تاریخ انتشار
جمعه ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۰۹:۱۱
کد مطلب : ۴۰۹۶۹۷
معمای قابل تامل بدهی و میزان بالای طلب شرکت‌های بیمه ای به معضلی تبدیل شده است که ادامه دارد

تاخیر در پرداخت کارانه پزشکان و پرستاران کهگیلویه ۲۲ ماهه شد

۳
۰
تاخیر در پرداخت کارانه پزشکان و پرستاران کهگیلویه ۲۲ ماهه شد
کبنا ؛
تاخیر در پرداخت کارانه پزشکان و پرستاران شهرستان کهگیلویه به ۲۲ ماه رسید به گونه‌ای که از این تاخیر گلایه دارند.
تسنیم در این باره نوشت: در 22 ماه اخیر پزشکان، پرستاران و پرسنل بیمارستان امام خمینی دهدشت کارانه خود را دریافت نکرده‌اند و این موضوع سبب بی انگیزگی و عدم اشتیاق به کار پزشکان و پرسنل کادر درمانی بیمارستان امام‌خمینی‌ (ره) شهرستان کهگیلویه شده است.
طرح تحول سلامت از اقدامات ارزشمند دولت یازدهم و دوازدهم که برای حمایت از قشر مستضعف و محروم در جامعه در حوزه بهداشت و درمان اجرایی شد.
طرحی که هم اکنون بیماران بدون دغدغه هزینه‌های هنگفت درمانی می‌توانند با مراجعه به مراکز درمانی از خدمات دولت استفاده کنند.
پزشکان، پرستاران و دیگر کادر درمانی از حلقه‌های مهم این طرح به شمار می‌روند که بر اساس راندمان کار و افزایش میزان حجم کار بایستی به دغدغه‌های آنها توجه بیشتری شود.
اما در این میان معمای قابل تامل بدهی و میزان بالای طلب شرکت‌های بیمه ای به معضلی تبدیل شده و اجازه نمی‌دهد که این قشر زحمتکش به حق کارانه خود برسند.
در یکسال اخیر بارهای زیادی شاهد حضور اقشار مختلف مردم در خیابان ها برای بیان دغدغه ها و مطالبات معیشتی و اقتصادی خود بودیم، حالا پزشکان که کار پزشکی را یک وظیفه انسانی می‌دانند حداقل اقدام به تجمع خیابانی در شهرستان ها نکردند و با مراجعه به رسانه ها به بیان دغدغه و مطالبات خود پرداختند.
پزشکان و پرستاران بیمارستان امام‌خمینی( ره ) دهدشت نیز از این قاعده مستثنی نبودند و تا به امروز بیش از 22 ماه است که کارانه خود را دریافت نکردند و همچنان معلوم نیست این روند تا کی ادامه خواهد داشت!
یکی از پزشکان با اشاره به اینکه شغل پزشکی، عشق و یک وظیفه انسانی در قبال همنوعان است، اظهار داشت: به عنوان یک پزشک که پس از چند سال تحمل سختی و مرارت‌های تحصیلی و غربت حالا می‌توانم به همنوع خود خدمت کنم برایم شیرین و افتخاری بزرگ است.
وی افزود: همانگونه که از وقت و خانواده خود برای خدمت به مردم میزنیم و در منطقه محروم کهگیلویه حاضر شدیم و اقدام به طبابت می‌کنیم، انتظار داریم که مسئولان مارا ببینند و با ما همکاری داشته باشند.
این پزشک متخصص ابراز کرد: حجم کار در مناطقی همچون کهگیلویه باتوجه به عمق محرومیت خیلی زیاد است و در اکثر اوقات بیش از دو تا سه ماه نمی‌توانم به منزل و شهر خود بروم.
وی ادامه داد: در این مدت و در ایام عید نوروز فقط توانستم برای چند روزی همسر و فرزندم را به دهدشت بیاورم که با توجه به محرومیت‌های رفاهی و تفریحی در این شهرستان، خانواده بیش از دو یه سه روز بیشتر در اینجا نمی توانستند دوام بیاورند.
وی گفت: باتوجه به حجم بالای کار در شهرستان کهگیلویه فرصت کافی برای سر زدن به خانواده را نداریم، طوری که هر وقت بعد از گذشت مدتی مجدد به خانواده سر می‌زنم فرزند دخترم که سن و سالی هم ندارد گاهی اوقات من را نمی‌شناسد.
