تاریخ انتشار
شنبه ۳۱ فروردين ۱۳۹۸ ساعت ۰۹:۳۱
کد مطلب : ۴۰۸۷۹۶
ازسوي معاون فضاي مجازي دادستان كل كشور مطرح شد

يك گام تا فيلترينگ اينستاگرام

۲
۰
يك گام تا فيلترينگ اينستاگرام
کبنا ؛اینستاگرام طی اقدامی حساب کاربری برخی مسئولان سپاه را مسدود کرد و در بین این حساب‌‌ها صفحات اینستاگرام رهبر معظم انقلاب، علی اکبر ولایتی و سیدابراهیم رئیسی هم مسدود شد و تعجب بسیاری را برانگیخت. پس از چندی سخنگوی این شبکه اجتماعی اعلام کرد، این صفحات به اشتباه حذف شده است. اکنون صفحه انگلیسی مقام معظم رهبری در اینستاگرام و حساب کاربری ولایتی و رئیس قوه قضائیه مجددا فعال شده است. اما حساب‌های کاربری فرماندهان سپاه همچنان مسدود است که سخنگوی اینستاگرام ضمن تایید این موضوع تاکید کرده است: ما تحت محدودیت‌های قوانین تحریم‌های ایالات متحده عمل می‌کنیم. با مقامات دولتی مرتبط همکاری می‌کنیم تا اطمینان حاصل کنیم که تعهدات قانونی‌مان، از جمله مربوط به تعیین سپاه (به عنوان سازمان تروریستی خارجی) را رعایت می‌کنیم. سردار قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه سرلشگر پاسدار محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه و سرتیپ پاسدار محمد پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه، سرلشگر محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح و سرتیپ موسی کمالی، محمدباقر قالیباف عضو مجمع تشخیص مصلحت، محسن رضایی و عزت ا... ضرغامی از افرادی هستند که صفحات آنها در اینستاگرام در حال حاضر در دسترس نیست. حساب رسمی سپاه پاسداران هم در اینستاگرام از دسترس خارج شده است. با توجه به این شرایط زمزمه فیلتر شدن این شبکه اجتماعی در داخل ایران از سوی موافقان فیلتر بیش از پیش قوت گرفته است و نگاه‌ها به سوی دولت است که چه عکس‌العملی از خود نشان می‌دهد. برخی وزیر جوان دولت را مورد نکوهش قرار می‌دهند که چرا پیش از این، وزیر ارتباطات اقدامی در جهت فیلترینگ اینستاگرام انجام نداده است. بسیاری دیگر اقدام اینستاگرام را محکوم کردند و بر این باورند که غرب بر خلاف جهت شعار آزادی بیان و حقوق بشر حرکت کرده است.
تضاد با فلسفه شبکه‌های اجتماعی
شورای عالی فضای مجازی با صدور بیانیه‌ای با محکوم کردن اقدام اینستاگرام اعلام کرد که این رفتار اینستاگرام از مصادیق بارز سانسور، نقض جریان آزاد اطلاعات و نقض حقوق بشر است و رفتار اخیر شبکه اجتماعی اینستاگرام در همراهی با این اقدامات غیرمنطقی و فاقد ارزش بین‌المللی از سوی دیگر کشورها و مجامع جهانی، در تضاد با فلسفه فعالیت شبکه‌های اجتماعی، آزادی بیان و حقوق ملت‌ها خواند و تاکید کرد نهادهای مسئول با توجه به جایگاه خود در حوزه دیپلماتیک و حقوق و روابط بین‌الملل، اقدامات حقوقی لازم برای طرح شکایت و پیگیری احقاق حقوق سلب شده از مردم عزیز کشور به عمل آورند.
واکنش وزیر ارتباطات
محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات در و اکنش به اقدام اینستاگرام، توئیت وزارت خارجه رژیم صهیونیستی را بازنشر کرد که جمله‌ای از سریال بازی تاج و تخت را بازگو کرده بود؛ وقتی دهان یک مرد را می‌بندی، دروغگو بودنش رو ثابت نمی‌کنی، بلکه فقط به دنیا می‌گویی از چیزی که او ممکنه بگه می‌ترسی. این اقدام واکنش‌های دیگری هم دربر داشته است. برخی می‌گویند باید این شبکه اجتماعی فیلتر شود و برخی نیز معتقد به پیگیری از سوی نهادهای بین‌المللی هستند، نصرا... پژمانفر عضو کمیسیون فرهنگی مجلس به خبرگزاری موج گفته است: متاسفانه حضور بی‌برنامه در فضای مجازی به معنی بازی کردن در فضا و زمینی است که دشمن فراهم کرده و از ابتدا هم معلوم بود که ما در این زمین، پیروز بازی نخواهیم بود. زیرا زمین و فضا را دشمن به نحوی تدارک دیده که حتما شکست بخوریم.
