تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۰ فروردين ۱۳۹۸ ساعت ۲۳:۵۲
کد مطلب : ۴۰۸۵۱۹
یادداشت|

در فضیلت شجاعت (برای سردار جواد عظیمی فر)

هجیر تشکری
۲۳
۱۰
در فضیلت شجاعت (برای سردار جواد عظیمی فر)
کبنا ؛۱) مطابق روح قانون اساسی، "سپاه پاسداران انقلاب اسلامی" ذخیره‌ی استراتژیک کشور است. در این معنا و بر این مبنا، از سال ۱۳۵۷ تا کنون و به شکل "رسمی"، کشور با انقلاب دلالت مطابقی پیدا کرده است! پرهیز از ورود سپاه به منازعات و رقابت‌های سیاسی از همین منظر قابل فهم و تبیین است. نهادها البته مفاهیمی موهوم و انتزاعی‌اند. این آدمیان و کارگزارانند که به آنها شخصیت، رشد، اعتبار و احترام می‌بخشند. بر این اساس، نهادها صرفاً و تنها جمع جبری انسانها هستند.
 کارویژه (فونکسیون) سپاه، به صراحت اصل ۱۵۰ قانون اساسی "نگهبانی از انقلاب و دستاوردهای آن" است. دستاوردهای انقلاب را با ادبیات رایج، غالب و قابل دفاع سال ۵۷ می‌توان و باید در شعارهای اربعه‌ی آن صورت بندی و خلاصه کرد:
_استقلال (وجه ملت گرایانه و وطن دوستانه‌ی آن)؛
_آزادی (چهره‌ی معرفت شناسانه و رهایی بخش آن)؛
_جمهوری (سیمای مردم گرایانه و بنیادین آن) و
_اسلامی (صورت دین گرایانه و مکتبی آن).
مطابق اصل یاد شده، حدود وظائف و قلمرو مسئولیت سپاه در نسبت با سایر نیروهای مسلح، توسط قانون و با تاکید بر "همکاری و هماهنگی برادرانه" تعیین می‌شود.
«سردار جواد عظیمی فر» یحتمل با چنین نگاهی و به حتم در چنان کانتکستی به سپاه پیوست.
 ۲) از آغاز تأسیس و تشکیل سپاه، وجود و حضور نیروهایی فراتر از دسته بندی‌ها و بسته بندی‌های سیاسی! کم نبوده است. سردار عظیمی فر یکی از این شیردلانِ بلندطبعِ ایثارگرِ برآمده از انقلاب است که به زبان سعدی علیه الرحمه هم از عهد خُردی آثار بزرگی در ناصیه‌ی او پیدا بود. ایشان در اکثر ایّام جنگ تحمیلی، برای دفاع تمام قد از ایمان و ایران ما جنگید. به کرات تا مرز شهادت پیش رفت و تن او بارها میزبان تیر و ترکش دشمن شد؛ امّا با روحی بزرگ، جسمی مجروح و سینه‌ای داغدارِ آلاله‌های پرپرشده و هم رزم، شرق تا غرب ایران را درنوردید و هم‌چنان سرافراز، شجاع و وفادار باقی ماند. در آن تیرباران سپر سینه بود / که از تیر در سینه ترسی نبود. آن چه سردارِ بی خوابی ها و بیداری‌ها در سر داشت، نبود چیزی جز مرزهای جغرافیایی و جغرافیای اعتقادی این مرز و بوم. حب الوطن او من الایمانش بود و این اصل اصیل همچنان روز و شب با اوست. به بیان نظامی، سردار همیشه خبردار بود. آماده. فانوسقه به کمر. پا به کفش. فشنگ در کف. قمقمه بر دوش و استوار و راسخ.
 سردار امّا کمتر مجال یافت تا به منطقه‌ی خاص و زادگاه و اقوام و اقارب خود خدمتی ویژه نماید! زیرا برای او ایران با یکپارچگی و تمامیت ارضی و موزائیک قومی و هویت چهل تکه‌اش معنا می‌یافت. و او در تمام این سالها به نقشه‌ی ایران و قاطبه‌ی مردم می‌اندیشید و جانِ در طبقِ اخلاص گذاشته‌اش را وقف تمام مردمش کرد.
