تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۲۳
کد مطلب : ۴۰۹۶۱۹
کبنا بررسی کرد

ابهام «پول‌پاشی» در تسهیلات اشتغالزایی روستایی و عشایری (+ لیست)

۱
۰
ابهام «پول‌پاشی» در تسهیلات اشتغالزایی روستایی و عشایری (+ لیست)
کبنا ؛معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی لیست وام گیرندگان استان کهگیلویه و بویراحمد از محل برنامه قانون حمایت از ایجاد و توسعه اشتغال پایدار روستایی و عشایری تا تاریخ 15 اردیبهشت 98 را منتشر کرد.
با نگاهی به این لیست متوجه می‌شویم که دستگاه‌های متولی استان کهگیلویه و بویراحمد از جمله صنعت، معدن و تجارت، گردشگری، صنایع دستی و میراث فرهنگی استان، سازمان جهاد کشاورزی، ارتباطات و فناوری اطلاعات، امور عشایر، صندوق کارآفرینی و ... به چه کسانی و برای چه طرح‌های تسهیلات پرداخته کرده‌اند.
2177 طرح به کارگروه اشتغال استان کهگیلویه و بویراحمد آمده که این طرح تسهیلات خود را در سقف‌های مختلف دریافت کرده‌اند. اگر چه این تسهیلات برای تقویت اشتغالزایی در روستاها و عشایر در اختیار وام گیرندگان قرار گرفته است و اکنون باید ببینیم که آیا این تسهیلات اشتغالی هم در روستاها ایجاد کرده‌اند و در آینده هم توسعه پیدا خواهند کرد یا خیر؟
علی محمد احمدی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفته بود که این تسهیلات اشتغالزایی روستایی و عشایری قرار است به ایجاد اشتغال کمک کند و مانع از پول پاشی شود.
«اما وجود طرح‌هایی چون قصابی، خوار و بار فروشی، مغازه ساندویچی، آرایشگاه زنانه، خرید خودروی وانت نیسان، عکاسی، فروشگاه لوازم خانگی، لوله کشی، نوشت افزار، آرایشگاه مردانه، میوه فروشی، چلوکبابی، تاکسی اینترنتی، سوپر مارکت، پارچه فروشی، صافکاری، بنگاه، بازاریابی، تابلوسازی، تولید لحاف و تشک، خرازی، لوازم آرایشی و بهداشتی، مطب دندانپزشکی، صندوق زنان و دهها طرح از این دست تسهیلات پرداخت کرده است، طرح‌هایی که بسیاری از آن‌ها اصلاً متناسب با بافت روستا و فرهنگ عشایر نیست و قطعاً منجر به ایجاد هیچ اشتغالی نمی‌شود، برخی از این طرح‌ها اصلاً نیاز مناطق نیست و باز منجر به ایجاد اشتغال نخواهد شد، برخی از طرح‌ها نیز اصلاً نیازی به پرداخت تسهیلات نداشته است، بنگاه معاملاتی که کل دارایش یک میز و صندلی است، آن هم در روستا چه نیازی به تسهیلات اشتغال با سود چهار درصد دارد.»
«این سبک توزیع اعتبارات نه تنها منجر به ایجاد اشتغال نمی‌شود، بلکه از این به بعد بدهکارانی را در روستاها، اگر واقعاً گیرندگان تسهیلات روستانشین باشند، به وجود آورده است که هزار و ۷۷۲ میلیارد ریال به بانک‌ها بدهکار هستند.
دستگاه‌های دولتی که این مبلغ کلان را توزیع کرده‌اند، حالا باید شفاف سازی کنند که این اعتبارات به چه کسانی داده شده است. آیا با خرد خرد کردن اعتبارات می‌تواند شغلی ایجاد کرد یا خیر، در یک محله و در یک روستا چند طرح مشابه تسهیلات گرفته‌اند که آنها قطعاً می‌توانستند، طرح‌های بیشتری را به بانک‌ها معرفی کنند. و از مشاوران اقتصادی در این راستا نیز سود می‌بردند. «۱۵ میلیون تومان در شرایط اقتصادی سال ۹۷ هیچ اشتغالی برای آن قابل تصور نیست، کدام شغل است که بشود با ۱۵ میلیون و با نرخ دلار در بهترین حالت ۱۲ هزارتومان ایجاد کرد و انتظار داشت پایدار هم باشد.
براساس لیست منتشره وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و مبالغ و طرح‌هایی که به آنها تسهیلات پرداخت شده است، قطعاً اگر همین امروز به بازدید طرح‌های لیست برویم، بخش اعظمی از آن‌ها اصلاً ایجاد نشده‌اند، بخشی در فاصله همین یکسال راکد شده‌اند و بخشی دیگر نیز اصلاً قرار نبوده که ایجاد شوند و باید مطمئن باشیم که با هزار و ۷۰۰ میلیارد نتوانستیم اشتغال چندانی برای کهگیلویه و بویراحمد دست و پا کنند.

برای دیدن لیست اسامی وام گیرندگان [اینجا] کلیک کنید.
نام شما

آدرس ايميل شما

ناظر
Iran, Islamic Republic of
را به کارمندان دولت وهمسرانشان پرداخت نموده اند بررسی شود زوایای دیگر ان نیز مشهود است
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1