سریال گاندو شب‌ها از شبکه سه سیما پخش می‌شود و این سریال حاشیه‌های زیادی را به وجود آورده، داستان جاسوسی که با برخی از مقامات کشور گویا در ارتباط بوده و با استفاده از همین ارتباط اطلاعاتی را کسب می‌کرده است.

آنچه از گاندو دستگیرمان شد؛ عملیات صدا و سیما علیه دولت و روزنامه‌نگاران
همدلی نوشت: «گاندو» آخرین سریال پخش‌شده از شبکه سه سیماست که ماجرای جیسون رضاییان، جاسوس آمریکایی ـ ایرانی را دستمایه داستان خود کرده بود. جیسون رضاییان، خبرنگار روزنامه «واشگتن‌پست» مدتی در ایران به اتهام جاسوسی بازداشت شده بود و در جریان توافق هسته‌ای ایران با 1+5 آزاد شد. بعدها دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا از اعطای مبلغ یک میلیارد و 700 میلیون دلار از سوی آمریکا به ایران در جریان توافق برجام انتقاد کرد که بر اساس سریال گاندو، این مبلغ (از پول‌های بلوکه شده ایران در بانک‌های آمریکایی) در قبال آزادی جیسون رضاییان به صورت وجه نقد به ایران پرداخت شده است.
جیسون رضاییان دوم بهمن 1392 به اتهام جاسوسی در تهران بازداشت شد. مهم‌ترین اتهام او نفوذ در اماکن مهم دولتی و افشای اطلاعات اعلام شد. رضاییان در نهایت ۲۶ دی ۱۳۹۴ هم‌زمان با حضور وزرای خارجه ایران و آمریکا در وین به منظور قرائت بیانیه اجرایی شدن برجام، در راستای مصوبات شورای عالی امنیت ملی ایران و مصالح کلی نظام، آزاد شد.
تناقض در اصالت ماجرا
جواد افشار این سریال را بر اساس نوشته‌ای از آرش قادری ساخته است. قادری اعلام کرده؛ گاندو که بر اساس مساله آقای جیسون رضاییان ساخته شده، صددرصد بر اساس واقعیت بوده است. فقط داستانک‌هایی که در کنار پرونده اصلی جیسون رضاییان برای پیشبرد سریال آمده، بر اساس تخیل نویسنده بوده است که آن هم در نویسندگی ناچار به این اقدام هستیم تا سریال جذاب و مخاطب‌پسند هم باشد.
با این حال کارگردان با تاکید بر اینکه هرگز حاضر نیستم مقام‌های ارشد کشور را تخطئه کنم، گفته است؛ آنچه شما می‌بینید [در سریال گاندو] سطح دسترسی ما به اطلاعات این پرونده بوده است.
اختلاف در دل این سخنان، تنها یک معنا و دلیل دارد؛ تناقض گفتاری نویسنده و کارگردان. و اینکه این سریال چقدر بر اساس واقعیت‌های موجود ساخته و پرداخته شده است. علت این تناقض هم وارد کردن اتهام مستقیم به دولت و اطرافیان شخصیت‌های رده‌بالای دولتی است. موضوعاتی مانند جاسوس بودن یکی از چهره مطرح دولت، نگاه سیاسی وزارت امور خارجه به یک پرونده امنیتی، ماهی گرفتن دولت از آب گل‌آلود با تبادل جاسوس و دریافت پول هنگفت از آمریکا ذیل برجام، نفوذ دستگاه‌های امنیتی خارجی به وزارت نفت، جاسوس خطاب شدن روزنامه‌نگاران و عکاسان خبری، نقش مدیران دولتی به عنوان پارتی در دادن امکان فعالیت به عکاسان جاسوس و... که هم صدای خیلی‌ها را درآورد و هم انتقاد مستقیم دولت علیه این اقدام صدا و سیما و شبکه سه مطرح شد.
