تاریخ انتشار
جمعه ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۰۲:۴۷
کد مطلب : ۴۰۹۶۹۶
در شورای آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد مطرح شد

انحلال مدرسه‌های مجتمعی کهگیلویه و بویراحمد و احتمال اعتراض

وی همچنین از کاهش کلاس‌های درس در متوسطه اول و دوم خبر داد و گفت که مجتمع‌های روستایی ما نیز منحل خواهند شد و بر همین اساس باید انتظار برخی ا
۰
انحلال مدرسه‌های مجتمعی کهگیلویه و بویراحمد و احتمال اعتراض
کبنا ؛معاون سیاسی و امنیتی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: تجمیع مدارس کم جمعیت در روستاهای استان ممکن بوده سبب نارضایتی خانواده‌ها شود.
سیدمحمد کاظم نظری در نشست شورای آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد اظهار داشت: تجمیع مدارس کم جمعیت در روستاهای استان ممکن بوده سبب نارضایتی خانواده‌ها شود و این موضوع نیاز به بررسی بیشتر دارد و باید تمام جوانب امر در نظر گرفته شود.
وی عنوان کرد: شهرداری‌های و شوراها برای تخفیف هزینه‌های پروانه ساخت فرهنگیان همکاری لازم را داشته باشند که این موضوع نوعی کمک به این قشر مهم جامعه است.
نظری با اشاره به اینکه نیازمندی‌های مدارس استثنایی از سوی آموزش و پرورش احصا و شناسایی و برای تامین به نوسازی مدارس اعلام شود، ادامه داد: ادارات نیز برای تامین بخشی از نیازمندی‌های مدارس استثنایی همکاری و کمک کنند.
وی با بیان اینکه دانش آموزان با نیازهای ویژه مشکلات مضاعفی دارند و باید تلاش ویژه‌ای برای کمک به آن‌ها شود، خاطرنشان کرد: از محل اعتبارات استانی کمک ویژه‌ای به کاهش مشکلات مدارس استثنایی انجام شود.
معاون سیاسی و امنیتی استاندار کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: مناسب سازی مدارس استثنایی در اولویت قرار گیرد و بهزیستی در این زمینه همکاری کند.
نظری گفت: کمک گرفتن از اعتبارات استانی برای کاهش مشکلات مدارس استثنایی باید در شورای برنامه ریزی مطرح و مصوب شود تا بعد اجرایی شود.
ارائه تسهیلات ارزان قیمت مسکن به کارمندان
همچنین در نشست شورای آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد موضوع ارائه تسهیلات بانکی ارزان قیمت برای ساخت واحدهای مسکونی مجتمعی در استان کهگیلویه و بویراحمد به کارمندان دولت مورد بحث قرار گرفت.
در این نشست شهردار یاسوج اظهار کرد: بر اساس طرح بازآفرینی شهری در صورتی که ادارات و دستگاه‌ها زمین مورد نیاز را برای ساخت واحدهای مسکونی مجتمعی تهیه و در اختیار راه و شهرسازی قرار دهند چنین تسهیلاتی برای ساخت مجتمع مسکونی داده خواهد شد.
 فرهنگیان نیز جز آن دسته از کارمندان دولت محسوب می شوند که تفاهم نامه‌ای آموزش و پرورش استان با راه و شهرسازی امضا کرده به این ترتیب که 40 میلیون تومان با سود 9 درصد و یا 70 میلیون تومان با سود 18 درصد به آن ها ارائه شود همچنین در روستاها وام 40 میلیون تومانی با سود 4 درصد پرداخت می شود.
فرماندار بویراحمد این وام را تنها مربوط به فرهنگیان ندانست و گفت: در طرح بازآفرینی شهری به همه کارکنان دولت در صورت ساخت مجتمع مسکونی چنین تسهیلاتی ارائه می‌شود.
وی توضیح داد که چنین تسهیلاتی به صورت انفرادی برای ساخت واحد مسکونی به کارمندان دولت پرداخت نمی‌شود.
مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد نیز در این نشست عنوان کرد: فرهنگیان دارای زمین برای ساخت مسکن تسهیلات دریافت می‌کنند که در مناطق شهری 40 میلیون تومان با نرخ سود 9 درصد و 70 میلیون تومان با نرخ سود 18 درصد و در روستاها 40 میلیون تومان با نرخ سود 4 درصد پرداخت می شود
هادی زارع‌پور ادامه داد: اداره کل راه و شهرسازی و همچنین بنیاد مسکن انقلاب اسلامی فرهنگیان متقاضی دریافت این تسهیلات را به بانک ها معرفی می‌کنند و این موضوع از سوی روسای آموزش و پرورش شهرستان‌ها و مناطق استان اطلاع رسانی می‌شود.