تجربه فیلترینگ
همچنین سیده‌حمیده زرآبادی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تاکید کرد که نباید برای دفاع از سرداران ایرانی و اعتراض به بسته شدن صفحات آنان در شبکه اجتماعی اینستاگرام، با فیلتر کردن آن، حقوق شهروندی مردم را ضایع کرد. وی با اشاره به اظهارات اخیر برخی مسئولان و فعالان سیاسی اصولگرا مبنی بر لزوم فیلتر شدن شبکه اجتماعی اینستاگرام، اظهار کرد: «نباید برای مقابله با اقدام ناپسند مسئولان شبکه اجتماعی اینستاگرام (حذف حساب‌های کاربری سرداران ایرانی) و به طور کلی وزارت امورخارجه ایالات متحده آمریکا (تروریستی خواندن سپاه) اقدام به محدودسازی شهروندان و ضایع کردن حقوق ایرانیان کنیم. این عضو کمیسیون صنایع و معادن، بیان کرد: «تجربه فیلترینگ ما موفق نبوده و امروز عملا شاهد رشد فیلترشکن‌ها و استفاده از همان شبکه‌های فیلتر شده هستیم. تکنولوژی را نمی‌توان محدود کرد.»
جنگ روانی
احمد مازنی رئیس کمیسیون فرهنگی با اشاره به مسدود شدن صفحات اینستاگرامی فرماندهان سپاه انقلاب اسلامی گفت: این اقدامات از چند جهت قابل بررسی است؛ نخست جنگ روانی ایالات متحده برای کشاندن ایران به پای میز مذاکره بر اساس شرایط خودش با رهبری ترامپ و ویژگی‌های خاص رئیس‌جمهور آمریکا که تلاش کرده از فرصت‌های مختلف برای جنگ روانی علیه ایران استفاده کند. وی افزود: در کنار آن جنگ روانی، شبکه اینستاگرام تحت تاثیر مسائل اقتصادی رفتار کرده و به نظر می‌رسد مدیران آن رشوه گرفته باشند که این کار را بکنند و صفحات برخی مقامات سپاهی و شخصیت‌های ما را مسدود کنند. زیرا اگر استقلال حداقلی داشته باشند، منطقی نیست این کار را انجام دهند.
راه آخر؛ فیلتر!
حال نهادهای قضایی به دنبال تعیین تکلیف اینستاگرام از سوی دولت هستند، معاون امور فضای مجازی دادستان کل کشور تاکید دارد که اگر دولت راهی بجز فیلترینگ دارد ورود کرده و بر آن اعمال حاکمیت کند؛ اما اگر واقعا راهی باقی نمانده، چاره‌ای جز فیلتر شدن اینستاگرام نمی‌ماند. جاویدنیا در رابطه با فیلتر شدن اینستاگرام گفته است: مسدود شدن صفحه شخصی بسیاری از مسئولان ما در اینستاگرام بزرگترین بی‌احترامی به ملت ایران است. هرچند که در گذشته این اتفاق پیش‌بینی شده و حتی در مقطعی وزارت ارتباطات به دنبال برقراری مذاکره بوده است، اما این اقدام کافی نیست. باید طبق مصوبات فضای مجازی همه نرم‌افزارهای مجازی و دیتابیس‌های آنها به کشور منتقل شود و متعهد شوند که قانون ما را رعایت می‌کنند در غیر این صورت مجوزی برای آنها صادر نمی‌شود. حال باید دید دولت در برابر اقدام اینستاگرام چه تدبیری می‌اندیشد.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
لابد مردم حکومت جمهوری اسلامی که میخواد اینستاگرام را ببندند
Iran, Islamic Republic of
جناب جاوید نیا فرمودند: مسدود شدن صفحه شخصی بسیاری از مسئولان ما در اینستاگرام بزرگترین بی‌احترامی به ملت ایران است حال که میخواهد اینستا گرام کل مردم ایران را ببنددحتما بی احترامی به ملت ایران محسوب نمیشودخیلی مردم
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1