باز هم دیوار کوتاه خبرنگاران
سریال گاندو که اتفاقاً پربیننده بود و بخشی از این مخاطبان را خبرنگاران و روزنامه‌نگاران تشکیل می‌دادند، قشر رسانه‌ای کشور را مستقیم به همکاری با جاسوسان آمریکایی متهم کرد. در این سریال مایکل هاشمیان (کاراکتر جیسون رضاییان) به عنوان سوژه اصلی داستان روزنامه‌نگار آمریکایی ـ ایرانی است و ارتباطات خود در ایران را بر اساس تعاملات روزنامه‌نگاری پیش می‌برد. یکی از مظنونان و متهمان اصلی پرونده استاد کلاس روزنامه‌نگاری است تا استعدادهای مناسب برای پیش‌برد اهداف و برنامه‌های عملیات جاسوسی را شناسایی و جذب کند. عکسبرداری از اماکن و تاسیسات محرمانه و نظامی به قشر عکاسان خبری واگذار می‌شود.
حتی در قسمتی از این سریال مسئول پرونده در پاسخ به همکارانش در خصوص اینکه چرا مایکل هاشمیان روی روزنامه‌نگاران سرمایه‌گذاری کرده است، می‌گوید؛ روزنامه‌نگاران بهترین انتخاب برای انجام عملیات‌های جاسوسی هستند. در قسمت دیگری، مایکل هاشمیان در نیویورک وقتی پروژه‌اش برای ادامه فعالیت در ایران را به رئیس خود در نشریه‌ای که در آن کار می‌کند، شرح می‌دهد، از تصمیمش برای راه‌اندازی از روزنامه‌ای در ایران خبر می‌دهد و تاکید می‌کند که برای راه‌اندازی روزنامه در ایران فقط کافی است از روزنامه‌ای که در حال انتشار است، حمایت شود. او موافقت CIA برای این امر را جلب کرده بود. فحوای کلام این بود که روزنامه‌نگاران در ایران به راحتی قابل خریده شدن هستند.
به هرحال اقدام تخریبی گاندو علیه روزنامه‌نگاران موضوعی نیست که به راحتی بتوان از کنار آن عبور کرد و شک نداشته باشید که ذهنیت جامعه نسبت به این قشر مظلوم که دیوارشان کوتاه‌ترین است و متهم به همکاری با سرویس‌های امنیتی خارجی شده‌اند، تغییر کرده و خواهد کرد. به نظر روزنامه‌نگاران هم خیلی وارد این بحث در فضای رسمی نشدند تا مبادا متهم به ناراحتی از لو رفتن یک پرونده‌ گسترده جاسوسی شوند.
منتقدان یک سریال ضدحال
مدیریت شبکه سه برای ساخت و پخش این سریال دچار شادی مضاعفی است که توانسته از عملکرد خود دفاع کند و کمی از حجم انتقادات از آن را بکاهد؛ انتقاداتی که در خصوص تعطیلی برنامه پرمخاطب «نود» و نیز جنجال‌های رای‌گیری در جریان جشنواره ملی تلویزیون و اعمال نظر در محتوای برنامه‌سازی‌ها، نمایش و معرفی مسیر دور زدن تحریم‌ها توسط نفتکش ایرانی و... به اوج رسیده بود. تیم برآمده از دانشگاه کادرساز امام صادق(ع)، در ذهنیت خود سریالی را روی آنتن برد که در آن با کشش‌ها و تعلیق‌های داستانی هالیوودی مواجه بودیم. اتفاقاً از نظر بصری و محصول تلویزیونی، کار قابل قبول و خوبی از آب درآمده است، اما از نظر اخلاقی و با در نظر گرفتن اینکه «تلویزیون دانشگاه است» نتوانست انتظارات را برآورده سازد. همانطور که در پیش‌‌تر گفتیم، این سریال اتهام‌های یک‌جانبه و مستقیمی به شخصیت‌های حقیقی و حقوقی وارد ساخته که با توجیه «سریال‌بودن» از مسئولیت آن شانه خالی می‌کنند.
