کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

رئیس‌جمهوری در دیدار با شخصیت‌های سیاسی و مذهبی عراق:

خواهان عراقی در کنار ایران و ایرانی در کنار عراق هستیم

22 اسفند 1397 ساعت 3:31

رئیس جمهوری روابط دو دولت و ملت ایران و عراق را بسیار ممتاز و مثال‌زدنی در منطقه و جهان دانست و خاطرنشان کرد: اینکه میلیون‌ها عراقی و ایرانی طی سال به کشور یکدیگر رفت و آمد می‌کنند نشان علائق تاریخی و فرهنگی میان دو ملت بزرگ ایران و عراق است.


حسن روحانی رئیس‌جمهوری که صبح دوشنبه به دعوت رسمی «برهم صالح» رئیس‌جمهوری و عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق در صدر یک هیئت بلندپایه سیاسی- اقتصادی عازم بغداد پایتخت این کشور شد، در ادامه سفر سه‌روزه خود روز گذشته با حیدر العبادی نخست‌وزیر سابق عراق، سید عمار حکیم، رئیس جریان حکمت وطنی عراق و همچنین با تعدادی از نخبگان، عشایر و رهبران مذهبی عراق در بغداد، دیدار و گفت‌وگو کرد.
حسن روحانی در دیدار با حیدر العبادی، نخست وزیر سابق عراق با ابراز خرسندی از نشاط و فعالیت مسئولان عراقی در روند توسعه این کشور و توسعه روابط و همکاری‌ها با جمهوری اسلامی ایران ‌گفت: خوشبختانه روابط دولت‌ها و ملت‌های ایران و عراق، همواره روند مثبتی داشته و مسئولان دو کشور توسعه روزافزون مناسبات را به خوبی دنبال کرده‌اند.
رئیس‌جمهوری گفت: باید تلاش کنیم علاوه بر روابط دوجانبه، در زمینه‌های گوناگون ترانزیت، راه‌آهن و مبارزه با تروریسم همکاری‌های چندجانبه میان کشورهای منطقه را گسترش دهیم.
وی با بیان اینکه ایران و عراق در کنار دیگر کشورهای منطقه مانند ترکیه نقش تاثیرگذاری در منطقه ایفا می‌کنند، خاطرنشان کرد: باید تلاش کنیم تا علاوه بر روابط دوجانبه، همکاری‌های چندجانبه در زمینه‌های گوناگون مانند ترانزیت، راه‌آهن و مبارزه با تروریسم را میان کشورهای منطقه گسترش دهیم.
روحانی تصریح کرد: امروز باید با گسترش ارتباطات میان فعالان سیاسی و احزاب و روابط علمی میان دانشگاه‌های دو کشور و توسعه روابط دو ملت در جهت گسترش بیش از پیش همکاری‌های دو کشور در بخش‌های مختلف ازجمله تجاری، اقتصادی و آموزش‌های عالی مشترک تلاش کنیم.
نخست وزیر سابق عراق هم در این دیدار با مهم توصیف کردن سفر رئیس‌جمهوری اسلامی ایران به عراق گفت: دو کشور در سال‌های گذشته روابط و همکاری‌های بسیار نزدیکی به ویژه در مبارزه با تروریسم در منطقه داشته‌اند و امروز باید تلاش کنیم تا مناسبات فی‌مابین در زمینه‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی و تجاری بیش از پیش گسترش یافته و استمرار داشته باشد.
حیدر العبادی افزود: همه احزاب و سیاسیون عراق از گسترش همکاری‌ها و روابط با جمهوری اسلامی ایران حمایت می‌کنند و هیچ عاملی نمی‌تواند در این روابط استراتژیک خدشه‌ای وارد کند.
آمریکا همواره به دنبال توطئه برضد ملت‌های منطقه است
حسن روحانی در ادامه دیدارهای خود، سید عمار حکیم، رئیس جریان حکمت وطنی عراق دیدار کرد. در این دیدار رئیس‌جمهوری با بیان اینکه قدرت‌های بزرگ به ویژه آمریکا همواره به دنبال توطئه و برنامه‌ریزی علیه ملت‌های منطقه هستند، گفت: ایران آمادگی دارد تا همچون گذشته برای حل معضلات منطقه‌ای و توسعه گفت‌و‌گوها و تعاملات میان کشورهای منطقه گام بردارد.
روحانی با اشاره به اینکه امروز منطقه و جهان به واسطه توسعه علم، فناوری و ارتباطات شاهد تحولات گسترده‌ای است، خاطر نشان کرد: باید تلاش کنیم تا به وظایف خود در برابر ملت‌های دو کشور به خوبی عمل کنیم.