این پزشک تصریح کرد: حالا با توجه به این همه مسائل و سختی ها و مشکلاتی که من و سایر همکارانم شبانه روز با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم، حدود 22 ماه است که حق کارانه خود را دریافت نکردیم و عقب افتاده است.
وی عنوان کرد: روزانه عمل های متعدد جراحی در بیمارستان انجام می‌دهیم و با تمام توان در این منطقه محروم به مردم خدمت می‌کنیم و انتظار داریم که خدمات ما نیز از سوی مسئولان پاس داشته شود.
این پزشک متخصص ادامه داد: به دلیل وجود مسائل و مشکلات موجود، ما نیز کم انگیزه شدیم و واقعآ قادر نیستیم بیشتر عمل‌های جراحی را انجام دهیم.
وی ابراز کرد: پزشکان متخصصی هستند که دوران طرح آنها در شهرستان کهگیلویه به اتمام رسیده است و بعد از گذشت اینهمه مدت هنوز کارانه ماه اول خود را دریافت نکردند!
وی بیان کرد: باتوجه به مشکلات موجود، حقیقتا دیگر انگیزه ای برایم نمانده است که در این شهرستان کار کنم، کهگیلویه مردمان بسیار خوبی دارد اما عدم پرداخت کارانه که حق واقعی ماست دیگر انگیزه کار کردن را از ما گرفته است.
در ادامه یکی از پرستاران بیمارستان امام خمینی ( ره ) دهدشت با اشاره به تعویق کارانه 22 ماه خود، گفت: در هیچ جای دنیا شرح وظایف پرستاران اینقدر وسیع نیست.
در ایران پرستاران مجبورند ساعت‌های متوالی کار کنند و در قبال آن نه‌ تنها افزایش حقوقی شامل حالشان نمی‌شود بلکه کارانه‌ای که حقشان است را هم در زمان مورد نیاز دریافت نمی‌کنند و ما بارها خواستار پیگیری و انعکاس مطالبات معوقه بوده‌ایم اما همچنان مشکلات به قوت خود باقی است.
متأسفانه اجرای طرح تحول نظام سلامت فارغ از امکانات و تسهیلاتی که برای آحاد مردم در پی داشته است، به‌دلیل عدم‌پایبندی سازمان‌های بیمه گر به پرداخت منظم و به موقع مطالبات و نقض تعهدات فی مابین آنها مبنی بر پرداخت به موقع حق الزحمه و کارانه کادر درمانی که اکنون موجب تأخیر 22 ماهه شده است، سبب مشکلات عدیده معیشتی و مالی برای پزشکان و پرستاران تمام وقت در بیمارستان‌های دولتی شده که تنها راه امرار معاش‌شان از همین پرداخت‌هاست.
یکی دیگر از پزشکان بیمارستان امام خمینی( ره ) دهدشت، در این‌باره می‌گوید: به ما گفته شده که به‌دلیل بدهی سازمان‌های بیمه‌گر به بیمارستان‌ها، این مراکز در پرداخت کارانه کارکنان بیمارستانی دچار مشکل شده‌اند.
هم‌اکنون بیش از 22 ماه است که کارانه‌مان به تعویق افتاده است و این در حالی است که نه‌تنها بار کاری کم نشده است بلکه به‌دلیل اجرای طرح تحول سلامت با چند برابر کار مواجه هستیم؛ البته ما برای بیماران کم نمی‌گذاریم اما واقعیت این است که قطعأ تعویق کارانه کارکنان بیمارستانی پیامدهای خوبی نخواهد داشت و امیدواریم دغدغه‌های معیشتی قشری چون ما، مورد توجه مسئولان مربوطه و اهمیت این موضوع شده و در این خصوص توجه بیشتری نشان دهند.
در حالی پزشکان و پرستاران بیمارستان امام خمینی دهدشت حدود 22 ماه است که کارانه آنها عقب افتاده است اما بر اساس منابع موثق، استان های همجوار و دیگر استانها بین 5 تا 7 ماه است که در پرداخت کارانه های خود عقب مانده اند و در این مورد بازهم همچنان در حق استان کهگیلویه و بویراحمد بخصوص شهرستان کهگیلویه تبعیض و اجحاف واقع شده است!