جدال توئیتری
روزنامه‌نگاران که پاسخ ندادن را به ارائه انتقادات رسمی ترجیح دادند، توئیتر و اینستاگرام را برای بیان نظرات گاهی تند خود، بستر مناسبی دانستند. توئیتر مورد استفاده حسام‌الدین آشنا، مشاور رئیس جمهور در حمله به گاندو هم بود. او در واکنش به ادعای شبکه سه و سازندگان گاندو مبنی بر وجود فشار از سوی دولت برای سانسور بخش‌هایی از این سریال، در حساب شخصی خود نوشت: «جالبه که هم میگن سانسور شده، هم پخش می‌کنن. هم میگن صداگذاری شده، هم اصلش را در فضای مجازی منتشر می‌کنن. هم میگن فشار روی ماست، هم خیلی راحت این جمله را میگن و ادامه هم میدن. هم فیلم به طور کامل فیلمبرداری شده، هم میگن بگذارین کار کنیم. هم از توبره، هم از آخور.»
او در توئیت دوم خود نوشت: «راستی نگفتن بالاخره کی تلفن کرده؟ کی فشار آورده و میاره؟ کی اصلاً خبر داره چی ساختن و چی پخش می‌کنن؟ و آخر اینکه فرض کنیم تماس و فشار هم درست باشه، از کی تا حالا، فشار و تماس دولت موثر بوده؟»
آشنا کمی بعد هم در واکنش تند به یکی دیگر از قسمت‌های گاندو که دولت و شورای عالی امنیت ملی را به انفعال در خصوص پرونده جاسوسی علیه ایران متهم کرده بود، در توییتر خود نوشت: «١- دولت نه اجازه و نه پول دارد که سریال بسازد. ٢- صدا و سیما هم که پول ندارد سریال بسازد. ٣- ولی گویا جای دیگری هست که برای تضعیف نهاد دولت هم پول فراوان دارد، هم مجوزها و مشوق‌های لازم را دریافت کرده است و هم می‌تواند صدا و سیما را الزام به پخش کند. ۴- با گاندو، گنده نمی‌شوید.»
وقتی تلویزیون مسئولیت را از خود دور کرد و توپ را در زمین موسسه شهید آوینی انداخت، آشنا باز هم توئیت کرد و در آن نوشت: 1.«موسسه فرهنگی هنری شهید آوینی مستقل است یا وابسته به یک نهاد عمومی است؟ ۲. هیات امنا، هیات مدیره و مدیرعامل این موسسه چه کسانی هستند و توسط چه کسانی و چه سازوکاری منصوب می‌شوند و به چه کسانی پاسخگو هستند؟ ۳. بودجه سالانه این موسسه چقدر است و چگونه تامین می‌شود؟»
کمی بعد مجتبی امینی، تهیه‌کننده سریال تلویزیونی گاندو در توئیتی خطاب به حسام‌الدین آشنا نوشت: «جناب سرهنگ آشنا؛ همه می‌دانند موسسه‌ای مزین به نام سید شهیدان اهل قلم؛ سیدمرتضی آوینی چیست و کجاست؟ اما همه نمی‌دانند یک روحانی ترک لباس کرده که از مدیران ارشد امنیتی سابق وزارت اطلاعات بوده، در حوزه فرهنگ و هنر چه می‌کند و به دنبال چیست؟» به هر حال در پاسخ توئیتری تهیه‌کننده گاندو، جوابی به سوالات آشنا داده نشد.
سیدعباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در نشست هفتگی خود در پاسخ به سوالی درباره پخش سریال گاندو و اینکه هدف آن دولت و وزارت خارجه است،‌ گفت: عجیب است. آنچه درباره وزارت خارجه و شخص وزیر و همکاران ما در این سریال نشان داده می‌شود خیلی با واقعیت منطبق نیست، هر چند ادعا کردند داستانشان واقعی است. فیلم به لحاظ جلوه‌های هنری فیلم بدی نیست، و من هم نگاه می‌کنم، ولی ای کاش تقوا در آن رعایت می‌شد.
