تاریخ انتشار
شنبه ۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۰۸:۲۷
کد مطلب : ۴۰۹۰۶۳
اصلاح‌طلبان چه تصمیمی خواهند گرفت؟

مشارکت مشروط خوب یا بد!

۰
مشارکت مشروط خوب یا بد!
کبنا ؛در کشورهایی که احزاب قوی و کارآمد وجود ندارد همیشه در موسم انتخابات شاهد فعالیت و حضور گسترده احزاب و جریان‌های سیاسی هستیم‌ به نوعی که حتی برخی از واژه «احزاب فصلی» برای فعالیت این جریان‌ها استفاده می‌کنند. در ایران هم به نوعی فعالیت احزاب سیاسی به این صورت است و ما می‌بینیم هرچه به انتخابات نزدیک می‌شویم فعالیت احزاب و جریان‌های موجود در کشور بیشتر می‌شود. اما تفاوتی که امسال در فعالیت‌های آنها وجود دارد چندصدایی و نبود نقشه راه مشخص از طرف دو جریان موجود در کشور هستیم. جریان اصولگرایان تاکنون نتوانسته‌اند به یک ائتلاف درونی برسند و در کنار آن اصلاح‌طلبان با توجه به تجربه موفق خود در ائتلاف امسال از درون آن چندصدایی بیشتر شنیده می‌شود. عده‌ای صحبت از مشارکت مشروط در انتخابات می‌کنند، برخی با مخالفت با آن معتقدند باید نقشه راه تغییر کند. تعدادی هم ورود به انتخابات را در این شرایط زود تلقی می‌کنند و معتقدند هنوز زمان زیادی تا انتخابات وجود دارد و باید منتظر ماند تا شورای سیاستگذاری سیاست کلی انتخابات را تبیین کند. بحث انتخابات مشروط بر می‌گردد به یادداشت اخیر سعید حجاریان، تئوریسین اصلاح‌طلبان که در آن گفته بود اگر شروط اصلاح‌طلبان محقق نشود، عطای انتخابات را به لقایش می‌بخشیم. این یادداشت حجاریان اما با واکنش‌های مثبت و منفی روبه‌رو شد. برخی از چهره‌های اصلاح‌طلبان با این ایده او مخالفت کردند، برخی معتقدند که اصلاح‌طلبان در سرنوشت خوب و بد این کشور شریک هستند و به دلیل آنکه شرایط سخت است، مجاز نیستند که از مسئولیت ملی خود شانه خالی کنند. عده‌ای نیز بر این باورند که مشارکت مشروط نمی‌تواند استراتژی اصلاح‌طلبان باشد. چه اتفاقی افتاد که اصلاح‌طلبان به این نتیجه رسیدند که مشارکت مشروط داشته باشند؟ سرمایه اجتماعی چه واکنشی به این ایده نشان خواهد داد و اینکه آیا این رویکرد، استراتژی و یا نقشه راه به نفع ملت و جریان اصلاحات خواهد بود؟ داریوش قنبری فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با «ابتکار» دراین‌باره سخن گفته است.
تجربه اصلاح‌طلبان در انتخابات 92،94 و 96 موفق بوده است
داریوش قنبری، فعال سیاسی با بیان اینکه اصلاح‌طلبان کارنامه موفقی در انتخابات داشته‌اند، گفت: در سال انتخابات سال 1392 اصلاح‌‌طلبان به صورت جدی و گسترده وارد انتخابات شدند و با تعامل با گروه‌ها و افراد میانه‌رو توانستند پیروز انتخابات شوند. به نظر من آنها تا حدودی موفق شدند در راستای مطالبات مردمی قدمی بردارند. بدون شک در نبودن اصلاح‌طلبان در عرصه انتخابات شرایط خیلی بدتر از این می‌توانست باشد، این‌ها را نباید دستاورد کمی تلقی کرد. حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات 92،‌94 و 96 خطرهای خیلی جدی را از کشور دور کرد و دستاورد حضور آنها در انتخابات همین الان هم مثبت ارزیابی می‌شود. حالا ممکن است بسیاری از انتظارات برآورده نشد اما ما باید محدودیت‌ها و شرایط را در نظر داشته باشیم واقعیت‌ها و شرایط کشور در این مقطع نباید نادیده گرفته شود. برای مثال یکسری مسائل که در عرصه سیاست‌ خارجی پیش آمد که از کنترل سیاست داخلی خارج بود.
این فعال سیاسی افزود: شاید یکی از دلایل چنین رویکردی انتظارات بیش از حد توان در رابطه با جریان اصلاحات است. برخی از افراد در رابطه با میزان قدرت و تاثیرگذاری اصلاح‌طلبان غلو می‌کنند. باید توجه داشته باشیم جریان اصلاحات در کشور دارای قدرت تاثیرگذاری چندانی نیستند. در مجلس ما می‌بینیم در بهترین حالت یک سوم کرسی‌ها را در اختیار دارند. اما همین یک سوم جلوی خیلی از افراط‌‌گرایی‌ها را در کشور گرفته‌اند. اصلاح‌طلبان با تعامل با نیروهای میانه‌رو توانسته‌اند کشور را در مسیر متعادلی نگه دارند.