رئیس‌جمهوری با بیان اینکه ایران و عراق نقش مهم و تاثیرگذاری در منطقه ایفا می‌کنند، گفت: باید متناسب با شرایط، آرمان‌ها و اهداف دو ملت و دو کشور برنامه‌ریزی کرده و در راستای توسعه همه جانبه همکاری‌ها و مناسبات تهران – بغداد گام برداریم.
در مقابل فضاسازی‌های قدرت‌های بزرگ علیه ایران ایستادگی می‌کنیم
سید عمار حکیم نیز در این دیدار ضمن ارائه گزارشی از اوضاع اجتماعی، سیاسی و فضای عمومی در عراق گفت: امروز عراق توانسته است از چالش‌های بزرگ عبور کند و در مسیر بازسازی و توسعه قرار بگیرد و مطمئناً توسعه بیش از پیش روابط و همکاری‌ها با ایران می‌تواند در تسریع این روند، موثر باشد.
رئیس جریان حکمت وطنی عراق با اشاره به ضرورت تلاش در راستای حفظ وحدت و انسجام گروه‌های مختلف در عراق گفت: وظیفه خود می‌دانیم تا در برابر فضاسازی‌ها، زیاده‌خواهی‌ها و تبلیغات گسترده مستکبران و قدرت‌های بزرگ علیه جمهوری اسلامی ایران ایستادگی کنیم.
قدرت‌های غربی در نابودی تروریست‌ها در منطقه هیچ نقشی نداشتند
حسن روحانی، در ادامه دیدارهای روز گذشته خود در جمع نخبگان، عشایر و رهبران مذهبی عراق در بغداد، با ابراز خرسندی از اینکه در همه شرایط پیچیده و سخت منطقه، ملت‌های ایران و عراق پیوسته در کنار هم بوده‌اند، افزود: در جریان مبارزه با داعش، جمهوری اسلامی ایران در کنار مردم عراق بود.
رئیس‌جمهوری گفت: اجازه ندادیم قدرت‌های سلطه‌گر خود را منجی منطقه معرفی کنند و اکنون همگان می‌دانند در نابودی تروریست‌ها در منطقه، قدرت‌های غربی هیچ نقشی نداشتند.
وی با برشمردن اهداف قدرت‌های سلطه‌گر از کشاندن تروریست‌ها و داعش به منطقه، یادآور شد: ایجاد شکاف و تفرقه میان کشورها و ملت‌های منطقه، ایجاد اختلافات عمیق میان قبایل و مذاهب، توجیه حضور نامشروع خود در منطقه، انهدام عراق و سوریه و برخی کشورهای منطقه و در نهایت معرفی خودشان به عنوان منجی و در نهایت ارائه چهره‌ای خشن از اسلام، ازجمله اهداف قدرت‌های سلطه‌گر بود.
رئیس‌جمهوری با تاکید بر اینکه ملت بزرگ عراق و سوریه و مردم هوشیار منطقه، تمام توطئه‌های قدرت‌های استکباری را نقش بر آب کردند، اظهار کرد: مسلمانان منطقه توانستند به دنیا بگویند که این تروریست‌ها مسلمان واقعی نیستند و بر خلاف تبلیغات اسلام ستیزانه، اسلام دین عدالت، رحمت و همزیستی مسالمت‌آمیز با همه اقوام و ادیان است.
روحانی با بیان اینکه ملت‌های منطقه به همه جهانیان نشان دادند که حامی اصلی تروریست‌ها خود استکبار جهانی است، افزود: کاملا آشکار بود که این تروریست‌ها از کجا تامین مالی و تسلیحاتی می‌شوند و نفت و آثار باستانی غارت شده منطقه را چگونه و در چه بازارهایی به فروش می‌رسانند.
رئیس‌جمهوری تصریح کرد: ما همچنین اجازه ندادیم قدرت‌های سلطه‌گر بتوانند خود را منجی منطقه معرفی کنند و اکنون همگان می‌دانند در نابودی تروریست‌ها در منطقه، این قدرت‌های غربی هیچ نقشی نداشتند و تنها با هواپیماها و بالگردهای خودشان عملیات نمایشی انجام دادند و قدرتی که توانست تروریست‌ها را از بین ببرد، ملت، ارتش، مجاهدان عراقی و فتوای مرجعیت بود.
روحانی با یادآوری اینکه ما به عنوان وظیفه اسلامی، دینی و همسایگی از روز نخست در کنار مردم عراق بودیم و امروز هم هستیم، گفت: در دنیا هیچ‌کس تردیدی ندارد که پیروز این جنگ ملت عراق بود و تروریست‌ها هیچ ارتباطی با اسلام و پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) نداشته و ندارند.
