کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

دلایل عدم ورود جدی جریان‌های سیاسی به انتخابات بررسی شد

اصلاح‌طلبان، در انتظار تصمیم‌سازی

24 ارديبهشت 1398 ساعت 18:50

با توجه به تجربه، تصمیم شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان تا این لحظه عدم ائتلاف با سایر افراد و گروه‌های سیاسی است لذا لیست اصلاح‌طلبانه ارائه می‌کنیم. ظریفیان در پاسخ به این سوال که این لیست قرار است چگونه بسته شود، گفت: این را باید از خود آقای عارف پرسید، من در جریان چنین تصمیمی نیستم.


می‌گویند هنوز برای ورود به بحث انتخابات زود است. مسئله کنونی جامعه مسئله انتخابات نیست. شرایط فعلی کشور به گونه‌ای نیست که ما بخواهیم به انتخابات ورود پیدا کنیم؛ این را جریان‌های سیاسی می‌گویند. چه جریان اصلاحات و چه اصولگرایان گویا هیچ استراتژی و برنامه خاصی برای انتخابات اسفند 98 ندارند. این بی‌‌رمقی نشان از سردرگمی آنها برای حل مشکلات دارد. مگر نمایندگان ملت برای خروج کشور از شرایط کنونی تصمیم‌ نمی‌گیرند؟ مگر منتخبان ملت استراتژی و راهکار ارائه نمی‌دهند؟ چگونه نباید فعلا موضوع انتخابات اجتماعی شود؟ برخی از فعالان سیاسی می‌گویند ما ابتدا باید درون‌گروهی و جریانی مسائل خود را حل کرده و گفتمان‌سازی صورت بگیرد، سپس در چندماه پایانی به صورت جدی به انتخابات ورود می‌کنیم. حال سوال این است که مگر ما احزاب سیاسی به معنای واقعی داریم و نیروی بسیج منسجم داریم که در طی چند ماه بتوانیم سرمایه و بدنه اجتماعی خود را آماده کنیم. در شرایطی که سرمایه اجتماعی به خاطر عدم پیگیری مطالباتش و همچنین کارایی نامناسب از سوی جریان‌های سیاسی دچار نوعی بی‌تفاوتی و احتمال مشارکت پایین آنها بسیار جدی شده است، این تعلل چه کمکی به ایجاد انگیزه و ترغیب آنها می‌کند؟
غلامرضا ظریفیان، فعال سیاسی و استاد دانشگاه معتقد است: مسئله کنونی جامعه انتخابات نیست و ورود به چنین بحثی ممکن به جای فرصت، به یک تهدید تبدیل شود. پس در حال حاضر انتخابات یک موضوع درون‌حزبی و ‌جناحی است. انتخابات در شرایط کنونی ظرفیت اجتماعی شدن ندارد.
طرح انتخابات در این شرایط ممکن است به یک تهدید تبدیل شود
این فعال سیاسی گفت: انتخابات به خاطر شرایط کنونی کشور می‌تواند موضوع درون‌جناحی و حزبی باشد. مطرح کردن آن در جامعه در شرایط کنونی یک مسئله زنده نیست. در حاضر حال مسئله اصلی ما و جامعه چگونگی عبور از این شرایط است. ما ابتدا باید از این شرایط عبور کرده، بعد از آن فرصت پیدا کنیم برای نیازهای بعدی که انتخابات یکی از آنها است، استراتژی ارائه دهیم هر چند همواره انتخابات در کشور ما حتی در شرایط جنگ مطرح بوده و یک امر مهم محسوب می‌شود. در چنین شرایطی طرح انتخابات ممکن است حتی به جای ایجاد فرصت به یک تهدید تبدیل شود بنابراین بهتر آن است که جریان‌های سیاسی در فرصت باقی مانده زمینه‌های گفت‌وگوی درون‌حزبی را فراهم کنند و گفتمان‌سازی شود و استراتژی خود را پخته‌تر به بدنه اجتماعی ارائه کنند.