در نبود اصلاح‌طلبان فضا برای تندروها فراهم می‌شود
وی افزود: حضور اصلاح‌طلبان تا این لحظه مفید و موثر بوده است، حتی اگر این حضور بسیار اندک بوده است. آنها باید تحلیل واقع‌بینانه‌ای از اوضاع و شرایط کشور به مردم ارائه دهند. همچنین میزان قدرتی که در راستای کنترل اوضاع کشور دارند را تبیین کنند. نباید با عدم حضور در انتخابات اجازه به قدرت رسیدن گروه‌های تندرو در کشور بدهند. نباید اینگونه برداشت کنیم که ما به بن‌بست رسیدیم. می‌شود با درایت از این اوضاع عبور کرد.
قنبری تصریح کرد: نگرانی اصلاح‌طلبان این است که به خاطر مشکلات اقتصادی موجود در کشور سطح مشارکت پایین بیاید و این به ضرر این جریان سیاسی خواهد بود. پس کاملا مشخص است که در یک مشارکت محدود طیف مقابل برنده خواهد شد. در این صورت اوضاع بدتر خواهد شد و اصلاح‌طلبان باید مردم را نسبت به وضعیت کنونی کشور آگاه سازند. با عدم مشارکت اصلاح‌طلبان در انتخابات اتفاقی نمی‌افتد که به نفع کشور و مردم باشد. ما این تجربه را هم قبلا داشته‌ایم که زمانی که مشارکت کمتری داشته‌ایم طیف‌های تندرو بر سرکار آمده‌ و به دنبال آن منافع کشور کمتر مورد توجه قرار گرفته است. نباید فراموش کنیم اگر در چنین شرایطی طیف تندرو بر سر کار بود، مشکلات کشور دوچندان می‌شد. به نظر من اصلاح‌طلبان در این شرایط باید مردم را نسبت به سرنوشت خود حساس کنند. همین الان هم جریان اصلاحات به لحاظ شخصی و گروهی خیلی از مواهب قدرت بهره‌مند نبودند و در بسیاری از پست‌های حساس هیچ‌کدام از افراد اصلاح‌طلبان حضور ندارند. در مجموع اصلاح‌طلبان در جریان تصمیم‌گیری‌ها نیستند.
این فعال سیاسی در ادامه بیان کرد: به عقیده من اصلاح‌طلبان در ائتلاف با میانه‌روها تا کنون توانستند خطرهای زیادی را از کشور دفع کنند و باید این روند به خاطر منافع ملت ادامه داشته باشد. درواقع اصلاح‌طلبان به دنبال منافع جمعی و ملی هستند من با بسیاری از نگرانی‌هایی که دوستان اصلاح‌طلب در رابطه با نگاه مردم به این جریان دارند مخالفم و معتقدم مردم واقع‌بین هستند و می‌بینند در چه شرایطی هستیم.
داریوش قنبری در پاسخ به این سوال که فصلی عمل کردن احزاب و جریان‌های سیاسی تا چه اندازه در ایجاد این رویکرد تاثیرگذار بوده است و اینکه چه اتفاقی افتاد است که تئوریسین‌های اصلاحات به این نتیجه رسیده‌اند که به ایده انتخابات مشروط برسند، گفت: یکی از مشکلات و ایراداتی که به اصلاح‌طلبان وارد بوده، این است که جریان اصلاحات هنگام انتخابات وارد ائتلاف شد و لیست ارائه داد اما در ادامه و بعد از انتخابات دیگر نظارتی بر روی آن نداشتند. ایراد کار در نظارت بر عملکردها و تداوم حضور است. اگر اصلاح‌طلبان آن فرد و گروه را متعهد می‌کرد که در چارچوب اهداف و برنامه‌های این جریان حرکت کند، شاید نتیجه بهتری امروز می‌گرفتیم. جریان اصلاحات باید در انتخابات آینده از چهره‌هایی استفاده کند که تعهد جدی به اندیشه و تفکر اصلاح‌طلبی داشته باشند و در چارچوب اهداف اصلاح‌طلبی کمک کنند.
رسول منتجب‌نیا، فعال سیاسی اصلاح‌طلب شوراهای فرادستی در جریان اصلاحات را یکی ازعوامل برای فعال نبود احزاب می‌داند و معتقد است: مدت‌ها است که بحث می‌شود شورای عالی سیاستگذاری کار خود را ادامه دهد یا نه؟ آیا پارلمان اصلاحات تشکیل شود و جایگزین شورای عالی شود. همه اینها تلف کردن وقت است و در واقع بحث درباره ادامه کار شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان فرصت‌ها را از بین می‌برد. داریوش قنبری با بیان اینکه من به شدت مخالف این صحبت‌ها هستم، گفت: شورای عالی سیاستگذاری تجربه موفقی بوده است و باید تقویت شود. قطعا این شورا ایراداتی دارد که باید رفع شود و نبود آن از وجودش زیان‌بارتر است و یک خسران جدی برای جریان اصلاحات خواهد بود. شورای عالی سیاستگذاری در راستای وحدت اصلاح‌طلبان خیلی خوب تا این لحظه عمل کرده است بعد از این تجربه موفق نباید تضعیف شود. این شورا عالی‌ترین نهاد تصمیم‌گیری در جریان اصلاحات است و باید نقاط ضعف آن شناسایی و تقویت شود.
وی در پایان در پاسخ به این سوال که اصلاح‌طلبان چه زمانی ورود جدی به انتخابات خواهند داشت، گفت: با توجه به شرایط و فضایی که هم اکنون در کشور وجود دارد الان ورود کردن به بحث انتخابات زود است. تا زمانی که مردم مناطق سیل‌زده مشکلات‌شان برطرف نشود ورود به بحث انتخابات ضرورتی ندارد و تا انتخابات زمان زیادی وجود دارد. (ابتکار)
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1