وی با بیان اینکه این موضوع یک ظرفیت قانونی برای رفع مشکل فرهنگیان بوده که باید از آن استفاده بهینه شود، افزود: افرادی که زمین ندارند باید در قالب طرح بازآفرینی شهری اقدام کنند.
خداحافظی با مدارس تک نفری
در همه سال‌های گذشته تاکنون یکی از استان‌هایی که با کمترین تعداد دانش‌آموز کلاس‌های درس در آن برپا می‌شود استان کهگیلویه و بویراحمد است به نحوی که این استان چندین و چند مدرسه یک دانش‌آموزی و تعداد بسیار زیادی مدرسه زیر 10 دانش‌آموز دارد و از این حیث رتبه اول کشور را به خود اختصاص داده است.
طبق آن چه که مسؤولان آموزش و پرورش در آخرین نشست شورای آموزش و پرورش استان گزارش دادند استان در آمار مربوط به نسبت تعداد دانش‌آموز به معلم در کشور رتبه اول را به خود اختصاص داده همچنین استان در شاخص نسبت تعداد دانش‌آموزان به عوامل دیگر مدرسه این رتبه را در کشور متعلق به خود کرده است که باید این شاخص بر اساس آن چه وزارت آموزش و پرورش دستور داده تغییر پیدا کند و تعداد دانش‌آموزان نسبت به معلم و عامل اجرایی مدرسه بیشتر شود.
مدیرکل آموزش و پرورش استان از لحاظی این گونه شاخص را بهترین وضعیت برای آموزش می‌داند که برای مثال در استان تهران به ازای هر 20.79 دانش‌آموز در رده متوسطه یک معلم وجود دارد اما در کهگیلویه و بویراحمد این آمار 11.52 دانش‌‌آموز به نسبت یک معلم است.
وی به دستورالعمل وزارت آموزش و پرورش برای تغییر این آمار در استان خبر داد که باید برای سال آینده به ازای هر 17 دانش‌آموز یک معلم وجود داشته باشد که بر اساس همین اصل راهی جز تعطیلی برخی از مدارس و همچنین تجمیع این مدارس نیست.
زارع‌پور پیش‌بینی دانش‌آموزان مدارس دولتی استان را برای سال آینده 77 هزار نفر اعلام کرد و گفت: تعداد کلاس‌های درس پیش‌بینی شده هم 3 هزار و 909 کلاس درس است و موجودی تعداد معلمین در حوزه ابتدایی 5213 نفر بوده که تعداد 492 نفر بازنشسته می‌شوند و 153 نفر هم پیش‌بینی مرخصی زایمان می‌شود و به نوعی امسال 739 نفر معلم کم می‌شوند.
مدیرکل آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان این که در طرح جدید باید کلاس‌های ابتدایی ما از 4040 کلاس درس باید به رقم 3909 کلاس درس برسد از لزوم کاهش 131 مدرسه ابتدایی استان در سال تحصیلی آینده خبر داد.
وی همچنین از کاهش کلاس‌های درس در متوسطه اول و دوم خبر داد و گفت که مجتمع‌های روستایی ما نیز منحل خواهند شد و بر همین اساس باید انتظار برخی از اعتراض‌ها را به دلیل قطع حق مدیریت و یا معاونت داشته باشیم.
زارع‌پور وضعیت مدارس و نسبت تعداد دانش‌آموزان به معلم را در استان به کشور سوئیس تشبیه کرد یعنی این که استان کهگیلویه و بویراحمد از این حیث مانند کشور سوئیس بیشترین تعداد کلاس درس را با کمترین دانش‌آموز دارد.
 این در حالی است که مدارس استان محروم کهگیلویه و بویراحمد کمترین امکانات را دارا هستند و در بسیاری از نقاط استان خبری از وسایل کمک آموزشی و سایر ملزومات و ساده‌ترین امکانات نیست.
مشکلات اعتباری به قدری زیاد است که بسیاری از مدارس روستایی استان از داشتن سرویس بهداشتی استاندارد بی‌بهره هستند که لازم است وزارت آموزش و پرورش و مسؤولان بودجه کشور دست آموزش و پرورش استان را بگیرند و از این وضعیت نجات دهند.
در نشست شورای آموزش و پرورش معلوم شد که سرانه دانش‌آموزان مدارس استثنایی هم بسیار پایین و ناچیز است به حدی که هر دانش‌آموز استثنایی با ده‌ها و صدها مشکل تنها در یک سال باید با 315 هزار تومان سرانه تحصیل کند.
اما با وجود همه مشکلات اعتباری دانش‌آموزان این استان و مجموعه آموزش و پرورش با همه توان و غیرت خود در بسیاری از مسابقات و جشنواره‌های کشوری در پژوهش و ورزش و مسابقات علمی رتبه‌های برتر را به خود اختصاص داده‌‌اند که برای مثال اکنون در مسابقات قرآنی و نهج‌البلاغه و نماز و عترت با وجود همه کم لطفی‌ها در تخصیص اعتبارات در کشور یکی از استان‌های اول تا سوم هستند.
















 
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1