 عظیمی فر مهندس استحکامات و قلاع استراتژیک ایران است و هر روز عمرش را در گوشه‌ای از این خاک عزیز، برای پاسداشت سرزمین ما خاک خورد و با گروهک‌ها و تروریست‌ها و منافقین و نائبان و گاریچی‌های منطقه‌ای غرب، پنجه نرم می‌کرد و دست بر ماشه می‌برد و پا در رکاب می فشرد تا ایران، ایران بماند. وجب به وجب مناطق راهبردی کشور، رد پای این سردار شجاع سپاه را به یادگار در سینه و بر صفحه و صحیفه‌ی خود ثبت کرده است. عظیم‌ترین عملیات مهندسی رزمی با سرانگشت تدبیر او عملیاتی شده است و مخوف‌ترین رقبای ما، مقهور کارآمدی امثال او در این حوزه شده‌اند. کمتر عملیاتی بود که سردار با عظمت از آن بیرون نیامده باشد. کمتر دشمنی بود که از شنیدن نام و حجم آتش بار شجاعتش به رعشه نیفتاده باشد. کمتر ماموریتی بود که از عهده‌ی او خارج باشد؛ و او کمتر همرزمی داشته است که دلش از دلیریش نیرو نگیرد و از فضیلت شجاعتش قوت نیابد. و این‌چنین است که نمودار عملکرد نظامی او پاسداشت غرور و سربلندی ست.
 امروز نیز سردارانی چون او نگران این آب و خاک‌اند. خاصه در شرایطی که ز چین و ز سقلاب وز هند و روم / ز ویرانه گیتی و آبادبوم
همانا نمانده ست یک جانور/ که بر جنگ با ما نبسته کمر!
کاشکی دشت پر از زر و طشت پر از خون ایران هزاران چون او می‌داشت تا مرهم زخمهای این زخمی دوران‌ها باشند و محرم پهلوی دریده‌ی سهراب‌های تاریخش و ملجأ دلهای شرحه شرحه‌ی تهمینه‌های جغرافیایش!
باری، وقتی پای صحبت سردار می‌نشینی با اینکه سینه‌اش پر از اسرار است و او به غایت رازدار است و لبش کمتر در این ساحت باز به گفتار است، از اعتماد به نفس و خلوص و شجاعت او با شناخت عمیق و عجیب و گسترده‌اش از مناطق مختلف ایران و همسایگان ما و نقاط استراتژیک خاورمیانه احساس غرور و شگفتی می‌کنید.
    ۴) جوانان رهاشده و سرگشته‌ی ما نمی‌بایست تحت تأثیر پروپاگاندا و بمباردمان رسانه‌های رنگین و ننگین اجانب و اغیار قرار گیرند. بر ما فرض است که وجود بزرگ مردانِ سراپا ایثار ایران را گرامی بداریم و غنیمت بشماریم و با مهر و شجاعت از آنها یاد و دفاع کنیم و نگذاریم گرد فراموشی بر گِرد چهره‌ی عزیزشان بنشیند. ملّتی که قدر داشته‌ها و کاشته‌های خود را نداند به حتم دچار خسران خواهد شد.
 ۳) یکی دیگر از وجوه شخصیتی عظیمی فر «تدبیر منزل» و تربیت فرزندان است. او اخلافی دلسوز، نجیب، پاک، وطن دوست، با ایمان و دارای تحصیلات عالیه به ایران تقدیم کرده است. در مقام تحلیل و تجلیل شخصیت افراد هرگز نباید این مهم را دست کم گرفت. این از مزایای پدری ست که مبارزه و مأموریت و پاسداری و مهندسی، او را از پرورش فرزندانی صالح و سلیم باز نداشته است.
 ۵) به رغم روح مقاوم و طبع مبارز سردار، تن عزیز او این روزها در جنگی دیگر با بیماریِ ناشی از همان مبارزات و دفاع مشروع، رنجور و بستری ست و آزرنده‌ی گزند. امّا او عاشقانه و در عین حال مظلومانه بر سر همان عهد و پیمان و آرمان‌هاست. لذا، هم نظام و هم سپاه و هم جریان‌های سیاسی و مردم، به ویژه قوم و دیار او نمی‌بایست ایشان را به مسائل خُرد تقلیل دهند، بل می‌بایست آن چنان که هست قدرش را بدانند و بر صدرش نشانند و به کرامت و استغنا در او بنگرند.
باشد که از خزانه‌ی غیبش دوا کنند.