شکل‌دهی به تقابل‌های دوگانه درون دولت
گاندو در یک مورد ویژه و حساس هم عملکرد قابل انتقاد دیگری داشته است، طرح دوقطبی‌های درون دولت و نظام. در گاندو سرویس امنیتی متعلق به وزارت اطلاعات، تنها ارگان دولت است که در آن منافع ملی و دفاع از حیثیت و شرف نظام را بر هر موضوع دیگری ارحج می‌داند و در مقابل آن وزارت امور خارجه، شورای عالی امنیت ملی و دولت در مواجهه با پرونده‌های امنیتی تنها به دنبال بهره‌برداری‌های سیاسی و دولتی و حتی تامین منافع شخصی خود هستند. در گاندو حتی به تیم حفاظت سپاه هم اطمینان کامل وجود ندارد، فقط وزارت اطلاعات قابل تقدیس شدن است. طرح مصنوعی این تقابل و نیز اتهاماتی که در یک سریال تلویزیون بیان شده‌اند، قطعاً در دوره کنونی که کشور با حساس‌ترین برهه و سخت‌ترین مشکلات خارجی مواجه است، اوج بدسلیقگی در شبکه‌ای است که معلوم نیست مدیران آن چه ماموریتی را دنبال می‌کنند.

پروژه متهم‌سازی دولت
ابتکار نوشت؛ تقابل رسانه ملی با دولت به زمان روی کار آمدن حسن روحانی برمی‌گردد. صدا و سیمای ملی که برخی آن را صدا و سیمای میلی می‌خوانند هیچگاه به دولت حسن روحانی روی خوش نشان نداد و همیشه در تقابل با دولت بوده است. درواقع رویکردهای سیاسی و جناحی بر رفتار این سازمان از ابتدا غلبه داشته است و بیم آن می‌رود که منافع ملی قربانی اهداف سیاسی شود. صدا و سیما با ساخت برنامه‌های متنوع به‌ویژه در حوزه‌های سیاسی، اندیشه‌ای و فرهنگی در هرکدام از دریچه‌ای مشخصاً به نقد دولت پرداخته است و از سوی دیگر تا به حال مجالی برای طرح دیدگاه‌های مخالف در نظر نگرفته است.
یکی از اقدامات اخیر صدا و سیما علیه دولت به ‌خصوص وزارت خارجه پخش سریال پرحاشیه «گاندو» بوده است.
اما این بار هدف فقط دولت حسن روحانی و وزارت خارجه آن نبود بلکه این سریال در واقع منافع ملی را نیز هدف قرار داد. سریالی که با واکنش دولتمردان و جریان‌های سیاسی روبه‌رو شد.
هر‌چند این رسانه ملی تا به حال حرکات مشابهی علیه امنیت ملی داشته است از جمله آنچه در برنامه «سلام صبح بخیر» در‌مورد دور زدن تحریم‌ها توسط ایران رخ داد و در این برنامه تصاویری از کشتی حامل نفت ایران در بندر چین که تحریم‌ها را به گونه‌ای دور زده بود را به نمایش گذاشت.
این سریال در واقع تصویری از یک وزارت خارجه ساده‌لوح، بی‌عرضه، نفوذپذیر، ضعیف و دولتی که سر تا پایش را جاسوسان گرفته‌اند، ایجاد کرد. برخی معتقدند گاندو یک نوع خودزنی خودخواسته و آگاهانه درون سیستمی است. ظاهر قضیه این است یک جناح، جناح دیگری را هدف قرار می‌دهد اما در باطن این فیلم، ادعای افرادی را که معتقدند، منافع ملی در جمهوری اسلامی لحاظ نمی‌شود را دنبال می‌کند. سریال «گاندو» که به کارگردانی جواد افشار از شبکه سه سیما پخش می‌شد، درواقع پرونده امنیتی جیسون رضائیان را دنبال می‌کرد. در این سریال پرونده جیسون رضائیان در مقطعی با دولت و شخص وزیر خارجه پیوند می‌خورد و تصویری از شورای امنیت ملی، وزیر خارجه و نهاد ریاست‌جمهوری نشان داده می‌شود؛ تصویری که شمایلی کاریکاتوری از ظریف می‌سازد. ظریف در این سریال فردی خنثی و ضعیف و منفعل و حتی غربزده نمایش داده شده که به دنبال آزادی جیسون رضائیان است. تاکید بر واقعی بودن روایت گاندو زمینه‌سازی برای آماده کردن افکار عمومی برای پذیرش تخریب مردان پاستور بود و نکته جالب اینکه آرش قادری نویسنده این سریال با بیان اینکه 80 درصد این سریال تخیلات ذهنی او بوده، گفته است: «یک پرونده از ایشان در موسسه شهید آوینی موجود بود که به دست من رسید. روال اینکه ایشان چگونه آمده و چگونه دستگیر شده است، چیزی نزدیک صد صفحه شرح ماوقع بود. من به آن استناد کردم و به طور کلی ۸۰ درصد قصه غیر از مسیر مایکل هاشمیان و جیسون رضائیان تخیل بنده بود»
اما پخش این سریال از رسانه ملی که همیشه نگاه جناحی داشته است با واکنش‌های زیادی روبه‌رو شد. عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی درمورد سریال «گاندو» و تصویری که در این سریال از وزارت امور خارجه و شخص وزیر خارجه نشان داده شده است، گفته: آنچه که از وزارت خارجه، شخص وزیر و همکاران ما در وزارت خارجه در این سریال نشان داده می‌شود با واقعیت منطبق نیست. اگر به ما می‌گفتند اسناد را به آنها می‌دادیم که کمی فیلم‌شان واقعی‌تر باشد. ای‌کاش تقوا در آن رعایت می‌شد، بهتر بود.