غلامرضا ظریفیان با بیان اینکه ما مباحث زیادی در رابطه با انتخابات داریم، افزود: چگونگی ورود، عملکرد نمایندگان، عملکرد خود جریان سیاسی و مهم‌تر از اینها رویارویی با سرمایه اجتماعی است؛ اینکه چگونه آنها را ترغیب کنیم که وارد صحنه انتخابات شوند. یا حتی همین بحث ائتلاف و تکلیف آن در انتخابات اسفند 98. همه این موارد مطرح است. به نظر من اگر پشت همه اینها یک بحث جدی درون‌حزبی نباشد، نتیجه‌ای نخواهد داشت و اینگونه به نظر می‌رسد که هنوز اصلاح‌طلبان وارد این مرحله نشده‌اند. اصلاح‌طلبان باید گزاره‌ها را به سطح تصمیم‌سازی وارد کنند سپس آن را برای نیروهای درون حزبی اجتماعی‌تر کرده و نقاط قوت و ضعف طرح به صورت کامل بررسی شود. ببینند در چه جاهایی فرصت ایجاد کردند و در چه جاهایی تبدیل به تهدید شده‌اند. درواقع بعد از طی این مراحل طرح به یک استراتژی و امر اجتماعی تبدیل می‌شود. اگر غیر از این باشد احتمال دارد ما نتوانیم از ظرفیت‌های خود استفاده کنیم.
این استاد دانشگاه تصریح کرد: اصلاح‌طلبان باید با توجه به این فرصت چندماهه، این مباحث را به مسئله تبدیل کنند سپس آنها را به گفت‌وگو تبدیل کرده و در ادامه از دل همین گفت‌وگوها گزاره بیرون بکشند و از طریق همین گزاره‌ها در نهایت طوفان فکری در جامعه ایجاد کنند.
انتخابات پرشور نیازمند امید اجتماعی است
ظریفیان در پاسخ به این سوال که در شرایطی که ما احزاب واقعی نداریم و سرمایه اجتماعی منسجم و بسیج شده‌ای وجود ندارد، فکر نمی‌کنید این ورود دیرهنگام سطح مشارکت را پایین خواهد آورد، گفت: ورود جدی به انتخابات معمولا در کشور یک ماه آخر است. اگر ما می‌خواهیم امسال یک انتخابات پرشور داشته باشیم باید امید اجتماعی را تقویت کنیم. باید توجه داشت که همین امید اجتماعی با حرف و گفت‌وگو ایجاد نمی‌شود. الان همه ارگان‌های موجود در حاکمیت باید کمک کنند که این امید اجتماعی در جامعه تقویت شود. این پیش‌نیاز انتخابات پرشور است. در حال حاضر مسئله جامعه انتخابات نیست، پس اصلاح‌طلبان باید ابتدا فضای جامعه و نیازهای آن را در درون جریان خود مورد بحث و بررسی قرار دهند سپس وارد حوزه اجتماع شود. اینجا است که جامعه می‌بیند که کنشگران سیاسی از فضای جامعه به دور نیستند و متناسب با نیاز جامعه گفت‌وگوها صورت گرفته است.
وی در رابطه با این سوال که پاسخ اصلاح‌طلبان در رابطه با انتقاداتی که به این جریان وارد است چه خواهد بود، گفت: جواب این سوال را باید در همان گفت‌وگو‌های درون‌حزبی پیدا کنیم. ما امروز بیش از اعلام موضع نیازمند یک گفت‌وگوی موثر هستیم. درواقع از دل این گفت‌و‌گوها راهکار به وجود می‌آید. این راهکارها خلق‌الساعه نیست. استراتژی کارآمد در فضای هیجانی استخراج نمی‌شود. اصلاح‌طلبان باید یک فرصت جدی برای گفت‌‌وگوهای موثر ایجاد کنند.
محمدرضا عارف، رئیس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی، روز یکشنبه با اشاره به تصمیم شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان پیرامون انتخابات مجلس یازدهم گفته بود: با توجه به تجربه، تصمیم شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان تا این لحظه عدم ائتلاف با سایر افراد و گروه‌های سیاسی است لذا لیست اصلاح‌طلبانه ارائه می‌کنیم. ظریفیان در پاسخ به این سوال که این لیست قرار است چگونه بسته شود، گفت: این را باید از خود آقای عارف پرسید، من در جریان چنین تصمیمی نیستم.


کد مطلب: 409636

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/report/409636/اصلاح-طلبان-انتظار-تصمیم-سازی

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1