وی با تبریک این پیروزی بر تروریست‌ها به ملت و دولت عراق، خاطرنشان کرد: البته مسئله تروریسم هنوز تمام نشده و ممکن است تروریست‌ها به اشکال مختلف برای مردم منطقه مشکل ایجاد کنند چرا که آمریکایی‌ها خواب دیگری را برای منطقه دیده‌اند و در حال انتقال تروریست‌ها به افغانستان، آسیای مرکزی و قفقاز هستند.
رئیس جمهوری روابط دو دولت و ملت ایران و عراق را بسیار ممتاز و مثال‌زدنی در منطقه و جهان دانست و خاطرنشان کرد: اینکه میلیون‌ها عراقی و ایرانی طی سال به کشور یکدیگر رفت و آمد می‌کنند نشان علائق تاریخی و فرهنگی میان دو ملت بزرگ ایران و عراق است.
روحانی گفت: ما خواهان عراقی در کنار ایران و ایرانی در کنار عراق هستیم و می‌خواهیم در کنار هم سازنده یک قدرت بزرگ در منطقه نه علیه کشور دیگر باشیم بلکه می‌خواهیم با وحدت و اتحاد، دیگر کشورهای دوست در منطقه را جذب و جلب کنیم و این دو قدرت هرچه سریع‌تر تبدیل به سه، چهار و پنج قدرت در کنار یکدیگر باشند.
روحانی با بیان اینکه به طرف عراقی پیشنهاد دادیم که می‌توانیم مبادلات تجاری را با پول ملی و بدون نیاز به ارز خارجی انجام دهیم، گفت: ما علاقه‌مندیم که روادید برداشته شود و به راحتی ملت‌ها با هم رفت و آمد کنند اما دولت عراق در این مرحله معتقد بود که مبلغ روادید در مرحله نخست برداشته شود و در مرحله بعدی حذف شود.
وی با یادآوری این که علاقه مند هستیم که دانشگاه‌ها و مراکز علمی دو کشور همکاری های خود را توسعه دهند، اظهارکرد: اعلام آمادگی کرده‌ایم که تمام آزمایشگاه های دانشگاه‌های عراقی را با همه امکاناتی که داریم نوسازی و بازسازی کنیم.
روحانی کشور عراق یکپارچه و متحد را به نفع این کشور، منطقه و ایران دانست و افزود: وحدت ملت عراق بسیار با اهمیت است. ما می‌دانیم اگر وحدت طوایف، اقوام، مذاهب و ادیان نباشد آن جامعه نمی‌تواند قدرت واقعی خود را در برابر دشمنان نشان دهد.
وی همچنین اظهار کرد: اگر فردی در عراق به دست تروریست‌ها کشته می‌شد، اشک تاثر ما جاری می شد قبل از این که بپرسیم آن فردی که کشته شده دارای چه زبان، مذهب و عقیده‌ای بوده است. اگر یک بی‌گناه کشته شود انسانیت قربانی شده است. در این دیدار چندتن از رهبران ادیان، مذاهب، قومیت‌ها و سران عشایر عراق نظرات خود را درخصوص روابط دو جانبه و مسائل منطقه مطرح کردند.
روحانی همچنین در همایش تجاری با حضور بخش‌های دولتی و خصوصی ایران و عراق و در نشست با نمایندگان و فعالان سیاسی عراق سخنرانی کرد.
دیدار حسن روحانی امروز با آیت‌الله سیستانی
یک عضو شورای نجف اعلام کرد که رئیس‌جمهوری ایران صبح امروز (چهارشنبه) عازم نجف می‌شود و با آیت‌الله سیستانی دیدار می‌کند.
جواد الغزالی، عضو کمیسیون امنیتی شورای نجف در گفت‌وگو با پایگاه خبری بغداد الیوم اعلام کرد که حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران در جریان سفر رسمی خود به عراق امروز چهارشنبه عازم نجف می‌شود.
وی افزود: طبق برنامه‌ای که دریافت کردیم حسن روحانی در سفرش به نجف ضمن زیارت حرم مطهر حضرت امام علی (ع) با مراجع دین ازجمله آیت‌الله سیستانی، مرجع عالی‌قدر شیعه دیدار می‌کند.
رئیس‌جمهوری امروز چهارشنبه به تهران باز می‌گردد.


کد مطلب: 407935

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/report/407935/خواهان-عراقی-کنار-ایران-ایرانی-عراق-هستیم

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1