-----------------------------------------
 هجیر تشکری
-----------------------------------------
نام شما

آدرس ايميل شما

علی
خدا کنه منظورت از اقارب حداقل برادر نباشد
محمود پیروزه
Iran, Islamic Republic of
درود بر شما برادر تشکری
بسیار زیبا قلم رانده اید.تکریم مدافعان مرزها و شناساندن چهره های ارزشمند میهن و تبارمان، به نسل نوپای امروز ،رسالت ماست.
عظیم فر ها ، سرمایه های بی بدیلی هستند که باید قدر دانست.
یاسوج
Iran, Islamic Republic of
درود بر سردار بزرگ کشور
پاتاوه
United States
احسنت بر این قلم
رضا
Iran, Islamic Republic of
تمام این ویژگی ها در قاطبه نیروهای خدوم سپاه است. ولی به علت هم طایفه ای بودن اینگونه در مورد این سردار عزیز نوشتید تا چهره قوم گرایانه خود را بیش از پیش نشان داده و شاهد رسوخ این ویژگی مذموم در بین نخبه نماهایمان نیز باشیم.
Romania
سردار عظیمفر در قلب اخاد مردم مظلوم کشور جادارد
پرویزفرزام
Romania
درود،بر آبروی لر و جنوب درود بر مسیح مرزهای ایران ،درود بر فرمانده بزرگ حاج جواد عظیمفر که لباس هاکی بسیحی و رزمندگی را با دهها مدال و درجه و پست عوض نمیکند و عمر و جوانی خود را در راه خدمت به نظام و رهبری وانقلاب فدا کرد
علی مرتضوی
Iran, Islamic Republic of
درود بر این قلم شیوا که به خوبی آنچه هست را به تصویر کشید. کاش این اسطوره ها بیشتر به مردم و جوانانمان شناسانده میشدند. همه ما خصوصا سیاسیونی که ترس از دست دادن جایگاه پوشالی خود را داشتند و یا حسودانی که چشم دیدن پیشرفت برادرشان را ندارند در حق مردان مرد سرزمین مان کم گذاشتیم و بعضا هم ظلم کردیم.
اگرچه ان الله یرزق من یشاء بغیر حساب....
درجی
Iran, Islamic Republic of
درود بر دکتر تشکری که اینقدر زیبا و جاندار عظمت سردار رو به تصویر کشیدند،قلم دکتر مانا و عمرسرداربلند،،،
Romania
افسوس که جامعه ماگنجایش افکار امثال هجیرتشکری(ها) راندارد😥😥درودبرایشان وسردارعظیمی فر
خمپاره
Iran, Islamic Republic of
این تشکری همون دکتر تشکری اندیشمند معروف و مشهور قرن پانزده هجری است؟
ب.ج
Iran, Islamic Republic of
هجیر جان عزیز سلام
انچه نگاشته. را برون ریزد نه شنگل بماند نه خاقان چین
در ضمن این طمطراق بستن های بی مورد را اجازه بدید از فرهنگ ایرانی و لر بیرون کنیم. اگر قصد کاندید کردنش را دارید شک نکنید تا استا روشنفکر هست ایشان هزار رای ندارد
خاقان
Iran, Islamic Republic of
پسر جان برو دنبال،‌تو را با گفت و شنود بزرگان چه کار!
ایل ما از وقتی عقب مانده شد که افکار مریض که در پس توی سیاست دنبال قبایی برای خود هستند، شروع به سنگ پرانی به بزرگان و یلان ایل کردند.
فهم جایگاه معنوی انسان ها برای امثال. بسیار سخت است و بهتر است. را جای دیگر خرج کنید. حداقل شرافت به خرج میدادی و حرمت حال نزار و بیماری سردار را میکردی.
Iran, Islamic Republic of
بهتر خود بافی نکنی عظیمی فر پشیزی برا سیاست و سیاسیون ارزش قایل نیست