با آغاز طرح تحول نظام سلامت در پرداخت هزینه های درمانی کمک بسیار بزرگی در حق مناطق محروم خصوصا شهرستان های چهار گانه کهگیلویه بزرگ شده است اما عدم پرداخت کارانه ها و نیز تبعیض در میزان پرداختی ها از سوی وزارت بهداشت و درمان و نیز دانشگاه علوم پزشکی استان، باعث محرومیت هرچه بیشتر این شهرستان خواهد شد.
عدم پرداخت کارانه پزشکان و پرستاران و عقب افتادگی بیش از حد آن باعث ضرر برای شهرستان محرومی چون کهگیلویه خواهد شد، چنین چیزی باعث بی انگیزه‌گی پزشکان متخصص و پرسنل شاغل در مراکز درمانی شهرستان خواهد شد و حتی باعث می شود که پزشکان متخصص جدید الورود نیز برای گذراندن دوران طرح خود، شهرستان کهگیلویه را انتخاب نکنند و این امر به مرور زمان صدمات جبران ناپذیری را به بخش سلامت شهرستان وارد خواهد کرد.
سرپرست بیمارستان امام خمینی( ره ) دهدشت اظهار داشت: پرستاری یک شغل و وظیفه نیست، پرستاری بک عشق است و هر شب پرستاری از بیمار برابر با هفتاد شبانه روز عبادت است.
محمد طاها خادمی افزود: به ‌دلیل عدم‌پایبندی سازمان‌های بیمه‌گر به پرداخت منظم و به موقع مطالبات و نقض تعهدات فی مابین آنها مبنی بر پرداخت به موقع حق الزحمه و کارانه کادر درمانی، سبب تأخیر 22 ماهه در پرداخت کارانه پزشکان و پرستاران بیمارستان امام خمینی دهدشت شده است.
سرپرست بیمارستان امام‌خمینی‌(ره) دهدشت با اشاره به اینکه یک شب پرستاری با هیچ منابع مالی قابل مقایسه نیست، افزود: با رایزنی های صورت گرفته و مراجعه حضوری به وزارت بهداشت و درمان و با نامه نگاری های انجام شده تلاش می‌کنیم که بتوانیم بخشی از عقب ماندگی در پرداخت کارانه را جبران کنیم.
 خادمی خاطر نشان کرد: وقتی پرداخت بیمه تامین اجتماعی پرسنل یک روز تآخیر شود برای آن یک روز تاخیر، مشمول پرداخت جریمه می شویم اما برایم تعجب آور است چرا تامین اجتماعی سهم سازمانی خود را در موعد مقرر به بیمارستان پرداخت نمی کند و نمیدانم دلیل اینهمه تعلل چیست؟
وی در پایان گفت: امیدوارم که با انتصاب تقوی‌نژاد معاونت توسعه وزارت بهداشت و درمان و پرویز یزدان‌پناه ریاست جدید دانشگاه علوم پزشکی استان در خصوص میزان عقب افتادگی کارانه پزشکان و پرستاران و پرسنل بیمارستان امام خمینی دهدشت نگاه و توجه ویژه‌ای شود تا همواره انگیزه خدمت به همنوع در بین این قشر زحمتکش کمرنگ نشود و شاهد تحول بزرگی در حوزه بهداشت و درمان شهرستان کهگیلویه باشیم.
نام شما

آدرس ايميل شما

شهروند
Iran, Islamic Republic of
آخ از بخت کهگیلویه بدبخت که از همه نظر بدبخت است.
Iran, Islamic Republic of
تمام کشور الان همینه هیچ جا دیگه کارانه را پرداخت نمی کنند حقوق ثابت پزشک عمومی دو نیم است و با کارانه تا ده تومان می رسد که فقط ان دو نیم پرداخت می شود و باقی را نمی دهند الان هم که از همان دو نیم مالیات کسر می کنند و جدید هم در اینترنت سر و صدا راه انداخته اند که چرا کارانه مالیات ندارد اخر کارانه ای که بعد از دو سال هنوز پرداخت نشده مالیات بگیرند ؟کارانه را سر وقت بدهند کارانه هم بگیرند
حقگو
Iran, Islamic Republic of
ایلامی و معاونین و مدیرانش باید . چرا خود استان هم هماهنگ پرداخت نکردند و حق کهگیلویه محروم و بیچاره را ندادند الارغم اینکه دانشگاه علوم پزشکی استان ما از همه دانشگاهها از نظر پرداخت مطالبات عقب هست و نشان از بی تدبیری و ناتوانی ایلامی و تیم مدیریتش است.
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1