همچنین علی مطهری نماینده مجلس نیز در واکنش به این سریال گفته بود: این سریال براساس پروژه نفوذ ساخته شده و احتمال نفوذ در دولت پنهان به دلیل قدرت برتر آن بیشتر است. اگر آمریکا، انگلیس و اسرائیل، نفوذی یا جاسوس بفرستند، می‌دانند که دولت‌ها در ایران قدرت تعیین‌کننده نیستند و قدرت تاثیرگذار در جای دیگری است. پس احتمال نفوذ در نهادهای حکومتی و نیروهای مسلح بیشتر از احتمال جاسوسی در دولت است. سریال «گاندو» رهبری را هم زیر سوال برده چون اینگونه تصمیمات و آزادی اینگونه جاسوس‌ها بدون اطلاع ایشان انجام نمی‌شود.
تذکر دولت به صدا و سیما
محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهوری روز گذشته در پاسخ به پرسشی در خصوص مسائل مطرح شده در مجموعه تلویزیونی گاندو اظهار کرد: دولت در شش سال گذشته به رفتارهای صدا و سیما که در برنامه‌های مختلف سعی می‌کنند به دولت انتقاد کنند و برخوردی با حالت جناحی و حزبی با دولت داشته است عادت کرده است. همچنین فکر می‌کردیم وقتی شرایط کشور اینگونه است و دشمن خارجی وجود دارد و فشارهایی به کشور وارد می‌شود و گرانی‌هایی وجود دارد، صدا و سیما با دولت همراهی و به او که خط مقدم جبهه است کمک می‌کند.
دولت حق دارد شکایت کند
رئیس دفتر رئیس‌جمهوری افزود: اینکه در یک سریال مطالبی را مطرح می‌کنند که به گفته نویسنده آن ۸۰ درصد آن حاصل تخیل است، این سوال ایجاد می‌شود که چرا در ابتدا به مردم می‌گویند که سریال بر اساس یک موضوع واقعی است و سپس طوری صحنه‌سازی می‌کنند که ذهن مردم را نسبت به موضوعات مختلف مشغول کنند. در این سریال مطالب دروغ و تهمت بسیار زیاد است و دولت و مسئولان و بخش‌های مختلف این حق را دارند که شکایت، برخورد و روشنگری کنند.
واعظی در پاسخ به پرسشی درباره اینکه آیا به رئیس صدا و سیما که در جلسات هیئت دولت نیز حضور دارد تذکری در‌خصوص رفتارهای رسانه ملی داده نشده گفت: در جلسه امروز به رئیس صدا و سیما تذکر داده شد.
واکنش همسر شهید آوینی به استفاده از عنوان «موسسه شهید آوینی» در گاندو حواشی سریال پرماجرای گاندو اما فقط به اینجا ختم نشد و مریم امینی همسر شهید مرتضی آوینی استفاده موسسه سازنده «گاندو» از عنوان «موسسه شهید آوینی» را غیرقانونی دانست.