Iran, Islamic Republic of
روشنفکر در برابر سردار عظیمی فر خاضع و کوچکه
Iran, Islamic Republic of
درود برسردار عظیمی فر که مظهرفداکاری پاکدستی شجاعت بوده وهست
تامرادی
Iran, Islamic Republic of
درود بر دکتر تشکری
یوسف یزدانجو
Iran, Islamic Republic of
بی شک سرداررشیدوفداکار وطن حاج جوادعظیمی فر اسطوره مقاومت شجاعت ،شهامت ،به یادگارمانده ازهمرزمان شهیدش که تحمل رنجهاوسختیهای فراوان ازدوران دفاع مقدس درتک تک اعضاوجوارح این بزرگ مردزاگرس نمایان است یکی ازتاثیرگذرارترین فرماندهان سپاه پاسداران چه در دوران جنگ تحمیلی وچه دردوران سازندگی ودفاع ازمرزهای ایران هستندوبا امیدبه خدا وپشتکارواقتداراین سرداربزرگ اسلام دراین امتحان الهی نیز پیروزوسربلند خواهند شدوبا دعای خیرمردم شریف ایران سلامتی کامل خویش رابدست می آورند
باشدکه دوباره این بزرگ مردغیور رادرلباس رزم ببینیم(انشاءالله)
دعای خیریادگاران شاهد وایثارگرپشت وپناهت، سردار سرافراز
علی کامل ازمرز.س وب میرجاوه.پاسگاه مرزی تهلاب دعا گوی تان هستم
Iran, Islamic Republic of
سردار عظیمی فر یک پاسدارولایتمدار.فرمانده ای مدبر.ودلاوری وطن پرست است که کم نظیراست. هرکجا ی مرزمقدس ایران سرافرازکه میروی آثارماندگار فداکاری این مردخدارامیبینی کاش میتوانستم ذره ای ازراه این فرمانده دلاوربی باک رابروم
بنده بعنوان یک بسیجی خادم الوطن همیشه برای سلامتی ولی امر و این سرداران عاشق ولایت دعا گویم
ارادت
یاعلی
Iran, Islamic Republic of
الحق که کاتب این متن درموردسردارعظیمی فر چه بیان کرده منصفانه وحقیقته احسنت
Iran, Islamic Republic of
الحق که کاتب این متن درموردسردارعظیمی فر چه بیان کرده منصفانه وحقیقته احسنت
عنایت ب
Iran, Islamic Republic of
خیلی خوب توصیف کرده کاتب این متن واقعاسردارعظیمی فر خستگی ناپذیربودوهست دعای خیرمابدرقه راهشان
Iran, Islamic Republic of
همه پاسداران برای مرز و بوم‌زحمت می کشن چه بسا پاسدارانی که در گمنام هستند و بزرگترین خدمت را به مملکت داشتن و چه بسیارن سردارانی که بخاطر اسم و رسمشون هیچکدوم از فرزندان و ارقابشون رو پست بهشون ندادن و مثل مابقی مردم زندگی خودشون رو میکنن درود بر سرداران گمنام درود بر سرداران پاک دست و پاک طینت
مهاجری: چرا اصلاح‌طلبان بهانه‌جو را خلع‌سلاح نمی‌کنید؟

مهاجری: چرا اصلاح‌طلبان بهانه‌جو را خلع‌سلاح نمی‌کنید؟

در دو انتخابات اخیر (۱۳۹۸ و ۱۴۰۰) رکورد کاهش مشارکت شکسته شد و اصولگرایان پیروز میدانی ...
عیدی کارگران در ۱۴۰۳ چقدر است؟

عیدی کارگران در ۱۴۰۳ چقدر است؟

عیدی سال ۱۴۰۳ کارگران که در اسفند ۱۴۰۲ دریافت می‌کنند اعلام شد. با توجه به مصوبه جدید ...
در این کشور مردم مادام العمر مستاجر هستند

در این کشور مردم مادام العمر مستاجر هستند

در زمانی که بسیاری از جوانان در مکان ‌هایی مانند کالیفرنیا و نیویورک نمی‌توانند راهی ...
1