مریم امینی گفته است: براساس قانون پس از شهادت سید مرتضی آوینی نام «موسسه‌ شهید آوینی» باید به خانواده او تعلق می‌داشته اما به سبب بعضی بی‌قانونی‌ها در اختیار موسسه‌ دیگری قرار گرفته که هیچ ‌یک از اعضای خانواده در آن حضور نداشته‌اند و با آن همکاری نکرده‌اند. سرانجام پس از دوندگی‌های فراوان چند سال پیش این نام به موسسه‌ای باز پس داده شد که زیر نظر خانواده اداره می‌شود‌ و نام موسسه‌ قبلی به انتخاب مدیران‌شان به «موسسه‌ آرای شهید آوینی» تغییر یافت.
خانواده‌ شهید آوینی در «موسسه‌ آرای شهید آوینی» نقشی نداشته و انتظار دارد آن موسسه خود را به رعایت قوانین نظام جمهوری اسلامی ملتزم بداند، کلیه‌ فعالیت‌های خود را با نام جدید ثبت‌شده‌اش ادامه دهد و موجب سردرگمی مخاطبان نشود.

 دولت به رئیس صداوسیما درباره مجموعه تلویزیونی گاندو تذکر داد
روزنامه جمهوری اسلامی ایران نوشت؛ واکنشها به رفتارهای صداسیما علیه دولت بویژه تخریب دستگاههای اطلاعاتی و امنیتی و سیاست خارجی در مجموعه تلویزیونی گاندو همچنان ادامه دارد.آخرین واکنش‌ها تذکر رسمی دولت به رئیس سازمان صداوسیما در جلسه دیروز هیات وزیران مربوط می‌شود.
مسئول دفتر رئیس‌جمهور با اشاره به نوع رفتارهای صداوسیما با دولت گفت: در جلسه چهارشنبه هیات وزیران به رئیس سازمان صداوسیما تذکر داده شد.
محمود واعظی در پاسخ به پرسشی در خصوص مسائل مطرح شده در مجموعه تلویزیونی گاندو با بیان اینکه من این سریال را تا کنون ندیده‌ام اظهارداشت: طی هفته‌های گذشته تماس‌های بسیاری با دفتر ارتباطات مردمی ریاست جمهوری انجام شد و طی آنها مردم گلایه‌های بسیاری از اینکه در صدا و سیما سناریوسازی‌هایی درحال انجام است مطرح شد.
وی با بیان اینکه دولت در شش سال گذشته به رفتارهای صدا و سیما که در برنامه‌های مختلف سعی می‌کنند به دولت انتقاد کنند و برخوردی با حالت جناحی و حزبی با دولت داشته است عادت کرده، خاطرنشان کرد: تلاش کردیم تا جایی که امکان دارد این مسائل حل شود و اوضاع آرامتر شود. همچنین فکر می‌کردیم وقتی شرایط کشور این‌گونه است و دشمن خارجی وجود دارد و فشارهایی به کشور وارد می‌شود و گرانی‌هایی وجود دارد، صدا و سیما با دولت همراهی و به او که خط مقدم جبهه است کمک می‌کند.
رئیس دفتر رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه در اینکه سریالی ساخته شود مشکلی وجود ندارد افزود: اینکه در یک سریال مطالبی را مطرح می‌کنند که به گفته نویسنده آن 80 درصد آن حاصل تخیل است، این سوال ایجاد می‌شود که چرا در ابتدا به مردم می‌گویند که سریال براساس یک موضوع واقعی است و سپس طوری صحنه سازی می‌کنند که ذهن مردم را نسبت به موضوعات مختلف مشغول کنند.
واعظی با بیان اینکه متاسفانه درسریال گاندو براساس گزارشی که به ما رسیده جایگاه قوه قضائیه، دبیرخانه و شورایعالی امنیت ملی در صحنه‌هایی تنزل داده شده است گفت:با وزارت خارجه‌ای که امروز در خط مقدم جبهه مقابله با دشمنان است در این سریال برخورد بدی شده است و همچنین این اتفاق درباره وزارت اطلاعات نیز افتاده است.درنهایت تلاش شده در30 قسمتی که این سریال به نمایش درآمده،عده‌ای را مسئولان انقلابی و ارزشی و عده‌ای را افراد نفوذپذیر و نفوذپرور و غرب گرا و وابسته به خارج معرفی کنند.
وی ادامه داد: این دو قطبی کردن مسئولان و جامعه کار بسیار خطایی است و مقام معظم رهبری همواره تذکر داده‌اند که در رفتارهایتان تلاش نکنید که جامعه یا مسئولین را دو قطبی کنید. در این سریال مطالب دروغ و تهمت بسیار زیاد است و دولت و مسئولان و بخش‌های مختلف این حق را دارند که شکایت، برخورد و روشنگری کنند.
واعظی با اشاره به دعوت از عوامل مختلف سریال گاندو در شبکه‌های تلویزیونی گفت: رفتار صدا و سیما با سریال گاندو در مقایسه با همه سریال‌های دیگر فرق دارد؛ طی روزهای اخیر در بخش‌های مختلف خبری اعم از سیاسی یکی از موضوعات مطرح شده این سریال است یا اینکه در شبکه‌های مختلف تلویزیونی عوامل و بازیگران این سریال را دعوت کرده‌اند تا با مردم ارتباط برقرار کنند. به نظر می‌رسد صدا و سیما درحال انجام کار غیر معمولی است و من فکر می‌کنم که این مجموعه باید حتماً در رفتارهای خود تجدید نظر کند.
واعظی در پاسخ به پرسشی درباره اینکه آیا به رئیس صدا و سیما که در جلسات هیات دولت نیز حضور دارد تذکری در خصوص رفتارهای رسانه ملی داده نشده گفت: در جلسه چهرشنبه به رئیس صدا و سیما تذکر داده شد.
*سخنگوی وزرات خارجه: گاندو با واقعیت انطباق ندارد
سخنگوی وزارت امور خارجه هم گفت: سریال گاندو با واقعیت انطباق ندارد.
سیدعباس موسوی در پاسخ به پرسشی در مورد «گاندو» گفت: «آنچه که درباره وزارت امور خارجه و شخص وزیر در این سریال گفته می‌شود انطباق با واقعیت ندارد. اسناد مکاتبات و مذاکرات وزارت امور خارجه موجود است. اگر اعلام می‌کردند این اسناد را به آنها می‌دادیم تا داستان شان کمی واقعی‌تر می‌بود. کاش کمی تقوا را رعایت می‌کردند.»
*علی مطهری: سریال «گاندو» بیشتر تخیلی بود تا واقعی
نماینده تهران در مجلس هم با بیان اینکه سریال گاندو براساس پروژه نفوذ ساخته شده بود، درحالی که احتمال نفوذ در دولت پنهان به دلیل قدرت برتر آن بیشتر است.
علی مطهری افزود: آمریکا، انگلیس و اسرائیل که معمولاً مبدا ارسال نفوذی یا جاسوس هستند می‌دانند که معمولاً دولت‌ها در ایران قدرت تعیین‌کننده نیستند و قدرت تاثیرگذار در جای دیگری است. لذا احتمال نفوذ در نهادهای حکومتی و نیروهای مسلح بیشتر از احتمال نفوذ و جاسوسی در دولت است.سریال «گاندو» در واقع رهبری را هم زیر سوال برده است چون این گونه تصمیمات و آزادی این گونه افراد بدون اطلاع ایشان انجام نمی‌شود. اگر آزاد شدن جیسون رضائیان آن گونه که سریال بر آن تاکید دارد صرفاً برای دریافت پول‌های بلوکه شده بوده است، پس تکلیف مجازات جاسوس چه می‌شود؟ و اگر از اول برای معامله بازداشت شده بوده قبح بیشتری دارد و با اصول اخلاقی اسلام سازگار نیست.
نماینده تهران تصریح کرد: این سریال غیر از اینکه عملکرد نظام را زیر سوال برد، با توجه به اینکه اختلاف میان بخش‌های نظام ایجاد کرده پخش آن در شرایط امروز صلاح نبود، چرا که امروز باید صدای واحد از کشور شنیده شود. من این اقدامات را افراطی و دنباله اقدامات کسانی می‌دانم که مصمم بودند برجام اجرا نشود و آنقدر کارشکنی کردند تا به هدف‌شان رسیدند و زمینه خروج ترامپ از برجام فراهم شد. اگر آن بخش از نظام مصمم به اجرای برجام بود، امروز سرنوشت کشور چیز دیگری بود. امروز هم این افراد به جای آنکه رفتارشان را تغییر دهند همان راه را ادامه می‌دهند و توجهی به منافع ملی و آرمان‌های انقلاب ندارند.
*عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس: شورای نظارت بر صدا و سیما توهین‌های سریال گاندو را رسیدگی کند
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید بر اینکه سریال گاندو دیپلماسی را به سخره گرفت، گفت: نمایندگان مجلس عضو شورای نظارت بر صدا و سیما گزارشی از بررسی‌ها و اقدامات نظارتی خود درباره این سریال به مجلس ارائه کنند.
علی نجفی خوشرودی در گفتگو با ایرنا با بیان اینکه ساخت و پخش سریال گاندو در تلویزیون از چند جهت قابل بررسی است، اظهار داشت: در شرایطی که صدا و سیما مشکلات بودجه‌ای را برای ساخت فیلم و سریال مطرح می‌کند، چگونه این سریال با هزینه قابل توجه ساخته می‌شود تا منافع جناحی بر منافع ملی ترجیح داده شود؟ اگر هم این فیلم در جای دیگری تولید شده و تلویزیون فقط پخش‌کننده آن بوده نیز بر ابهامات موجود نسبت به اهداف آن افزوده می‌شود.
وی با بیان اینکه در این سریال دیپلماسی به سخره گرفته شد، افزود: در این سریال کارگزاران سیاست خارجی و در راس آن وزیر امور خارجه افرادی ضعیف، ترسو و ناکارآمد جلوه داده شدند. درحالی که آنها وطن پرستانی هستند که جانانه از منافع ملی دفاع می‌کنند و مقام معظم رهبری نیز آنها را امین و غیور خواند که غیرت ملی هم دارند لذا شایسته نیست فرزندان این مرز و بوم که با تهدید تحریم مواجه‌اند با ابزار توهین و تحریم داخلی نیز نواخته شوند.
این عضو فراکسیون امید ادامه داد: به صراحت تاکید می‌کنم اختلاف افکنی و شبهه پراکنی به ویژه در شرایط کنونی مغایر اصول و آرمان‌های نظام و خلاف اصل وحدت و همبستگی است و اساساً روش مناسبی برای مقابله با آنچه که در این فیلم، پروژه نفوذ خوانده شد، نیست.
به گفته نجفی خوشرودی کارشکنی در مقابل تصمیم ملی در رابطه با برجام بعد از توافق و پروژه مقصریابی داخلی در شرائط کنونی یعنی خروج آمریکا از برجام و متقابلاً کاهش سطح تعهدات ازسوی ایران، قطعاً به نفع کشور نبوده و نخواهد بود. همچنان که نباید تصویری به مردم سرافراز ایران و جهانیان القا شود که همه بخش‌های کشور، دچار اختلاف و ناکارآمدی هستند.
وی با تاکید بر اینکه سیاست خارجی زمین بازی برای رقابت‌های جناحی نیست، گفت: منافع ملی و عزت و غیرت ملی را به مسلخ این رقابت‌ها نبریم. امروز سربازان جبهه دیپلماسی در مواجهه با یک جانبه گرایی و تروریزم اقتصادی آمریکا، بیش از هر زمان دیگر به پشتیبانی و دلگرمی نیاز دارند. نباید آنها را سَرخورده و پشیمان کرد و فضای بی‌مسئولیتی، بی‌انگیزگی و عافیت طلبی در کشور را ترویج داد.
نجفی خوشرودی تاکید کرد: لازم است در این رابطه نمایندگان مجلس عضو شورای نظارت بر صدا و سیما به وظایف نظارتی خود عمل کرده و گزارش اقدامات را به نمایندگان مردم ارائه نمایند.
اینها درحالیست که مخالفان دولت به صورت منسجم و سازماندهی‌شده در رسانه‌های منسوب به خود و همچنین فضای مجازی از سریال گاندو دفاع کردند.


کد مطلب: 410955

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/report/410955/حواشی-سریال-گاندو-آیا-پروژه-علیه-دولت

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1